Asus tillkännager ROG Swift PG278Q – WQHD med Nvidia G-Sync

Permalänk
Medlem

Lite komiskt ändå att G-Sync atm inte stödjer surround men "It features super narrow 6 mm bezels (perfect for surround)"

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Rätt billig faktiskt med tanke på att det är 120hz och g-sync utöver 1440p.

Kanske en "AMD"-version utan g-sync och 1-1500:- lägre pris kunde önskas?

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Världens första 1440p med fabriks 120+hz iaf, ostabila koreaskärmar räknas inte.
Nu behöver dom bara fixa en VA/IPS panel med allt detta och hello new skärm.

Permalänk

ja verkar vara en TN panel ( http://www.pcper.com/news/General-Tech/CES-2014-ASUS-ROG-SWIF... ) men fortfarande intressant tycker jag

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wiloh:

Ser ut som om alla hatar på TN paneler här, är skillnaden så pass stor i färgåtergivning? Själv har jag alltid suttit på TN och kanske aldrig ens sett en IPS.

Är inte en sådan överdriven skillnad som folk verkar få det att se ut som. Enligt mig iallafall. Och jag gjorde en uppgradering från en BenQ skärm till en PA238Q pre-calibrated IPS skärm från Asus. Är främst betraktningsvinklarna som var en stor skillnad.

Permalänk
Medlem

Vad är det här för skit? Det enda nvidia har lyckats göra i samarbete med skärmtillverkarna är att driva upp priserna till nya höjder för tn paneler.
G-sync nice som sjutton men ärligt talat borde det bojkottas pga priset. 6-8 tusen kr för en tn panel är ärligt talat bara sinnessjukt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonathanknet:

Vad är det här för skit? Det enda nvidia har lyckats göra i samarbete med skärmtillverkarna är att driva upp priserna till nya höjder för tn paneler.
G-sync nice som sjutton men ärligt talat borde det bojkottas pga priset. 6-8 tusen kr för en tn panel är ärligt talat bara sinnessjukt.

Håller med. Funkar inte att köra surround med TN paneler. Betraktningsvinklarna är ren skit.

Permalänk
Avstängd

Det är förmodligen en IPS panel om skärmen kör ULBM som är en low-persistence mode i G-Sync. Förbättrad Lightboost, om du vill. Oavsett så har jag redan planer om att köpa tre stycken. Lär bli nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juugz:

Håller med. Funkar inte att köra surround med TN paneler. Betraktningsvinklarna är ren skit.

Tror dock inte att majoriteten av spelarna sitter med en massa skärmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

There you go.
En 27" 1440p-skärm med 120Hz. Kan ni sluta klaga nu? :happy:

Slutar klaga när den har IPS panel

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem

fan 16:9...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juugz:

Håller med. Funkar inte att köra surround med TN paneler. Betraktningsvinklarna är ren skit.

Eh. Du inser att man vinklar skärmarna mot sig i surround va?
Men visst. TN är kasst.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem

Söker man på WQHD på google så verkar man bara få upp IPS. Sökte även på WQHD och TN, även då dyker bara IPS upp.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juugz:

Är inte en sådan överdriven skillnad som folk verkar få det att se ut som. Enligt mig iallafall. Och jag gjorde en uppgradering från en BenQ skärm till en PA238Q pre-calibrated IPS skärm från Asus. Är främst betraktningsvinklarna som var en stor skillnad.

Mellan mina BenQ TN och min DELL IPS är det som natt och dag. Hade jag redigerat foto på TN hade jag tappat förståndet

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem

jaha hur ska man förklara det här för frugan nu då. "Nyss" köpt en ny 144 hz skärm.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

jaha hur ska man förklara det här för frugan nu då. "Nyss" köpt en ny 144 hz skärm.

Bara köpa o ta att man hamnar på soffan en månad lr nåt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Avstängd

120+ Hz, vilket förmodligen har 3D.. g-sync och 1440p.. Sluta va så bortskämda.. fyfan. Ni vill liksom ha en Raket till månen utan att veta var månen är-.- Lugna ner er. De börjar med TN... Vilket inte är så jävla skit. De finns fina TN paneler.

För mig är detta ren GULD.. Jag kör med singel, och vart på 1080p pga att jag inte tål 60Hz.. Nu släpps denna :3 Vad mer kan man önska? 4K i 120Hz+ om några år I HOPE!

Permalänk
Medlem

Lika bra att köpa en 1440p skärm med IPS-panel för 4500. Sålänge man har kraften att ge ut lite fps så tror jag det är skitsamma om det är 120hz eller inte.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ilsk3n:

Mellan mina BenQ TN och min DELL IPS är det som natt och dag. Hade jag redigerat foto på TN hade jag tappat förståndet

Ändå värt att antyda på att du använder skärmen för bildredigering då det är just det som IPS är "bäst på". Hur står de båda sig utöver betraktningsvinklar när det kommer till vanlig användning?
Använder själv IPS på skolan och där känns inte skillnader så stora som vissa försöker få dem att verka. Självklart finns dom, men att IPS skulle vara så sinnesjukt mycket bättre vet jag inte om jag håller med om.

