iPhone 5S Vs ? (ej fanboys tack)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bjajjull:

Förstår inte diskussionen kring hur telefonerna presterar i drop test (som har väldigt varierande resultat). Ge fan i att tappa telefonen så håller den!

Det började med att någon hävdade att iPhones 5S var så otroligt omtålig men enligt dessa drop tests så verkar de vara allt annat än ömtåliga jämfört med övriga smartphones.

I övrigt så instämmer jag till 100% - tappa inte telefonjäveln så håller den.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Barren Wuffet:

Det räcker med att kolla försäljningssiffror från Telia, Tele2 och 3. iPhone är tveklöst den bästsäljande smartphonen i sverige.

Eller så är det bara för att de är bundlade med abbonemang som de säljer "så mycket bättre"
ge mig/oss riktiga siffror istället, på antal som köps utan abb.

Permalänk
Medlem

Har själv en HTC One och det är den enda telefon jag ägt som jag känner jag är helt nöjd med. Den är inte 100% perfekt, men den har inget som jag känner att jag önskar vore annorlunda på ett sånt vis att det stör mig.

Gillar du premium-känslan hos iPhone så skulle du älska HTC One. Dessutom flyter gränssnittet på väldigt bra och har fått beröm över Samsungs bloatade system. Displayen är i toppklass, och ljudet slår allt. Hade väl varit trevligt med mjukvaruknappar istälet för de kapacitiva längst nere, och Gorilla Glass må vara reptåligt men kan lätt spricka men i övrigt är det en gudomlig telefon.

Ska du ha en ersättare till en iPhone är det nog mjukvaran och enkelheten i gränssnittet som är viktigast, samt att den ligger bra i handen och helt enkelt känns bra. Du bör nog gå in och klämma på telefoner och fippla runt lite och se vilken du känner att du "vill ha". LG G2 är nog på papper den bästa telefon du kan köpa, men sen om du själv känner att den känns rätt för dig är en helt annan femma.

Permalänk
Avstängd

Inhandla en 5S och jailbreaka eller vänta på 6:an. iPhone är den ultimata telefonen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Eller så är det bara för att de är bundlade med abbonemang som de säljer "så mycket bättre"
ge mig/oss riktiga siffror istället, på antal som köps utan abb.

Vad har det med saken att göra ifall en stor del av iPhones blir bundlade ihop med abonnemang? Det förändrar inte heller de totala försäljningssiffrorna.

iPhone säljer bäst. Nog om det nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Inhandla en 5S och jailbreaka eller vänta på 6:an. iPhone är den ultimata telefonen.

Nej.

För mig är den inte ultimat någonstans, möjligtvis byggkvalitén och kameran som inte går att klaga på, kanske även A7. Det är typ tre av jättemånga viktiga punkter.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Inaktiv

intressant att folk inte tycker att droptests är nått att kolla på..
alla telefoner är byggda olika tror jag alla håller med om.. vad betyder då detta? varje telefon kommer att föredra att landa på ett sätt.
mhm de väger olika. ja det spelar ju också in i hur de håller? ju tyngre desto snabbare faller de.
vad kan man dra som slutledning utav dessa test? om majoriteten av testen visar att 1 telefon håller bättre så betyder det att den håller bättre..
självklart argumentera om att andra är byggda bättre hur mycket ni vill men att köra på alternativet (mekaniskt slå på 1 punkt exakt lika hårt på telefonerna) är rent korkat då detta inte är speciellt intressant i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Tror gör man i kyrkan. Gå in på youtube och sök på drop tests och klicka "nästa" tills du blir less. Hundratals var väl att ta i men det finns väldigt många såna videoklipp och tillräckligt för att ha ett statistiskt underlag.

Tron är stark i Heliga Jobs kyrka... Glashus och det.

Skrivet av anon186252:

vad kan man dra som slutledning utav dessa test?

Av några dussin felaktigt utförda test? Inte ett skit.

Tydligen många här som inte har en susning av vetenskapliga tester...

