Permalänk
Medlem

Bränd HDD

Hej!
Startade datorn som vanligt idag. Hörde att det började spraka och lukta bränt så drog ut strömmen direkt. Öppnade chassit och kikade runt lite och såg att ena HDD´n var rejält bränd. Denna och två HHD till samt en SSD får ström från samma "slinga" och inget annat har tagit skada vad jag kan se. Datorn funkar fint att starta utan den brända HDD´n.

Varför blev det så? Bara haft otur och fått en kass HDD?
Nu hade jag inget viktigt på hårddisken men oroväckande att det kan bränna så.

Det är en 3TB WD Green 5400rpm 64MB ca 6 mån gammal. Har skickat in felanmälan till Inet och väntar på svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Tyvärr kan sådant inträffa och det är bara att göra som du gör höra med leverantören om utbyte. Tråkigt men så är det.

Vad har du mer i din burk? Vilket nätagg?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Tyvärr kan sådant inträffa och det är bara att göra som du gör höra med leverantören om utbyte. Tråkigt men så är det.

Vad har du mer i din burk? Vilket nätagg?

Har nätaggregat som följde med chassit, kanske inte det bästa men....

ASUS E2KM1I-DELUXE, AMD E2-2000 mini-ITX

Fractal Design Array R2 Mini-ITX NAS, 300W PSU 80 Plus

Kingston DDR3 HyperX blu 1333MHz 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wicerd:

Har nätaggregat som följde med chassit, kanske inte det bästa men....

ASUS E2KM1I-DELUXE, AMD E2-2000 mini-ITX

Fractal Design Array R2 Mini-ITX NAS, 300W PSU 80 Plus

Kingston DDR3 HyperX blu 1333MHz 8GB

Om jag minns rätt är det ett FSP-bygge, så det ska inte vara så dåligt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Om jag minns rätt är det ett FSP-bygge, så det ska inte vara så dåligt.

Ja det stämmer. Jag har tittat på det nu och det är ett fractal design FSP300-60GHS.

Om det är nätaggregatet som är kass borde väl fler komponenter tagit stryk samt att det nu fungerar felfritt utan den brända hdd'n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wicerd:

Ja det stämmer. Jag har tittat på det nu och det är ett fractal design FSP300-60GHS.

Om det är nätaggregatet som är kass borde väl fler komponenter tagit stryk samt att det nu fungerar felfritt utan den brända hdd'n?

Hårddiskar är en av de komponenter som är känsligast för den orena ström (rippel, strömspikar mm),
som kan uppstå när budget-agg börjar ge upp.
(Bla därför att det inte finns plats för några stora skyddande kondensatorer.)

Hur gammalt är nätagget?
Är agget fullt med damm?

Det behöver inte vara nätagget, men var hälsosamt misstänksam!

Se till att ha backup på viktiga filer!

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Hedersmedlem

Motorkontrollern sitter där det brunnit. Motorn kan ha skurit och kortslutit matningen.

Jag använder personligen aldrig så billiga budgetagg med dålig komponentkvalitet eftersom tidigare erfarenhet avskräckt. Tre HD dog eller slutade fungera normalt av dåliga nätagg innan jag började intressera mig för vikten av ren och stabil ström i en dator. Som nya är oftast budgetagg ok, men efter några år när de billiga kondensatorerna åldrats så börjar problemen. Ibland som allmän instabilitet, ibland som skadade komponenter. FSP har rätt bra konstruktioner, men oftast riktigt billiga kondensatorer, för att få ner priset maximalt. Likadant i märkena som köper av FSP, såsom de billigare varianterna BeQuiet t ex.

Alla testar ju bara nytt och kunderna nöjer sig med att agget fungerar som nytt, sedan glöms det oftast bort.

Hursomhelst är jag osäker på om nätagget verkligen är orsaken i ditt fall. Kolla i nätagget om kondensatorerna svullnat, isf är det ett tydligt tecken på att det gett upp och ripplar kraftigt, något andra komponenter tar skada av. Om inte är det troligen det jag skrev först, motorn har gått hädan och kortslutit kontrollern.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro