Steelseries och Tobii presenterar Eyex – ögonspårning för spel

Permalänk
Melding Plague

Steelseries och Tobii presenterar Eyex – ögonspårning för spel

Ögonen kompletterar mus och tangentbord med hjälp av ögonspårningsenheten Eyex, som ska presenteras på mässan CES 2014 i januari.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Ljusskygg

Blir interessant och se ifall man tar och köper en, för att testa då..

Visa signatur
Permalänk

Coolt! Fast ganska onödigt...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | Processor: Intel i7 7700K @ 4,5 GHz | Moderkort: ASUS STRIX 270H GAMING | RAM: Corsair 16 GB 3000 MHz VENGEANCE | Grafikkort: GainWard 3070 | Nätaggregat: Fractal Design Integra 750W | Skärm: ROG PG278QR | Tangentbord: Steelseries Apex 7 | Mus: Zowie EC1-A | Musmatta: Steelseries Qck | Ljud: SteelSeries Arctis 7 & Edifier system

Permalänk
Medlem

Låter rätt intressant, får se bara hur många som implementerar detta.

Permalänk
Medlem

Aa då kommer alla ha rektioner som ögonblicket i FPS spel snart...

Visa signatur

With great power, comes great resolution and frame rate

Permalänk
Medlem

Skitbra, roligt nog tror jag att jag skrev till func under julkalendern att sammarbeta med tobii.

Permalänk
Medlem

Kul att se så mycket innovation! Dock tycker jag Oculus Rift verkar mer intressant!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk

Kräver inte tekniken rätt bra rumsbelysning så den uppfattar ögonen?

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk

Vore kul om detta kom inuti Oculus Rift så att man inte bara spårar huvudet utan ögonen också

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

Hur kommer det fungera för oss som gillar att sitta i mörka rum och spela?

Visa signatur

Samsung 32" Curved gamingskärm Odyssey C32G54TQ
Phanteks Eclipse P400A RGB White,MSI GeForce RTX3070Ti VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 5800X Processor,Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edt
Kingston FURY Beast RGB DDR4 16GB 3200 MHz,WD Blue SN550 1TB NVMe M.2 SSD ,ASUS ROG Strix B550-E GAMING moderkort,Cooler Master V750 Gold - V2 PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweloop64:

Kräver inte tekniken rätt bra rumsbelysning så den uppfattar ögonen?

Nej, ögonrörelsemätaren har egen infraröd belysning av ditt ansikte. Inga problem i mörker, men däremot problem om du gillar att spela med fullt solljus in i rummet (vilket antagligen de flesta inte föredrar).

Permalänk
Medlem

Verkar grymt! Ska bli spännande att se hur det verkligen fungerar.

Visa signatur

Citera för snabbt svar.

Permalänk
Medlem

I min åsikt är det lite Pay for Advantage. Det är en cool ide men jag tar hellre en Oculus rift

Permalänk
Medlem

Undrar hur det kommer funka för någon som har glasögon på sej...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

Undrar hur det kommer funka för någon som har glasögon på sej...

Står i swec-artikeln, dock så vet man ju inte hur det verkligen är med dessa 90%....

Citat:

Enligt Tobii fungerar tekniken för 98 procent av befolkningen. Ögonstyrningen kan dessutom användas av över 90 procent av dem med linser eller glasögon – ju tunnare glas desto högre sannolikhet att det hela fungerar.

Riktigt attraktivt pris, funderar på att lägga en order, nått kul borde man ju kunna hitta på

Permalänk
Medlem
Skrivet av EBTS:

Nej, ögonrörelsemätaren har egen infraröd belysning av ditt ansikte. Inga problem i mörker, men däremot problem om du gillar att spela med fullt solljus in i rummet (vilket antagligen de flesta inte föredrar).

Det är bättre för ögonen att sitta med lampa tänd när du spelar än att bara ha ljus från
skärmen vad jag har hört. Sedan tycker jag själv att det är mycket bekvämare,
kan göra "ont" i ögonen om jag sitter för länge med bara ljus från skärmen faktiskt.

Permalänk
Avstängd

Så den här läser ögonen.
Sen finns det en annan enhet som läser handrörelser för att kunna swipa och sånt i luften.
Sen finns det kinecten.

Det är för många olika enheter som gör nästan samma sak.
Det känns som det behövs en unifierad enhet som klarar att detta.

Permalänk
Medlem

Hade varit mer lockande om det var implementerat i OR som andra sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

najs men titta inte på filmer med flickvännen med den igång iaf inte några som har snygga brudar ^^

Permalänk
Medlem

Fränt att Tobii släpper devkits. Stöter på deras produkter dagligen i mitt arbete. Ser ut som det är samma enhet som vi har på jobbet men med lite annan programvara.