Hur roligt är det att se en massa iPhone-hipsters som har fel? Då är i alla fall http://www.youtube.com/watch?v=8zMFRkLoJX8 roligare.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Där måste jag rätta till lite...

iPhone 5s är p.g.a. sin vikt väldigt resistant mot sprickor när den tappas, jämfört med andra telefoner. Av alla drop tests på youtube etc har jag bara sett iP5S/5 som vinnare. http://www.youtube.com/watch?v=aB2wZET_SKs

iPhone 5S är bland de dyraste, ja, men hårdvaran är klart den bästa på mobilmarknaden. http://www.anandtech.com/show/7335/the-iphone-5s-review/5

Bäst hårdvara på marknaden? 5s ligger på samma hårdvarunivå som mobiler från 2011. En Galaxy S2 och 5s har liknande hårdvara.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

Nämn en gång du använder 4 kärnor på en telefon i dagligt bruk?
Crysis 3 använder 2 Kärnor...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mfm:

Av några dussin felaktigt utförda test? Inte ett skit.

Tydligen många här som inte har en susning av vetenskapliga tester...

Hur roligt är det att se en massa iPhone-hipsters som har fel? Då är i alla fall http://www.youtube.com/watch?v=8zMFRkLoJX8 roligare.

så vad är felet exakt?

tyvärr vet jag mycket väl vad ett vetenskapligt test är så nu får du utveckla lite. visst personen droppar dem kanske inte EXAKT likadant men det är fortfarande så att om majoriteten har en och samma slutsats så är det relevant då det viktigaste inom vetenskap är just att kunna göra samma experiment och där med återskapa resultatet. tror det är du själv som behöver lära dig om vetenskapliga tester.
självklart det är möjligt att alla droptestare hatar android och därmed slänger dem i marken men jag tror min teori har lite mer substans.

har också trott att android var nått att ha men det har bara vart besvikelse för min del så ja tyvärr jag hoppa över till äpplet efter att ha testat varenda samsung och htc på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Ja det kan faktiskt vara så att varenda iPhone 5/iPhone 5S som testats mot andra modellder har landat bra, det är dock högst osannolikt men det är fullt möjligt.

Du är medveten om att det är fler som har iPhone i sverige va? Det bör statistiskt sett finnas fler trasiga iPhones ute bland folk. Att du inte sett en enda trasig android eller windows phone har jag svårt att tro men det kan ju vara så att du bara umgås i hipsterkretsar där 9 av 10 har en iPhone?

Näe, det tror jag inte på! Var kommer den statistiken ifrån?
Nu hittar jag inte just de rapporterna jag tänkte på men under hösten har det släpppts rapporter och tabeller över marknadsandelar mellan de olika OS. Dels för samrtphones och dels för operativsystemen totalt sett. Android har (hade åtminstone när dessa "efterforskningarna" gjordes) över 80% av smartphone-marknaden världen över. Det finns också tabeller där andelen visas i varje land för sig. Visserligen är Sverige i toppen vad gäller (procentuellt sett) flest iPhoneanvändare, men att de är fler än de med Android stämmer inte!

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

De kan allesammans göra samma sak, bara på olika sätt.

Har du haft iOS innan och tröttnat, kör android, det finns många olika sätt att ändra utseendet på, widgets osv är trevligt också.

I slutänden hade jag valt det som känns mest bekvämt samt ligger bäst i handen. Då jag har relativt små händer vs. många andra är Galaxy S4 eller LG G2 inte optimala för mig, jag når inte så mycket jag vill med en hand helt enkelt. Tror min storleksgräns ligger runt 4.3", give or take, vilket leder till att jag spelat iPhone sedan den släpptes och däremellan testat flaggskeppen från LG/Sony/Samsung.

