Misstänker att någon vill ha ihjäl mina fiskar. Hur övervaka?

Permalänk
Medlem

Misstänker att någon vill ha ihjäl mina fiskar. Hur övervaka?

Har på jobbet startat upp ett stort akvarium med väldigt dyra fiskar.
Misstänker dock att en person vill dessa illa då han stör sig på mig av konstiga anledningar.
Denna person sitter på kontoret oftare än mig samt att vi båda har tillgång till kontoret efter arbetstid, men jag åker sällan dit om det inte är något akut.

Nu vill jag på något sätt övervaka och spela in vad som händer när jag inte är där.
Kanske med hjälp av webkamera eller liknande som kan ställas in att börja arbeta vid rörelser?
På så sätt sorteras all rörelsefattig aktivitet bort och den intressanta sparas på datorn jag använder.

Vad kan man hitta på för något tycker ni?
Om det går så okomplicerat som möjligt.

OBS!
Edit: Jag glömde nämna att jag är arbetsgivare/delägare på företaget.
Personen i fråga är inte anställd, utan far till den andra delägaren.

Och det som skall övervakas är enbart hörnet där akvariet står, eventuellt bara själva locket som måste öppnas för att
mata/hälla i någonting.
Man går alltså inte dit om man inte har tänkt se eller göra något med akvariet.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Det är lite olagligt bara, lol.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

varför inte bara konfrontera personen i fråga? eller gå via närmaste chef om du inte vågar ta samtalet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kex:

varför inte bara konfrontera personen i fråga? eller gå via närmaste chef om du inte vågar ta samtalet.

Precis...eller så kan man fråga sig själv varför man vill starta upp ett stort akvarie på sin arbetsplats, dessutom med dyra fiskar. Är det så att man är ansvarig och/eller fått det som uppgift av chefen, så borde man ta problemet med chefen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Det är lite olagligt bara, lol.

Skickades från m.sweclockers.com

Att övervaka akvariet kan väl inte vara olagligt? Det kan ju handla om fiskarnas välmående även utanför arbetstid.
Det borde väl gå att installera en kamera som endast övervakar akvariet och inte arbetsplatsen. Klart värt att kolla upp.

Permalänk
Medlem

Jag glömde nämna att jag är arbetsgivare/delägare på företaget.
Personen i fråga är inte anställd, utan far till den andra delägaren.

Och det som skall övervakas är enbart hörnet där akvariet står, eventuellt bara själva locket som måste öppnas för att
mata/hälla i någonting.
Man går alltså inte dit om man inte har tänkt se eller göra något med akvariet.

Permalänk
Medlem

Borde gå att plombera locket på något vis, till exempel med ett buntband i någon udda färg som han inte får tag i bara sådär...
Eller så säger du bara till delägaren att snubben inte har något i era lokaler att göra....

Permalänk
Medlem

D-link IP kamera och en billigare NAS. Det är typ 1500-2000 kr men det funkar utmärkt för övervakning. Se bara till att NASen och ip kameran kan spela in, FTP brukar alltid funka.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Varför misstänker du att någon försöker ha ihjäl dina fiskar? Har du upptäckt något misstänkt? Eller äre bara misstankar?

Permalänk
Permalänk

Bara en tanke, om du är delägare, kan du inte få igenom att ni behöver kameraövervakning för er säkerhet?
På så sätt få det "lagligt" till och med.

Såg länken längre upp men orkade inte läsa igenom hela, det som står där kanske förklarar det hela som mycket krångligt och då kan du bortse från min fundering och köpa typ klockan och bara köra

"Dold" plombering av locket är också en bra ide. Eller bara låsa det. )

/Patrik

Visa signatur

//Wopido

Permalänk
Inaktiv

Köp en Mobius Action Kamera

Ca 450kr inkl frakt
http://www.ebay.com/itm/Mobius-ActionCam-Full-HD-Sports-Camer...

Läs mer här
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1904559

Sen köp en extern power supply på typ 10.000 mAH samt 32-64gb microsd
Och göm den i tex en väska/ryggsäck så linsen riktas mot akvariet samt spelar in

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leechu:

Borde gå att plombera locket på något vis, till exempel med ett buntband i någon udda färg som han inte får tag i bara sådär...
Eller så säger du bara till delägaren att snubben inte har något i era lokaler att göra....

Om det vore så enkelt.. Kanl inte gå in på detaljer.

Skrivet av Arazand:

D-link IP kamera och en billigare NAS. Det är typ 1500-2000 kr men det funkar utmärkt för övervakning. Se bara till att NASen och ip kameran kan spela in, FTP brukar alltid funka.

Måste det vara en NAS? Går det inte att köra på en vanlig PC? För vi har två st som kan funka som hosts.
Gällande inspelningen, hur går det till? Spelar den in hela tiden eller kan man ordna rörelseaktivering?
Bryr mig inte om vad som händer annars, utan det är enbart runt akvariet jag vill vara säker.

Skrivet av Finduslasange:

Varför misstänker du att någon försöker ha ihjäl dina fiskar? Har du upptäckt något misstänkt? Eller äre bara misstankar?

Har sett foderrester både på lysrör, runt akvariet samt i botten på andra akvarium här på jobbet. Alltså är det någon som knallar omkring och öser i mat om t.om fiskarna låter botten bli helt täckt med käk.
Har även lagt märke till konstiga hinnor i vattnet i det som tråden handlar om. Samt något jag misstänker är aska.
Det skulle inte förvåna mig om både ett och annat medel som vi arbetar med hälls i.

Jag behöver bevis. Kan inte ställa någon mot väggen innan det.

Permalänk
Medlem

Sätt upp en kameraattrapp...... men är ert förhållande redan komplicerat så blir det inte bättre av att du direkt eller indirekt sätter bevakning på honom....
Skulle du smyga kring mig och tissla å tassla så kunde du vara säker på att jag jävlades med dig.

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk

Men skaffa en kamera som du kopplar till nätet. uppladdning via ftp. finns säkert med rörelseavkänning. Ring någon butik som säljer dessa och kolla.

Klart du ska ha fast personen, sen lägger du ut filmen på youtube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Har på jobbet startat upp ett stort akvarium med väldigt dyra fiskar.
Denna person sitter på kontoret oftare än mig samt att vi båda har tillgång till kontoret efter arbetstid, men jag åker sällan dit om det inte är något akut.

Men vem matar fiskarna när du inte är där? Låter som den som matar fiskarna inte har kunskap i vilka mängder och vilken renlighet som krävs?
Har för mig att jag sett lås till akvarium i nån djurbutik. Måste väl vara enklast att köra glasklister + vire/kedja + hänglås?

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersF:

Sätt upp en kameraattrapp...... men är ert förhållande redan komplicerat så blir det inte bättre av att du direkt eller indirekt sätter bevakning på honom....
Skulle du smyga kring mig och tissla å tassla så kunde du vara säker på att jag jävlades med dig.

Eh... va?
Lol.

Skrivet av Vapo:

Men vem matar fiskarna när du inte är där? Låter som den som matar fiskarna inte har kunskap i vilka mängder och vilken renlighet som krävs?
Har för mig att jag sett lås till akvarium i nån djurbutik. Måste väl vara enklast att köra glasklister + vire/kedja + hänglås?

Vi är tre personer som arbetar på kontoret.
Han är inte en av dessa. Han svänger bara in dagligen. Han är en av de äldre grundarna i företaget (familjeföretag).

Gällande matningen är det bara jag som skall sköta matningen.
Fiskarna klarar sig en-två dagar utan mat i veckan.
Jag har pratat med samtliga (!) personer som kommer och går här gällande matningen.
Både delägare, arbetsledare, vanliga anställda osv.
Det är folk som sett honom mata fiskarna, även om jag pratat med honom flertalet gånger kring detta.
Han blånekar. Och personerna som sett honom vill inte hamna i trubbel.

Enkel logik, jag vill ha bevis!
Att han matar, vet jag om, det är det som gör mig orolig och misstänksam att han kanske gör värre saker med det större akvariet.

