Permalänk

Är detta en bra speldator?

Hejsan!

Ska plocka ihop en dator som ska orka spel på ULTRA (WoW, Skyrim, BF3 för att nämna några)

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6421870/dator-1

Tror ni på detta, om inte, vad ska ändras? Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Välj två RAM-moduler istället för mer bandbredd. LP är också bra att ha.
Annars ser det okej ut. Vilket nätagg tänker du använda?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Jag skulle lagt till en vettig kylare till din cpu, den som följer med är så oerhört piss dålig... Tror inte jag låg under 80 grader någon gång när jag lirade BF3. Det är det ända jag skulle gjort i din kundvagn iaf

Permalänk
Medlem

En vanlig mekanisk HDD också kanske? 120GB SSD kommer du inte långt med.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Du har ett nätaggregat sen innan eller?

Visa signatur

* Intellektuell och filosofisk

Permalänk

Uppdatering:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6421980/dato-1

Permalänk
Medlem

ingen HDD/SSD?

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Skrivet av FoamBox:

ingen HDD/SSD?

Har redan en hårddisk så det är lungt

Permalänk
Skrivet av gruzzniotre:

Har redan en hårddisk så det är lungt

Windows och en cd läsare kan va bra å ha, om man du nu vill använda datorn förstås

Visa signatur

Moderbräda: MSI Z87-G45 Processor: i7 4770K @ 4.4Ghz RAM:Corsair CL9 1600mhz 16GB Kylning: Corsair H100i i P/P med Cougar 120mm. Kraftlåda: EVGA SUPERNOVA G2 850W (rip bequiet p7 1000w) Grafikkort: MSI GTX1080

Permalänk
Skrivet av Larsson96:

Windows och en cd läsare kan va bra å ha, om man du nu vill använda datorn förstås

Varför måste jag ha en CD-läsare för att kunna använda datorn? Allt sånt finns på den gamla jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gruzzniotre:

Varför måste jag ha en CD-läsare för att kunna använda datorn? Allt sånt finns på den gamla jag har.

Menar du att du tar med OS från din gamla disk? Det är absolut ingen bra idé av flera anledningar. Det ska vara en clean installation på SSD vilken man iofs kan göra med USB så DVD-läsare kan skippas om det är så att du inte har någon skiva då tänker använda för att installera program med.

Permalänk
Medlem

Paketet ser bra ut, dock så undrar jag om du inte skulle smälla på med lite mer än 500watt på nätagget. Kan ju komma att du ex. vill köpa ett till grafikkort och då är det bra om du sitter på lite mer kräm än 500 watt.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem

Ser väl bra ut! Kanske något bättre nätagg, och eventuellt starkare om du ska köpa ett grafikkort till i framtiden.

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem

Inet rekommenderar ett nätagg på 600W, så det hade jag kört på iaf. För att vara på säkra sidan liksom, dessutom kommer det låta mindre om det inte belastas lika hårt.

Har en känsla av att din budget ligger runt 8200kr. Att få mer prestanda för pengarna blir svårt, men vid nästa lön/bidrag så borde du investera i en SSD-hårddisk till OS och dom viktigaste spelen. Gör enorm skillnad.

Permalänk
Medlem

Ifall du inte bryr dig om spelen man får till 770 så är väl 280x mer bang for the buck om jag inte har helt fel, åtminstonde i BF4 och med tanke på att du nämnde BF3 så antar jag att det förr eller senare blir en övergång till BF4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4jken:

Inet rekommenderar ett nätagg på 600W, så det hade jag kört på iaf. För att vara på säkra sidan liksom, dessutom kommer det låta mindre om det inte belastas lika hårt.

Har en känsla av att din budget ligger runt 8200kr. Att få mer prestanda för pengarna blir svårt, men vid nästa lön/bidrag så borde du investera i en SSD-hårddisk till OS och dom viktigaste spelen. Gör enorm skillnad.

500W räcker gott och väl http://www.sweclockers.com/recension/17074-nvidia-geforce-gtx...

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, men för det första saknar du en fläkt till processorn. Går inte att klocka med stockfläkten! http://www.inet.se/produkt/6308824/noctua-nh-u12s - kvalité! grym fläkt.