Vilka faktorer som är viktigast för dig vet bara du dock. Men det finns inte mycket funktionalitet som skiljer en rootad androidlur mot en jailbreakad iOS-lur imho.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

så vad är felet exakt?

tyvärr vet jag mycket väl vad ett vetenskapligt test är så nu får du utveckla lite. visst personen droppar dem kanske inte EXAKT likadant men det är fortfarande så att om majoriteten har en och samma slutsats så är det relevant då det viktigaste inom vetenskap är just att kunna göra samma experiment och där med återskapa resultatet. tror det är du själv som behöver lära dig om vetenskapliga tester.
självklart det är möjligt att alla droptestare hatar android och därmed slänger dem i marken men jag tror min teori har lite mer substans.

Men vaf... skämtar du eller? Hur skulle det vara relevant att några dussin personer gör felaktiga tester? Det gör inte resultaten till sanning.

Men eftersom du frågar så är felet exakt: att vi talar om statistiska resultat. Det är samma sak som att kasta en tärning och se om en viss sida kommer upp oftare än de andra sidorna. Så att kasta en tärning en gång vad säger det? Självklart ingenting. Att se 30 personer på youtube kasta tärning en gång (med en förhoppningsvis liknande tärning) är fortfarande statistiskt helt irrelevant. Självklart måste man kasta samma tärning kanske 1000 gånger på ett upprepningsbart sätt för att kunna säga något över huvud taget.

Så ja, tusen telefoner av varje modell måste "tappas" på ett upprepningsbart sätt.

Alla vet att det inte är helt ovanligt med spräckta iPhones så statistiskt sett hade många av videona kunnat visa spräckta iPhones. Då hade resultatet varit helt annorlunda enligt er?

Skrivet av anon186252:

har också trott att android var nått att ha men det har bara vart besvikelse för min del så ja tyvärr jag hoppa över till äpplet efter att ha testat varenda samsung och htc på marknaden.

Ja, för Android är ju bara Samsung och HTC... suck.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Vad har det med saken att göra ifall en stor del av iPhones blir bundlade ihop med abonnemang? Det förändrar inte heller de totala försäljningssiffrorna.

iPhone säljer bäst. Nog om det nu.

Faktum är, att det har en väldigt stor orsak.
Större än du tror.

iPhone säljer bäst? Knappast!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Faktum är, att det har en väldigt stor orsak.
Större än du tror.

iPhone säljer bäst? Knappast!

Jämför man rakt av Galaxy S4 vs. iPhone 5S och liknande tror jag ingen androidlur har en suck sett över ett kvartals försäljning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Jämför man rakt av Galaxy S4 vs. iPhone 5S och liknande tror jag ingen androidlur har en suck sett över ett kvartals försäljning.

Fast nu var det ju inte någon specifik modell som diskuterades.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mfm:

Men vaf... skämtar du eller? Hur skulle det vara relevant att några dussin personer gör felaktiga tester? Det gör inte resultaten till sanning.

Men eftersom du frågar så är felet exakt: att vi talar om statistiska resultat. Det är samma sak som att kasta en tärning och se om en viss sida kommer upp oftare än de andra sidorna. Så att kasta en tärning en gång vad säger det? Självklart ingenting. Att se 30 personer på youtube kasta tärning en gång (med en förhoppningsvis liknande tärning) är fortfarande statistiskt helt irrelevant. Självklart måste man kasta samma tärning kanske 1000 gånger på ett upprepningsbart sätt för att kunna säga något över huvud taget.

Så ja, tusen telefoner av varje modell måste "tappas" på ett upprepningsbart sätt.

Alla vet att det inte är helt ovanligt med spräckta iPhones så statistiskt sett hade många av videona kunnat visa spräckta iPhones. Då hade resultatet varit helt annorlunda enligt er?

