AMD: "Mantle upp till 45 procent snabbare än DirectX i Battlefield 4"

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Tyvärr säger inte siffrorna någonting, man får vänta och se hur det blir helt enkelt.

Varför inte då för? Kanske inte om alla scenarion, men det säger ju något om detta scenario.
Mantle kommer bli kung (Y)

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Mantle är exklusivt för AMDs kort? Hade Dice haft rent mjöl i påsen så hade de gjort spelet i OpenGL.
Det är sådant här som politikerna i Bryssel borde ägna sig åt istället för att bestämma över gurkor eller vilka typer av lampor man bör ha.

Permalänk
Medlem

Att stor skillnad kommer göras är nästan självklart då DirectX alltid varit kasst. Det är på tiden att det går i graven.
Det är konstigt att det dröjt så många år med att få ett hårdvarunära API till PC..

Goda framtidsutsikter iaf. "PC är dött" är ju en död myt i alla fall. Där kan ju alla publishers äta sina ord från last gen.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Skäggig legend

Jag köpte mitt R9 290 för att priset var rätt. Om man även får lite mer prestanda utan buggar är ju det ett stort plus!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem

Jag vill sitta still i båten tills det här är testat av andra men om det nu bara i praktiken ger 20% mer prestanda så är det fortfarande ett rejält kliv. Kom igen nu DICE och AMD vi vill se vad det går för!

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Upp till 45% bättre... så vad det blir i genomsnitt i stället hade varit intressant att veta. Är det bara 15% så whopedido...

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

"Upp till" är ju alltid meningslöst, oavsett om det handlar om bredband eller spelprestanda. Det betyder ju i praktiken att av alla tusentals olika tester de kan tänkas ha kört så har det allra allra bästa varit 45 % snabbare. Genomsnittet kanske var 30 % snabbare eller 75 % långsammare, det vet vi inget om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Upp till 45% bättre... så vad det blir i genomsnitt i stället hade varit intressant att veta. Är det bara 15% så whopedido...

Bara 15%? Om det är snitt 10% på toppkorten så är det ju vad många betalar flera tusenlappar extra för.. Kan dock ha missförstått vad du menar med whopedido, ursäktar i sånt fall

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

"Upp till" är ju alltid meningslöst, oavsett om det handlar om bredband eller spelprestanda. Det betyder ju i praktiken att av alla tusentals olika tester de kan tänkas ha kört så har det allra allra bästa varit 45 % snabbare. Genomsnittet kanske var 30 % snabbare eller 75 % långsammare, det vet vi inget om.

var väl förvisso 200% snabbare i ett av testen i artikeln..?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naxos:

Undra om PS4 kommer få Mantle uppdatering?

Nej. Även om AMD inte stängt dörren helt så har de sagt att Mantle inte är att vänta till PS4 eftersom Sony har sitt eget API som påminner en hel del om Mantle.

Skrivet av Imaculent:

Snabbare och mer prestanda.
Men vad blir det i fps på en dator anpassad för att spela BF4..?

Finns en kalkylator i Windows som du kan använda dig av.

Skrivet av Oneone:

Coolt, kan ju hoppas att MS får lite eld i baken och optimerar DX? eller varför är det så svårt att få ut bra prestanda igentligen mot DX? eller är det inte det? )

Det är snarare DirectX i sig som är problemet och för att fixa det måste man koda hela APIt. Microsoft dras ju från detta så länge som de inte förlorar kunder.

Skrivet av Arvidbergstedt:

Om detta fungerar lika bra i praktiken som det verkar göra i teorin så kan vi alla säga adjö till nVidia.

Nej. Mantle kommer att kunna utnyttjas för Nvidia användare också.

Skrivet av Dentoid:

45% mer microstutter med andra ord?

Nej. 45% mer orsak att hoppas att Mantle lyckas.

Skrivet av Zyriak:

Tyvärr säger inte siffrorna någonting, man får vänta och se hur det blir helt enkelt.

Inte helt sant. Vi har fått reda på att upp emot 45% mer prestanda. Vi vet inte till vad, hur eller när men fortfarande är det mer än vad vi visste förra veckan.

