Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Misstänker att någon vill ha ihjäl mina fiskar. Hur övervaka?

Permalänk

Hade jag varit i din sits så skulle jag köpt första bästa IP-kamera och satt upp den på dold plats utan att tveka. När beviset spelats in är det bara att plocka bort och konfrontera den eventuella idioten.

Fint att du väljer att följa lagen på ett sätt, men jag skulle aldrig orka vänta på tillstånd. Djurplågare är det värsta jag vet (fast nu vet vi ju inte om han är det).

Lycka till, väntar på uppföljning!

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

har inga direkta tips, förutom att du läser igenom lagarna ordentligt innan du gör något.

vill mest bara att du uppdaterar (kanske till och med läggar upp en film (endast om du får enligt lag ofc)) situationen så vi får se vad det är för jippo ni håller på med

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Lägg ett lås på akvariumtoppen eller något? Borde väl finnas.

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk

Enklast vore väl att låsa in fiskfodret eller? Fast det är ju inte så svårt att fixa till en låsanordning om man så vill.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Det är sötvatten. Ciklider. Dock med massa Firefish med enormt bra gener som inte färgar av sig.
Det är inte bara att han övermatar, jag misstänker ju även att han häller i massa skit i karet. Vad det nu kan vara, har jag ingen aning om.

Det blir att skaffa tillstånd helt enkelt.

Åh vad jag saknar mitt gamla Malawikar... nu blev jag sugen på att starta upp något (Hoppas tjejen inte dödar mig när jag drar in ett 500L i en etta på 25kvd?)

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Tänk på att han garanterat kommer att läsa på om lagar för övervakning så fort du konfronterar, du måste tänka längre frammåt än endast till nästa drag.

Om du har en gammal Android mobil kan du installera IP Webcam och låta denna logga till en FTP, eller övervakas från en av desktopdatorerna. Om den står kopplad till ström med laddare, gömd någonstans så får du en billig IP kamera som kan gömmas i takplattor eller liknande men samtidigt inte behöver anslutas till ethernet.

Har ni en bra lina kan den logga filmer direkt hem till dig.

Permalänk
Medlem

Man kanske kan preparera fiskmatsburken eller akvarielocket med någon färg som inte går att tvätta bort? Då syns det ju sedan vem som har pillat. Det kanske går att jämföra fingeravtryck. Finns fler sätt att bevisa än att filma.

Permalänk
Medlem

Jag skrev en gång ett kameraövervakningssystem med rörelsedetektor och strömmande inspelning till en eller flera servrar. Om kräket som hamnade på film fick för sig att sabotera kameran eller hela datorn den var ansluten till så spelade det ingen roll, då filmen redan hunnit lagras undan på säkert ställe.

Hade varit roligt att använda det i det här fallet, men det är uråldrigt så jag vet inte om det fungerar längre. Kräver dessutom både dator + webcam, vilket inte är så smidigt i det här fallet...

Hoppas verkligen att du lyckas klämma åt gubbfan/kärringfan, lycka till!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi med kameramodul och lite kodandes (finns mycket färdigt, kopiera och klistra bara) för att spara en stream mot en server eller extern hårddisk. Kan nog inte bli billigare, borde hamna på 700-800kr.

Annars finns A-modellen att köpa som ett paket med kameramodulen, om du bara behöver en USB port och inget trådat nätverk.

http://raspberrypi.rsdelivers.com/default.aspx?cl=1

http://raspberrypi.rsdelivers.com/product/raspberry-pi/raspbe...
http://raspberrypi.rsdelivers.com/product/raspberry-pi/camera...

Sen valfritt skal.

El-adapter: http://www.dustinhome.se/product/5010329062/nokia-charger-mic...
SD kort: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1290952

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Avstängd

bästa tråden på länge

TS , håll oss uppdaterade ! att sätta upp en liten övervakningskamera för dina fiskar är inte olagligt.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Kör på Gopro i karet, för då kan du ju säga att du har den för att filma fiskarna för ett coolt time-lapse eller så hade jag gjort iaf, även om det inte va nån som sabbade

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

eller så kan du ju lägga dit en "fake" övervakningskamera, såna finns på teknikmagasinet, sätt upp en sån på din arbetsplats bara för att skrämma

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Detta måste varit den mest udda trådtiteln jag någonsin har läst på Sweclockers, men till skillnad från de flesta skumma trådtitlar var innehållet inte helt ointressant.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Hur går det, vad har du fått iväg för beställning? Jag vill gärna se en bygglogg på detta.

Planering - inköp - infångande - resultat.

gärna med en utritat plan a' ensam-hemma-stilen

Permalänk
Medlem

Det absolut billigaste och enklaste är att sätta upp en valfri webkamera, koppla till en dator och på datorn kör du t.ex WebcamXP.
Där kan du ställa in så att kameran övervakar och streamar videon via en inbyggd webserver som programmet har, så att du kan övervaka från annat håll. Samt att du kan ställa in så att den spelar in och lagrar video när något rör sig i bild.

http://www.webcamxp.com/screenshots.aspx

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Avstängd

haha vad är det för gubbjävel?
måste ha för lite att göra.

men håll koll med spionkameran nästan gång han häller i hembränt i vattnet

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

Tja allihopa!

