Nexus 10 eller Xperia tablet Z?

Permalänk
Medlem

Nexus 10 eller Xperia tablet Z?

Halloj.
Jag vill ha en surfplatta med lite större skärm som jag kan se film och surfa nätet på. Lite prestanda efterlyses också.
Budgeten är runt 2500 kr.
Är nexus 10 eller XTZ bra val? Om ja, vilken av de två?
Nexus 7?
Tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem

Om du kommer att / funderar på att installera custom ROM på den, typ Cyanogenmod eller liknande, så rekommenderar jag Nexus. De tenderar att ha bäst stöd i utvecklarcommunityt.

Sedan så brukar ju Nexusenheterna få mjukvaruuppdateringar snabbt/under längre tidsperiod.

Annars tycker jag att du skall försöka ta dig till en butik och testa vilket UI du gillar bäst, Sonys eller Googles "stock" Android.

Kikar man på prisjakt så ligger de på ungefär samma pris:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1713943,1518625

Om man vill ha minneskortsläsare och lägre vikt, så går man på Sony.
Gillar man högre utlösning på skärmen så kör man nexus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabrioth:

Om du kommer att / funderar på att installera custom ROM på den, typ Cyanogenmod eller liknande, så rekommenderar jag Nexus. De tenderar att ha bäst stöd i utvecklarcommunityt.

Sedan så brukar ju Nexusenheterna få mjukvaruuppdateringar snabbt/under längre tidsperiod.

Annars tycker jag att du skall försöka ta dig till en butik och testa vilket UI du gillar bäst, Sonys eller Googles "stock" Android.

Kikar man på prisjakt så ligger de på ungefär samma pris:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1713943,1518625

Om man vill ha minneskortsläsare och lägre vikt, så går man på Sony.
Gillar man högre utlösning på skärmen så kör man nexus.

Jag gillar definitivt Googles UI bättre än Sonys. Har en N4 att jämföra med.
Jag tänker dock att 3500 är lite mycket för mig, jag steppar ner priset till 2500. *Redigerar OP*
Jag har siktat in mig på Nexus 7 2013 också, den ska vara bra. Tror inte jag behöver en tio tum stor skärm.

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Skrivet av xapa112:

Jag gillar definitivt Googles UI bättre än Sonys. Har en N4 att jämföra med.
Jag tänker dock att 3500 är lite mycket för mig, jag steppar ner priset till 2500. *Redigerar OP*
Jag har siktat in mig på Nexus 7 2013 också, den ska vara bra. Tror inte jag behöver en tio tum stor skärm.

Tycker du ska googla runt och ta dig en titt på LG g pad som är 8.3 tum. Har haft en nexus 7 också, väljer G pad alla dagar i veckan.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Fördel tablet Z, avsköljbar kokbok (vettigaste min används till) !
Har varit på väg att lägga in en custom rom flera gånger, men inte orkat genom alla steg för att låsa upp bootloadern (vilket sony tillåter), har inte testat en nexus 10'a, så kan inte säga att någon är bättre än den andra.

Gabrioth: Haaaaa....! Utlösning !

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Fördel tablet Z, avsköljbar kokbok (vettigaste min används till) !
Har varit på väg att lägga in en custom rom flera gånger, men inte orkat genom alla steg för att låsa upp bootloadern (vilket sony tillåter), har inte testat en nexus 10'a, så kan inte säga att någon är bättre än den andra.

Gabrioth: Haaaaa....! Utlösning !

