ASIC quality på GPU-Z. Komplett.se byter ut ditt kort om du inte är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Klocka högt på standard volten menar du kanske

Ja det menade jag.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Otur i silcone lotteriet

Exempel.
Exemplar 1 med 67% ASIC är stabil i 1200mhz med 1.2mv
Medans exemplar 2 med 87% ASIC var stabil i 1200mhz med 1.15mV

Ett kort med lägre asic behöver mer volt för att vara stabil i samma hastighet. Utan vattenkylning blir man snabbt begränsad av värmen.

Skrivet av Tobbbe__:

Håller med att 0.1-0.2mv ökning på kärnan resulterar i så kortare livslängd. Dock så hinner kortet bli utdaterat och tok gammalt innan det faktiskt går sönder.

Tror du skall fundera på vilken enhet du egentligen menar...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Jag vill minnas att min 7970-kort jag hade förut låg på 67% ASIC och klarade av OC på 1235/1560mhz stabilt på luft och 1.3v på VDDC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Tror du skall fundera på vilken enhet du egentligen menar...

Fo3

Hehe oj skrev lite tokigt där!
Tur Gramatik Polisen finns här för att skydda oss mot felskrivningar! bra jobbat!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

har 75% på ett 290x aldrig provat detta på ett g-kort förut! tack för tipset! kör mitt på 1160 utan ändrad volt.. men spelar bara bf4 så att öka mer går men då blir man osäker på om klocken eller bara det standard 10min-1h crashen av spelet

Visa signatur

4070 super - amd ryssen 5700x -
3070ti - intel 12700KF
laptop 3070ti

Permalänk

Sitter på ett 80% 7970 referenskort. Drivrutinen kraschar ganska omgående på 1125 core 1575 minne. Är sugen på att testa vad jag kan få för stabil 24/7 klock på kortet, så var rekommenderar ni att jag börjar/slutar? Har endast övervoltat cpus tidigare, då har jag helt enkelt höjt till rimlig volt, testat önskad klock, stresstestat och kollat temps, är allt ok så har jag minskat volten så mycket det går.

Kan man köra samma vända på gpu? Eller är det sitta och höja core tills det krashar, höja volt osv. tills det tar totalstopp som gäller?

Sitter för övrigt på z77 sabertooth, i7 3770k @ 4.5ghz @1.24v allt luftkylt, har en accelero xtreme iii på ingång för graffet nu när jag äntligen hittat en platta så den kan passa mitt kort

Tack på förhand.

Permalänk
Hjälpsam

76.1 är väl hyffsat, men jag skiter ändå i att överklocka.
Nej Tobbe jag tycker inte att ASIC-kvalite skall ge rätt till byte, det man betalar för är bättre komponenter, kretskort och kylare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |