krångel med nya grafikkortet!!

Permalänk
Medlem

krångel med nya grafikkortet!!

tjena!

Har nu köpt ett nytt grafikkort!( GeForce 680) Men det går inte riktigt som jag har tänkt mig. Det vill inte fungera...

Från börjar så krånglade datorn med att den bara börja pipa och skärmen va svart, men efter att jag kopplat ut och in grafikkortet och några om starter så började det fungera. Så jag kom in på datorn och laddade hem de nya drivrutinerna för grafikkortet! gjorde en om start och då slutade allting fungera! Nu startar jag datorn så laggar den fast på startbilden sen så blir den svart så blinkar det ett vitt - tecken. ( hade amd radeon innan)

Behöver hjälp från någon kunnig!!

Alebos

Permalänk
Medlem

Det kan vara att du har kvar gamla drivrutiner från det gamla grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_strand:

Det kan vara att du har kvar gamla drivrutiner från det gamla grafikkortet.

körde driversweeper och fungerar fortfarande inte..

Permalänk
Medlem

en fresh installation av windows med rätta drivrutiner är det enda säkra sättet att bli av med AMD smittan.

Permalänk
Medlem

Ska nog göra det! Men grejen är det att jag kan komma in på datorn med mitt gamla grafikkort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boffster:

en fresh installation av windows med rätta drivrutiner är det enda säkra sättet att bli av med AMD smittan.

- smittan, + drivrutiner

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem

Hur ska jag göra då? ska jag omformatera, när datorn dör ska jag byta grafikkort då innan jag startar den på nytt?

Permalänk
Medlem

ladda ner senaste drivisar som du behöver, stoppa i det nya fina gröna kortet på rätt ställe, stoppa i windows skiva/usb stick ... och boota datorn från den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alebos:

tjena!

Har nu köpt ett nytt grafikkort!( GeForce 680) Men det går inte riktigt som jag har tänkt mig. Det vill inte fungera...

Från börjar så krånglade datorn med att den bara börja pipa och skärmen va svart, men efter att jag kopplat ut och in grafikkortet och några om starter så började det fungera. Så jag kom in på datorn och laddade hem de nya drivrutinerna för grafikkortet! gjorde en om start och då slutade allting fungera! Nu startar jag datorn så laggar den fast på startbilden sen så blir den svart så blinkar det ett vitt - tecken. ( hade amd radeon innan)

Alebos

Och ditt nätagg är av modell?

Permalänk
Medlem

Grejen är ju det att jag får ju bara upp start bilden på mitt moderkort och sen blir den svart.

Permalänk
Medlem

SFC 500 W

Permalänk
Medlem

Övriga komponenter? För klent nätagg?

Ominstallation är säkrast. Köpt nytt/beggat?

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Hedersmedlem

Avinstallerade du AMD:s drivrutiner innan du satt i nVidiakortet? En annan sak kan vara att reseta bios/cmos emellan urtag och isättning.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Nej det gjorde jag inte! Hur reseta jag bios/cmos?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alebos:

Nej det gjorde jag inte! Hur reseta jag bios/cmos?

Hur man gör kan du se i din moderkortsmanual.
Men det kan faktiskt var att ditt nätagg inte orkar då det känns lite i minsta laget.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

hmm.. fast grejen va ju att jag kom ju in på datorn med nya grafikkortet en gång och kunde ladda ner de nya grafik drivrutinerna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alebos:

hmm.. fast grejen va ju att jag kom ju in på datorn med nya grafikkortet en gång och kunde ladda ner de nya grafik drivrutinerna!

Men då låg dina gamla amd drivrutiner kvar....

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Boffster:

Jag upplever att Nvidia är bra mycket jobbigare att bli av med (Nvidia saknar även möjligheten att stänga av Kontrollcentret i startup vilket AMD har).

Skrivet av Alebos:

tjena!

Alebos

Jag behövde uppdatera bios när jag köpte mitt nya grafikkort. Kan vara att du har ett äldre moderkort måntro?

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alebos:

Ja och! Utan drivrutiner är det ju bara basic funktioner som är aktiverade på grafikkortet men efter installationen så presterar det ju som det skall och uppenbarligen för mycket för ditt nätagg, Starta datorn i felsäkert läge så laddas inga drivrutiner in och se om du kommer längre.