Vi använder oss av starka medel inom vårt yrke. Och det är inte svårt för honom att öppna ett skåp och ta en flaska med rent livsfarligt medel för fiskarna och hälla i ett par droppar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Måste det vara en NAS? Går det inte att köra på en vanlig PC? För vi har två st som kan funka som hosts.
Gällande inspelningen, hur går det till? Spelar den in hela tiden eller kan man ordna rörelseaktivering?
Bryr mig inte om vad som händer annars, utan det är enbart runt akvariet jag vill vara säker.

Det går att spela in till en PC om du kör en FTP klient på den eller liknande. Det finns andra protokoll spela in med, beror på kameran, men jag har bara jobbat med FTP. Du kan även spela in på en dator på annan plats om så önskas men det kräver att kameran är kopplad till nätet då.
Det går oftast att använda rörelse detektion men tänk på att den även kommer ta rörelsen av fiskarna och ljuset som kanske studsar av på väggarna osv...

Vad jag rekommenderar är att man har en mindre partition som håller ca 1 vecka av video och sen ställer in kameran att spela över den data som redan är den absolut äldsta. På så sätt spårar det inte ur rent storleksmässigt samt du kommer fortfarande hitta den videon som är relevant.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yorgo_:

Har sett foderrester både på lysrör, runt akvariet samt i botten på andra akvarium här på jobbet. Alltså är det någon som knallar omkring och öser i mat om t.om fiskarna låter botten bli helt täckt med käk.
Har även lagt märke till konstiga hinnor i vattnet i det som tråden handlar om. Samt något jag misstänker är aska.
Det skulle inte förvåna mig om både ett och annat medel som vi arbetar med hälls i.

Jag behöver bevis. Kan inte ställa någon mot väggen innan det.

Sätt rakblad under där man öppnar akvariumet så lär han inte mata eller hälla i något mer än 1 gång Skämt åsido. Bäst vore ju att ta han på bar gärning så han inte kan neka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Vi är tre personer som arbetar på kontoret.
Han är inte en av dessa. Han svänger bara in dagligen. Han är en av de äldre grundarna i företaget (familjeföretag).

Gällande matningen är det bara jag som skall sköta matningen.
Fiskarna klarar sig en-två dagar utan mat i veckan.
Jag har pratat med samtliga (!) personer som kommer och går här gällande matningen.
Både delägare, arbetsledare, vanliga anställda osv.
Det är folk som sett honom mata fiskarna, även om jag pratat med honom flertalet gånger kring detta.
Han blånekar. Och personerna som sett honom vill inte hamna i trubbel.

Enkel logik, jag vill ha bevis!
Att han matar, vet jag om, det är det som gör mig orolig och misstänksam att han kanske gör värre saker med det större akvariet.

Vi använder oss av starka medel inom vårt yrke. Och det är inte svårt för honom att öppna ett skåp och ta en flaska med rent livsfarligt medel för fiskarna och hälla i ett par droppar.

Din kostnad för bevis är 1500 spänn exkl HDD
http://www.ice-shop.se/komplett-videoövervakningspaket-mikro-...

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

jag vill så gärna se hur det slutar upp för dig, skulle du kunna informera oss ifall han verkligen matade fiskarna eller om det bara är du som trodde så?

Visa signatur
Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Säkraste sättet att få fast honom är kameraövervakning som han inte ser. Vet han om att han är övervakad så kanske han slutar men också att han tar reda på vem som satte det där och då jävlas ännu mer med dig.

Dessutom, om staten övervakar folk så kan vi också göra det. Skiter i lagarna angående detta så länge jag kan komma undan.

Helt klart upp på YouTube med rubrik typ "Fiskmördare avslöjad!"

Kollade runt massa på Teknikmagasinet nu. Jäkla massa fräna grejer man kan använda

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Kan detta vara det jag söker efter?
Foscam FI8918W Black
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=743536
http://foscam.se/inomhus-13/foscam-fi8918w-black-p115

Misstänker att man kan ordna så att den börjar spela in vid rörelse om man har en dator kopplad på samma nätverk.
Stämmer detta? Någon som har erfarenhet av denna kamera?

