Vad kan man säga ett normalt prestandavärde ska ligga på grafik och spelgrafik i Windows 8?

Permalänk

Vad kan man säga ett normalt prestandavärde ska ligga på grafik och spelgrafik i Windows 8?

Att jag frågar beror på att jag länge misstänkt att det kan vara något fel med grafiken i mitt moderkort eftersom det ibland händer att grafikrutinerna där tvingas starta om och det trots att jag idag har de drivrutinerna jag ska ha enl. råd härifrån b la.

För grafik är inte värdet mer än 4,6 och för spelgrafik 5,3 medan allt det andra har värden som ligger över 7,0 vilket jag i min okunnighet tycker verkar vara mer normala värden för en ny dator. Så nu undrar jag om jag inte skulle kunna kräva ett högre värde vad det gäller grafiken?

I det senaste så händer det även att ett nyinstallerat schackspel jag har (Houdini 4) plötsligt slutat svara när jag spelar, vilket ytterligare stärker mina misstankar att det är något som är fel med grafiken i mitt moderkort som är Gigabyte 78LMT-USB3. Så ska det väll inte bete sig i en ny dator.

AMD 760/SB710/rev.5.0
AM3+/PC1-E2.0x16/Micro ATX
4 DDR3 2-CH/HD Audio
GbE LAN/6 SATA 3Gb/s/4 USB3.0

Desperat och förtvivlad

Permalänk
Skrivet av Periskop62:

Att jag frågar beror på att jag länge misstänkt att det kan vara något fel med grafiken i mitt moderkort eftersom det ibland händer att grafikrutinerna där tvingas starta om och det trots att jag idag har de drivrutinerna jag ska ha enl. råd härifrån b la.

För grafik är inte värdet mer än 4,6 och för spelgrafik 5,3 medan allt det andra har värden som ligger över 7,0 vilket jag i min okunnighet tycker verkar vara mer normala värden för en ny dator. Så nu undrar jag om jag inte skulle kunna kräva ett högre värde vad det gäller grafiken?

I det senaste så händer det även att ett nyinstallerat schackspel jag har (Houdini 4) plötsligt slutat svara när jag spelar, vilket ytterligare stärker mina misstankar att det är något som är fel med grafiken i mitt moderkort som är Gigabyte 78LMT-USB3. Så ska det väll inte bete sig i en ny dator.

AMD 760/SB710/rev.5.0
AM3+/PC1-E2.0x16/Micro ATX
4 DDR3 2-CH/HD Audio
GbE LAN/6 SATA 3Gb/s/4 USB3.0

Desperat och förtvivlad

använd inte Windows för att testa din hårdvara dessa "poäng" kan du skicka samma väg som dom kom, ner i papperskorgen!

HWmonitor övervakar temperaturen. ska du testa någonting gör du i 3dmark, PCmark, catzilla
stresstest... prime95, memtest, furmark,

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

använd inte Windows för att testa din hårdvara dessa "poäng" kan du skicka samma väg som dom kom, ner i papperskorgen!

HWmonitor övervakar temperaturen. ska du testa någonting gör du i 3dmark, PCmark, catzilla
stresstest... prime95, memtest, furmark,

Tack, men detta var nytt för mig. Hur går i så fall dessa test till? Snälla kan du inte förklara lite närmare vad man får ut av dem?

Permalänk
Medlem

Prestandan på grafiken är normal för det moderkortet = ganska dålig ur spelsynpunkt.

Behöver du mer prestanda får du skaffa ett grafikkort som du trycker i på moderkortet.
Dock om du inte spelar några spel som behöver mer prestanda än vad du redan har, så blir mer prestanda onödigt då det inte kommer märkas.

Att programmet inte svarar beror nog inte på grafikkortet, är det några andra program som beter sig på samma sätt eller bara detta Houdini 4?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Periskop62:

Tack, men detta var nytt för mig. Hur går i så fall dessa test till? Snälla kan du inte förklara lite närmare vad man får ut av dem?

dom olika programmen för stresstest, används för att testa att din dator är stabil & inte går för varmt. HWmonitor loggar allt max, nuvarande, minimum, på temperatur.

PCmark, 3dmark, Catzilla, osv, används mest för spelgrafik & dedikerade grafikkort då det är rätt meningslöst göra det på en kontorsdatorer.
du får poäng ex: 13 654. som då motsvarar datorer i samma klass, det är också ett bättre sätt att ställa in allt kolla drivrutiner och grafikinställningar. än att få nåt skumt resultat i Windows

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644