Ssd är överskattat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Jag tycker du har extremt fel.

En SSD är något man bör skaffa så fort man kan. Det spelar ingen roll om datorn är modern, det går inte att jämföra en HDD med en SSD.

Detta är rent ut av fel, att säga att det är en liten skillnad är skrämmande fel.

Hur kan du påstå detta? Prestandan är samma som en HDD?

--

Jag har detta i min dator och funderar starkt på att slänga mina mekaniska, mår så illa av dom.
http://swefox.me/sharex/0l97f.png

Om du ska slänga WD red 3TB kan jag ta den!

Skrivet av HurMycket:

TS, det som förvånar mig mest är att du köpte en 840 Pro (för 1900 kr). Varför valde du den, när du kunde ha valt en 840 icke-Pro för 1299:- och fått en EXAKT lika stor prestandaökning?

Ytterligare ett alternativ är Kingston SSDNow 120GB för drygt 700 kr. Även den hade gett en exakt lika stor prestandaökning (men naturligtvis mindre utrymme).

Skrev detta några få inlägg ovan

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

5-10 sekunder för varje match???? har du någonsin provat att starta BF3 eller bf4 med en SSD? Vi snackar minuters skillnad per match.

Mycket sant.

Permalänk
Medlem

SSD är faktiskt det bästa du kan göra för att få en bättre helhetsupplevelse. Allting blir snabbare, allt laddar snabbare etc. De är dessutom stabilare än HDDs.
Så jag delar inte din uppfattning, visst kanske inte är värt det att köpa en av de dyraste SSD diskarna, men vi kan ju ta min Intel 335 240GB, betalade 1300kr för den, helt klart värt det då program som Visual Studio är betydligt rappare och spel startar/laddar snabbare etc.
Att ha det som systemdisk är underbart, Windows blir som sagt snabbare, alla sökningar blir snabbare etc.

Men du har rätt till din åsikt

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem

Blir lika irriterad på skoldatorn varje gång jag behöver använda den då den har en 320GB 5400RPM.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Håller inte med första som ska in i en ny dator/gammal dator är en SSD, sån enorm skillnad när man använder den! skulle aldrig kunna vara utan, mår nästan dåligt när jag sitter med vid en som är utan.

Allt går så mycket fortare när man surfar, öppnar nya program, laddningstider, osv. Men som jag läste längre bak i tråden, ska man bara starta datorn spela ett spel sen stänga av så är det klart att det inte märks så stor skillnad!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Entusiast

Man behöver inte mer än 100 hästar i sin bil heller, men det är fan så mycket skönare när man ska ut i en trafikerad korsning eller köra på motorvägen. Med SSD får du en helt annan respons som jag i alla fall värdesätter högt.

Datorer med vanliga hårddiskar blir frustrerande efter att man har vant sig vid SSD-flytet.
Sen hade jag nog inte köpt en på 256GB. 120GB är lagom för en systemdisk + lite program. Sen skaffar man ytterligare en till spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Man behöver inte mer än 100 hästar i sin bil heller, men det är fan så mycket skönare när man ska ut i en trafikerad korsning eller köra på motorvägen. Med SSD får du en helt annan respons som jag i alla fall värdesätter högt.

Datorer med vanliga hårddiskar blir frustrerande efter att man har vant sig vid SSD-flytet.
Sen hade jag nog inte köpt en på 256GB. 120GB är lagom för en systemdisk + lite program. Sen skaffar man ytterligare en till spel.

Varför inte en 256GB från början? Får man plats med både OS, program och spel, allt på en. Dessutom billigare per GB.

Jag uppgraderade nyligen själv från 120GB till 250GB, helnöjd. Dessutom brukar större diskar ha bättre prestanda också.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflect:

Att kunna starta program precis efter login är något magiskt.

Haha, va man kommer skratta om man läser det där om x antal år

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Avstängd

SSD är inte överskattat.

/thread

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

En sak man kan göra för att jämföra är att markera 10-15 program samtidigt på skrivbordet och se vad som händer. En HDD dör ju ganska tvärt i det läget skulle jag säga.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem

Se det så här.
En SSD är tio gånger snabbare men kostar inte tio gånger mera.
Med den enkla uträkningen så är den prisvärd.

