Hjälp önskas med val av videokamera!

Permalänk

Hjälp önskas med val av videokamera!

Hej...

Jag behöver hjälp av er som är något mer kunniga i ämnet än jag att välja ut en videokamera.

Den skall i första hand användas inomhus för att filma små snuttar för blogg och Youtube kanal. Ingen värstingkamera som ni förstår med tanke på budgeten nedan, bara en som fungerar och är enkel för en tonåring och dess kreativitet.

Videokamera HD
Minneskort
Enkelt att överföra filerna till dator. (Mac) Har sett varianter med wifi, usbsladd m.m
Microfoningång (Inget krav dock om ljudet i kameran är bra för övrigt)
Budget: 2000 - 3000 skr.

Tack på förhand.

Permalänk

Någon som vet?

Permalänk

Det är bara entusiaster som köper en renodlad videokamera dag. Och många av dem köper en systemkamera med bra videofunktionalitet.
Nu vet jag ju inte hur seriös din tonåring är, men om det handlar om små snuttar för blogg och youtube bör det räcka med datorns inbyggda webbkamera, alternativt en telefon, alternativt en actionkamera typ gopro.

Du måste nog speca användningsomrädet bättre om du ska få vettiga svar här. Vad är det för typ av blogg? Vilket ämne? Filma i studio, inne/ute, action/stillastående, etc. Har personen tänkt sig göra avancerad redigering i datorn av filmerna?

För 2000-3000 finns det massor att välja på. Men det kanske kan räcka med betydligt mindre beroende på vad som ska filmas.

Permalänk
Medlem

Produktionsvärdet blir mycket högre om du istället för att köpa en videokamera för 3000 köper en för ca 1500 och sen köper till ljud- och ljusutrustning.

Exempel:
Sony Handycam HDR-CX220E - 1700 kr
Zoom H1 - 850 kr, går även att använda telefon+extern mic för detta.
Billigt stativ - 200 kr
Billiga lampor från IKEA - 100-300 kr

Sen finns ju alltid Blocket/Tradera

Lycka till!