Skulle bytt ut nätagget till detta istället http://www.inet.se/produkt/6900491/xfx-core-edition-550w-80-b.... Däremot så kan det vara värt att ha i åtanke att fundera på om du ska uppgradera i framtiden till SLI eller ett vassare kort. Det är "billigare" att köpa ett mycket kraftigare nätagg nu som klarar av SLI i framtiden än att slänga ut 600:- nu, bara för att behöva köpa ett helt nytt för 1100:- senare och kanske få 250:- för det gamla nätagget.

I övrigt tycker jag det ser bra ut! Överväger starkt samma moderkort här fram till sommaren när det är dags att uppdatera, men blir en i7:a istället.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Är min dator bra.. Eller kommer bli bra, snarare....

Hejsan!

Har suttit och kollat mycket på vad man bör införskaffa härnäst när det gäller just datorer, jag tycker själv att jag har relativt bra saker i alla fall.

- MSI nvidia geforce gtx 660 ti [mer info]
- B75A-G43 [mer info]
- Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell) [mer info]
- RAM-MINNE är 8 GB (vet inte vilka RAM-minnen det är)
- Fractal Design Define R4 Titanium [mer info]

Alltså känns detta stabilt enligt er? Detta är alltså datorn jag tänkt mig, just nu har en jag "INTEL Core i5 2500k" och "Cooler Master HAF 192" men
vill veta om datorn kommer vi stadigare av processorn eller om jag hällre ska vänta på något annat?

Spelar vanligen BF3 och Skyrim.

Permalänk

Hade satsat på ett liite bättre grafikkort samt en i5a istället.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk

Stadigare? Vad är du ute efter med uppgraderingen? Bara att göra datorn framtidssäker? Isf borde du tänka om och uppgradera när du känner att du behöver mer prestanda, Om något så uppgradera grafikkortet till något bättre.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Avstängd

byt mobo, då du har en K rankad cpu

Permalänk

Intel 2500k är en bra processor, om du inte håller på med tyngre grejer som rendering och liknande, satsa istället på bättre grafikkort. Moderkortet passar ändå inte 4770k då det är socket 1155 och inte 1150.

Permalänk

Kanske ska satsa på ett moderkort som faktiskt har en 1150 socket?

Permalänk

har du en i5 2500k nu så hade jag bara tryckt i ett nytt grafikkort, har du 4gb minne nu stoppa i 4 till och spara pengarna till en större uppgradering senare som du kommer märka av mer.
Har du ssd-diskar?

Annars ser det ganska välbalanserat ut förutom det som tidigare har påpekat

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk

ska du köpa en 4770k så köp ett moderkort med z87 chipset tex msi z87 g45 gaming det du valt passar inte heller den cpu du vill köpa fel socket.

Permalänk

Tänkte skaffa detta http://www.inet.se/produkt/1902434/msi-z87-gd65-gaming-atx men då måste jag har ny processor också, för den jag har nu passar inte det där moderkortet xD

Permalänk
Skrivet av orig_rejser:

har du en i5 2500k nu så hade jag bara tryckt i ett nytt grafikkort, har du 4gb minne nu stoppa i 4 till och spara pengarna till en större uppgradering senare som du kommer märka av mer.
Har du ssd-diskar?

Annars ser det ganska välbalanserat ut förutom det som tidigare har påpekat

Yes, 2 x på 60, resp. 120 GB.

Permalänk
Skrivet av gruzzniotre:

Kanske ska satsa på ett moderkort som faktiskt har en 1150 socket?

Skrivet av gruzzniotre:

Tänkte skaffa detta http://www.inet.se/produkt/1902434/msi-z87-gd65-gaming-atx men då måste jag har ny processor också, för den jag har nu passar inte det där moderkortet xD

Fortfarande inget svar på varför du ska uppgradera, Vill du ha mer spelprestanda så är det ett grafikkort du ska ha.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av H4nsson:

Fortfarande inget svar på varför du ska uppgradera, Vill du ha mer spelprestanda så är det ett grafikkort du ska ha.

Ja, mer spelprestanda, vilket grafikkort skulle du satsa på då?

Permalänk
Skrivet av gruzzniotre:

Ja, mer spelprestanda, vilket grafikkort skulle du satsa på då?

Hur mkt pengar är du beredd att lägga ut för ett nytt kort? Din processor är fortfarande riktigt bra så den behöver du inte byta ut.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599