Visa signatur

[Cooler Master Elite 430[Intel Core i5 3570K] [Gigabyte Gtx 670 2Gb OC] [Asus P8Z77-V] [Corsair 8Gb XMS3] [Corsair 650W] [Samsung 840EVO 120Gb] [Samsung F3 500Gb HDD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiloh:

Ser ut som om alla hatar på TN paneler här, är skillnaden så pass stor i färgåtergivning? Själv har jag alltid suttit på TN och kanske aldrig ens sett en IPS.

Lite som att köpa ett dedikerat ljudkort. Du behöver ingen IPS-skärm förrns du köper en och när du väl har en vill du aldrig byta tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilsk3n:

Slutar klaga när den har IPS panel

Och 4K och ligger under 5000 kr i pris. Alltså minst 1 år till (om den här vansinnigt snabba prissänkningstakten fortsätter).

Permalänk

Trevligt!

Men är betydligt mer nyfiken på var 1080p 24" med G-sync från fabrik kommer att kosta. Tycker IPS/1440p/27"s hysterin är lite gubbig . .

Permalänk
Skrivet av thomas_skane:

Lite som att köpa ett dedikerat ljudkort. Du behöver ingen IPS-skärm förrns du köper en och när du väl har en vill du aldrig byta tillbaka.

Du måste mena: När man köper en 120Hz skärm så går man aldrig tillbaka.
Jag själv har 2K ips panel på min bärbara dator, men jag kommer aldrig mer ha 60Hz på min stationära gamingdator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Då har jag den ultimata spelskärmen redan sen 2 år tillbaka

Vart skaffade du dig en 1440p, 1 ms, 120 hz+, g-sync, IPS skärm för 2 år sedan? Varför sa du inget till resten av världen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Lika bra att köpa en 1440p skärm med IPS-panel för 4500. Sålänge man har kraften att ge ut lite fps så tror jag det är skitsamma om det är 120hz eller inte.

Det är enorm skillnad på 120fps/60hz och 120fps/120hz. 60hz känns segt som sirap om du vant dig vid 120hz.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk

men gud folk dessa anti TN folk.

Eller så gör man som jag, kör fps (BF4) på min 27" 144hz asus skärm 1080p TN och kör spel där 144hz har ingen användniing av (LoL) på min 27" dell ultrasharp 2713 ips 1440p

TN funkar när man har användning av 144hz, annarsw så kör jag ipsen när jag vill ha snygg bildkvalitet.

EDIT: Dock måste jag tillägga att skrolla/röra runt webbläsaren på skärmen.... OMG vad äckligt det är på ipsen med 60hz när man använder 144hz tn skärmen för surfning.

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wingman92:

men gud folk dessa anti TN folk.

Eller så gör man som jag, kör fps (BF4) på min 27" 144hz asus skärm 1080p TN och kör spel där 144hz har ingen användniing av (LoL) på min 27" dell ultrasharp 2713 ips 1440p

TN funkar när man har användning av 144hz, annarsw så kör jag ipsen när jag vill ha snygg bildkvalitet.

EDIT: Dock måste jag tillägga att skrolla/röra runt webbläsaren på skärmen.... OMG vad äckligt det är på ipsen med 60hz när man använder 144hz tn skärmen för surfning.

När folk säger att TN suger så känns de som att de pratar om 360p vs 4k.. Helt ärligt.. TN är inte så dålig i bild som de flesta tycker..
IPS är väl mer färgstark. Men jag nöjer mig mer än väl på en TN med minst 120Hz.. Hz kommer före färg hos mig.. och de finns rätt bra TN paneler som har riktigt bra färg/bild

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Galenmus:

När folk säger att TN suger så känns de som att de pratar om 360p vs 4k.. Helt ärligt.. TN är inte så dålig i bild som de flesta tycker..
IPS är väl mer färgstark. Men jag nöjer mig mer än väl på en TN med minst 120Hz.. Hz kommer före färg hos mig.. och de finns rätt bra TN paneler som har riktigt bra färg/bild

Akta dig så att IPS white knights inte kommer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

3 stycken ska jag ha

inget snack om saken.

Blir många pixlar att flytta runt! Räcker gpu kraften med 3 Titans?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Till alla er TN hatare
Linus har länge varit IPS/PLS frälst men när han testade den här TN skärmen tappade han hakan. Han har troligen testat fler skärmar än nån här på sweclockers.
Allt är inte bra när det kommer och TN har utvecklats genom åren. Svärtan, kontrasten, och färgerna är betydligt bättre idag på dom nyaste TN skärmarna som kostar en slant. Det är inte urvattnade bleka skit skärmar längre.

Citerar Linus
BenQ's XL2420TE is frankly the best gaming LCD monitor I've seen. Its colour reproduction, while not on the same level as an IPS panel, is MUCH better than other high speed TN monitors that I've encountered, and there almost no discernable input lag or motion blur. This one's a winner, folks.

Då är inte det här den nyaste skärmen häller utan dom som vi får se på CES nu är troligen ännu bättre.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks