Permalänk
Medlem

Hur ska jag koppla min kylning?

Jag har inte orkar ta i problemet med att det bara finns två fyra-pins connectors på moderkortet, detta gör att bara min radiatorfläkt och min pump är igång för tillfället. Vill då koppla in mina två främre fläktar men har stött på problem. Såhär ser det ut:

Såhär gjorde jag och fungerade inte, datorn startade inte:

*Ta hjälp av min fina illustration. Men har då använt mig av en fläkt kontroller för att koppla ihop de främre fläktarna och med en 4-pin to molex adapter kopplat in pumpen. Sen strömsatt de med en molex-connector.
Vad beror det på? Har hört om att du inte vill koppla in för mycket kablar i vissa kontakter på nätagget då dom byggs upp på vissa linor, kan jag möjligen ha kopplat in alla mina komponenter på samma lina vilket resulterade i att det inte finns nog med ström? Eller ska jag använda separata molex-connectors för de främre fläktarna och pumpen?
Tack på förhand!
Alex

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Avstängd

Tolkar jag din ritning fel, eller har du provat att separera MK och PSU delarna till två egna linor?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Oavsett vilka kontakter med *samma* utström du använder misstänker jag att de går på samma internlina i nätagget, ja om det var det du menade, belastningen kommer då följaktligen att bli totalsumman hos alla kontakter med samma utmatning om det var det du menade?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Tolkar jag din ritning fel, eller har du provat att separera MK och PSU delarna till två egna linor?

Kan beskriva hela kopplingen. De två främre fläktarna har jag kopplat till en fläkt kontroller via deras 4-pins. Sen CPU pumpen har jag genom en molex adapter kopplat direkt till nätagget genom molex-strömkabel. Den molex kabeln har jag strömsatt fläktkontrollern med också.

Främre fläktarna ------------> fläktkontroller----->MDK 4-pin
...............................................l
...............................................l
..............................................\/
CPUkyl--->molex-adapter---->molex-strömkabel--------->nätagget

(Punkterna är där för annars går "pilen" till höger.)
Kan skicka en bild om det behövs!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Prova dra ut några fläktar och se om datorn startar. Gör den forfarande inte det så är något annat fel.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk

Jag tror att problemet är att du har kortslutit nätagget och moderkortet. Förmodligen kan du bara koppla antingen 4pins eller molex till fläktkontrollern, om det inte är så att den endast använder 4pin för styrning. Prova att dra ut 4pins ur fläktkontrollern.

Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Jag har inte orkar ta i problemet med att det bara finns två fyra-pins connectors på moderkortet, detta gör att bara min radiatorfläkt och min pump är igång för tillfället. Vill då koppla in mina två främre fläktar men har stött på problem. Såhär ser det ut:
http://i44.tinypic.com/1zwj66f.png

Såhär gjorde jag och fungerade inte, datorn startade inte:
http://i39.tinypic.com/2586ws9.png

*Ta hjälp av min fina illustration. Men har då använt mig av en fläkt kontroller för att koppla ihop de främre fläktarna och med en 4-pin to molex adapter kopplat in pumpen. Sen strömsatt de med en molex-connector.
Vad beror det på? Har hört om att du inte vill koppla in för mycket kablar i vissa kontakter på nätagget då dom byggs upp på vissa linor, kan jag möjligen ha kopplat in alla mina komponenter på samma lina vilket resulterade i att det inte finns nog med ström? Eller ska jag använda separata molex-connectors för de främre fläktarna och pumpen?
Tack på förhand!
Alex

Pumpen ska gå på molex för att pumpen ska alltid gå för fullt, inte vara kopplad på moderkortet alls.
Cpufläkten går på 4-pins, fläktarna kan du ha y-kabel eller liknande och köra på moderkortet med.
Jag tror dock inte du kan köra molex och 4-pins ström samtidigt genom kontrollern för då tar den ström från båda hållen utan det är det ena eller det andra du får välja.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Pumpen ska gå på molex för att pumpen ska alltid gå för fullt, inte vara kopplad på moderkortet alls.
Cpufläkten går på 4-pins, fläktarna kan du ha y-kabel eller liknande och köra på moderkortet med.
Jag tror dock inte du kan köra molex och 4-pins ström samtidigt genom kontrollern för då tar den ström från båda hållen utan det är det ena eller det andra du får välja.

Skrivet av Dreadwood:

Jag tror att problemet är att du har kortslutit nätagget och moderkortet. Förmodligen kan du bara koppla antingen 4pins eller molex till fläktkontrollern, om det inte är så att den endast använder 4pin för styrning. Prova att dra ut 4pins ur fläktkontrollern.

Skrivet av WoXeR123:

Prova dra ut några fläktar och se om datorn startar. Gör den forfarande inte det så är något annat fel.

Som sagt jag har bara en kontakt in i nätagget och det är molex-ström kabel. Både fläktkontrollern och cpu pumpen så går från 4-pins till molex behöver då ström. Det enda i den loopen som är inkopplat i MDK är fläktkontrollern.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Pumpen ska gå på molex för att pumpen ska alltid gå för fullt, inte vara kopplad på moderkortet alls.
Cpufläkten går på 4-pins, fläktarna kan du ha y-kabel eller liknande och köra på moderkortet med.
Jag tror dock inte du kan köra molex och 4-pins ström samtidigt genom kontrollern för då tar den ström från båda hållen utan det är det ena eller det andra du får välja.

Nu förstår jag, tack! Jag hade då ström från molex och från moderkortet
Tackar så mycket! Ska kolla ifall det fungerar

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Avstängd

Exakt vad jag också misstänkte, men var tvungen att kolla upp det men nu fick du ju svar innan.
Hoppas det fungerar för dig nu.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Exakt vad jag också misstänkte, men var tvungen att kolla upp det men nu fick du ju svar innan.
Hoppas det fungerar för dig nu.

Skrivet av Mac83:

Pumpen ska gå på molex för att pumpen ska alltid gå för fullt, inte vara kopplad på moderkortet alls.
Cpufläkten går på 4-pins, fläktarna kan du ha y-kabel eller liknande och köra på moderkortet med.
Jag tror dock inte du kan köra molex och 4-pins ström samtidigt genom kontrollern för då tar den ström från båda hållen utan det är det ena eller det andra du får välja.

Nu snurrar fläktarna på bra. Tackar! Fast skippade fläktkontrollern och körde i de två främre direkt i moderkortet genom en gemensam 4-pins connector.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Nu snurrar fläktarna på bra. Tackar! Fast skippade fläktkontrollern och körde i de två främre direkt i moderkortet genom en gemensam 4-pins connector.

Gott att det löste sig

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning