AMD: "Mantle upp till 45 procent snabbare än DirectX i Battlefield 4"

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Orici:

Ah, okej. Så då gör Mantle så att en större del än förut utförs av GPUn ?

Framförallt att mindre behöver göras av CPUn, DirectX dras med en massa extrakod som ofta är onödig, Mantle är mer avskalat.
Jag har uppfattat så att det är den stora fördelen med Mantle, grafikanrop kostar mindre CPU-kraft.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Ah, okej. Så då gör Mantle så att en större del än förut utförs av GPUn ?

oxides games presentation förklarar fördelar med mantle på ett bra sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Trycka in vad? Mantle är ett API inte någon hårdvara man trycker in i en GPU. Vet du ens vad ett API är?

Trycka in va kanske fel ord val. Menade mer att Mantle som sagt kan va försumbar för Nvidia imo Denver. Visst dom kan lägga till APIn men varför skulle dom lägga resurser på något sådant när Denver är 6-8månader borta?

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

Trycka in va kanske fel ord val. Menade mer att Mantle som sagt kan va försumbar för Nvidia imo Denver. Visst dom kan lägga till APIn men varför skulle dom lägga resurser på något sådant när Denver är 6-8månader borta?

Mantle ska vara relativt enkelt att implementera. Enligt en av utvecklarna som jobbat med Mantle motorn, så tog det dem 2 man-månader att implementera. Så typ ett team på 4 man kan göra det på ca 2 veckor t.ex

Och för AAA utvecklare, så är detta inte en speciellt kostsam investering.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tbax:

Trycka in va kanske fel ord val. Menade mer att Mantle som sagt kan va försumbar för Nvidia imo Denver. Visst dom kan lägga till APIn men varför skulle dom lägga resurser på något sådant när Denver är 6-8månader borta?

Jämför du nu ett API med en fysisk krets i form av Denver? Dessa har inget gemensamt ihuvudtaget. Inget med Denver säger att Nvidia inte skulle hoppa på Mantletåget.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Jämför du nu ett API med en fysisk krets i form av Denver? Dessa har inget gemensamt ihuvudtaget. Inget med Denver säger att Nvidia inte skulle hoppa på Mantletåget.

Både Mantle och den fysiska ARM CPUn minskar overheaden?

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

Både Mantle och den fysiska ARM CPUn minskar overheaden?

Kvar blir väl ändå problemet att DirectX, enligt vissa utvecklare, är en svart låda.
Jag tycker det utvecklare verkar mest uppspelta över är att de faktiskt får möjlighet att se vad som händer med deras kod på hårdvaran.

Jag vet inte riktigt om jag tror att Denver kommer vara integrerat på grafikkortet men om det är så är det väl tveksamt att man kommer att köra directx mot den. Vi får väl se

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tbax:

Både Mantle och den fysiska ARM CPUn minskar overheaden?

Är fortfarande inte samma sak även om slutmålet blir någorlunda. Mantle är till för att göra spel mindre CPU beroende. Denvers arm ska avlasta CPU:n. Det är inte samma teknik, inte samma tillvägagångsätt och det enda är hårdvara andra mjukvara. Två skiljt olika saker och de konkurrerar inte ut med varandra.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Är fortfarande inte samma sak även om slutmålet blir någorlunda. Mantle är till för att göra spel mindre CPU beroende. Denvers arm ska avlasta CPU:n. Det är inte samma teknik, inte samma tillvägagångsätt och det enda är hårdvara andra mjukvara. Två skiljt olika saker och de konkurrerar inte ut med varandra.

Självklart är det inte samma sak men som du säger så blir resultatet (om nu båda teknikerna håller va dom lovar) liknande då båda är till för att öka prestanda i spel genom att minska overhead/belastning på CPU. Fördelen är att Denver funkar på allt medans Mantle kräver att spelet är kodat för Mantle. DX suger och dom har valt att lösa det på två olika sätt.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Avstängd

Ja äntligen, sälj Windows aktierna era! Nu kommer Windows gå omkull, försvinner DirectX så kommer det inte finnas en anledning till att köpa nytt OS. Eftersom ett nytt Windows enbart varit "det enda valet" för speldatorer på grund av versions-låsta DX versioner.

SteamOS + Mantle = win win?