Är du helt säker att Sony verkligen tillåter att låsa upp bootloadern? Det är inte tillåtet på mobilerna i alla fall, kollade upp det då det lockar att slänga in en custom rom på telefonen!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 3600, 6700 XT 12GB, Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200Mhz, 1 TB M.2 SSD, Windows, PopOS 21.04
Bärbar: Macbook Pro 13" M1 2020 och Steam Deck 512 GB
Telefon: iPhone 12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acce22:

Är du helt säker att Sony verkligen tillåter att låsa upp bootloadern? Det är inte tillåtet på mobilerna i alla fall, kollade upp det då det lockar att slänga in en custom rom på telefonen!

http://unlockbootloader.sonymobile.com/

Enjoy

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har själv en Sony xperia tablet z, mycket nöjd med min, köpte den för att man kan inte få tag i Nexus 10 i sverige.
Billigaste Tablet z kostar 3690:- enligt prisjakt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1713943

Nexus 10 2740:- http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1484096 men ingen butik i sverige.

och med en budget på 2500:- kommer du inte långt, rekommenderar då nexus 7, as bra platta men dock 7"

Visa signatur

Dator | Corsair Carbide 600Q | ASUS Z97-DELUXE ATX | Intel Core I7-4770K | Gigabyte AORUS 1080 Ti 11GB Xtreme Edition | Corsair Vengeance 1866MHz 16GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO Basic 250GB | Samsung 840 EVO Basic 750GB |

Permalänk
Medlem

Har aldrig läst igenom den där sidan ordentligt, min telefon (xperia z) verkar ju stödjas! Men nämns att det "it may void your warranty", och tele2 verkar lite oklara gällande om dem tillåter det eller inte!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 3600, 6700 XT 12GB, Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200Mhz, 1 TB M.2 SSD, Windows, PopOS 21.04
Bärbar: Macbook Pro 13" M1 2020 och Steam Deck 512 GB
Telefon: iPhone 12

Permalänk
Medlem

För 2500kr är det ju Nexus 7 som gäller, ingen diskussion.

Om du däremot vill ha större än 7 tum och Android är det som tidigare nämnts Nexus 10, LG G Pad eller Sony Xperia Z som gäller typ.

De tre valen skulle jag rangordna:
1) LG G Pad, Google Play edition ~3500kr från Bazula - Rent Android från Google och nyaste hårdvaran
2) Nexus 10, ~3100kr från Bazula - Rent Android från Google och högre upplösning än Xperia Z
3) Sony Xperia Z, ~3700kr - Vattentät

Permalänk
Medlem

Har en Nexus 10 själv och fördelen är det otroliga upplösningen, 2560x1600 (300ppi). Man kan läsa fullstora hemsidor utan att behöva zooma. Texten är kristallklar. Dock så måste man köpte till Magnector kabeln för att kunna ladda effektivt. Det tar alldeles för långtid att ladda batteriet med USB porten!

Prestandan har jag aldrig riktigt pushat till gränsen så den kan jag inte uttala mig om. Har provspelat Dead trigger 2 och det fungerar galant!

För mig var det upplösningen som fick avgöra - spenderar en del tid på att läsa artiklar och e-böcker så jag ville inte påfrästa ögonen allt för mycket. Läser hellre sweclockers, aftonbladet osv. på plattan idag än att sitta framför laptopen eller stationära just för att bilden är så mycket mjukare!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Har läst alla svar, och det verkar som det finns några alternativ. Är särskilt intresserad av N7 2013 och LG G pad 8.3. G pad är 1.3 tum större än Nexusen och kostar ungefär lika mycket.

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Fördel tablet Z, avsköljbar kokbok (vettigaste min används till) !
Har varit på väg att lägga in en custom rom flera gånger, men inte orkat genom alla steg för att låsa upp bootloadern (vilket sony tillåter), har inte testat en nexus 10'a, så kan inte säga att någon är bättre än den andra.

Sony är nog den tillverkare jag gillar bäst förutom nexusenheterna just eftersom det är så enkelt att med deras egna verktyg låsa upp bootloadern

Skrivet av Tangentbord:

Gabrioth: Haaaaa....! Utlösning !

Påminner mig om när en av produktcheferna på min arbetsplats för många år sedan besvarande frågan "Hur stor utlösning har en sjuttontummare?" med "En matsked ungefär...".