Samt, tror ni kan kan ställa in känsligheten på kameran eller kommer den spela in vid minsta lilla rörelse?

Edit: Kika på detta klipp och säg vad ni tycker.
http://www.youtube.com/watch?v=ODeFiOYTZho

Själv tycker jag det verkar klart intressant. Smidigt och erbjuder det jag är ute efter.

Permalänk
Medlem

Du skall ju givetvis skaffa bevis mot personen sätt upp en liten spion kamera och kör med rörelse aktiverad inspelning! så skall du se att han kommer o gå i fällan.

Vill du ha lite skoj om du ser han live i kameran byt handtag till ett i metall och koppla upp en tändspole till den o aktivera när han håller i handtaget ?

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Kan detta vara det jag söker efter?
Foscam FI8918W Black
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=743536
http://foscam.se/inomhus-13/foscam-fi8918w-black-p115

Misstänker att man kan ordna så att den börjar spela in vid rörelse om man har en dator kopplad på samma nätverk.
Stämmer detta? Någon som har erfarenhet av denna kamera?

Samt, tror ni kan kan ställa in känsligheten på kameran eller kommer den spela in vid minsta lilla rörelse?

Edit: Kika på detta klipp och säg vad ni tycker.
http://www.youtube.com/watch?v=ODeFiOYTZho

Själv tycker jag det verkar klart intressant. Smidigt och erbjuder det jag är ute efter.

Den kommer troligtvis reagera på fiskarna som rör sig (nu vet jag inte om det är ett sötvatten med Stora ciklider eller malar. eller om det är ett saltvatten med en massa dyra fisk).

Videoövervakning på arbetsplatsen är olagligt tyvärr, men om du får igenom att ni behöver det för er säkerhet så går det ju att fixa lagligt.

fan vad sur jag skulle bli om någon gick och matade mina fiskar, är ju inte det lättaste att hålla en bra balans i karet när man inte övermatar..

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Den kommer troligtvis reagera på fiskarna som rör sig (nu vet jag inte om det är ett sötvatten med Stora ciklider eller malar. eller om det är ett saltvatten med en massa dyra fisk).

Videoövervakning på arbetsplatsen är olagligt tyvärr, men om du får igenom att ni behöver det för er säkerhet så går det ju att fixa lagligt.

fan vad sur jag skulle bli om någon gick och matade mina fiskar, är ju inte det lättaste att hålla en bra balans i karet när man inte övermatar..

Det är sötvatten. Ciklider. Dock med massa Firefish med enormt bra gener som inte färgar av sig.
Det är inte bara att han övermatar, jag misstänker ju även att han häller i massa skit i karet. Vad det nu kan vara, har jag ingen aning om.

Det blir att skaffa tillstånd helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Det är sötvatten. Ciklider. Dock med massa Firefish med enormt bra gener som inte färgar av sig.
Det är inte bara att han övermatar, jag misstänker ju även att han häller i massa skit i karet. Vad det nu kan vara, har jag ingen aning om.

Det blir att skaffa tillstånd helt enkelt.

Om det är som du tror så har du ju att göra med en riktigt psykopat. Hur som helst, lycka till med det där!

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Det är sötvatten. Ciklider. Dock med massa Firefish med enormt bra gener som inte färgar av sig.
Det är inte bara att han övermatar, jag misstänker ju även att han häller i massa skit i karet. Vad det nu kan vara, har jag ingen aning om.

Det blir att skaffa tillstånd helt enkelt.

Enkelt löst det där.
sätt lite lim i två ändar av ett hårstrå, sätt det på en plats där det inte syns. (så en änden håller i locket och andra i lockets fäste)
om hårstrået är borta nästa gång du matar, Vet du infakto att någon vart där och pillat.

Gör så innan du börjar krångla med en massa dyr teknik.

Min andra ide är att sätta en gopro på lägsta upplösning med 64gb minneskort i akvariet. så att det tittar upp på matningshålet.
då ser du exakt vad som åker i. och du kan bevisa att något åkt i.
dessutom kommer inte någon annan del än den lila delen av akvariet filmas då. så inga tillstånd kommer behövas. (tror jag)

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.