Skrivet av PerZerk:

Mantle är exklusivt för AMDs kort? Hade Dice haft rent mjöl i påsen så hade de gjort spelet i OpenGL.
Det är sådant här som politikerna i Bryssel borde ägna sig åt istället för att bestämma över gurkor eller vilka typer av lampor man bör ha.

I don't even... Var har AMD sagt något om exklusivt? Bara att det kodas mot GNC (vilket inte är så konstigt med tanke på att AMD tar fram tekniken tillsammans med Dice) betyder inte att det utesluter Nvidia. Detta är bara något folk fått för sig oberoende hur många gånger folk har påvisat hur dessa påståenden är felaktiga. Hade Dice haft rent mjöl i påsen...? Varför skulle de ha kodat det mot OpenGL? DirectX är den överlägset mest populära och därför kodas det mot denna API.

Skrivet av CreX:

Att stor skillnad kommer göras är nästan självklart då DirectX alltid varit kasst. Det är på tiden att det går i graven.
Det är konstigt att det dröjt så många år med att få ett hårdvarunära API till PC..

Goda framtidsutsikter iaf. "PC är dött" är ju en död myt i alla fall. Där kan ju alla publishers äta sina ord från last gen.

Microsoft har antagligen aktivt jobbat emot all form av försök att få fram nya APIn.

Skrivet av IceDread:

Vadå "Whopedido"? 15% kan vara vad som skiljer en från att få ut 120/60 FPS. Det borde vara ett lagbrott att fnysa åt gratis prestanda..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Kan ju meddela att AMD annonserade FreeSYNC idag som ska funka som något sämre GSync alternativ.

http://www.anandtech.com/show/7641/amd-demonstrates-freesync-...

Oooo, intressant!

Jag som tyckte Nvidias G-sync verkade väldigt smart, detta är f*n ännu smartare. För de som inte orkade klicka på länken:
Inga HW-mods, det enda som krävs är att paneltillverkarna lägger till stöd för VBLANK som redan finns i VESA-standarden, samt att användarna ges kontroll över funktionen i grafikdrivrutinen. VBLANK är en funktion som säger åt panelen att inte uppdatera sig om inget i bilden förändrats, alltså, skärmen uppdateras bara när grafikkortet skickar en ny bildruta, vilket är samma sak som G-sync vad jag förstår.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Visst suger det när man i värsta fall "bara" får 15% extra prestanda. Varför skulle man vilja gå ifrån 54 > 62fps alls liksom. Tvi vale för framsteg!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3 | Moderkort: MSI Z170A GAMING M7 | CPU: Intel Core i7 6700k | RAM: Corsair 8GB DDR4 VENGEANCE LP Grafikkort: MSI GTX 1080 GAMING X |PSU: Be Quiet: KRAFT 600W | SSD: Kingston 60GB | HDD WD 500GB
Kylning: CPU: Corsair H75 | Chassi: 3x 140MM Noctua, 2x 120mm Noctua |

Permalänk
Medlem

Detta gillas triggar konkurrensen till max!

Visa signatur

Intel i7 3770k, Asus P8Z77-V - ATX / Z77, Corsair Vengeance Low Profile 16gig 1600mhz, Gigabyte GTX 780ti, Corsair Intern SSD 120GB Force 3, Samsung 840 EVO Series SSD 250GB, 2TB 3,5" HDD 7200rpm, 250GB 2,5" CM Storm Stryker, BenQ XL2420T 24 120hz. Func MS-3 Gaming Mouse, Logitech G510, QPAD CT Pro Mouse Pad, SteelSeries Siberia v2, General LÖS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hövding:

Visst suger det när man i värsta fall "bara" får 15% extra prestanda. Varför skulle man vilja gå ifrån 54 > 62fps alls liksom. Tvi vale för framsteg!

15% prestanda brukar vanligtvis betyda runt 500-1000:- prisskillnad, när man jämför mellan en model och en snäppet högre.
Och i ditt exempel så vore det väldigt optimalt om man kan få ut de extra 15% på 54fps för att pusha sig förbi 60fps. För en smidigare upplevelse.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Hur blev detta 10-15% prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Kan ju meddela att AMD annonserade FreeSYNC idag som ska funka som något sämre GSync alternativ.

http://www.anandtech.com/show/7641/amd-demonstrates-freesync-...