Enheten vi har heter PCeye och används för ögonstyrning som styrsätt för personer gravt nedsatt rörlighet, eller i samband förlamning i ansiktet som gör att personen inte kan prata utan att ha en dator med talsyntes och skärmtangentbord eller mer avancerade kommunikationshjälpmedel.

http://www.tobii.com/en/assistive-technology/global/products/... här är de produkter jag stöter på från Tobii.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Hmm , undrar dock hur användbar denna pryl egentligen är. Det finns säkert någon "killer app" för den, men frågan är om spelmakarna kommer att komma på något coolt sätt att använda den. Jag gissar tyvärr på att den förblir en flashlight controller.
Jag hoppas dock att den bli öppen, så att hobby hackers kan använda den till något användbart, typ musstyrning för funktionshindrade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Hmm , undrar dock hur användbar denna pryl egentligen är. Det finns säkert någon "killer app" för den, men frågan är om spelmakarna kommer att komma på något coolt sätt att använda den. Jag gissar tyvärr på att den förblir en flashlight controller.
Jag hoppas dock att den bli öppen, så att hobby hackers kan använda den till något användbart, typ musstyrning för funktionshindrade.

Finns redan, Tobii levererar till och med hela system för det Tobii I-series, tidigare C-series finns med både ögonstyrning och med huvudmus.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tofuxx:

najs men titta inte på filmer med flickvännen med den igång iaf inte några som har snygga brudar ^^

Hade varit sjukt kul med en "Hey, my eyes are up here"-reaktion i spelen om blicken dröjer sig kvar.

Permalänk
Medlem

Wow..jag kan verkligen se potential i den här tekniken. Tänk er i ett FPS-spel där HUD som ammo-visaren/killfeed:en etc tonas när man inte har blicken mot dessa vilket gör dem till ett mindre störningsmoment.

Permalänk
Medlem

Schysst för att kunna ta spelandet ett nivå till dock kanske lite väl sent med Rift på frammarsch.
Känns som man behöver en väldigt stor skärm för att kunna ha användning av det också.

Eye tracking för "vanligt" multitasking när man sitter vid dator hade inte varit fel men bara som en ploj pryl för max 1000kr.
Antar att just Eyex har en bra bit kvar innan man ska kunna titta på fönster X på skärm A och flytta det till skärm B på ett exakt och bra vis.
(utan att ens muspekare flyttas så man kan ex spela i fullfönster och flytta runt fönster på dom andra två skärmarna.

Permalänk
Skrivet av milo_:

Wow..jag kan verkligen se potential i den här tekniken. Tänk er i ett FPS-spel där HUD som ammo-visaren/killfeed:en etc tonas när man inte har blicken mot dessa vilket gör dem till ett mindre störningsmoment.

De är verkligen något jag hade gillat.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Schysst för att kunna ta spelandet ett nivå till dock kanske lite väl sent med Rift på frammarsch.
Känns som man behöver en väldigt stor skärm för att kunna ha användning av det också.

Eye tracking för "vanligt" multitasking när man sitter vid dator hade inte varit fel men bara som en ploj pryl för max 1000kr.
Antar att just Eyex har en bra bit kvar innan man ska kunna titta på fönster X på skärm A och flytta det till skärm B på ett exakt och bra vis.
(utan att ens muspekare flyttas så man kan ex spela i fullfönster och flytta runt fönster på dom andra två skärmarna.

Nu har jag inga exakta priser men har för mig ögonstyrningsenheterna på jobbet går på runt 40k styck.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Nu har jag inga exakta priser men har för mig ögonstyrningsenheterna på jobbet går på runt 40k styck.

Sen är väl det någon form av medicintekniskt hjälpmedel också. De brukar ju lägga på en himla massa kostnad för alla certifieringar hit och dit som behövs.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7700X // MB: ASRock X670E PG Lightning (AM5) // Chassi: Fractal Design Define S // PSU: Antec Truepower 650W // CPU-kylning: Noctua NH-U12A // GPU: ASUS Radeon RX 6800 XT TUF OC // RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL40 FURY Be // SSD: Intel 660p 1TB, Samsung 840 Evo 120GB // HDD: Seagate Barracuda 3TB // Monitor: Svive Pyx 34C801

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Wow..jag kan verkligen se potential i den här tekniken. Tänk er i ett FPS-spel där HUD som ammo-visaren/killfeed:en etc tonas när man inte har blicken mot dessa vilket gör dem till ett mindre störningsmoment.

Det finns en ocean av möjligheter med denna tekniken, om den bara implementeras ordentligt och inte blir en flopp... Jag hade t.ex föredragit ögonstyrning till laptop flera hästlängder framför touchstyrning... Hoppas bara det inte är allt för tics-framkallande

Permalänk
Medlem

The game will know what you are looking on... hehe