Permalänk

Spara pengar med Steam Machines?

Hej,

Kalla mig lat som inte undersöker detta själv, men jag tycker det är mer pålitligt att kolla med de kunniga medlemmarna på forumet.

Iaf... En polare påstår att färdiga steam machines kommer att kosta mindre än vad motsvarande hårdvara gör vid ett ihopplock av komponenter. Är detta något nån kan bekräfta eller avfärda? Har svårt att se hur det skulle kunna vara möjligt. Han menade att t.ex. en steam machine för 12.000;- är vad komponenterna skulle motsvara värda 14-15k. Om så är fallet så är mitt nästa datorköp givetvis en steam machine eftersom jag då sparar pengar för exakt samma prestanda.

För bra för att vara sant antar jag?

/Okunnig

Visa signatur

Intel i5-2500K @ 3,3Ghz | Asus P8P67-v PRO | SLI: 2x Asus GeForce GTX 560Ti 1GB | Corsair 8GB 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD Force GT 120GB | Corsair CX 600W | 2x 500GB Seagate Baracuda | Antec p180 | CoolerMaster CPU-kylare | 2x 24'' BenQ | Win7 x64 PRO | Logitech G400 | fUnc sUrface 1030 |

Permalänk
Medlem

intressant. hoppas folk kommer med fler svar. blir troligtvis så för mig med om du har rätt!

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShockCore:

Hej,

Kalla mig lat som inte undersöker detta själv, men jag tycker det är mer pålitligt att kolla med de kunniga medlemmarna på forumet.

Iaf... En polare påstår att färdiga steam machines kommer att kosta mindre än vad motsvarande hårdvara gör vid ett ihopplock av komponenter. Är detta något nån kan bekräfta eller avfärda? Har svårt att se hur det skulle kunna vara möjligt. Han menade att t.ex. en steam machine för 12.000;- är vad komponenterna skulle motsvara värda 14-15k. Om så är fallet så är mitt nästa datorköp givetvis en steam machine eftersom jag då sparar pengar för exakt samma prestanda.

För bra för att vara sant antar jag?

/Okunnig

Mja, i teorin skulle man ju kunna se det som ett paketpris. Försäljaren behöver inte få "full ersättning" för var å en av produkterna utan kan gå ner lite i pris på varje i och med att man köper så många. Så i teorin skulle det ju kunna bli billigare men jag är ändå mycket tveksam, prylen ska ju sättas ihop och det tar ju lite manskap osv.

Permalänk
Medlem

Eftersom det är olika företag som tillverkar dom och inte valve kommer det finnas olika pris.
Låter otroligt att en dator försäljare som tex komplett skulle vilja sälja komponenter billigare än butiks pris.

Permalänk
Hjälpsam

Svårt att tro, det skulle i sådana fall gå direkt från Valves marknadsföringsficka. Alla möjliga olika datortillverkare kommer tillverka Steam machines, se bara på Emils CES video från Steam-festen, många olika tillverkare där.

Det som skiljer mot en vanlig PC är kostnaden för operativsystemet vilket kan vara runt 1000kr för Windows som man sparar in om det inte skall gå några licenspengar till Steam för att förinstallera deras OS (noll koll på det). Att det skulle bli billigare än lösa komponenter känns lite otippat.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det varken finns färdiga produkter eller några prissättningar (dock endast typ fr 499 dollar etc) så har jag väldigt svårt att tro det din kompis påstår. Tänk på att maskinerna i de lägsta prisklasserna inte har disktreta grafikkort.

Permalänk
Medlem

Alla priser är väl i princip presenterade i dollar. Så lägg på 25% och lite marginal så är det samma pris som vanligt.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Känns väldigt tveksamt eftersom någon förlorar pengar på att sälja färdigbyggda datorer så billigt.
Om man tittar på Kompletts färdigbyggda och Webhallen Config så tar de ju en rätt dryg summa för att bygga.

Menmen, blir det såhär så här så kanske man köper en även om det är roligare att bygga själv

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

Det känns väl otroligt, märkesdatorer och företags egna byggen är väl i princip alltid dyrare än att köpa delarna löst.
Samma sak lär det väl bli med Steam Machines

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Avstängd

Det ser jag inte alls som en omöjlighet. Om en större försäljare sätter ihop ett paket så kan de såklart förhandla ned priset på delarna. Det säger sig självt att man får ett bättre pris om man köper femtusen grafikkort än om man bara köper ett.

Permalänk
Medlem

Kan jag omöjligen tro.
Enda valve har sagt är att dom kommer prisoptimeras för prestandan som behövs och detta i olika nivåer.
Grafikkort tex kommer finnas från 660 hela vägen upp till titan.
Med tanke på marginalerna som finns när det kommer till hårdvara så kommer det absolut inte vara saker för 15k i en låda som sedan kostar 12k, det är mindre galenskap. Att det är så i en konsol som ps4 och Xbox one är en sak då denna kommer sälja spel åt företaget medans en steam machine inte kommer sälja spel på samma sätt, och då absolut inte till tex Webhallen och alla andra som säter ihop egna Steam Machines och säljer.

Så jag tycker du kan ta med dig en hink med salt nästan gång du snackar med din polare och använda den rikligt när han påstår något nästan gång

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Tack för era svar. Ska tilläggas att även handkontrollen ska ingå i priset (antar jag?).

Skrivet av Sweede:

Det känns väl otroligt, märkesdatorer och företags egna byggen är väl i princip alltid dyrare än att köpa delarna löst.
Samma sak lär det väl bli med Steam Machines

Precis min tanke...

Polaren menade väl kanske att Valve kan stå för för den kostnaden då de i längden tjänar pengar på fler användare -> fler sålda spel/tjänster på steam. Men tycker ändå det låter för bra för att vara sant.

Men ni som sett priser på steam machines, hur ser dessa ut om man jämför mot komponenterna var för sig då?

Visa signatur

Intel i5-2500K @ 3,3Ghz | Asus P8P67-v PRO | SLI: 2x Asus GeForce GTX 560Ti 1GB | Corsair 8GB 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD Force GT 120GB | Corsair CX 600W | 2x 500GB Seagate Baracuda | Antec p180 | CoolerMaster CPU-kylare | 2x 24'' BenQ | Win7 x64 PRO | Logitech G400 | fUnc sUrface 1030 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Det ser jag inte alls som en omöjlighet. Om en större försäljare sätter ihop ett paket så kan de såklart förhandla ned priset på delarna. Det säger sig självt att man får ett bättre pris om man köper femtusen grafikkort än om man bara köper ett.

Sen ska dom bygga ihop dom och plocka ut vinst på det också.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sweede:

Sen ska dom bygga ihop dom och plocka ut vinst på det också.

Nu tänker du att de monteras av svenska 20+ män i webhallens verkstad antar jag?
Jag tänker mig mer att de kommer monteras av 15åriga kineser med nonamenätagg osv.

Att det skulle bli några paketpriser 2014 tror jag dock inte.
Ge det lite tid dock så kommer vi nog få se riktig djävla prispress här. De säljer ps3 på Ica Maxi ffs! Hur många tror ni de köper in? Webhallen är en liten aktör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShockCore:

Tack för era svar. Ska tilläggas att även handkontrollen ska ingå i priset (antar jag?).

Precis min tanke...

Polaren menade väl kanske att Valve kan stå för för den kostnaden då de i längden tjänar pengar på fler användare -> fler sålda spel/tjänster på steam. Men tycker ändå det låter för bra för att vara sant.

Men ni som sett priser på steam machines, hur ser dessa ut om man jämför mot komponenterna var för sig då?

Här finns en del information om de olika paketen som har presenterats:
http://arstechnica.com/gaming/2014/01/gallery-the-13-steam-ma...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShockCore:

Tack för era svar. Ska tilläggas att även handkontrollen ska ingå i priset (antar jag?).

Precis min tanke...

Polaren menade väl kanske att Valve kan stå för för den kostnaden då de i längden tjänar pengar på fler användare -> fler sålda spel/tjänster på steam. Men tycker ändå det låter för bra för att vara sant.

Men ni som sett priser på steam machines, hur ser dessa ut om man jämför mot komponenterna var för sig då?

Handkontrollen kommer att säljas för sig enligt Sweclockers senaste video om Steam Machine.

Permalänk
Medlem

Det _skulle_ ju kunna vara så att valve skulle kunna subventionera maskinerna, men jag finner det extremt osannolikt. eftersom maskinerna inte är låsta på något sätt finns det ju ingenting som garanterar att folk "fastnar" i steams miljö. Om inte annat hoppas jag verkligen att det inte är fallet, för då kan vi nog vinka adjö till steamreor och säga hej till vanliga konsollpriser om det skall in stora royalties till valve för att täcka förlustera. Nej jag håller tummarna att så inte blir fallet!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cheben:

Det _skulle_ ju kunna vara så att valve skulle kunna subventionera maskinerna, men jag finner det extremt osannolikt. eftersom maskinerna inte är låsta på något sätt finns det ju ingenting som garanterar att folk "fastnar" i steams miljö. Om inte annat hoppas jag verkligen att det inte är fallet, för då kan vi nog vinka adjö till steamreor och säga hej till vanliga konsollpriser om det skall in stora royalties till valve för att täcka förlustera. Nej jag håller tummarna att så inte blir fallet!

Det som gör att folk "fastnar" är ju att de har investerat i hårdvara och mjukvara på steam. Men jag håller med om att Valve knappast subventionerar någon hårdvara.
Personligen tycker jag att hårdvaran har fått för mycket fokus. Det är en standard-PC. Och det finns företag som kan tänka sig bygga det med Steams OS. Big whoop! Not.

Det jag vill se är en lista på speltillverkare som har sagt att de ska släppa versioner av sina spel till plattformen.

Det är en väldigt väldigt kort lista, eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Här finns en del information om de olika paketen som har presenterats:
http://arstechnica.com/gaming/2014/01/gallery-the-13-steam-ma...

Haha, någon som såg vad de skrev om Webhallens Steam Machine? Sista bilden.

"Webhallen insisted this was its "better" side."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Det som gör att folk "fastnar" är ju att de har investerat i hårdvara och mjukvara på steam. Men jag håller med om att Valve knappast subventionerar någon hårdvara.
Personligen tycker jag att hårdvaran har fått för mycket fokus. Det är en standard-PC. Och det finns företag som kan tänka sig bygga det med Steams OS. Big whoop! Not.

Det jag vill se är en lista på speltillverkare som har sagt att de ska släppa versioner av sina spel till plattformen.

Det är en väldigt väldigt kort lista, eller har jag fel?

Menade att det inte finns något som gör att folk köper det som en billigare PC och installerar Windows på den sen och inte ens använder den för spel (HTPC, server etc) eller använder den för spel som steam ej tillhandahåller. Och ja, en lista på spel med steam OS stöd hade varit riktigt intressant att se. Att sitta med bara hårdvara är ju inte såå extremt roligt ^^

Permalänk
Inaktiv

Tror verkligen inte att det kommer bli billigare. Valve kommer inte betala för att någon skall installera gratis mjukvara på datorerna de säljer.

Däremot kan det bli billigare jämfört med en liknande dator med Windows, vilket man får betala för i många färdiga datorer!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cheben:

Och ja, en lista på spel med steam OS stöd hade varit riktigt intressant att se. Att sitta med bara hårdvara är ju inte såå extremt roligt ^^

Öppna steam, visa alla spel, sortera avancerat, välj stöd för Linux. Profit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Nu tänker du att de monteras av svenska 20+ män i webhallens verkstad antar jag?
Jag tänker mig mer att de kommer monteras av 15åriga kineser med nonamenätagg osv.

Att det skulle bli några paketpriser 2014 tror jag dock inte.
Ge det lite tid dock så kommer vi nog få se riktig djävla prispress här. De säljer ps3 på Ica Maxi ffs! Hur många tror ni de köper in? Webhallen är en liten aktör.

Knappast.

Men likväl efter inköp så är det flera saker som ska betalas.
Fabriken, maskiner, driftskostnader, utveckling, löner, transporter, skatter och vinster med mera, för företaget som bygger dom.

Ska det bli billigare än att bara köpa delar måste det subventioneras av någon typ Valve, vilket jag har svårt att tro om dom inte räknar med att plocka ut rejält med vinst någon annanstans.

Men visst vore det riktigt nice om dom blir så billiga, jag tror inte det själv bara.

Skrivet av anon179444:

Det som gör att folk "fastnar" är ju att de har investerat i hårdvara och mjukvara på steam. Men jag håller med om att Valve knappast subventionerar någon hårdvara.
Personligen tycker jag att hårdvaran har fått för mycket fokus. Det är en standard-PC. Och det finns företag som kan tänka sig bygga det med Steams OS. Big whoop! Not.

Det jag vill se är en lista på speltillverkare som har sagt att de ska släppa versioner av sina spel till plattformen.

Det är en väldigt väldigt kort lista, eller har jag fel?

Det är ju därför hårdvaran får fokus? För att det faktiskt är riktigt, fullt dugliga, hög presterande (i vissa fall) PC's. Det är väl det enda som gör det intressant? Hårdvaran och dom kompakta chassina, för det är ju bara en PC?
SteamOS går ju köra in i vilket vanliga dator som helst, likväl som Windows går att köra in i vilken Steam Machine som helst.

Om ditt resonemang stämmer så ska det alltså vara billigare att köpa t.ex. Dell märkesdator i handeln än att köpa samma delar separat och bygga själv, men det är det ju inte?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Entusiast

Väldigt svårt att säga idag med tanke på att det inte finns några till salu än och i princip ingen har släppt några priser. Så vi vet inte än. Det jag kan säga är att delarna till Webhallens Steam Machine de visade upp kostar 12100 kr på deras egen hemsida och enligt materialet från CES har de prissatt den på $1499. Om man översätter priset med 8 kr per dollar som brukar vara standard för datorhårdvara så landar den mycket riktigt på 12000 kr i Sverige. Om man däremot översätter mot den faktiska kursen så 9900 kr. Så baserat på det så verkar det som om det inte blir dyrare i alla fall. Men det är baserat på en prototyp och en prliminär prislapp i fel valuta så ta det med en lagom stor lastbil med salt.

Så vi vet inte hur kostnaden blir än. Det är för tidigt att säga. Jag har inte ens lyckats lista ut ifall Valve faktiskt ska sälja egna maskiner eller om de tänker låta andra ta över tillverkningen helt så de bara står för mjukvara och handkontroll.

Hur som helst tror jag inte att företag som Webhallen kommer kunna subventionera hårdvara i någon större utsträckning. Marginalerna är små på datorhårdvara så det är svårt att pressa priserna och att bygga en dator kostar också pengar. Så titta på vad de tar för sina färdiga datorpaket idag jämfört med vad delarna kostar så kan du nog utgå från att samma modell för prissättning kommer gälla för deras Steam Machine. Alienware lär ta sina normala höga priser. Vad resten kommer göra kan jag inte ens spekulera om då inga andra verkar vara verksamma i Sverige. Eller det var Gigabyte också med sin BRIX Pro som tydligen kan säljas som Steam Machine. Deras tidigare BRIX har ju kostat ungefär som en NUC fast Pro lär bli dyrare med tanke på att 4770R i sig är dyr. Men de har ju inte tagit några orimliga priser tidigare så har svårt att tro att de kommer göra det nu.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sweede:

Knappast.

Men likväl efter inköp så är det flera saker som ska betalas.
Fabriken, maskiner, driftskostnader, utveckling, löner, transporter, skatter och vinster med mera, för företaget som bygger dom.

Ska det bli billigare än att bara köpa delar måste det subventioneras av någon typ Valve, vilket jag har svårt att tro om dom inte räknar med att plocka ut rejält med vinst någon annanstans.

Men visst vore det riktigt nice om dom blir så billiga, jag tror inte det själv bara.

Det är ju därför hårdvaran får fokus? För att det faktiskt är riktigt, fullt dugliga, hög presterande (i vissa fall) PC's. Det är väl det enda som gör det intressant? Hårdvaran och dom kompakta chassina, för det är ju bara en PC?
SteamOS går ju köra in i vilket vanliga dator som helst, likväl som Windows går att köra in i vilken Steam Machine som helst.

Om ditt resonemang stämmer så ska det alltså vara billigare att köpa t.ex. Dell märkesdator i handeln än att köpa samma delar separat och bygga själv, men det är det ju inte?

Och glöm inte en av de stora posterna och det man oftast betalar för, eftermarknadssupport, service och garanti.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Inaktiv

Jag tror dessutom att Valve skulle slå på riktigt stort och berätta om att de kommer subventionera Steam Machines om de tänkte göra det. Tror inte de trycker massvis med miljoner dollar på att "ge bort" datorer utan att berätta om det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cheben:

Menade att det inte finns något som gör att folk köper det som en billigare PC och installerar Windows på den sen och inte ens använder den för spel (HTPC, server etc) eller använder den för spel som steam ej tillhandahåller. Och ja, en lista på spel med steam OS stöd hade varit riktigt intressant att se. Att sitta med bara hårdvara är ju inte såå extremt roligt ^^

Aha, då är jag med dig. Det är klart att det skulle kunna hända, men de har ju kontrollen.

Skrivet av Sweede:

Knappast.

Men likväl efter inköp så är det flera saker som ska betalas.
Fabriken, maskiner, driftskostnader, utveckling, löner, transporter, skatter och vinster med mera, för företaget som bygger dom.

Ska det bli billigare än att bara köpa delar måste det subventioneras av någon typ Valve, vilket jag har svårt att tro om dom inte räknar med att plocka ut rejält med vinst någon annanstans.

Men visst vore det riktigt nice om dom blir så billiga, jag tror inte det själv bara.

Att skriva en lista på alla utlägg som en tillverkare vet jag inte om jag tycker tillför så mycket i debatten, även om den var fin.
Jag tror fortfarande du tänker alldeles för smått. PS3 och Xbox360 har sålt över 180 miljoner enheter tillsammans. Zotac och gigabyte tillverkar egna moderkort och grafikkort. De kan göra hela boxen från scratch och köpa 10 miljoner APUer till reducerat pris och bygga kretskorten själva. Eller tillverka GPUer som enbart är till för steamboxarna. Det finns många stora tillverkare som skulle trycka ned priset hårt om den här boxen verkligen slår.
Jag är ganska säker på att vi ser en kinesisk steambox med allwinner chip och maligrafik för en femhundring innan det här året är slut.

Permalänk
Avstängd

Valve kommer inte att subventionera Steam Machines, det har de inte pengar till. Däremot kommer de förstås att få fördelar av volyminköp precis som andra färdigbyggda datorer, hur mycket beror förstås på hur stora volymer man pratar om samt hur bra dealar de olika tillverkarna av datorer kan få med tillverkarna av komponenter, men det gäller ju även andra vanliga datorer.

Windows behöver man inte inkludera med en steam machine men det är en väldigt liten kostnad när det gäller färdigbyggda datorer, Dell eller liknande betalar inga tusenlappar för Windows utan snarare max ett par hundringar liksom. Däremot är det ju en ganska stor kostnad om man bygger ihop en dator själv, fast SteamOS fungerar ju på dem också så om man hade tänkt köra på det ändå så gör det ingen skillnad i priset.

Min uppfattning är också att många (de flesta?) steam machines kommer att erbjudas med Windows som (ett billigt) tillval, i alla fall till en början.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sweede:

Knappast.
Det är ju därför hårdvaran får fokus? För att det faktiskt är riktigt, fullt dugliga, hög presterande (i vissa fall) PC's. Det är väl det enda som gör det intressant? Hårdvaran och dom kompakta chassina, för det är ju bara en PC?
SteamOS går ju köra in i vilket vanliga dator som helst, likväl som Windows går att köra in i vilken Steam Machine som helst.

Lite osäker på vad du menar när du kommer med påståenden som du avslutar med frågetecken. Menar du att det är vad jag menar eller är det vad du menar? Då det inte går att utröna vad du menar, så utvecklar jag vad jag menar.

Då man kan ha vilken hårdvara som helst till en steambox så är listor på hårdvaruleverantörer inte så spännande.

Det jag däremot skulle tycka var spännande, eller hoppas på, är att några eller helst alla av de som tillverkar spel till PS och Xbox går ut och säger: Nu ska vi porta våra spel till Steambox också! (och sluta utveckla spel till andra plattformar)

Permalänk

Alltså, steambox, det marknadsförs som det är en konsoll, men det kommer lida av precis allt som PC-marknaden lider av i förhållande till konsoller, förutom att folk köper en steam-box, köper ett tyngre spel för att upptäcka att det inte funkar och att dom måste uppdatera.

Ska det finnas kategorier och ska utvecklare utveckla mot dessa kategorier.
Jag har en steambox lite and cheap, jag kan spela allt i light and cheap och kommer alltid att kunna göra det.

Dom tillför ju ingenting förutom att förvirra för den gemene massan.
Tänk en snäll förälder som ska köpa en konsoll till sitt barn, då finns det steamboxar från 4500:- till 30.000:-, men allt heter steambox...

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här