Permalänk

[Project] M1 Mini Cube

Hejlo!

Historia & bakgrund
Jag gillar små datorer som inte kompromissar med kraft. I ett av mina tidigare byggen [här] har jag lyckats få till en extremt liten dator med ett gtx660 kort. Med tanke på sin dryga 6 liter volym är den, i mitt eget tycke, extremt sexig! Men jag nöjde mig såklart inte och ville ha mer kraft.

Jag förstod att man i dagens läge inte kan få in hur mycket som helst i en liten burk utan att det ska bli för varmt, jag fick helt enkelt leva med att volymen måste öka (ordval)proportionellt med prestandan(grafik&ström). I ett desperat försök ville jag bygga ett chassi med Cubitek mini cube som referens [här]. Den är knappt 20 liter stor men uppfyller alla de kriterier som jag har, förutom designen. Det gick bra tills jag en dag fick flytta. Jag "glömde" min kära plåtbit i köket där jag höll på att frosta av frysen och när jag skulle tillbaka och hämta den hade den redan hunnit rosta. Det projektet fick jag med sorg glömma bort.

Tillbaka till nutid och Cubiteks fina chassi Mini Cube! Kanske det bästa minsta chassi för ITX-format om ni frågar mig (kanske inte ur kylningsperspektiv). Problemet med det chassit var ju designen för mig! (har svårt för runda former) Samtidigt hittade jag ett annat intressant chassi, M1 Ncase skapat av ITX entusiaster, där jag tycker att de har spikat in, kanske alla min kriterier [mer info här]. Men jag missade såklart racet och var försent ute med att kamma hem ett till mig själv. Det finns ju några på ebay men de är ju onödigt dyra....Nej! Jag ska ta mig och fixa ihop ett eget. Har ni läst så här långt har ni säkert fattat varför titeln heter som den gör: Mini Cube som ser ut som ett M1 Ncase!

Datordelar
Chassi: Cubitek Mini Cube [Inhandlat]
PSU: Corsair AX760 [Inhandlat]
CPU: i7 4770K
MoBo: Asus Maximus VI
GPU: Asus GTX780-DC2OC
RAM: Corsair Vengeance Pro Red 16GB 1866MHz CL9
SSD: Samsung 840 EVO 250GB
CPU-kylare: Corsair H80i [Inhandlat]

--------------------------------------------------------------------------------------------
Fas 1:

Dold text

Fas 2:

Dold text

Fas 3:

Dold text
Permalänk
Hedersmedlem

Snyggt. Gillar det!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Roligt projekt.
Fan jag vill ha en N-Case M1'a. Det är fantasiskt svårt att få tag på dem nu.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av CCWarlock:

Snyggt. Gillar det!

Tackar! ^^

Skrivet av Arazand:

Roligt projekt.
Fan jag vill ha en N-Case M1'a. Det är fantasiskt svårt att få tag på dem nu.

Jo, det är det. Såvida du inte vill lägga ut några tusenlappar på ebay, vilket jag desperat var på väg att göra xD.

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat! Vart ifrån beställde du Cubitek lådan?

Permalänk
Skrivet av bask:

Snyggt jobbat! Vart ifrån beställde du Cubitek lådan?

Tackar! Du hittar dem hos liontech