Ja, för Android är ju bara Samsung och HTC... suck.

nej det har jag inte sagt.

mhm.. så det är inte statistik längre när man gör samma test 1000ggr? xD

jag anser fortfarande att det är relevant info även om det inte är något exakt. vi verkar ju överens om att det inte är ett optimalt test men statistik är ofta ett bra sätt att få en uppfattning om hur det är. du kan väl inte på fullt allvar mena att det är helt meningslöst att följa statistik? jag har tappat min iphone många gånger utan att ens få en repa, inte utomhus men det spelar väl mindre roll (nej inte på en mjuk matta, vanligt trägolv) då poängen är att det är rent skitsnack att iphones är super ömtåliga.

argumentet om att fler iphones hittas trasiga utav tex dig eller vem fan som helst på tex sl är ju ännu löjligare då majoriteten utav iphone användarna är rätt tekniskt handikappade (apple ger dig produkter som är oerhört lättanvända men en aning *host* låsta därför köper inte många kunniga detta), android användarna däremot är ofta lite mer pålästa om hårdvara och liknande samt att de vet hur man behandlar en telefon. vad är poängen här? jo det är så att detta är ännu mer felaktigt att kalla för vetenskap/statistik/fakta då man inte kollar på skillnaderna mellan användarna. mm jag har inte bevis på detta mer än egen observation utav min omgivning.

nej jag menar inte att jag har testat alla androids pga detta men när 20 telefoner inte fungerar som de ska så börjar man ju tänka att det ända som skiljer sig mellan polarens iphone och min android är att det är ett annat operativsystem. ganska lätt att hoppa på apple tåget då jag kan vara säker på att de ger mig vad de lovar. som jag sagt i tidigare inlägg så skiter jag i hårdvara samt appar och liknande. jag vill ha en telefon som inte hackar och inte stänger av sig själv.

Permalänk
Medlem

Håller med bjajjull tidigare inlägg. Att låta bli att tappa sin telefon är det bästa för det handlar först och främst om att ha tur eller otur när man tappar den för hurvida den går sönder eller inte, oavsätt vilken modell det är (så länge vi pratar om de som inte är designade specifikt för just hårdare tag).

Vad dessa "drop test" dock motbevisar enligt mig är de löjliga påståendena om att iPhones skulle vara mer ömtålig än några andra eller att plast på något sett skulle göra telefonen mer tålig. Jag har i ett tidigare inlägg länkat samtliga "drop tester" jag kunde hitta mellan iPhone 5 och SGS3/4 (ett tiotal) och iPhone klarade sig bättre i samtliga. Visst kan det vara slumpen men det spelar mindre roll, det visade på hur enkelt en SGS4/3 kunde gå sönder.

Vad jag uppskattar med byggkvaliten på iPhone är inte att den skulle göra telefonen mer hållbar om du tappar den (inte samma sak som byggkvalitet enligt mig), för det handlar som sagt mycket mer om tur eller otur. Nä, jag uppskattar byggkvaliteten för hur den känns i handen. Extremt gedigen, inga glipor i skalet, inget sviktande eller konstiga ljud när man trycker på den, inga knappar som sitter löst. Det är bra byggkvalitet i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

Bäst hårdvara på marknaden? 5s ligger på samma hårdvarunivå som mobiler från 2011. En Galaxy S2 och 5s har liknande hårdvara.

Hur drar du den slutsatsen? Jag länkade tom till anandtech som är en erkänt bra källa men ändå kallar du prestandan urusel? Kom med konkreta bevis istället för påståenden så att man kan ta dig seriöst.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Hur drar du den slutsatsen? Jag länkade tom till anandtech som är en erkänt bra källa men ändå kallar du prestandan urusel? Kom med konkreta bevis istället för påståenden så att man kan ta dig seriöst.

Inget att bry sig om. Han har uppenbarligen ingen aning om vad han pratar om

Permalänk
Medlem

Jag är själv Android-fanboy, men jag är medveten om att Apple i och med A7 inte är efter övriga telefoner i prestanda längre. Jag är trött på de som ska klaga på det utan att ha någon som helst koll. Det presterar hyfsat jämt med Snapdragon 800 (beror på om det är singeltrådat, alla kärnor i maxfekvens mm.).

Däremot är det svårt att jämföra mellan två helt olika operativsystem där det ena är öppet och måste anpassa sig efter det och det andra är stängt och räcker att ett fåtal enheter har stöd för det.

Välj operativsystem innan du börjar kolla på telefoner (och köp sedan Nexus 5 oavsett tidigare val).

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Hur drar du den slutsatsen? Jag länkade tom till anandtech som är en erkänt bra källa men ändå kallar du prestandan urusel? Kom med konkreta bevis istället för påståenden så att man kan ta dig seriöst.

Skrivet av S_Z:

Inget att bry sig om. Han har uppenbarligen ingen aning om vad han pratar om

Jag tror faktiskt att jag vet hur han drar den slutsatsen och helt fel har han inte!
Kolla denna jämförelsen:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=838917,2180326

På nästan alla punkter är telefonerna lika, där de inte är lika är faktiskt S2:an oftast bättre (om man kollar siffrorna rakt av).
Antagligen är det på detta sättet han har tänkt. Sen att det är annat i hårdvaran än bara siffrorna som spelar roll, verkar han ha missat. Och det som spelar störst roll är mjukvaran som utnytjar hårdvaran! Den är nog inte densamma i dessa lurarna!

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk

Alltså jag tycker det är helt orelevant med alla argument om att Android har ofta bättre hårdvara än iPhones. Själv har jag en Lumia 900 nu men kommer att byta upp mig p.g.a. att WP7 är det sämsta operativsystemet jag nånsin använt.

Men till saken. Det är INGEN(nästan) skillnad på vilken hårdvara en telefon har år 2014. iPhone brukar ha en sämre hårdvara än värsting android telefonerna MEN! En iPhone 5s flyter på betydligt bättre än den nyaste valfria Android luren. Själv har jag haft Android, iOS och WP7 och iPhone har varit den bästa telefonen jag har haft.

Och själv skulle jag aldrig i mitt liv köpa en till Samsung telefon, jag förstår verkligen inte hur människor står ut med den plastiga känslan som de har. HTC one är dock en intressant telefon, den har premium känslan som iPhone också har och du får en ny HTC One ganska förmånligt just nu. Nexus 5 är också ett lockande alternativ p.g.a. priset men inte var jag bor(bor i Finland). Här kostar den ca 499€, därför va jag väldigt nära att importera en från USA via en bekant då den kostar ca 250€ där.

Men alla har sina egna åsikter och det respekterar jag.

Visa signatur

AOC AG322QC4 | NZXT H500i | Corsair RM 750X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | Predator DDR4 RGB 3200MHz 8GB x 2 | Ryzen 7 2700 | Corsair H115i Pro | Vega 64 Strix | Samsung Evo 860 500GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Jag tror faktiskt att jag vet hur han drar den slutsatsen och helt fel har han inte!
Kolla denna jämförelsen:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=838917,2180326

På nästan alla punkter är telefonerna lika, där de inte är lika är faktiskt S2:an oftast bättre (om man kollar siffrorna rakt av).
Antagligen är det på detta sättet han har tänkt. Sen att det är annat i hårdvaran än bara siffrorna som spelar roll, verkar han ha missat. Och det som spelar störst roll är mjukvaran som utnytjar hårdvaran! Den är nog inte densamma i dessa lurarna!

Ja men sådant går inte att titta på, arkitekturen som Apple har byggt för sina nya processorer gör dessa mycket snabbare än konkurrenterna. Clock speed är precis som megapixlar idag, halvrelevant. Titta gärna in i länken jag postade till anandtech så får du se siffror som visar hur telefonen faktiskt presterar.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Skrivet av krutovs:

Hej kära vänner!

Jag har en iPhone 4S som jag haft strax i två år vilket innebär att jag snart ska byta telefon.
Jag skulle vilja höra de praktiska råd och avråd som ni känner till angående nyaste telefonerna som finns ute. Alla märken är av intresse och jag är egentligen inte intresserad av teknisk fakta utan praktisk eftersom det är det som i slutändan är resultatet man kommer bruka själv.