Permalänk
Medlem

Varför sån arg ton

Själv gick jag från en raptor till ssd. För mig gör det varken till eller från faktiskt. Startar om datorn sällan och när jag gör det, så är det då jag har annat i görningen. Så själva uppstarten stör jag mig inte på. Dom som nu hyllar uppstarten är så mycket snabbare, sitter ni och stirrar på skärmen och stressar upp er för att få komma in så snabbt som möjligt? Jag säger inte att ssd inte är ett bra köp, jag är super nöjd med min. Men hade klarat mig bra med min kära raptor ett tag till för det datorn används till. För där märker jag inte direkt nått av att ssd är så mycket snabbare. Jag surfar inte snabbare och filmerna går inte snabbare och inte för den delen musiken. Allt ligger ändå på lagrings diskar och dom är ju inte snabbare för man kör OS på ssd.

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Skrivet av Batwoman:

Jag mätte aldrig tiden men skulle tro det tog nog 30sec att starta datorn med ssd. Min grabbs dator startade betydligt snabbare med en intel 520. Jag klonade disken och detta kanske slöade ner datorn vid uppstart? Den borde startat snabbare. Jag surfar bara med datorn och spelar nåt spel i bland. Då märks inte en ssd så mycket. Sen så här ett knappt dygn senare så måste jag faktiskt erkänna att jag tycker det går sakta. man vänjer sig snabbt med en ssd och jobbar man men tunga program så är det ett måste att ha en. Jag tycker t o m att datorn är slöare nu än innan jag monterade ssd,n. Hm... får bli en billig ssd ser det ut som:)

Köp en billigt ssd 120GB - Istallera allting färskt och med ACHI i bios. Använd dig av det 1-2 veckor, alla program du startar, öppnar, stänger och öppnar igen, spel, boot samt avstängning kommer kännas som en fröjd Min dator tar väl en 20 sekunder också men jag kör raid, men så fort passwordet skrivs in så tar det 1 sekund som mest och jag är inne i windows

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem

Klart det handlar om vad man använder datorn till, men man tankar banne mig inte en Ferrari med 95 oktan..

Permalänk
Medlem

Min SSD är en av de bättre uppgraderingarna jag gjort. Skulle inte kunna leva utan den.

Visa signatur

CPU Intel i9-9900k GPU Asus RTX 3080
RAM 32GB G.Skill Trident Z Neo Moderkort ASUS ROG Maximus XI Hero PSU Corsair RM850 HDD 3 TB Intel SSD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SweFox*:

Detta är rent ut av fel, att säga att det är en liten skillnad är skrämmande fel.
Hur kan du påstå detta? Prestandan är samma som en HDD?

Du läste nog inte allt jag skrev, efter några dygns drift ligger allt jag använder cachelagrat i ram och eftersom jag startar om datorn i princip bara en gång i månaden vid uppdatering så upplever jag den verkliga skillnaden mella hdd och ssd som minimal, datorn jobbar mot ram och det är lika snabbt oavsett varifrån filerna laddats första gången, en ssd påverkar prestandan oerhört lite för mig i min stationära dator, men desto mindre ram och desto tätare omstarter desto mer nytta gör de, i mina bärbara som har bara har 3 och 4 Gbyte ram är det däremot en klar skillnad till ssdns fördel jämfört med laptophdderna.
Det beror alltså väldigt mycket på ramstorlek och användningsmönster om man märker av en ssd annat än vid boot.
Jag blev oerhört besviken på att prestandan inte ökad något märkbart för mig första gången jag provade med ssd, däremot är de ljudlösa och det är ett oerhört starkt argument för mig, prestandan är däremot inget som påverkas alls efter något dygns drift för mig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det beror alltså väldigt mycket på ramstorlek och användningsmönster om man märker av en ssd annat än vid boot.

Ber om ursäkt, har 32GB själv så förstår ju vad du menar och det kan nog vara sant om man är i samma situation.

--

Nä, jag kan inte hålla med.

Permalänk
Avstängd

TYcker inte heller SSD är en sån där "superuppgradering".
Alla vi veteraner vet med oss att med en mekanisk disk så har man också ett vettigt defragmenteringsprogram i stil med O&O Defrag vilket gör att disken aldrig upplevs som långsammare än vid nyinstallation. Men visst är det fint med en helt ljudlös disk om inte annat

Permalänk

Snabbare och tystare dator är inte helt fel...

