Asus tillkännager ROG Swift PG278Q – WQHD med Nvidia G-Sync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muSashi:

Vad jag vet så är dom flesta som köpt sina korea 120 hz S-IPS nöjda med sitt köp inklusive jag själv. Vad menar du med att dom är ostabila?

120Hz och IPS går into ihop. Iallafall inte i nuläget då dom producerar alltför mycket motion blur och sådant för att man ska märka någon märkbar skillnad mellan 96Hz och 120Hz.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skuggan74:

Nu ska 4K mjölkas, först TN, sen kommer väl IPS/PLS och VA, därefter kanske OLED kommer. 😏

Skickades från m.sweclockers.com

Var fick du in 4K i denna skärm?

Permalänk

Klart köp om den inte är en TN panel!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sabelskiöld:

Var fick du in 4K i denna skärm?

Bra fråga, var till nyheten mmedAsus PB287Q jag skulle skriva det haha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Är en TN panel i denna så den blir så ointressant som nått kan vara.

Skärmar med TN paneler borde förses med nån form av varningstext när dom säljs likt cigarretter har

Verkar som att det kommer vara eIPS eller "som" eIPS.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Verkar som att det kommer vara eIPS eller "som" eIPS.

Nej, det är en TN panel tillverkad och gjord av Asus som kommer ha snarliknande kvalitet som eIPS, ala något lika färger, kontrast osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Nej, det är en TN panel tillverkad och gjord av Asus som kommer ha snarliknande kvalitet som eIPS, ala något lika färger, kontrast osv.

Det var det jag menade med "som eIPS". En förbättrad form av TN. (Nu kommer folk att skratta...)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Det var det jag menade med "som eIPS". En förbättrad form av TN. (Nu kommer folk att skratta...)

Men du skrev också att det kunde vara en eIPS panel, vilket är fel.

Permalänk
Medlem

Jag ångrar att jag sålde min xl2420t och bytte till en pb278q. 1440p är trevligt och färgerna är fina på pls men 60hz ta dö på en, hellre tar jag lite flata färger och 120hz. Sen så är mitt färgseende inte på topp heller.

Visa signatur

/ 9700k / Z390-F / Dom Plat Rog 3200@3333mhz / 2070s / Seasonic Prime 1000w T / Define-S / Custom loop / acer predator xb270hu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Men du skrev också att det kunde vara en eIPS panel, vilket är fel.

"Verkar som att det kommer vara eIPS eller "som" eIPS", varpå du sa att det är en TN.

Alla kommentarer efter det är onödiga, eller är du sådan person som alltid måste ha rätt?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Är det helt hundra att det är TN panel så det inte kan vara en VA ?. Skummat igenom tråden men hittade ingen info

Visa signatur

MB ASUS X99-S CPU I7 5930K Minne Corsair Vengeance DDR4 2800MHz 16GB GPU EVGA GeForce GTX 980 4GB 2st SLI PSU Corsair AX 1200i, 1200W SSD Samsung 850 PRO 1TB Chassi Corsair Obsidian 750D Skärm Acer 27" XB270HU Predator
Lagring WD Green 2T 2X,Seagate Barracuda 1T Tbord Corsair K70 Mus Logitech G502

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrille_83:

Är det helt hundra att det är TN panel så det inte kan vara en VA ?. Skummat igenom tråden men hittade ingen info

Asus PCDIY har sagt att det är en egengjord TN panel. BlurBusters har också fått konfirmation via Scribby från Overlord Computers.

Permalänk
Skrivet av Mars SSX:

Asus PCDIY har sagt att det är en egengjord TN panel. BlurBusters har också fått konfirmation via Scribby från Overlord Computers.

Tack så mycket. Ja hoppas verkligen på denna skärmen

Visa signatur

MB ASUS X99-S CPU I7 5930K Minne Corsair Vengeance DDR4 2800MHz 16GB GPU EVGA GeForce GTX 980 4GB 2st SLI PSU Corsair AX 1200i, 1200W SSD Samsung 850 PRO 1TB Chassi Corsair Obsidian 750D Skärm Acer 27" XB270HU Predator
Lagring WD Green 2T 2X,Seagate Barracuda 1T Tbord Corsair K70 Mus Logitech G502

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrille_83:

Är det helt hundra att det är TN panel så det inte kan vara en VA ?. Skummat igenom tråden men hittade ingen info

Vad jag vet så är det bara TN paneler som har responstid på 1ms så det kunde man ju räkna ut själv

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sabelskiöld:

Vad jag vet så är det bara TN paneler som har responstid på 1ms så det kunde man ju räkna ut själv

Det vore möjligt med en IPS Panel om dom hade låst in G-Sync modulen på ULBM. I teorin.

