Får ej fullskärm med mitt nya R9 280x

Permalänk
Medlem

Får ej fullskärm med mitt nya R9 280x

Har precis satt i mitt kort och efter lite trixande med moderkortsbios etc så startar nu datorn och skärmen får signal. Men jag får ej fullskärm utan får bild ca 1,5cm svart kant uppe och nere samt 2cm kant på sidorna. Verkar inte kunna dra ut bilden med skärmens inställningar heller :S

SKärm: zalman tm270VA led

Permalänk
Medlem

du kanske har satt en högre resolution än 1920x1080?

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

Nej, har satt den upplösningen.

Permalänk
Medlem

Hej!

Testa gå till Scaling Options i Catalyst Control Center, under My Digital Flat-Panels tror jag, det är så med mitt 7970 och min skärm också!

Permalänk
Medlem

Catalyst Control center > mina digitala platta bildskärmar > Skalningsalternativ och dra slidern till höger = 0

Det borde göra susen.

Permalänk
Medlem

Tusan vad många trådar som skapats dom senaste dagarna med nya ägare som har problem med sina 280x? Hade verkligen folk så mycket problem med dom korten när dom hette 7970 GHz?

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilen81:

Tusan vad många trådar som skapats dom senaste dagarna med nya ägare som har problem med sina 280x? Hade verkligen folk så mycket problem med dom korten när dom hette 7970 GHz?

R9 280x är inget high-end kort som 7970 var i början. Därför hade kanske 7970-ägarna mer erfarenhet själva och kunde lösa problemen. Nu är det ju en ny "generation" som köper 280x, det är antagligen därför folk upplever "problem"!

Permalänk
Medlem

Tack! Har aldrig upplevt detta problem med nytt grafikkort innan. Men blir väl så när man sviker nvidia för första gången;)
Lyckades i alla fall att uppdatera moderkorts-bios för att lyckas skicka signal från kortet utan att skapa en tråd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hudo:

R9 280x är inget high-end kort som 7970 var i början. Därför hade kanske 7970-ägarna mer erfarenhet själva och kunde lösa problemen. Nu är det ju en ny "generation" som köper 280x, det är antagligen därför folk upplever "problem"!

Ja det låter ju rätt logiskt när du säger det på det viset, gick själv och funderade på ett 280x snart så man började ju nästan undra om man skulle satsa på ett gammalt 7970 "utan" problem istället.
Sen kanske dom ändrat drivrutinerna också så det inte riktigt fungerar som det skall än.

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Medlem

Sitter också med mitt nya kort och försöker få till "helskärm".. kör 1920x1080 på en Benq XL2410T men får samma kanter i sidorna.. Får inte heller till att kortet visas som ett 280 utan t.ex. GPU-Z och MSI-Afterburner visar det som ett 7900-kort.. får även det driver-paketet när jag kör automatisk igenkänning från AMD..

Visa signatur

Intel i7 2700k@4.3 | Gigabyte Z68X-UD3H-B3 | Gigabyte R9 280X | Fractal Design Define R3 |
Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Corsair SSD 120GB Force GT | Templarius Imperator 850W | Corsair Hydro H60 |
BenQ XL2410T | BenQ GL2450 | SteelSeries Siberia v2 | Razer BlackWidow | Zowie EC1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Catalyst Control center > mina digitala platta bildskärmar > Skalningsalternativ och dra slidern till höger = 0

Det borde göra susen.

tack! De löste mitt problem med kanterna också.. Kan ju vara det konstigaste jag varit med om på länge alltså..

Visa signatur

Intel i7 2700k@4.3 | Gigabyte Z68X-UD3H-B3 | Gigabyte R9 280X | Fractal Design Define R3 |
Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Corsair SSD 120GB Force GT | Templarius Imperator 850W | Corsair Hydro H60 |
BenQ XL2410T | BenQ GL2450 | SteelSeries Siberia v2 | Razer BlackWidow | Zowie EC1

Permalänk
Medlem
Skrivet av SA3L:

Tack! Har aldrig upplevt detta problem med nytt grafikkort innan. Men blir väl så när man sviker nvidia för första gången;)
Lyckades i alla fall att uppdatera moderkorts-bios för att lyckas skicka signal från kortet utan att skapa en tråd...

Detta är inget problem då det är standard. Olika skärmar har olika scaling som standard. Specielt HDMI tv-skärmar. Scalingen är sådan så att användare av dessa skärmar som ibland skalar upp för mycket skall kunna se taskbar och kunna komma fram till inställningarna för att fixa detta.

Nvidia gör inte detta och kan bli svårt när det väl händer. Olika default värden för att hantera problemet. d.v.s. nVidia hanterar inte detta alls utan användaren får trixa sig fram med en uppskalning som inte får plats.

Skrivet av MacAtax:

Sitter också med mitt nya kort och försöker få till "helskärm".. kör 1920x1080 på en Benq XL2410T men får samma kanter i sidorna.. Får inte heller till att kortet visas som ett 280 utan t.ex. GPU-Z och MSI-Afterburner visar det som ett 7900-kort.. får även det driver-paketet när jag kör automatisk igenkänning från AMD..

Kolla ovan och se om det fixar sig. Att gpu-z eller MSI har problem att hitta kortet är det antingen drivrutiner eller själva programmet som måste uppdateras. Så länge drivrutinerna förstår vad för kort det är och operativsystemet så spelar det ingen större roll.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.