Fjärrstyrning eller nått..!

Permalänk
Medlem

Fjärrstyrning eller nått..!

Hej!!

Jag läste nyss om en funktion i Linux som kallas SSH. Tydligen kan man logga in på en dator som ex. står i ett annat rum med hjälp av nätverket.. Många frågor dyker givetvis upp!

Hur funkar det här?
Finns det motsvarigheter i OSX, Win7 också?
Kan man blanda operativsystem med den här eller liknande funktion?
Överförs prestandan så att jag skulle kunna ha värsting grafik på en skräpdator (som bara agerar som klient)?

Jag har nämligen en speldator (Win7) som jag inte använder nu på grund av platsbrist, arbetar istället på min mac mini (OSX). Om jag skulle vilja spela någon gång , är det då möjligt att starta min stationära speldator över nätverket, och spela med samma grafikprestanda, fast med min mac som "tunn klient".. ?

Permalänk
Medlem

En smidig motsvarighet i Windows är fjärrskrivbord eller något typ av VNC, om du vill överföra det grafiska.

Att spela över remote däremot känns inte som någon hit, nätverk är inte lämpliga för den massiva bandbredd som krävs för att det skall fungera.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Finns ingen möjlighet att spela remote.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Splashtop har väl varit använd för att spela över, fast gissar at det inte går så snabbt som dom ska ha det till.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

En smidig motsvarighet i Windows är fjärrskrivbord eller något typ av VNC, om du vill överföra det grafiska.

Att spela över remote däremot känns inte som någon hit, nätverk är inte lämpliga för den massiva bandbredd som krävs för att det skall fungera.

Alright! Jag känner inte till begreppet VNC, men ska kolla upp det..
Jag är ingen stjärna på datorer som ni kanske kan gissa, men rent logiskt så borde nätverkstrafiken bestå av mina kommandon, alltså mus/tangentbord mot speldatorn, och en bild från speldatorn tillbaka till klienten? Jag tänker ungefär liknande som när man streamar film över nätverket vilket oftast inte är några problem alls...?

Någon som har ett svar på varför det skulle vara tyngre att skicka den här sortens trafik?

Skrivet av roosterx:

Splashtop har väl varit använd för att spela över, fast gissar at det inte går så snabbt som dom ska ha det till.

Nice, jag ska kolla upp det här!

edit: Kanske ska tilläggas att jag använder en DIR-655 (nyare router) som länk mellan datorerna och kabelanslutning däremellan..

Permalänk
Skrivet av Eobola:

Alright! Jag känner inte till begreppet VNC, men ska kolla upp det..
Jag är ingen stjärna på datorer som ni kanske kan gissa, men rent logiskt så borde nätverkstrafiken bestå av mina kommandon, alltså mus/tangentbord mot speldatorn, och en bild från speldatorn tillbaka till klienten? Jag tänker ungefär liknande som när man streamar film över nätverket vilket oftast inte är några problem alls...?

Någon som har ett svar på varför det skulle vara tyngre att skicka den här sortens trafik?

Nice, jag ska kolla upp det här!

Börja med att testa teamviewer? Inget att spela på dock

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eobola:

Alright! Jag känner inte till begreppet VNC, men ska kolla upp det..
Jag är ingen stjärna på datorer som ni kanske kan gissa, men rent logiskt så borde nätverkstrafiken bestå av mina kommandon, alltså mus/tangentbord mot speldatorn, och en bild från speldatorn tillbaka till klienten? Jag tänker ungefär liknande som när man streamar film över nätverket vilket oftast inte är några problem alls...?

Någon som har ett svar på varför det skulle vara tyngre att skicka den här sortens trafik?

Om jag inte är helt ute och cyklar så är en stor skillnad att videon inte är komprimerad om du ska streama spel, och det är för tidsödande att komprimera den.
Spelet skall ju också generera bilden utefter din input (mus/tangentbord) och sedan hinna skicka tillbaka denna till klientdatorn på tillräckligt kort tid för att du inte ska uppleva lagg. Det är inte alltför många millisekunder allt detta ska hinnas på, och dessutom över vanligt LAN, även trådat 1gbit/s-nät är nog för slött för detta. I alla fall utan speciallösningar (tänker på typ SteamOS streamfunktion). Reserverar mig för att eventuellt ha lite fel, så ta min förklaring med en nypa salt.

Vill du fjärrstyra datorn för andra ändamål kan jag varmt rekommendera SSH, men då är det textbaserat och för UNIX-baserade system (men klienten kan köra Windows). SSH kan också användas för att skicka all möjlig trafik, bl. a. VNC (grafisk fjärrstyrning), filöverföring, och som proxy. Rätt konfigurerat ger det väldigt hög säkerhet.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Ja SSH finns till linux/mac/windows men är i sig inte en teknik att styra en dator genom GUI utan enbart genom text baserad komandotolk tex det är inte heller en barnlek att installera/konfigurera så det funkar.
Det går dock att kombinera SSH med VNC och andra saker men då börjar det bli ganska svårt att ställa in allt så det fungerar särskilt när man saknar en del kunskap.