Permalänk
Medlem

Det var ju fan på tiden! Har ju efterfrågat exakt det här sen över ett år tillbaka och för 3 veckor sen skaffade jag mig en korea-skärm och nu annonserar de äntligen ut det här, jävla trattar!
Information om skärmar släpps alltid strax innan lansering!?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Information om skärmar släpps alltid strax innan lansering!?

Är ju minst 3 månader till lansering, så att säga "strax" är väl att ta i.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Asus har kommenterat varför det är en TN-panel
http://rog.asus.com/296652014/news/rog-announces-the-pg278q-s...

Citat:

Why is the display TN rather than IPS/PVA/MVA, etc?
Not all TN’s are made the same: the premium panel used in the PG278Q is of very high quality. IPS panels (and their derivatives like PVA/MVA etc) are not suitable for a multitude of reasons: 1) the response rate is simply not fast enough to react to the active change in refresh rate and 2) They cannot reliably achieve >60Hz without significantly affecting the quality of the image. IGZO technology (and LTPS – low temperature polysilicon – likewise) – yields 100′s of times faster electron mobility versus standard amorphous silicon panels – and thus can provide a response rate comparable to TN (up to 60Hz currently), but, however desirable this technology is, it is still currently cost prohibitively for many PC gaming enthusiasts in 2014, which is why ROG has used a better price:performance, high quality TN panel.

Permalänk
Medlem

Kompromisser kommer alltid att finnas. Köper man en sån här skärm så är det antagligen främst för spelprestandan. Ska man fotoredigera så finns det paneler som lämpar sig bättre för sådant. Självklart kommer det nya teknologier som gör skärmarna bättre och bättre, men jag tror aldrig att man kommer kunna förvänta en skärm så är bra på allting.

Visa signatur
Permalänk
Benchmaskin 🍞

*Tråd rensad*

Paj ska ätas, inte kastas! diskutera gärna, men på en vettig nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NysoO:

Kompromisser kommer alltid att finnas. Köper man en sån här skärm så är det antagligen främst för spelprestandan. Ska man fotoredigera så finns det paneler som lämpar sig bättre för sådant. Självklart kommer det nya teknologier som gör skärmarna bättre och bättre, men jag tror aldrig att man kommer kunna förvänta en skärm så är bra på allting.

Jodå! Håll hoppet levande för OLED kommer snart och vi kan ju iallefall säga att vi har drömskärmen inom 5år!

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Det var ju fan på tiden! Har ju efterfrågat exakt det här sen över ett år tillbaka och för 3 veckor sen skaffade jag mig en korea-skärm och nu annonserar de äntligen ut det här, jävla trattar!
Information om skärmar släpps alltid strax innan lansering!?

Vi snackar Asus, lanserar en produkt, kommer ut efter 13månader..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

blir la 4e Titan

Härligt! Har dom fått igång Quad SLI för Titan nu eller har det alltid fungerat? Läste någonstans för längesedan att quad var en lyx som inte fanns för Titan vid släppet i våras. Blev en del snack när kingpin fick hjälp av nvidia. Kanske ordnades upp med drivrutiner? Vet att 780Ti hade det nu i höstas när alla hårdvaru-testare poängterade glatt att 780Ti klarade av quad.

Hur som helst! hoppas du gör det för det lär behövas. Lär bli nå sjukt tungt att dra runt den upplösningen!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbbe__:

Härligt! Har dom fått igång Quad SLI för Titan nu eller har det alltid fungerat? Läste någonstans för längesedan att quad var en lyx som inte fanns för Titan vid släppet i våras. Blev en del snack när kingpin fick hjälp av nvidia. Kanske ordnades upp med drivrutiner? Vet att 780Ti hade det nu i höstas när alla hårdvaru-testare poängterade glatt att 780Ti klarade av quad.

Hur som helst! hoppas du gör det för det lär behövas. Lär bli nå sjukt tungt att dra runt den upplösningen!

Nvidia GeForce GTX Titan quad SLI demo - Crysis 3 and 3DMark 11, har kunnat göras sedan dag 1 (denna film är publicerad 1 mars 2013).
Nvidia GeForce GTX Titan 3-way/4-way SLI review incl. 5760x1080 and frametimes Artikel från 2 mars 2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Ja men dåså tack för snabbt svar!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Skrev det förut i nån tråd. Det Asus skriver kan jag verkligen hålla med om, det finns väldigt varierande kvalité på TN paneler. Jag har en Samsung Syncmaster 930BF från 2005/06 och den har en TN panel, men jag ser knappt någon skillnad mot eIPS panelen (Dell 2209WA) som jag har brevid, det är lite blekare färger men inget som jag tänker på vid vanlig användning och det kan bero på att ingen av skärmarna är kalibrerade. Om jag jämför den TN panelen mot TN panelerna som har sett på alla billiga laptops så är det verkligen stor skillnad där de billiga panelerna har bleka färger och värdelösa betraktningsvinklar.

Detta är verkligen en skärm som jag tycker är intressant men eftersom jag inte vill låsa in mig i g-sync så får jag väl vänta lite längre på den 'perfekta' skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskalliator:

Ändå värt att antyda på att du använder skärmen för bildredigering då det är just det som IPS är "bäst på". Hur står de båda sig utöver betraktningsvinklar när det kommer till vanlig användning?
Använder själv IPS på skolan och där känns inte skillnader så stora som vissa försöker få dem att verka. Självklart finns dom, men att IPS skulle vara så sinnesjukt mycket bättre vet jag inte om jag håller med om.

För surf/spel/mm funkar TN kanon, även om jag tycker färgskiftningarna är lite störiga. För bildedigering är de värdelösa.
Sen är säkert en bra inställd TN lika bra, eller bättre, än en dåligt inställd IPS.
Min erfarenhet är att IT-avd (din skola) sätter skärmen på bordet, sätter i sladden, och går & fikar.

Sänker jag ljusheten på min TN till 120 cd/m2, vilket jag anser vara bekvämt, så ser det för jävligt ut. Den måste upp i 140-150 för att se ok ut.
Min IPS hanterar detta galant, och behåller bra färgintensitet och klarhet oavsett.

För spel använder jag själv TN 120Hz, men till allt annat IPS.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem

Hade inte suttit fel någon stans med en sådan här skärm men väntar nog på att dom ska sänka priserna på 4k och lansera 4k 144 hz med G-sync

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D | EVGA X79 Dark | Intel I7 3970x 5,094 GHz | EVGA GTX TITAN BLACK 1306Mhz 3 way SLI | 32GB Hyper Beast 2400 Mhz CL 9-11-10-27 | EVGA SUPERNOVA NEX1500 CLASSIFIED x2 | Samsung 840 250 GB RAID 0 | Samsung 840 EVO 750GB RAID 0 | WD 3TB | Custom Water Loop |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbbe__:

Till alla er TN hatare
Linus har länge varit IPS/PLS frälst men när han testade den här TN skärmen tappade han hakan. Han har troligen testat fler skärmar än nån här på sweclockers.
Allt är inte bra när det kommer och TN har utvecklats genom åren. Svärtan, kontrasten, och färgerna är betydligt bättre idag på dom nyaste TN skärmarna som kostar en slant. Det är inte urvattnade bleka skit skärmar längre.
[/YOUTUBE]

Han får förmodligen också betalt för att säga det han säger så det bästa är väl att läsa vad vanliga användare tycker om saken.
Hade min koreaskärm i 110hz men jag tyckte den var lite väl hög och inte så bred som jag hoppats på men bilden på den var väldigt bra.

Denna skärm ser verkligen intressant ut men kommer inte köpa något utan att läsa vad folk tycker om den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbbe__:

Till alla er TN hatare
Linus har länge varit IPS/PLS frälst men när han testade den här TN skärmen tappade han hakan. Han har troligen testat fler skärmar än nån här på sweclockers.
Allt är inte bra när det kommer och TN har utvecklats genom åren. Svärtan, kontrasten, och färgerna är betydligt bättre idag på dom nyaste TN skärmarna som kostar en slant. Det är inte urvattnade bleka skit skärmar längre.
[/YOUTUBE]

Bättre att läsa recensioner på forum från folk som inte är sponsrade.
Säkert en bra skärm men föredrar att läsa på lite innan jag köper något, denna skärm ser intressant ut men frågan är hur mycket extra man får betala för att det är en "gamingskärm".

De spelen jag gillar är solo spel t.ex bioshock infinite och liknande men har bara ett titankort nu så kanske får köpa till ännu ett senare om jag ska kunna uttnyttja 120hz?