Permalänk
Inaktiv

En SSD disk sänkte start tiden på Photoshop CS5 från 1 minut till 5 sekunder för mig, rätt brutalt värt skulle jag säga, Och detta trots att jag köpte min när SSD diskar fortfarande var helt nya, den gick på 3000:- då och samma hade nu kostat runt 800:-

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Batwoman:

Jo jag körde flera benchmarks och allt såg bra ut. Men allt är relativt. Jag köper kanske en 120Gb ssd då datorn helt klart blev snabbare. Det handlar bara om hur mycket man är redo att betala för dessa snabbare sekunder. 1900kr är alldeles för mycket.

Ja 1900kr låter jäkligt tokigt. En 120GB för 700-800kr är ganska lagom.
Håll ögonen öppna för ett erbjudande från någon av återförsäljarna.
Går att köpa lite billigare diskar från t ex kingston för runt 6-700kr om man hittar rätt tillfälle.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Finns inte en dator i mitt hushåll, som inte har SSD. Vill inte veta av stenåldern längre...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja 1900kr låter jäkligt tokigt. En 120GB för 700-800kr är ganska lagom.
Håll ögonen öppna för ett erbjudande från någon av återförsäljarna.
Går att köpa lite billigare diskar från t ex kingston för runt 6-700kr om man hittar rätt tillfälle.

Jag köpte en EVO 1TB, tycker den är äckligt värd det ;).

Permalänk
Medlem

Jag är såld på SSD i mina maskiner, har till och med en SSD i min Amiga som har ett PATA gränssnitt som endast klarar att läsa och skriva i några MB/s även efter jag skaffat buffrat interface till den, men bara access tiden gör det värt och det är skillnad som natt och dag.

Beställde nyligen en 32GB och en 64GB PATA till mitt retro bygge dvs äldre maskin för Windows 9x för att snabba upp systemet och få det mer responsivt och bättra på laddningstiderna på gamla spel, även där tyckte jag det var värt pengarna även om PATA begränsar diskarna kraftigt (de jag köpte specifieras till 100/75MB läs/skriv vilket är ljusår över hårddiskar vid den eran).

Sen har jag SATA ssder i alla mina arbetsstationer och jag älskar det. På windows maskiner med lite tröttare mekanisk diskblir det nästan att jag på ren reflex trycker ctrl+shift+escape för att titta vad som slutat svara då man är van vid responsivare os.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SweFox*:

Jag köpte en EVO 1TB, tycker den är äckligt värd det ;).

Jo men för första datorn och första SSD:n och man har lite tajtare budget så tycker jag personligen inte att det skulle vara värt med en Evo 1TB. Men det är ju en högst subjektiv åsikt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Jo men för första datorn och första SSD:n och man har lite tajtare budget så tycker jag personligen inte att det skulle vara värt med en Evo 1TB. Men det är ju en högst subjektiv åsikt.

Nä, menade bara att jag tycker att dagens SSD priset är värda vad man får för dom :P.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Jag köpte en EVO 1TB, tycker den är äckligt värd det ;).

Hmm det är rätt så stort.. undrar om det kommer 2-3TB snart i vettiga priser ^^
lagringsdiskar med SSD vore trevligt.. även om det kommer 10TB HDD.. så skulle 3TB SSD vara ganska nice.

Permalänk
Avstängd

på 1900 kan jag tänka mig att lägga 1000 spänn till att köpa en revodrive med....!
Det är helt klart värt pengarna med ssd även på en gammal burk som används till surf bara..

Permalänk
Medlem

1900 är mycket tycker även jag som älskar min SSD på 128GB ..
128Gb för 800ish kr är helt klart värt det.. Även som student eller fattig

SSD ska vara med i kundvagnen om man köper en ny dator tex.

Sitter just nu på jobb där det sitter en mekanisk hd i.. Guuuud vad långsam datorn är- Startar upp tar en evighet, prgram som chrome och spotify är ångest bara jag tänker på det---
Jobbdatorn har en gen 2 i5 men är ändå 1000gånger slöare än min 5 år gamla q6600 hemma med SSD.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

5-10 sekunder för varje match???? har du någonsin provat att starta BF3 eller bf4 med en SSD? Vi snackar minuters skillnad per match.

Nej, ärligt talat har jag inte kört något av dom
Jag antog att det var som på dom flesta onlinespel, att den mesta väntan är när man sitter och väntar in alla spelare innan matchen kan börja.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*