KÖP INTE SLI-Crossfire med 290-290X-780-780Ti med AMD's FX8350. CPU Flaskhalsar rejält.

Permalänk
Medlem

Mycket bra skrivit Tobbbe__. Jag själv har länge funderat på hur det hela fungerar och du förklarade det hela väldigt väl enligt mig.
Dock blev jag lite besviken då jag kör 4670k med 2st 290x. Generellt, flaskar min prolle?

Visa signatur

Samsung 32" Curved gamingskärm Odyssey C32G54TQ
Phanteks Eclipse P400A RGB White,MSI GeForce RTX3070Ti VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 5800X Processor,Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edt
Kingston FURY Beast RGB DDR4 16GB 3200 MHz,WD Blue SN550 1TB NVMe M.2 SSD ,ASUS ROG Strix B550-E GAMING moderkort,Cooler Master V750 Gold - V2 PSU

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av S-FighterPilot:

Så vi som sitter med FX8350 måste spendera mer pengar nu bara för att den är värdelös? Funderar på att byta ut mina 6970 mot ett 290X och kommer då uppleva sämre prestanda än vad jag har idag?

Han är väl inne på att SLI och Crossfire tar extra kraft ur CPU:n, byter du ut två 6970 mot ett 290x går du från Crossfire.
Rekommenderar 290 framför 290X dock, du får betydligt mer prestanda per krona där.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Den är överklockad till 4,6 GHz; ändå stuttrar och hackar BF4 som ett as samt droppar till låga framerates (60–80 fps) konstant. Jag kör High Textures, Medium Lighting och resten på Low/Off.

Jag kör med ett kort, då det inte går att köra med CrossFire.

Jag kanske är ute och cyklar, men lägger du inte mer arbete på din processor om du sänker grafikinställningarna?

Texturerna har väl mycket med grafikminnet att göra, om jag minns rätt.

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem

Har lite funderingar (okunnig).
Dubbleras verkligen CPU-användningen bara för att man petar in dubbla kort? Rent spontant känns det som att båda korten matas med samma data från CPU.
Jag har fått för mig att en CPU behöver göra vissa beräkningar, typ hur skott etc ska flyga, olika fysiska saker samt i princip var spelarna på en map befinner sig och så. En CPU klarar i detta läget pumpa ut tillräckligt med information för att nå en viss FPS, vill man över den FPSen och har tillräckligt kraftiga grafikkort så flaskar CPUn (av uppenbar anledning). Vill man inte nå upp till den FPSen så kan CPUn inte flaska, utan CPUn hinner med lätthet klart sina uträkningar och allt som behövs.
Då skulle man behöva en bra CPU om man kör 120/144 Hz, eftersom de flesta CPUer klarar ~60 FPS i vanliga fall.

Om man då har en CPU som klarar 60 FPS och ett grafikkort som ungefär klarar samma, och sedan petar in ett till grafikkort för att kunna öka grafikinställningar, men ändå spela på 60 FPS, så borde väl inte CPU bli en flaskhals eller få jobba mer?

(Insåg att mittenstycket kanske blev lite rörigt, men ja)

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Nej, ett system med 290x alt 290 i crossfire lär ju bli "snedimensionerat", dock beror det ju en hel del på upplösningar och grafiinställningar (kanske man använder flera monitorer ex).

Med en monitor i vanlig 1080p känns det inte som något bra köp, då kan det vara lämpligare med 2 st 7970 istället, så spar man lite pengar.

Man behöver knappast vara professor för att föstå detta dock, så någon generell varning känns lite överdrivet. Det handlar ju bara om att tänka lite innan man handlar.

Permalänk
Medlem

Om man köper grafikkort för 10.000kr + och sedan snålar på processorn och undrar varför killen med dyrare processor får bättre prestanda får man skylla sig själv lite imo. Det är väl ganska självskrivet att ska man få ut det bästa ur en (eller som i detta fallet flera) highend GPU krävs det även att övriga komponenter är high end

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av EnNickeMan:

Jag kanske är ute och cyklar, men lägger du inte mer arbete på din processor om du sänker grafikinställningarna?