Jag vill helst inte ha massa "Apple äger, köp 5S" eller "Samsung äger, köp S4" utan det jag mest uppskattar är när folk som har en telefon och känner av det dåliga med telefonen och vågar vara ärlig om det, det som är intressant.
Jag har som sagt haft min iPhone i två år nu och är faktiskt väldigt nöjd men har inte testat några speciella konkurrenter än och är öppen för förslag så allt är välkommet så jag kan testa det ni rekommenderar
Som det ser ut just nu är 5S som är mest intressant eftersom jag tycker att min 4S presterat väldigt bra under tiden jag haft den.
Samtidigt tycker jag det verkar spännande med tillbehör som t ex galaxy gear så om ni har erfarenhet av sådant så är det väldigt välkommet med! Jag är faktiskt lite sugen på en större skärm än vad iPhone 5S har också så det ger liten fördel där. (Det jag känner är väl att layout och programvara etc kan förvirra mig något nu när jag är van vid ios men det lär man sig väl rätt snabbt

Kör på 5s om du gilllar ios, jag har en galaxy s4 och är rätt så nöjd med den, men lååååångt ifrån lika nöjd som med min galaxy s2:a, då den fryser ihop ibland och har problem med vissa appar, vilket automatiskt blir bättre med ios när inga andra telefoner behöver vara kompatibla med appen. sony xperia z1 verkar nice imo och skönt när den är vattentålig, i övrigt är den lite starkare än en s4:a

Visa signatur

PC specs: PSU: Corsair cx750m chassi: corsair carbide 500r CPU: intel i5 4670K GPU: MSI Gaming gtx 770 2 gb
Ram: 8 gb kingston hyperX 1600 mhz cl9 HDD1: kingston SSDnow v300 120 gb HDD2: seagate baracuda 1tb
MOTHERBOARD: MSI z87 G43

Permalänk
Medlem

Jag gillar min Note 3 starkt. Den är avsevärt mycket bättre än en iPhone samt klår alla andra utmanare i de flesta avseenden.

Jag gillar dock mycket skärmyta. Gillar man små telefoner är den väl kanske inte ett alternativ dock.

http://www.droid-life.com/2013/10/31/spec-comparison-nexus-5-...

Här är speccs emot flera andra utmanare.

Den är helt enkelt ett monster i prestanda, batteritid och display.

Det enda negativa jag än så länge hittat är Knox. (Gör att du inte kan roota den helt utan att förlora garantin) Vilket jag måste erkänna är galet störande. Hade dom tagit bort Knox hade den varit perfekt. Den står dock stadigt som den bästa telefon jag använt.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Jag har kört Samsung i ca 4a år och vart jätte nöjd, sen när min dotter la min S3a i toaletten lånade jag och körde Iphone ett tag. Men tröttna rätt snabbt på den då jag är mer för android.

Då fick jag för mig att prova på Sony Z1 fast dom 3 senaste Sony MED Ericsson jag hade va skräp så var jag lite skeptisk. Men måste säga att jag är jätte nöjd med Z1an, har inte vart ett fan av stora telefoner men man vande sig på 3 dagar.

Fördelar med Z1an som ja kan komma på

Vatten och damm tålig, kul att ta kort under vattnet bara för man kan

Snabb processor och grafik

Sony har rätt snygga tillbehör, headset smartwatch osv

Plats för extra minneskort

Bra kamera, blir riktigt fina bilder med rätt inställningar eller bra förhållanden om man kör på auto. Att den har många megapixlar gör varken till eller från då man oftast inte har användning för kort på 21MP.

Stryktålig, min har åkt i golvet asfalten betongen utan att gå sönder fast det är glas fram och bak på den. Såg ett test där telefonen pajja invändigt innan att skalet gick sönder. men då va det lite högre höjder. Tillskillnad från iphonen jag lånade

Batteritiden är inget märkvärdigt dock så har den lättanvända inställningar för att justera olika strömsparlägen. Ex när man stänger av displayen så kan den stänga ner wifi mm som drar ström sen när du öppnar den så går allt igång direkt

Minus med telefonen (Z1)

Kameran lite dåligt placerad lätt att komma i vägen med ett finger om man håller i den "fel". Lätt att flytta på fingret dock

Känns lite väl stor ibland,

Displayen/färgerna känns aningen gråa om man har en Samsung S4 brevid o gämför med, men displayen är fortfarande mycket bra

Man får inte med något headset, man får ist en liten dockningstation som man kan ladda telefon i.

