SVT-play up and running för raspberry pi!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gz:

Nu när hackandet på SVT Play är borta har jag tyvärr ganska stora problem med ett ständigt buffrande istället. Jag kör wifi och det funkade bra före deras ändring av strömningsteknik. Det verkar betydligt tuffare nu?
: (

Några wifi-tips som gör att man kan köra SVT Play utan buffring? Jag har testat två olika donglar och det är bara 3 m fri sikt.

Har du bara 3 m till din router? Men kör trådat då. Mycket bättre. Rpi stödjer 100/10 via ethernet, tror inte en usb-wlan-dongel levererar lika bra.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhe:

Har du bara 3 m till din router? Men kör trådat då. Mycket bättre. Rpi stödjer 100/10 via ethernet, tror inte en usb-wlan-dongel levererar lika bra.

Antagligen tvärs över rummet eller något. Eller att han flyttar routern tillfälligt när han provar.
Jag hade provat streama hd från datorn i den situationen, för att utesluta svtplay. Det ska fungera trådlöst utan lagg.

Permalänk
Medlem

Ja, det är kort sträcka tvärs över rummet och smidigt med trådlöst.

Får nog kasta in handduken och montera 15 m kabel istället runt väggarna och över dörröppningar istället. SVT play är i nuläget tyvärr för tuff för Raspberryn trådlöst. Trist. Jag vill gärna kunna se på SVT play och min son och fru är inte lika tålmodiga som jag när det buffrar.

Raspberryn klarar däremot utmärkt att köra filmer och annat i HD med wifi.

Permalänk
Skrivet av gz:

Får nog kasta in handduken och montera 15 m kabel istället runt väggarna och över dörröppningar istället. SVT play är i nuläget tyvärr för tuff för Raspberryn trådlöst. Trist. Jag vill gärna kunna se på SVT play och min son och fru är inte lika tålmodiga som jag när det buffrar.

Lite hål i väggen annars nere vid golvsockeln har väl aldrig skadat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallt_kaffe:

Om man gör allt direkt på Raspberryn så blir rättigheterna rätt från början. Inte alls svårt.

- Ladda ner putty.exe till din dator härifrån: http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/download.ht...
- Använd putty för att ansluta till Raspberryn.
- Logga in med "pi" med "raspberry" som lösen.

Skrev sedan nedanstående:

cd .upgrade mkdir xbmc-ffmpeg-n1.2-rbp-20130322 cd xbmc-ffmpeg-n1.2-rbp-20130322 wget --no-check-certificate http://dl.dropbox.com/sh/a7tsbe6o80rrv2a/KNVHTbkKMv/raspbmc/x... tar zxvf xbmc-ffmpeg-n1.2-rbp-20130322.tar.gz

Detta funkar bra! Tack!
Till slutet måste man göra ett steg till - ändra den "nightly build" till den 20130322... som man har just installerat (från Programs - Raspbmc settings - Nightly build - Switch between versions of XBMC). Sen ska Raspbmc:n omstartas automatiskt. Om man får problem med Live sändningarna (oändligt buffering) så måste man ändra "broadband" värdet manuellt (right-click på SVT Play add-on - Add.on settings - Advanced - Set bandwidth manually - 2500).

Permalänk

Jag tror att det är fixat nu i Gotham's nightlies.

Permalänk

Flyingrats fix funkar fint för mig med svtplay men har gjort att inga hardcoded subs fungerar för mkv-filer. Kanske lite offtopic men är det någon som vet hur man åtgärdar det här?

Har läst att flyingrat har koll på problemet och att det fixats men noob som jag är fattar jag inte hur man åtgärdar det hela. Kanske det vara så lätt att det fixas med en senare nightly? I så fall vilken och hur installerar jag den med putty?

Permalänk
Skrivet av LessGifted:

Flyingrats fix funkar fint för mig med svtplay men har gjort att inga hardcoded subs fungerar för mkv-filer. Kanske lite offtopic men är det någon som vet hur man åtgärdar det här?

Har läst att flyingrat har koll på problemet och att det fixats men noob som jag är fattar jag inte hur man åtgärdar det hela. Kanske det vara så lätt att det fixas med en senare nightly? I så fall vilken och hur installerar jag den med putty?

Du kan ladda ned nightlies i Raspbmc. Ska finnas en raspbmc-ikon under program fliken.

Permalänk
Skrivet av sgt.bastard:

Du kan ladda ned nightlies i Raspbmc. Ska finnas en raspbmc-ikon under program fliken.

Tack för infon!

Nu är det bara så att det ständigt kommer upp nya problem... Är det fler som har problem med att få svt att funka på senaste? Ett tag efter nightlien funkade den perfekt men nu verkar någon lurt vara på G igen. För nån vecka eller två sedan gick det inte längre att spela upp några program och jag har märkt att svtplay listas som broken i add-ons menyn.

Vad gör man nu?

Permalänk

Inte en aning, samma problem här....

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgt.bastard:

Inte en aning, samma problem här....

+1

Visa signatur

CDON Thor Einride
I5 3570K @ 3,4Ghz
16 Gb RAM | SSD 120GB Force 3 | Seagate Barracuda 1TB
EVGA GTX 670 OC | WINDOWS 8
2 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23"

Permalänk
Medlem

Vad jag förstår handlar problemet om att SVT ändrat återigen och denna gången kräver support för https.