Texturerna har väl mycket med grafikminnet att göra, om jag minns rätt.

Nej, processorn bryr sig inte om några grafikinställningar förutom Mesh Quality (som jag har på Low). Däremot blir belastningen på GPU lägre när man sänker inställningarna, vilket ökar sannolikheten att CPU flaskar (vilket den gör vid en mycket högre framerate än GPU hade gjort om jag hade kört på Ultra).

Jag har 3 GiB VRAM så det ska räcka. Har hört att det är värt att ha High Textures, då det inte kräver så mycket men gör spelet mycket snyggare.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av htbtoma:

Om man köper grafikkort för 10.000kr + och sedan snålar på processorn och undrar varför killen med dyrare processor får bättre prestanda får man skylla sig själv lite imo. Det är väl ganska självskrivet att ska man få ut det bästa ur en (eller som i detta fallet flera) highend GPU krävs det även att övriga komponenter är high end

Fast en del av skulden hamnar på de otaliga personer på SweClockers och andra ställen som konsekvent hävdar att det enda man behöver bry sig om i en speldator är grafikkortet; dvs de som rekommenderar en FX-8350 och ett GTX 780 Ti istället för en 4770K och ett GTX 780.

När jag bygger speldator på budget brukar jag välja någonting i stil med 4670K och 660/660 Ti/760 eller 7850/7870, för det är mycket mer balanserat och framtidssäkert (såvida inte t ex Mantle kraftigt ändrar på CPU:ns betydelse) än att ta en dålig CPU och ett monstergrafikkort.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

http://www.anandtech.com/show/7189/choosing-a-gaming-cpu-sept...

Verkar ju som i5 4670k och i7 4770k minst sagt håller ställningarna mot ivybridge-e i ett faktiskt speltest med 3st 7970

Det finns ju inte särskilt många spel som stödjer fler än 4 trådar så förstår inte vad du skulle få ut av att använda en 6 kärnig processor oavsett hur många grafikkort du har.

Enligt sweclockers test av 780ti i SLI så presterar det 27% bättre än 280x i crossfire http://www.sweclockers.com/recension/17877-hostens-grafikkort... - därför vore det inte helt orimligt att anta att 3st 7970 = 2st 780ti i rå prestanda.

Tittar man även på BF4 som verkar gynnas av flera trådar mer än de flesta spel så presterar en i7 4960X ca 13,5 % bättre än en i7 4770k dock klarar båda processorerna av att kräma ut mer än 100FPS i snitt så marginalnyttan blir ju ganska liten. Om man dessutom skulle överklocka processorerna finns det ju ännu mer prestanda att hämta så att det vore värdelöst att köra 2st 780ti i SLI med en 4770k framstår som ett mycket korkat påstående.

Permalänk
Medlem

Eftersom trådskaparen pratar om att processorn är en flaskhals så skulle jag vilja ha ett svar på denna fråga:
Om processorn ligger på 40% usage medans grafikkort(en) ligger på 40-50% också, Vad är det som är problemet?

Har inte problemet i mitt fall, men jag hade förut med mina gamla kort.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Eftersom trådskaparen pratar om att processorn är en flaskhals så skulle jag vilja ha ett svar på denna fråga:
Om processorn ligger på 40% usage medans grafikkort(en) ligger på 40-50% också, Vad är det som är problemet?

Har inte problemet i mitt fall, men jag hade förut med mina gamla kort.

Om en av kärnorna på processorn arbetar 100% är processorn flaskhalsen.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Eftersom trådskaparen pratar om att processorn är en flaskhals så skulle jag vilja ha ett svar på denna fråga:
Om processorn ligger på 40% usage medans grafikkort(en) ligger på 40-50% också, Vad är det som är problemet?

Har inte problemet i mitt fall, men jag hade förut med mina gamla kort.