Till att börja med, ja det är en lite halvrolig topic dock gällande ett stort problem..
För det andra, tack som FAN för alla era tips!

Gjorde en beställning på en Foscam FI8918W Black igår, och lär få den i veckan misstänker jag.
Kommer sätta upp den och försöka komma på en lösning som spelar in så fort den valda delen rör på sig.

Den del jag valt att spela in är precis över akvariet. På så sätt kommer inte kameran att spela in fiskarnas rörelse utan enbart om någon kommer nära det och t.ex öppnar upp locket.

Locket går för övrigt inte att låsa. Något som ett par undrade över.

Återkommer såklart med info och hur saker och ting löser sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Tja allihopa!

Till att börja med, ja det är en lite halvrolig topic dock gällande ett stort problem..
För det andra, tack som FAN för alla era tips!

Gjorde en beställning på en Foscam FI8918W Black igår, och lär få den i veckan misstänker jag.
Kommer sätta upp den och försöka komma på en lösning som spelar in så fort den valda delen rör på sig.

Den del jag valt att spela in är precis över akvariet. På så sätt kommer inte kameran att spela in fiskarnas rörelse utan enbart om någon kommer nära det och t.ex öppnar upp locket.

Locket går för övrigt inte att låsa. Något som ett par undrade över.

Återkommer såklart med info och hur saker och ting löser sig.

Hallå.

Jag förstår att du är rädd om dina fiskar. Har själv haft Diskusfiskar (Symphysodon) i många år (men inte nu längre) så jag förstår verkligen dig.

Bra om det funkar med kameran du beställt.

Men eftersom det är enbart du som matar, så visst går det att fixa så att locket går att låsa, faktum är att det är väldigt enkelt att fixa, och det kostar inte många kr.

En/flera låsbygel som limmas fast (tänk låsbygel till en kista) och ett hänglås är allt som behövs.

Eller om det är skjutglass så finns det lås som är till terrarie.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst igenom tråden. Men vad hände med den vanliga kommunikation som existerat i denna värld i oändligt många år?

T ex, säga åt honom att inte röra dina fiskar.

Barnfasoner att förstöra för folk på det viset.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

herre jävlar .. Vilka problem folk har nuförtiden .....

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Jag har inte läst igenom tråden. Men vad hände med den vanliga kommunikation som existerat i denna värld i oändligt många år?

T ex, säga åt honom att inte röra dina fiskar.

Barnfasoner att förstöra för folk på det viset.

hade du läst tråden så har han redan provat att säga åt honom.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Hallå.

Jag förstår att du är rädd om dina fiskar. Har själv haft Diskusfiskar (Symphysodon) i många år (men inte nu längre) så jag förstår verkligen dig.

Bra om det funkar med kameran du beställt.

Men eftersom det är enbart du som matar, så visst går det att fixa så att locket går att låsa, faktum är att det är väldigt enkelt att fixa, och det kostar inte många kr.

En/flera låsbygel som limmas fast (tänk låsbygel till en kista) och ett hänglås är allt som behövs.

Eller om det är skjutglass så finns det lås som är till terrarie.

Akvariet är pga dubbel ytterfiltrering öppen på baksidan där slangarna går in i akvariet.
Sedan så är själva locket/taket på akvariet gjort av plats av tunnaste laget.
Hade varit tvungen att skapa lås på kanske 15-20 punkter runt om.
Det är nog uteslutet med lås.
Att sätta dit honom är det jag är ute efter.

Skrivet av lossah:

Jag har inte läst igenom tråden. Men vad hände med den vanliga kommunikation som existerat i denna värld i oändligt många år?

T ex, säga åt honom att inte röra dina fiskar.

Barnfasoner att förstöra för folk på det viset.

Tror ni på fullaste allvar att jag inte försökt?
Utan bevis är det dock omöjligt, han blånekar bara allt jag påpekar. Säger "-nä jag vet inte.." och vänder sig om och går därifrån.
Mannen är en idiot. Kan inte förklara det bättre än så. Punkt.

Det som går in i ena örat, går ut i andra. Enkelt.

Skrivet av itkoll:

herre jävlar .. Vilka problem folk har nuförtiden .....

Och du tillförde en massa vettigt till tråden. Strunta i att läsa helt enkelt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

hade du läst tråden så har han redan provat att säga åt honom.

Vilken tur att jag skrev att jag INTE hade läst den då.

Låter som en pojke på 15 år, han som förstör för honom dvs.

Nåja, människor är vettiga har jag hört.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Vilken tur att jag skrev att jag INTE hade läst den då.

Låter som en pojke på 15 år, han som förstör för honom dvs.