Hittade detta nu, möjligen en fix av bberski:
http://forum.stmlabs.com/showthread.php?tid=10254&page=3

Hans filer:
https://www.dropbox.com/l/uz07SSr5As89Ur1L2cHA3a

Om någon testar får ni gärna skriva ifall det funkar...
: )

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat båda filpaketen utan framgång, det enda som händer är en oändlig "relax-loop". Någon som får ett annat resultat? Har jag glömt något? Måste RaspBMC ha en viss mjukvaruversion för att det ska funka?

Jag packade först upp och förde sedan över följande filer till mappen .upgrade.
Försök 1) xbmc-13mv-20130912-gotham-alpha7.tar.gz (xbmc-13mv-20130912-gotham-alpha7.tar uppackad)
Försök 2) xbmc-13mv-20130912.tar.gz (xbmc-13mv-20130912.tar uppackad)

Därefter valde jag "RaspBMC settings" och "Nightly Build Configuration" och "Switch between versions of XBMC". Omstart och oändlig "relax-loop".

Ett tips för er som hamnar i den tråkiga loopen. Det räcker att gå in med ftp till mappen "pi" och ta bort symlänken ".xbmc-current". Efter några sekunder så startar standard XBMC upp sig igen. Riktigt smidigt faktiskt.

Permalänk
Medlem

Det fungerar!

Mitt minne är kort, problemet var filrättigheterna. När jag ändrade dem var allt ok.

Jag använde den här filen:
https://www.dropbox.com/sh/lanznftvhwzjk3p/kwDQYFqOkA/xbmc-13...

Permalänk
Medlem

Jag kör XBIAN, har du något förslag på lösning då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trexake:

Jag kör XBIAN, har du något förslag på lösning då?

Nej, detta är egentligen en okänd värld för mig. Jag vill bara att SVT play ska funka på TVn. Vilket det tyvärr inte gör längre...skiten låser sig nu med alfa-versionen. Hmm...det funkade fint igår?

Kan något i denna tråden hjälpa dig?
http://forum.xbmc.org/printthread.php?tid=67110&page=29

Permalänk

Är det någon som har en aning om varför bilden blir hackig på raspbmc? Är enheten för slö eller borde jag köpa någon codec?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleon.Solo:

Är det någon som har en aning om varför bilden blir hackig på raspbmc? Är enheten för slö eller borde jag köpa någon codec?

Funkar med XBMC 13 (Gotham), hackar med XBMC 12 (Frodo).

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Funkar med XBMC 13 (Gotham), hackar med XBMC 12 (Frodo).

Jo det fixade biffen, tusen tack för hjälpen (Y)

Permalänk
Medlem

Har OpenELEC och där hackar svtplay obrukbart hemskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av khol:

Har OpenELEC och där hackar svtplay obrukbart hemskt.

OpenELEC är väl Frodo, testa att köra Raspbmc och installera en nightly som bygger på Gotham, där flyter det riktigt bra.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

OpenELEC är väl Frodo, testa att köra Raspbmc och installera en nightly som bygger på Gotham, där flyter det riktigt bra.

Hade Raspbmc från början, men fick inte det att flyta lika bra som OpenELEC. Vet inte vad det beror på dock.
Med Raspbmc tog det mycket längre tid att starta en film från NAS'en och vissa 1080p hackade mycket. Hade inte samma problem med OpenELEC.

Skall testa met ett annat snabbare SD-kort och se om det hjälper att köra Raspbmc med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av khol:

Hade Raspbmc från början, men fick inte det att flyta lika bra som OpenELEC. Vet inte vad det beror på dock.
Med Raspbmc tog det mycket längre tid att starta en film från NAS'en och vissa 1080p hackade mycket. Hade inte samma problem med OpenELEC.

Skall testa met ett annat snabbare SD-kort och se om det hjälper att köra Raspbmc med det.

Eller testa att köra en usbinstallation och överklocka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Installerade rasp, installerade den nightly som låg längst upp i listan (heter något med 4) men har samma konstiga "ryckningar" i svtplay.
Det är ingeför som att var tionde frame visar en frame som var för tio frames sedan.... eller hur jag skall förklara.
Youtube fungerar bra. Testade också någon quake-tv som funkar bra. Streama 1080p från NAS funkar bra. Allt funkar bra, men svtplay "hackar.
Jättekonstigt.

Permalänk
Medlem

I SVT play-pluginet (inte XOT) går det att bli av med hackandet i bilden genom att gå in i avancerade inställningar (för pluginet) och bocka i rutan "Don't use avc1.77.30".

Fick göra en snabbutryckning i gårkväll så att flickvännen kunde se på Äkta människor.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Nightlys längst upp i listan är nog Frodo.
Jag kör Raspbmc med XBMC 13.0 från 2013-12-12, SVT Play fungerar prickfritt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gz:

Om du ger dig i kast med att dra kabel så kan jag tipsa om flat TP-kabel: UTP-flat Cat5e
I min förra lgh så drog jag den i psringan mellan golv och vägg (under golvsockeln), funkade bra och jag fick bra prestanda.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

ok, skall kolla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

I SVT play-pluginet (inte XOT) går det att bli av med hackandet i bilden genom att gå in i avancerade inställningar (för pluginet) och bocka i rutan "Don't use avc1.77.30".

Fick göra en snabbutryckning i gårkväll så att flickvännen kunde se på Äkta människor.

Klickade i det där så försvann ryckandet. Man kunde även ställa in en lägre bandbredd. Tack för hjälpen.
Tyvärr försvann även bildkvaliten tillsammans med ryckningarna :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Yep, installerade 2013-12-19.
Funkar hur bra som helst. Inga ryckningar och fin kvalitet.
Tack för hjälpen.