Det är väl uppenbart? Risigt optimerat spel. Kolla på NFS Rivals...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Oj, här var det vimsigt.
Om du vill ha det rättvist, dra ner din processor till basklocken, räkna inte in någon boost. VId maximal belastning så boostar den inte, då är det basklock som gäller. Sedan ger fysikpoängen väldigt stor skillnad som räknas in i slutresultatet, och den ger ingen rättvis bild alls.
43% överklock på grafikkorten och en tregånger så dyr processor med högre bandbredd till RAM. Är det konstigt om resultatet ser ut som det gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Det kommer aldrig hända, tyvärr. Vi får hålla oss till Overclock.net helt enkelt!

de var ju nyss ett test tror de var med i bf 4 testet om jag inte missminner mig. Dom testade 8-10 olika prollar med ett

http://www.sweclockers.com/artikel/17810-prestandaanalys-batt...

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Fast en del av skulden hamnar på de otaliga personer på SweClockers och andra ställen som konsekvent hävdar att det enda man behöver bry sig om i en speldator är grafikkortet; dvs de som rekommenderar en FX-8350 och ett GTX 780 Ti istället för en 4770K och ett GTX 780.

När jag bygger speldator på budget brukar jag välja någonting i stil med 4670K och 660/660 Ti/760 eller 7850/7870, för det är mycket mer balanserat och framtidssäkert (såvida inte t ex Mantle kraftigt ändrar på CPU:ns betydelse) än att ta en dålig CPU och ett monstergrafikkort.

håller helt med, har man budget 5000kr för CPU och GPU är det dumt att lägga 999 på CPU och köpa ett grafikkort för 4000, då bättre att dra bort en tusing från grafikkortsbudgeten och lägga mot en bättre CPU, datorn "håller" längre och blir mer balanserad. Inte sagt att FX-8350 är en dålig processor, den fungerar säkert alldeles utmärkt med en midrange GPU i ett bygge på budget men ska man ha "creme de la creme" så räcker den ju inte till mot vad intel kan erbjuda.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk

Jag tycker att Swec borde göra en artikel om denna tråden och hur felaktig den är för att förklara för alla som sitter med 2500k och tror att det inte pallar med två 7970's att det funkar perfekt.

Förr eller senare kommer alla cpu's att flaska kraftiga multigpu lösningar, men det är ju helt irrelevant om man inte kör allt på low och 1280x720.

Bara för att jag benchar firestrike och får 10k med ett 7970 och 3770k så betyder det ju inte att jag har lika mkt gpu power i praktiken som killen i exemplet med 2x780 TI som låg på 11k.

Detta med flaskhalsande är vida missförsått och grovt överdrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Om en av kärnorna på processorn arbetar 100% är processorn flaskhalsen.

Alla kärnor låg på runt samma.
(2-5% hit och dit)

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

De flesta tester visar ju bara average fps, läste nån sida förut där man tjänar extremt i minimumfps med intels 6-kärniga, och med en klock upp över 4.6 GHz, detta var BF3 som i dagsläget känns lite antikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Har lite funderingar (okunnig).
Dubbleras verkligen CPU-användningen bara för att man petar in dubbla kort? Rent spontant känns det som att båda korten matas med samma data från CPU.
Jag har fått för mig att en CPU behöver göra vissa beräkningar, typ hur skott etc ska flyga, olika fysiska saker samt i princip var spelarna på en map befinner sig och så. En CPU klarar i detta läget pumpa ut tillräckligt med information för att nå en viss FPS, vill man över den FPSen och har tillräckligt kraftiga grafikkort så flaskar CPUn (av uppenbar anledning). Vill man inte nå upp till den FPSen så kan CPUn inte flaska, utan CPUn hinner med lätthet klart sina uträkningar och allt som behövs.
Då skulle man behöva en bra CPU om man kör 120/144 Hz, eftersom de flesta CPUer klarar ~60 FPS i vanliga fall.

Om man då har en CPU som klarar 60 FPS och ett grafikkort som ungefär klarar samma, och sedan petar in ett till grafikkort för att kunna öka grafikinställningar, men ändå spela på 60 FPS, så borde väl inte CPU bli en flaskhals eller få jobba mer?