Nåja, människor är vettiga har jag hört.

Han är över 70 år.
Det är min delägares pappa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Vilken tur att jag skrev att jag INTE hade läst den då.

Låter som en pojke på 15 år, han som förstör för honom dvs.

Nåja, människor är vettiga har jag hört.

Antingen är personen som sade det från vettet (huehue) eller så var h*n ironisk.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att överdriva lite om kostnaden av dessa fiskar och nämna att en del av pengarna för att köpa fiskarna kom ifrån erat företag.
Så kanske detta minskar eller slutar helt. om inte så blir denna djurplågare utkastad ifrån företaget utan chans att komma tillbaks då detta är negativt påverkande för både personal fiskar och företagets ekonomi när han håller på såhär...

nämn även att han kan hamna i fängelse+ få eller att han kan bli av med körkort och att inte bara han utan även företaget får böter ganska enkelt upp mot miljon belopp på företaget beroende på hur allvarligt detta blivit och vad för kemikalier som arbetsplatsen har där då han begår inte ett utan, två brott på samma gång och kommer det upp konkreta bevis på att han gjort detta så kan du som ägare gott och väl ta han till rätten eller anmäla detta till polisen och som varning först säga att du har övervakat och sett honom göra detta på film och han har en chans på sig att skärpa sig eller bli polisanmäld och tagen till rätten och utesluten helt ifrån företaget. (och då visa klippet och stå mellan datorn ifall han skulle försöka sabotera datorn.
(ta backup på usb minne och ha i ficken på plats och ha extra kopia hemma på detta klipp ifall han nu skulle få för sig att sabotera datorn där första klippet ligger medans du visar honom det på hur han tydligt och klart häller i skit där.)

Gå ihop i grupp och säga till han att sluta kan också vara något att prova då detta är ett brott som kan få företaget att lida och inte bara fiskarna då det för det första är miljöbrott och oansvarig hantering av sopor, kemikalier och djurplågeri på hög nivå när detta händer.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Sätt upp en lapp som det står kameraövervakning på i rummet, sen är det bara att spela. Du inget tillstånd för att spela in privat.

Permalänk
Medlem

Fyfan vad löjligt det där lät, jag misstänker att du är väldigt ung?

Skrivet av mini-z1994:

Kan vara värt att överdriva lite om kostnaden av dessa fiskar och nämna att en del av pengarna för att köpa fiskarna kom ifrån erat företag.
Så kanske detta minskar eller slutar helt. om inte så blir denna djurplågare utkastad ifrån företaget utan chans att komma tillbaks då detta är negativt påverkande för både personal fiskar och företagets ekonomi när han håller på såhär...

nämn även att han kan hamna i fängelse+ få eller att han kan bli av med körkort och att inte bara han utan även företaget får böter ganska enkelt upp mot miljon belopp på företaget beroende på hur allvarligt detta blivit och vad för kemikalier som arbetsplatsen har där då han begår inte ett utan, två brott på samma gång och kommer det upp konkreta bevis på att han gjort detta så kan du som ägare gott och väl ta han till rätten eller anmäla detta till polisen och som varning först säga att du har övervakat och sett honom göra detta på film och han har en chans på sig att skärpa sig eller bli polisanmäld och tagen till rätten och utesluten helt ifrån företaget. (och då visa klippet och stå mellan datorn ifall han skulle försöka sabotera datorn.
(ta backup på usb minne och ha i ficken på plats och ha extra kopia hemma på detta klipp ifall han nu skulle få för sig att sabotera datorn där första klippet ligger medans du visar honom det på hur han tydligt och klart häller i skit där.)

Gå ihop i grupp och säga till han att sluta kan också vara något att prova då detta är ett brott som kan få företaget att lida och inte bara fiskarna då det för det första är miljöbrott och oansvarig hantering av sopor, kemikalier och djurplågeri på hög nivå när detta händer.

Visa signatur

Citera för snabbt svar.

Permalänk
Medlem

Tänk efter före.

Jag förstår det triumferande i att sätta dit honom, men tänk på att även du kan dras med i fallet. Visst kommer han att bli impopulär pga vad han gjort, men det är inte orimligt att sympatierna vänds mot honom, och det i slutändan blir du som blir impopulär på kontoret pga din övervaknngsmanöver!

Mitt tips är att du får hoppas på att du eller någon annan tar honom på bar gärning. Ännu hällre slutar du misstänka honom tills det står bortom rimligt tvivel att någon vill dina fiskar ont.

Inser som sagt att detta är svårt. Vet inte om jag fixat det själv, men ibland behövs ett gott råd från någon som ser på saken "utifrån". Lycka till!

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk

Tycker det är märkligt att folk inte vågar säga att de sett gubbjäveln göra det, för att de är rädda att åka illa ut. Vet de inte om att du är delägare och inte han? Vad skulle han kunna göra mot dem?

Övertala folk att våga öppna truten och inte bara sitta som små fegisar och vara tysta.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!