Men jag kan rekomendera Z1an om baserat på mina erfarenheter sen tror jag du skulle bli lika nöjd med samsung S4+ som har samma grafik"kort" och processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

nej det har jag inte sagt.

mhm.. så det är inte statistik längre när man gör samma test 1000ggr? xD

jag anser fortfarande att det är relevant info även om det inte är något exakt. vi verkar ju överens om att det inte är ett optimalt test men statistik är ofta ett bra sätt att få en uppfattning om hur det är. du kan väl inte på fullt allvar mena att det är helt meningslöst att följa statistik? jag har tappat min iphone många gånger utan att ens få en repa, inte utomhus men det spelar väl mindre roll (nej inte på en mjuk matta, vanligt trägolv) då poängen är att det är rent skitsnack att iphones är super ömtåliga.

argumentet om att fler iphones hittas trasiga utav tex dig eller vem fan som helst på tex sl är ju ännu löjligare då majoriteten utav iphone användarna är rätt tekniskt handikappade (apple ger dig produkter som är oerhört lättanvända men en aning *host* låsta därför köper inte många kunniga detta), android användarna däremot är ofta lite mer pålästa om hårdvara och liknande samt att de vet hur man behandlar en telefon. vad är poängen här? jo det är så att detta är ännu mer felaktigt att kalla för vetenskap/statistik/fakta då man inte kollar på skillnaderna mellan användarna. mm jag har inte bevis på detta mer än egen observation utav min omgivning.

nej jag menar inte att jag har testat alla androids pga detta men när 20 telefoner inte fungerar som de ska så börjar man ju tänka att det ända som skiljer sig mellan polarens iphone och min android är att det är ett annat operativsystem. ganska lätt att hoppa på apple tåget då jag kan vara säker på att de ger mig vad de lovar. som jag sagt i tidigare inlägg så skiter jag i hårdvara samt appar och liknande. jag vill ha en telefon som inte hackar och inte stänger av sig själv.

Några dussin anekdoter på youtube blir inte statistik, det är fortfarande bara anekdoter helt utan vetenskaplig relevans. Att det bland dessa skulle vara en stor majoritet där iPhone skulle klara sig mycket bättre (enligt vad du påstår?) visar isåfall bara på att det är felaktiga tester där testaren har försökt få iPhone att framstå som mycket bättre. För alla mobiler kan gå sönder (om de inte är särskilt ruggade) och iPhone är inte SÅ mycket bättre än alla andra modeller eftersom man ser så många trasiga iPhones i verkligheten.

Sen om man i testet "tappar" en iPhone och tappar tio Android-mobiler så är det förstås tio gånger större chans att en Android-mobil går sönder. Så att tro att det betyder att "Androidmobiler går lättare sönder" är ju förstås helt felaktigt. Man måste jämföra en iPhone mot en Android-mobil om man ska kunna jämföra så. På samma sätt om man tar en Android-mobil och tio iPhones och tappar så kommer en iPhone gå sönder mycket oftare än en Android-mobil i det testet.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fltoig:

Näe, det tror jag inte på! Var kommer den statistiken ifrån?
Nu hittar jag inte just de rapporterna jag tänkte på men under hösten har det släpppts rapporter och tabeller över marknadsandelar mellan de olika OS. Dels för samrtphones och dels för operativsystemen totalt sett. Android har (hade åtminstone när dessa "efterforskningarna" gjordes) över 80% av smartphone-marknaden världen över. Det finns också tabeller där andelen visas i varje land för sig. Visserligen är Sverige i toppen vad gäller (procentuellt sett) flest iPhoneanvändare, men att de är fler än de med Android stämmer inte!

Kvartalsrapporter. Google that shit.

Alla vet vi att android har större marknadsandel (pga alla billiga skräpmodeller) globalt sett. Tror man någonting annat så är man uppriktigt sagt dum i huvudet.