(Insåg att mittenstycket kanske blev lite rörigt, men ja)

Jo jag vet och du har helt rätt. Formulerade mig lite dåligt kanske det erkänner jag. Är inte så super jätte duktig på att beskriva saker och det kan fort bli lite rörigt när jag skriver! Därför jag skrev någonstans att om någon med hårdvaran eller kunskapen ville så fick denne gärna göra en bättre med djupgående förklaring hur SLI och crossfire fungerar.

Det är lite luddigt med hur en cpu belastas också har jag hört.
Cpun kan som jag förstå agera flaskhals om bara en av kärnorna går i 100%. Det är i många fall "spelets fel" att det är så dåligt optimerat att endast 2-4 trådar/kärnor kan användas.

Visst är det därför AMD's prollar i många fall presterar betydligt sämre då intels då intels är så mycket starkare per kärna? Tycker dock att det är konstigt med BF4 av alla spel som ska vara så bra på att utnyttja kärnor. Man tycker ju att AMD's borde ha en klar fördel med sina 8 om man jämför mot andra titlar?
Någon som vet?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Inledning

Många här på Sweclockers vet redan om att Intels prollar är bra mycket kraftfullare än AMD's men när man ser personer med FX-8350 som köper 780Ti SLI så kan man tycka att fler borde få reda på varför CPUN är så viktig i ett Multi-Gpu system så att sådana här tråkiga händelser inte inträffar. Samma sak gäller även dem lägre stående Intelprollarna med Z77 och Z87.

Intels prollar idag är betydligt bättre. Visst Amd's modeller har 8st kärnor men dom är fortfarande flera år efter Intel och fler kärnor säger egentligen inte så mycket om kraften i processorn.
Mitt råd till dig. Köp ett Socket 2011 med X79 styrkretsen. Para ihop med valfri 6 kärning cpu från antigen äldre Sandybridge-E eller nya Ivybridge-E.

Vidareutveckling.

Letade också reda på ett av mina tester där jag kör med Intels gamla Nehalem processor, I7 950 i 4.4Ghz med 1st 780Ti.
Den gamla trotjänaren fick bättre physics score än FX-8350 och dessutom högre lägsta FPS i vissa tester.

I7 950 i 4.4Ghz 1st 780Ti VS FX-8350 780Ti SLI
http://www.3dmark.com/compare/fs/1234436/fs/1495370

Skulle jag ha rätt så tycker jag att du ska köpa en cpu ur AMD Phenom™ II X6 Processor familjen för dom passar direkt på ditt moderkort.
Gärna 1100T*eller 1090T*

Tack för mig!

Prestandaanalys BF4

kortade ner ditt lång lång inlägg lite, min upplevelse av sli och cf är att de för de mesta lever sitt eget liv i ett system funkar de i ett annat likvärdigt funkar de inte och i ett tredje funkar de men inte så bra.

Bilden ovan är tagen från swecs eget bf4 test. symtomen att prestandan skulle sjunka så som beskrivs låter mer som för hårt belastad psu.

Vad som verkar gälla rödare en gpu som finns i testet, drog jag slutsatsen att gapet minskade vid högre inställningar. Vilket i sin tur borde medföra att det inte är CPUns arbets adresseringar till gpu som flaskar utan dess generella CPU beräkningar.

Om det är detta som händer borde CPU ~100% på de cores som spelet klarar av att adressera (4) brukar vara max för dagens spel och gpu >>100% (mycket mindre) då den får för få beräkningar att utföra

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-FighterPilot:

Så vi som sitter med FX8350 måste spendera mer pengar nu bara för att den är värdelös? Funderar på att byta ut mina 6970 mot ett 290X och kommer då uppleva sämre prestanda än vad jag har idag?

http://www.sweclockers.com/artikel/17810-prestandaanalys-batt...

jämför mot vad du har nu

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Oj, här var det vimsigt.
Om du vill ha det rättvist, dra ner din processor till basklocken, räkna inte in någon boost. VId maximal belastning så boostar den inte, då är det basklock som gäller. Sedan ger fysikpoängen väldigt stor skillnad som räknas in i slutresultatet, och den ger ingen rättvis bild alls.
43% överklock på grafikkorten och en tregånger så dyr processor med högre bandbredd till RAM. Är det konstigt om resultatet ser ut som det gör?

