Permalänk
Avstängd
Skrivet av Curemylife:

Eller så stoppar man in en A10 Kaveri och streamar till skiten!

Kommer visserligen ingen kundvagn men vid datorskärmen hamnar en liten passiv kaveri station med något sexigt Streacom chassi och dualboot med steam/windows, framför tv:n står HTPC:n kvar och där beror det lite på vad för videouppspelnings möjligheter man kommer ha med SteamOS och slutligen så står huvudriggen i garderoben^^

Självfallet kan du det. Du kan specificera den hur du vill.. Vilket säger emot att det ska vara en konsol.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Såhär ser min blivande Steambox ut: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2310078

Och det är inte vad som är 100% handplockat för att vara just en Steambox, utan det som faktiskt står i TVbänken just nu.

Kompromissbygge mellan tyst HTPC och spelbarhet, med stationära burkens avlagda grafikkort som spelenhet. Funkar steam bra vid TV'n så blir det en roligare GPU till den senare.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Självfallet kan du det. Du kan specificera den hur du vill.. Vilket säger emot att det ska vara en konsol.

Haha tror du missförstod mig, tanken var bara att bygga på ditt inlägg;)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Skrivet av elklazor:

.....7 Syskon, så nja

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Blir en billig Intel NUC, och streaming från maindatorn

Finns det några spec på vad som krävs för att steama? Hade varit väldigt trevligt om en sån räckte. Jag är bara intresserad utav att streama spel till den, inte spela native. Jag har redan en hyffsat kraftig speldator, jag vill inte köpa en till. Men en liten Intel NUC....

Permalänk
Hedersmedlem

*** inlägg raderat ***

Jag har raderat ett onödigt inlägg som var av typen "+1", alltså bara visade medhåll. Det finns en gilla-funktion för den saken. Notera forumreglerna:

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

/KimTjik

Permalänk
Medlem

Här är min Steambox. Kör ju visserligen Windows men Steam, Plex, Netflix och Spotify är det som används mest. En HTPC på steroider. Intel Core i7 4770K, 16GB Corsair RAM, Gigabyte GeForce GTX 780 OC 3GB, 16GB RAM, Samsung 840 500GB och trådlös XBox 360 kontroll. Inget behov att streama till denna burken den kör alla spel rakt av utan problem på min 60" plasma.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Tror jag kopplar min dator till tv om jag ska prova SteamOS. Nackdelar med Valve försök att ta sig in på konsol är att det saknar exklusiva spel som andra har. Har man en dator så spelar man ändå spel som släpps till både konsol och PC.

Jaja ska ändå bli spännande, om det kommer enbart att vara snygg och gullig interface eller om den gör något nytta OS. För de som inte orkar plocka ihop en speldator så kan jag mycket väl tänka vara bra.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4214590/steambox

Min "steambox" men inte ihopsatt for att fungera enbart som det, utan det blir den nya datorn nar den val blir helt bestalld/ihopplockad

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Skrivet av Yooriitzz:

Behöver ju inte vara ett prestandamonster. Man kan lika gärna göra som så
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-4299001-00.png

köp snabbare minnen om du ska spela spel med en apu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Behöver ju inte vara ett prestandamonster. Man kan lika gärna göra som så
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-4299001-00.png

Som en annan skrev, AMD APU "ÄLSKAR" snabba minnen så ett par 1600 så flyter det på fint! Samma nästan som min HTPC i nu läget och jag kör det mesta. Kanske inte på högsta men det är kul att casualspela på om jag e för lat eller sonen inte gillar att jag är vid den stationära.

Ser fram i mot Steam OS och hoppas det blir bra

Mvh

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Här är min Steambox. Kör ju visserligen Windows men Steam, Plex, Netflix och Spotify är det som används mest. En HTPC på steroider. Intel Core i7 4770K, 16GB Corsair RAM, Gigabyte GeForce GTX 780 OC 3GB, 16GB RAM, Samsung 840 500GB och trådlös XBox 360 kontroll. Inget behov att streama till denna burken den kör alla spel rakt av utan problem på min 60" plasma.

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2013/08/03/Steamboxc...

mITX eller mATX låda och kort de där? Imponerad faktiskt! Har du ett större monster som stationär eller använder du bara den där?

Mvh

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk

Byggde en JackFrags "steambox" med fractal design 1000 core och samma komponenter Bascule666 fast en i5 3570K istället.

Slutsumman hamnade på ca 11 000 istället för i videon dock

http://www.youtube.com/watch?v=Bh455l3348s

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Här är min Steambox. Kör ju visserligen Windows men Steam, Plex, Netflix och Spotify är det som används mest. En HTPC på steroider. Intel Core i7 4770K, 16GB Corsair RAM, Gigabyte GeForce GTX 780 OC 3GB, 16GB RAM, Samsung 840 500GB och trådlös XBox 360 kontroll. Inget behov att streama till denna burken den kör alla spel rakt av utan problem på min 60" plasma.

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2013/08/03/Steamboxc...

Nice

Min "Steambox" aka HTPC kör jag inte så vassa saker i hehe:
Fractal Design Core 1000, Seasonic G-360 Gold, ASUS P8H67-M EVO B3, i3 2100T, 8GB DDR3, Sapphire HD7750 1GB Ultimate Passive och Windows 7 Pro 64
Kopplat till en 50" LG LED 3D, x360 kontroller osv. Blir förvånad över hur pass bra den fungerar att spela spel med. Beror nog mycket på att man inte har någon större förväntan på en sådan maskin

Edit: 64gb Samsun 830 SSD + en 160gb 2,5" mekanisk disk (sen har jag en NAS med 2tb disk i)

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Min ser ut så här.

-A8 6600K
-8 GB Minne
-120 GB SSD
-Köttar på APU´n (klarar mindre spel utan problem fast det är en HTPC för 3D)

Är just nu min HTPC i vardagsrummet. Är Win8.1 på den nu och väntar med att kasta in SteamOS innan dom fixat streamingen. Förhoppningen är att det funkar soppas fint att jag streamar tyngre spel från stationära och införskaffar steam-dosan om den är bättre en 360 kontrollen. Streamingen kanske funkar från klienten i framtiden och inte bara på deras OS så då behöver man inte SteamOS heller. Använder ju Netflix appen en del och det funkar ju tyvärr inte till unix (iaf. inte utan massa krångel och fix). Men kanske nöjer mig med XBMC och steamOS om det visar sig vara guld

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem
Skrivet av 100mbit:

Nu för tiden funkar det bra det var för några årsen deras drivrutiner funkade kasst i Linux.

10721a;14181226]Fast nu är det så att det är en extremt liten skara människor (världen över) som kan lägga så mycket pengar på en konsol som innehåller Titan. De stora pengarna ligger på mainstream och då ger AMD en väldigt övertygande pris/prestanda maskin jämfört med en konsol med i7 + Titan. Sen får vi ju se hur stor skillnad det är mellan varje "lag" både på CPU och GPU sidan, verkar ju som om Valve satsat mera på att Nvidia GPUs ska funka bättre än AMD men det återstår att se som sagt.

Dock är det ju så att det som är så bra med Steam OS/Steam machines är ju att man kan stoppa i vilken hårdvara som helst, med andra ord kan du bestämma ditt pris och hur stark "konsolen" ska vara. Största nackdelen med vanliga konsoler är att man är så låst, enligt mig, och med detta koncept så kan konsol marknaden för första gången på riktigt kunna "ta över" PC-spelare. Dessutom verkar Steam kontroller riktigt intressant, jag menar med denna kontroll kan man på riktigt för första gången på ett smidigt sätt lira strategispel i soffan, DET om nått tycker jag är coolt och intressant![/QUOTE]

nVidias drivrutiner är mer mognare och funkar allmänt bättre. Och nej AMDs drivrutiner är fortfarande kassa om man jämför med stabiliteten mot de öppna drivrutinerna eller prestandan mot nVidias stängda.

AMDs kort funkar på SteamOS just nu men ser ut som Valve ännu inte känner att AMDs är mogna nog för att officielt stödja dessa.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Lär dröja innan jag har råd med en steambox, men i dagsläget skulle jag ha byggt den sådär.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

http://gyazo.com/f8f0fc7182cef5a78c2314aff1f2a1b2.png

Lär dröja innan jag har råd med en steambox, men i dagsläget skulle jag ha byggt den sådär.

Tror du den inbyggda grafikkretsen räcker?

Med mantle kanske det blir lite skillnad dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Blir en billig Intel NUC, och streaming från maindatorn

Funderar på samma sak. Återkom gärna och berätta ifall det funka bra efter att du har testat.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem

Håller med tidigare, sitter själv på HD6870 i crossfire, jämfört med mitt gtx kort jag hade innan så är drivrutinerna som natt och dag, där Nvidia är dag och Amd natt. A8 APU jag hade innan var ännu sämre, där fungerar opensourcedrivarna inte alls så detta fick konfigureras via terminaldärefter fungerade det bättre (kanske inte kan skylla på amd där) . Hade man tänkt köra SteamOS i dagsläget så röstar jag på Nvidias kort.

Nvidias drivare fungerar krångelfritt för mig under Ubuntu och Arch.

Intels inbyggda grafik vet jag inget om.

Nvidia>Amd på linux.

annars är nog Amd mer prisvärt.

(Allt detta baseras på egna erfarenheter och åsikter)

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

AMD GPU på ett linux system? Kommer inte sluta bra!

Kommer inte sluta bra, nej. Står såhär i Sweclockers artikel "När det kommer till grafikkort fungerar endast modeller från Nvidia, men löftet är att inom kort även leverera stöd för AMD." Kan även säga av personlig erfarenhet att AMD GPU till Linux fortfarande inte är något att hänga i julgranen.

Permalänk
Medlem

Min steambox ser ut som en dator. Mini dator.

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Här är min Steambox. Kör ju visserligen Windows men Steam, Plex, Netflix och Spotify är det som används mest. En HTPC på steroider. Intel Core i7 4770K, 16GB Corsair RAM, Gigabyte GeForce GTX 780 OC 3GB, 16GB RAM, Samsung 840 500GB och trådlös XBox 360 kontroll. Inget behov att streama till denna burken den kör alla spel rakt av utan problem på min 60" plasma.

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2013/08/03/Steamboxc...

Du skriver att du använder Plex. Det flesta använder ju XBMC, vill du snabbt förklara skillnaden samt nackdelear/fördelar?

För övrigt får jag hålla med dig. Det är gött att ha lite mos under huven på sin HTPC. Min i7a håller än

Permalänk
Medlem
Skrivet av NuZ:

mITX eller mATX låda och kort de där? Imponerad faktiskt! Har du ett större monster som stationär eller använder du bara den där?

Mvh

Det är ett Fractal Node 304-chassi så det är mITX. Jag har faktisk också ett större monster, du hittar det systemet i min signatur eller i detta galleri:

http://www.sweclockers.com/galleri/11768-snabb-tyst-ny-gamingdator

Skrivet av biorrith:

Du skriver att du använder Plex. Det flesta använder ju XBMC, vill du snabbt förklara skillnaden samt nackdelear/fördelar?

För övrigt får jag hålla med dig. Det är gött att ha lite mos under huven på sin HTPC. Min i7a håller än

Att jag använder Plex är faktiskt mest en slump. Hade seriösa ljudproblem med XBMC på en tidigare dator och gick då över till Plex. Jag är inte superinsatt i vad XBMC klarar numera men Plex med sin serverdel är väldigt bra på att dela ut film och musik till alla mina datorer/enheter utan några större problem.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evrae:

Tror du den inbyggda grafikkretsen räcker?

Med mantle kanske det blir lite skillnad dock.

Beror ju på vad man spelar och vilka inställningar man kör med också. De spelen jag spelar mest får inte ens ett 9500GS att börja svettas.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Känns ju liiite som att den förlorar sitt syfte som konsolutmanare då.

Det är inte syftet heller. Syftet med Steambox är att minska Microsofts dominans på PC sidan.

Permalänk
Medlem

Min steambox är min primära desktop med windows. Jag diggar steam (har över 400 spel där) men jag diggar inte separata enheter för allt. Jag har tidigare haft separat HTPC och separat filserver osv men nu är allt inkl min "sofflösning" som är projektor med 120" duk kopplat till min primära desktop. Så mycket mer praktiskt på alla sätt och vis.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x