Remote desktop (RDP) finns som är en variant av vnc men funkar inte med andra prg (vad jag har sett till i alla fall) tex har windows en sådan inbyggd (dock funkar den inte särskilt bra dom gånger jag provat).

Sen finns VNC (Virtual Network Computing) som är ganska lätt att installera/konfigurera (beroende på vilka vnc prg man använder) tre bra är tex ultravnc (ej linux),realvnc och tightvnc real och tight vnc finns till win,mac,linux.
Dom flesta program som använder sig av vnc i namnet går det att använda en vnc server (den dator som ska styras) och en annan vnc klient (den dator du styr den andra med) och det funkar tex realvncserver och tightvnc klient (dock inte i alla fall).

Det finns även andra "vnc" program som tex teamviewer som enbart fungerar ihop med det egna programet.
Fördelen med teamviewer är att det är SKITLÄTT att komma igång med man behöver inte öppna några portar i router/brandvägg (vilket i stort sett är ett krav för andra vnc prg) plus att man har en kontaktlista med dom datorer man väljer att "spara".

Tex så har jag använt det i ca 2år nu och det började med att jag letade efter ett gratis alternativ till gotoassist som kostar runt 700-800:- i månaden (har jag för mig det var) teamviewer är dock gratis för privatpersoner att använda.
Efter att man installerat teamviewer och startar det så får den datorn (1) ett id nummer och ett fyrsiffrigt lösenord (går att ändra till fler) för att då styra den datorn öppnar teamviewer på den andra datorn (2) knappar in dator 1 id nummer och lösen och du är inne.
Man kan även flytta filer genom teamviewer men det är inte det snabbaste sättet där vinner bittorrent/ftp men är det minder filer så räcker farten till.
Det finns även en avskalad version av programet där man bara startar exe filen och datorn har då fått ett id nummer o lösen (detta är användbart när man ska hjälpa dator idioter över tex tele).
Och det finns på svenska!

Så numera har detta sparat in många timmar (och då enbart för morsan) för mig enbart på grund av att det blivit så mycket snabbare att hjälpa alla idioter man känner med hur man ska göra detta o detta,osv,osv.
Det tar tex för ett normal fel,hjälp som morsan ringer 30-60min att lösa genom enbart telefon men med teamviewer öppet så kan jag lösa det på nån minut oftas, nu sista året så har jag fått morsan att göra allt medans jag tittar på i TV och säger HUR hon ska göra då tar det 5-10min istället.
MEN tack vare detta så verkar det som hon har börjat lära sig för dessa hjälp samtal har minskat betydligt.

Sen efter detta så har jag kört in teamviewer på htpc och servern jag har här hemma och kör med teamviewer när det är nåt jag ska pilla med i dom.

Hur är det då att använda teamviewer/andra vnc program?
Det är absolut INTE som att du sitter vid datorn direkt utan det är lite segare det tar 1/4 dels sekund innan musklicket registreras muspekaren blir inte lika bra precision på då även den är 1/4 dels sek efter osv och detta är med 1gig lan över internet blir det lite värre och som värst så har jag sett ca en halv sekunds fördröjning på pekare,klick,tbords knappar,etc.
Visst håller man på mycket blir det jobbigt efter ett tag men är det som i normal fallet när man hjälper nån så är det ju oftas under 15min.
Och när det gäller min htpc/server så är det korta 1-2min besök jag gör på dom tex uppdatera nåt prg heller nåt liknande.

Har även provat att köra några olika vnc prg ultra,tight o 2-3 till men då måste portar öppnas, går oftas inte att flytta filer direkt i samma prg hastigheten,känslan är i alla fall på mitt 1gig lan exakt samma som med teamviewer.
Hade det varit snabbare med ett "vanligt" vnc prg så hade jag kört med det istället i mitt lan men då det inte skiljer nåt så!

Så här ser teamviewer ut och det är datorns id/lösen som syns till vänster, i mitten fyller du i id på den dator du vill styra dela filer,etc med och till höger kontaktlistan där det bara är att dubbelklicka så öppnas den datorn (om den är på/upkopplad vill säga) och man kan spara lösenorden till dom datorer man sparat i listan.

Denna länk så ser du att det finns en hel del att välja o vraka mellan http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_remote_desktop_sof... när det gäller vnc/rdp.
Och http://www.teamviewer.com/sv/index.aspx

Allt som allt så rekomenderar jag Teamviewer till alla som får mer än 1-2 samtal,etc om HJÄLP jag vet inte hur man öppnar startmenyn,etc,etc då det med all säkerhet kommer spara en jävla massa tid i slutänden.
Om det är "rätt" för dig vet jag inte det går visserligen att spela osv men är det spel där inputlag har betydelse så är det bara att glömma det (och även i andra fall så är det inte att rekomendera då heller).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!