Oavsätt min och hans sammanlagda score så är väl gpu testerna det som räknas. Jag har inte lyft skillnaderna mellan min 4930k och hans FX8350 i physics. Utan fokus borde vara på att han har grymt stora drops i FPS i dem 2 grafiktesterna. Det är resultatet av hans cpu inte bandbredden på mina minnen eller mina överklockade gpuer.

Alla här tappar fokus och riktar in sig på att mitt och hans system var klockade olika osv.
Faktum kvarstår att även om jag hade kört allting i stock eller använd samma drivrutin så hade jag inte på långa vägar varit nära hans FPS drops eller GPU score.

Sen så skriver flera här att ja men om han överklockar sin 8350 så kommer den prestera bättre.
Ja såklart kommer den det men det handlar om någon procent i skillnad och det kommer inte förändra hans spelupplevelse.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Jo jag vet och du har helt rätt. Formulerade mig lite dåligt kanske det erkänner jag. Är inte så super jätte duktig på att beskriva saker och det kan fort bli lite rörigt när jag skriver! Därför jag skrev någonstans att om någon med hårdvaran eller kunskapen ville så fick denne gärna göra en bättre med djupgående förklaring hur SLI och crossfire fungerar.

Det är lite luddigt med hur en cpu belastas också har jag hört.
Cpun kan som jag förstå agera flaskhals om bara en av kärnorna går i 100%. Det är i många fall "spelets fel" att det är så dåligt optimerat att endast 2-4 trådar/kärnor kan användas.

Visst är det därför AMD's prollar i många fall presterar betydligt sämre då intels då intels är så mycket starkare per kärna? Tycker dock att det är konstigt med BF4 av alla spel som ska vara så bra på att utnyttja kärnor. Man tycker ju att AMD's borde ha en klar fördel med sina 8 om man jämför mot andra titlar?
Någon som vet?

Ja, det är därför intels oftast presterar bättrre i spel som är dåliga på att utnyttja kärnor. FX-8350 står sig ju riktigt bra mot intels i7or i program som t.ex. CineBench där alla kärnor/trådar utnyttjas fullt ut.
Det är lite detta som AMD's Mantle kommer lösa, det ska tydligen vara lätt att fixa så att det utnyttjar flera trådar bra, och ska även vara lätt att skala upp till att utnyttja ännu fler kärnor.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Mina egna erfarenheter visar att CPU över 4GHz inte brukar ha problem med att flaska grafik m.m.

Nu kör jag ju min i 4.7 och är väldigt nöjd med min prestanda.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Jag köpte precis 2st GTX780 SC av EVGA med acx kylaren, kör en 2500k i 4,5 ghz i BF4 med det, och tror nog att den flaskar något, blir ibland att jag rör mig ner mot 50 fps och det hackar till på den mer krävande 64 pers mapsen, skulle det eventuellt bli löst med en 3770k samt lite överklockning tror ni? Så slipper jag byta moderkort?

Mvh Pontus

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk
Medlem

Visst att ditt test inte är speciellt rättvist med tanke på prisskillnaderna på processorerna, men vad fan spelar det för roll? Det relevanta är som sagt att få fram inforamtionen om att FX8350 inte kan driva 2x 780Ti utan flaskhals. Att 4930k är kraftigare än FX8350 fattar nog de flesta, så alla borde sluta tjata om det.

Grymt jobbat och schysst att du ger bort din dyrbara tid för att hjälpa användare med sådan här info. 2 tummar upp!

Skrivet av Pontus94:

Jag köpte precis 2st GTX780 SC av EVGA med acx kylaren, kör en 2500k i 4,5 ghz i BF4 med det, och tror nog att den flaskar något, blir ibland att jag rör mig ner mot 50 fps och det hackar till på den mer krävande 64 pers mapsen, skulle det eventuellt bli löst med en 3770k samt lite överklockning tror ni? Så slipper jag byta moderkort?

Mvh Pontus

Om jag hade varit du hade jag köpt en 4770k med en schysst kylare. Överklocka så mycket som ditt exemplar är kapabel till så borde det räcka.

Visa signatur

MB Asus Z87-A CPU i5 4670k [I](Noctua NH-U12S)[/I] GPU MSI GTX 780 Twin Frozr IV PSU be quiet! L8 630W RAM 8GB 1600MHz

Permalänk
Medlem

som jag förstått det så ritar man upp grafiken i s.k. batcher (jämför med funktionsanrop på CPU) och varje batch är ett drawcall. problemet är att i dx är det så mycket filtreringar, felsökningar och felhantering i flera olika nivåer att CPU-kostnaden att göra ett drawcall blir väldigt hög och detta går inte att prallellisera. Det bästa sättet man har kommit på i dx för att få ut så mycket prestanda som möjligt är att minimera mängden drawcalls, dvs att göra varje batch så stor som möjligt.

exakt vad det är som gör att olika spel får ut olika fps med samma CPU vet jag inte, men givet att drawcalls görs enkeltrådat är det inte konstigt att den CPU med bäst enkeltrådad prestanda får bäst resultat. Det är också det här som Mantle är tänkt att åtgärda. Till att börja med kommer kostnaden för varje drawcall minskas drastigt och dels kommer de att kunna parallelliserasbättre, så när Mantle slagit fullt ut kommer 8350 fungera betydligt bättre jämfört med Intels prollar. Kanske skäl att inte slå allt för hårt på stora trumman just idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SugarRay:

Visst att ditt test inte är speciellt rättvist med tanke på prisskillnaderna på processorerna, men vad fan spelar det för roll? Det relevanta är som sagt att få fram inforamtionen om att FX8350 inte kan driva 2x 780Ti utan flaskhals. Att 4930k är kraftigare än FX8350 fattar nog de flesta, så alla borde sluta tjata om det.

Grymt jobbat och schysst att du ger bort din dyrbara tid för att hjälpa användare med sådan här info. 2 tummar upp!

Om jag hade varit du hade jag köpt en 4770k med en schysst kylare. Överklocka så mycket som ditt exemplar är kapabel till så borde det räcka.

Jo klart det hade varit bästa, men om det räcker med en 3770k så sparar man ju inte lite pengar, men om kostnaden är värd fps skillnaden det blir med 4770k gentemot 3770k så kanske.

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk
Avstängd

Köper man en 8350 och två grafikkort har man problem i skallen. Förstår inte varför alla försöker justify ett köp av en så hemsk processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Oavsätt min och hans sammanlagda score så är väl gpu testerna det som räknas. Jag har inte lyft skillnaderna mellan min 4930k och hans FX8350 i physics. Utan fokus borde vara på att han har grymt stora drops i FPS i dem 2 grafiktesterna. Det är resultatet av hans cpu inte bandbredden på mina minnen eller mina överklockade gpuer.

Alla här tappar fokus och riktar in sig på att mitt och hans system var klockade olika osv.
Faktum kvarstår att även om jag hade kört allting i stock eller använd samma drivrutin så hade jag inte på långa vägar varit nära hans FPS drops eller GPU score.

Sen så skriver flera här att ja men om han överklockar sin 8350 så kommer den prestera bättre.
Ja såklart kommer den det men det handlar om någon procent i skillnad och det kommer inte förändra hans spelupplevelse.

Plötsliga drops utan tydlig anledning i SLI kan också ha med drivrutiner att göra. Om en processor är långsam så är den jämnlångsam, den tappar inte plötsligt kraft korta stunder. Sedan skiljer det ju som sagt nästan 50% i prestanda mellan era grafikkort.