Xubuntu - Inget nätverk efter sleep mode

Permalänk
Medlem

Xubuntu - Inget nätverk efter sleep mode

Hej

Jag har problem med att när min laptop varit i vänteläge och man startar den igen så funkar inte nätverket. Jag måste då köra "sudo services network-manager restart" för att det ska funka igen. Trayen säger att nätverket är inaktiverat men det hjälper inte att välja aktivera igen i trayen utan lär köra service kommandot från terminalen.

Jag har provat lite tips och trix som jag googlat fram men inget har hjälpt. Bl.a. att lägga till modulerna till nätverkskorten i /etc/pm/config.d/unload_modules.

/Jens.

Visa signatur

Intel I7 8700K|Corsair H100i V2|Asus Z370-H GAMING|16GB Corsair|ASUS GeForce GTX 1080 Strix|Samsung 960 EVO 256GB|Samsung 840 EVO 500GB|4TB Seagate Barracuda|Fractal Design Define R5|EVGA 750W PSU

Permalänk
Hedersmedlem

Den kan ha att göra med en bugg i linux. Vilken version ger uname -r? Kan vara värt att kolla innan du slår pannan blodig.

Permalänk
Medlem

Ledsen för segt svar. Har inte varit hemma.

Här kommer en uname -r

"3.11.0-12-generic"

Visa signatur

Intel I7 8700K|Corsair H100i V2|Asus Z370-H GAMING|16GB Corsair|ASUS GeForce GTX 1080 Strix|Samsung 960 EVO 256GB|Samsung 840 EVO 500GB|4TB Seagate Barracuda|Fractal Design Define R5|EVGA 750W PSU

Permalänk
Hedersmedlem

I så fall borde den buggen jag tänkte på inte påverka dig. Ärligt talat arbetar jag så sällan med bärbara datorer och när jag gör det utnyttjar jag vanligen inte vänteläge (kanske gammaldags, men ser ingen större förtjänst i att tjäna några sekunder).

Permalänk
Medlem

Antagligen en bugg i nagon drivrutin. Men du kan nog ga runt den med hooks. Jag vet inte riktigt hur stomsparfunktionaliteten hanteras pa ubuntu men innan systemd nar jag anvande pm-utils sa anvande jag en hook till att forst unloada drivrutinen for mitt kort (har jag for mig) vid sleep och automatiskt loada den vid uppvaknande. Anpassa till ditt specifika problem. Jag gissar att "/etc/pm/config.d/unload_modules" ar en forkonfigurerad hook men om du skriver en egen hook borde du kunna automatisera vad som helst som far igang natverket igen. Archs artikel om pmutils https://wiki.archlinux.org/index.php/pm-utils#Disabling_a_hoo...