Problem i Skyrim med objekt / varelser flyter runt

Permalänk

Problem i Skyrim med objekt / varelser flyter runt

Hejsan! Jag har fått problem med Skyrim på min nya dator. Saker och ting har börjat flyta omkring rejält, varelser dör pga detta. Jag har testat att installerat om det utan framsteg. Jag behöver verkligen hjälp med att få detta problemet löst!

Permalänk
Medlem

Är det alltså fysiken på lösa föremål som buggar ur?
Låter precis som det blir när man kör Oblivion/Skyrim med för hög fps (60+).

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7V:

Är det alltså fysiken på lösa föremål som buggar ur?
Låter precis som det blir när man kör Oblivion/Skyrim med för hög fps (60+).

Troligen detta. För att lösa det så sätt på vsync om du har en 60hz skärm eller lås fpsen till 60 med hjälp av nvidia inspector eller amds motsvarande.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Skrivet av Blupparen:

Troligen detta. För att lösa det så sätt på vsync om du har en 60hz skärm eller lås fpsen till 60 med hjälp av nvidia inspector eller amds motsvarande.

Jag kör på en 144hz skärm och det är fysiken som ballar ur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bennystreetracer:

Jag kör på en 144hz skärm och det är fysiken som ballar ur.

spelar du i 60fps så borde det funka perfekt

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Skrivet av Boozfob:

spelar du i 60fps så borde det funka perfekt

Jag får testa med det, återkommer med svar!

Permalänk

Hur ställer jag in så att den låser sig vid 60FPS? Finns inget vsync option i Skyrim!

Permalänk
Sötast
Skrivet av Bennystreetracer:

Hur ställer jag in så att den låser sig vid 60FPS? Finns inget vsync option i Skyrim!

Jag skulle föreslå att du läser i din egen tråd för svaret på den frågan

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Jag skulle föreslå att du läser i din egen tråd för svaret på den frågan

Bra idé! Ibland missar man viktiga saker!

Permalänk
Medlem

Uppdatera gärna med om problemet löstes och skriv som svar exakt vad du gjorde ifall någon mer får samma fel i framtiden.

Permalänk
Inaktiv

lägg till 'ipreventinterval=1' under [display] i Skyrimprefs.
mina dokument/my games/skyrim

Permalänk

Finns ju ett dussintal mods som kan både hjälpa dig och sabotera för dig. Har du mods installerade? Det kan vara en annan bra sak för att sänka din FPS BETYDLIGT! Om du behöver råd kan jag hjälpa dig med några mods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bennystreetracer:

Hur ställer jag in så att den låser sig vid 60FPS? Finns inget vsync option i Skyrim!

Jag skrev ju hur du gör.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk

Sådär, jag löste problemet med att låsa fpsen vid 60 med hjälp av Nvidia inspector. Dock väldigt trist att behöva göra det :/ Men jag får tacka för all hjälp och jag har för tillfället inga mods installerade!

Permalänk
Skrivet av anon179202:

lägg till 'ipreventinterval=1' under [display] i Skyrimprefs.
mina dokument/my games/skyrim

Vad gör detta?

Läste nu att det sätter på vsync, ska testa detta också! Tack!

Permalänk
Avstängd

Ditt problem låter ganska roligt. Har du lust att filma en snutt?

Permalänk
Skrivet av Bennystreetracer:

Sådär, jag löste problemet med att låsa fpsen vid 60 med hjälp av Nvidia inspector. Dock väldigt trist att behöva göra det :/ Men jag får tacka för all hjälp och jag har för tillfället inga mods installerade!

Prova att låsa den vid 90fps om du vill nyttja mer av skärmen. Har för mig jag läste en tråd om samma problem förut och flera sa att problemen börjar kring 95 fps ungefär (har jag för mig), prova

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Skrivet av mungo_skata:

Ditt problem låter ganska roligt. Har du lust att filma en snutt?

Hittade en video på problemet jag hade!

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=Q9Jj...

Permalänk
Skrivet av Tinardirith:

Prova att låsa den vid 90fps om du vill nyttja mer av skärmen. Har för mig jag läste en tråd om samma problem förut och flera sa att problemen börjar kring 95 fps ungefär (har jag för mig), prova

Jag tänkte samma sak och låste den vid 118fps vilket har fungerat bra hittills!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bennystreetracer:

Hehe tackar!
Har ju varit med om att krukor och potatisar har rullat runt, men det där

Permalänk

Jag har nu stabiliserat Skyrim med att låsa fpsen vid 120. Har inte hittat några problem hittills och jag låste den via Nvidia inspector! Samt tack för all hjälp jag har fått av er!

Permalänk
Skrivet av Bennystreetracer:

Jag tänkte samma sak och låste den vid 118fps vilket har fungerat bra hittills!

Skrivet av Bennystreetracer:

Jag har nu stabiliserat Skyrim med att låsa fpsen vid 120. Har inte hittat några problem hittills och jag låste den via Nvidia inspector! Samt tack för all hjälp jag har fått av er!

Knepigt att du kunde ha så hög. Folk med skärmar på 120Hz får ju problem vid lägre, men gratulerar då att det blev bra

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av mungo_skata:

Ditt problem låter ganska roligt. Har du lust att filma en snutt?

Det som händer är att saker flyger iväg när man t.ex. öppnar dörrar. De kan också ligga och skramla konstant. Mer drygt än roligt. Speciellt när man ska råna en affär och ägaren kommer och öppnar en dörr så allt man ska ta flyger åt helvete.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Tycker folk borde använda sökfunktionen, det är säkert den 5:e tråden som handlar om samma sak.

Ja, fysikmotorn i Skyrim ballar ut om du har över 60 fps, det är komiskt i 5 minuter, sen blir det bara irriterande. Själv tyckte jag det var kul och se kastruller och grytor flyga omkring inne i husen, men när npc:er började dö på grund av plötslig gravitations-brist var måttet rågat + så fort jag tittade på vatten så blev varannan fps en grön bild.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

För övrigt är det iPresentInterval och inte Prevent. Det är normalt alltid påslaget som standard.

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850