Hur vet du att det är något sämre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Alla får gissa!

Jag gissar på -3 - 44,5% prestanda!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Snart är det 5% och sedan är det -5%. Folk har en tendens att vara lite trångsynta när det kommer till att "de andra" producerar bra teknologi. Allt vi vet att det är "upp emot 45%" vilket kan betyda vad tusan som helst.

Skrivet av Azodan:

För du behöver ju inte slakta en skärm för att slänga in ett kretskort i skärmen.. Då måste det ju betyda att det är sämre... eller?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

hmm, ja detta är jag skeptisk till... Att det blir bättre, visst, men att det skulle bli 45% bättre har jag svårt att tänka mig ;P

Visa signatur

Chassi: Silverstone Temjin TJ08B-E | RAM: Corsair LP 8gb @ 1600MHz | Moderkort: Asus Z87 Gryphon | GPU: ASUS Geforce GTX 780 OC 3gb | CPU: Intel i5 4670k @ 3.4 GHz | PSU: Corsair AX850 | Lagring: x2 Samsung 840 Pro 256gb i RAID 0 |

Permalänk
Medlem

Enda mantle egentligen gör är bevisar hur pissigt directX är. Väntar själv på project denver, 8?månader kvar?

Söndag presenteras väl maxwell så lär väl talas lite om det då får man hoppas.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Vad som helst som tar bort Microsofts dominans. För mig spelar det ingen roll om AMD eller Nvidia hade gjort det, den som stödjer detta blir den tillverkaren jag uppgraderar till nästa gång!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Om du läser artikeln så skrev de att det funkade sämre en det demot de såg med Gsync.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Om du läser artikeln så skrev de att det funkade sämre en det demot de såg med Gsync.

Jo, jag läste det, men jag förstod det som att själva demot var sämre inte funktionen. Nu kan det ju bero på att funktionen är sämre som att demot är sämre med det är ju svårt att veta då det verkar vara ett väldigt inofficiellt möte och inte så mycket information om det.

Permalänk
Medlem

Tjena, nu har jag inte BF4 men min cpu skulle flaska om jag spelade det, och om jag förstår rätt så bör Mantle hjälpa med det men hur mycket? Kan jag räkna med att all bottlenecking försvinnner för om det är så blir jag nöjd

PS: Jag ska uppgradera till en i5:a till sommarn har jag tänkt då den inte bottleneckar i något annat än så länge även om det känns som att det är på gränsen i vissa spel

Visa signatur

Dator: i7 6700K @ 4.2 GHz, RTX 2070 SUPER | Rog SWIFT PQ279Q
Laptop: MacBook Pro Retina 13,3 inch, 2015.
Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Precis som skribenten ovan uppfattade jag det som att demot i sig var fulare och sämre, inte själva tekniken. Sen så verkar ju FreeSync vara långt ifrån redo att användas utan mer tänkt som ett litet Tech demo för att visa vad som är möjligt utan G-sync.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Demot var inte lika bra som Nvidias pendulum swing men pröva samma demo på båda så vill jag nog satsa pengar på att det inte är märkbar skillnad!!

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Undra om PS4 kommer få Mantle uppdatering?

Då skulle det gå att höja ribban lite för spel som kommer senare. Hoppas på det!

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem

Att DirectX skulle vara eller är besudlat med en massa prestandaslukande o-optimerad kod var väl direkt ingen högoddsare. Men det är ju roligt att det nu äntligen kommer in ett alternativ till MS-skräpet, inte en dag för tidigt!?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Inaktiv

Wii U, PS4an och XBOX ONE har redan APIer som pratar mycket närmare kretsnivån än vad de tillgängliga PC-APIerna möjliggör så Mantle har inte någon större vinst på de plattformarna och kommer därmed inte implementeras.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att Microsoft som på senaste varit på frammarsch vad gäller framtidsvisoner inte kan ta till sig detta.

Som redan sagts så visar ju mantle på hur föråldrat DirectX verkar vara. Xbox hade verkligen behövt mantle och en lite extra boost i prestanda 😒

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W