Permalänk
Avstängd

Röd led lampa på moderkortet lyser?

Satt rätt nyligen och spelade, då min dator helt plötsligt startade om sig själv. Problemet är att efter omstarten så får den inte kontakt med skärm, mus eller andra saker.

Öppnade upp den och kollade, fick då syn på att en röd lampa lyser på mitt moderkort märkt "CPU LED", märkte även att utgående fläkt från kylaren inte längre fungerade. Böt runt lite och nu fungerar fläkten, men datorn startar inte och jag har fortfarande kvar "CPU LED", är det någon som kan vara vänlig att hjälpa mig?

P.S. är inte världens snille på datorer, så ha det lite förenklat om ni svarar. Tack på förhand!

Kan även tilläga att när jag googlade runt, så stod det att det kunde vara grafikkortet som bråkar. Böt plats på det med, och det är samma sak ännu.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte riktigt vad du menade med utgående fläkt från kylaren men om cpukylningen lade av så finns ju chansen att den blev för varm och tog skada... rip, eller nåt...

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

de kan vara för att moderkortet tycker att det inte finns någon fläkt kopplat för att kyla ner cpun då händer det.
har det hänt något speciellt me cpun? fått något slag?

Permalänk
Avstängd

Hehe, på kylaren sitter ju två fläktar. Den som sitter mot chassit, på baksidan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 007onex:

de kan vara för att moderkortet tycker att det inte finns någon fläkt kopplat för att kyla ner cpun då händer det.
har det hänt något speciellt me cpun? fått något slag?

Nej, inte vad jag känner till. Böt den rätt nyligen, och den har fungerat hur bra som helst tills idag då datorn bara dog.

Permalänk
Medlem

Jag har likande problem, har du möjlighet kan du prova ett annat grafikkort.
Vad har du för moderkort? Prova koppla skärmen direkt till moderkortet om möjligt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bärplockaren:

Jag har likande problem, har du möjlighet kan du prova ett annat grafikkort.
Vad har du för moderkort? Prova koppla skärmen direkt till moderkortet om möjligt.

Jag har ett Asus z87-A. Får ta och pröva mig fram. Klart som fan att skiten alltid ska strula under helgerna!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bärplockaren:

Jag har likande problem, har du möjlighet kan du prova ett annat grafikkort.
Vad har du för moderkort? Prova koppla skärmen direkt till moderkortet om möjligt.

Körde skärmen direkt via moderkortet, och det var samma sak där...

Permalänk
Medlem

Jag hade ett Asus z87-a, som förverkade två Cpuer på typ två veckor. Så troligtvis är processorn död och moderkortet kan vara mördaren. Men jag skulle lämnat in både moderkort och cpu till ÅF för garantiärende.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minthon:

Jag hade ett Asus z87-a, som förverkade två Cpuer på typ två veckor. Så troligtvis är processorn död och moderkortet kan vara mördaren. Men jag skulle lämnat in både moderkort och cpu till ÅF för garantiärende.

Kan nog ligga i något du säger, min förra CPU dog helt plötsligt. Böt ut den och nu samma skit. Fast förra gången så startade datorn inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomtensRen:

Kan nog ligga i något du säger, min förra CPU dog helt plötsligt. Böt ut den och nu samma skit. Fast förra gången så startade datorn inte alls.

Så den startar? Märker du att den kommer in i Windows, med hjälp av ljud eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minthon:

Så den startar? Märker du att den kommer in i Windows, med hjälp av ljud eller?

Nej, alltså den "startar" vilket kanske är fel ord. Men när jag startar upp den, så kör fläktar och allt igång som vanligt. Men den får ingen signal till skärm, eller mus, tangentbord etc.

Permalänk
Medlem

Jag stängde av i bios att det inte ska rappotera fel vid start, då försvann mitt problem och datorn bootade upp som vanligt.
(Det är dock inget jag rekommenderar att göra)

Har du prova att noll ställa bios, ta bort batteriet?

Men görså lämna till ÅF om du har garanti kvar så borde dom kunna lösa det.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bärplockaren:

Jag stängde av i bios att det inte ska rappotera fel vid start, då försvann mitt problem och datorn bootade upp som vanligt.
(Det är dock inget jag rekommenderar att göra)

Har du prova att noll ställa bios, ta bort batteriet?

Men görså lämna till ÅF om du har garanti kvar så borde dom kunna lösa det.

Okej, ÅF? Ledsen om jag inte hänger med riktigt nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomtensRen:

Okej, ÅF? Ledsen om jag inte hänger med riktigt nu.

Butiken som du köpt moderkortet och processorn från kontakta dom om du har garanti kvar och lämna
in komponenterna på service ärende.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomtensRen:

Okej, ÅF? Ledsen om jag inte hänger med riktigt nu.

ÅF = Återförsäljaren.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR