Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Ovanstådende inlägg är ett åter igen ett exempel på nedanstående "argument":

  • Fri marknad kommer lösa allt (Förklara hur, annars är det bara ett mantra)

  • Bitcoins är inte fiat och därför gäller inte allt vi vet idag (Förklara vad skillnaden är mot guldstandard, där tanken är att du har en begränsad resurs som motsvarar världsekonomin)

  • Dagens teorier fungerar inte på Bitcoins (Lägg upp en teori som fungerar för Bitcoins, men som även förklarar varför saker blev som de blev historiskt)

  • Ni är dumma och ser inte potentialen i innovationer som jag gör (Först och främst, inte ett argument, sedan, förklara potentialen istället för att kalla folk dumma)

Scenariot vi diskuterar är att Bitcoins ska utgöra grunden för världsekonomin och att det enligt dig är önskvärt, vilket medför att du argumenterar för att deflation är önskvärt. Detta är makroekonomiska ämnen.

Det du gör med deflation är att minska incitament för all investering, även sådan i "riktig" innovation.
Valet här är inte mellan "riktig" innovation och "falsk" innovation.
Valet är mellan pengar på hög eller investera alls.

Det enda de inte kommer ha kontroll över är penningpolitiken. Men å andra sidan är den konstruerad för att gynna de som redan har pengar. Så vad blev egentligen bättre här?

Hur då?
Genom att de som har stora mängder BTC väljer att donera dessa till de fattiga bara för att de är snälla? Att de fattiga helt plötsligt får det bättre bara för att de kan vara sin egen bank?

Du förstår inte överhuvudtaget vad jag menar. Om du vill veta mer om vad folk från Bitcoins community tycker om deflation kan du söka på "deflation" här: https://bitcointalk.org http://reddit.com/r/bitcoin

Den här diskussionen är avslutad.

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av try1t:

Du förstår inte överhuvudtaget vad jag menar. Om du vill veta mer om vad folk från Bitcoins community tycker om deflation kan du söka på "deflation" här: https://bitcointalk.org http://reddit.com/r/bitcoin

Den här diskussionen är avslutad.

Titta en variant av:

  • Ni är dumma och ser inte potentialen i innovationer som jag gör (Först och främst, inte ett argument, sedan, förklara potentialen istället för att kalla folk dumma)

Så kan du förklara så att man förstår vad du menar då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Har du själv provat?
...

Jag har hållt på med det sen år 1997.

Skrivet av Apanx:

...
Visst det är väl något knepigare om du vill sälja just dina aktier till just någon annan för ett spikat pris som skiljer sig från marknadens.
...

Det är precis det jag beskrev en lösning på.

Skrivet av Apanx:

...
Nackdelarna med kryptovalutor är att blocktiden för kryptovalutor är för lång för att uppfylla de förväntingar som dagens aktiehandel har på vad en aktiemarknad ska klara av, samtidigt som en för kort blocktid ger dig för stora blockchains för att systemet ska fungera bra.

Jag förstår precis vad du menar och de saker du tar upp är problem för alla kryptovalutor. Dock inget som hindrar transaktioner i dagsläget. Blixtsnabba aktieaffärer blir långsammare med omvägen att registrera ägare och uppdatera blockkedjor så det har du rätt i. Men det går ju att ha dessa parallellt med varandra. Handel med mynt-aktier innebär inte att en specifik aktie är bunden till just det myntet, utan aktierna är endast en enhet som är oberoende, endast summan av antalet aktier som plånboken hanterar är intressant för transaktionen. Därför kan aktier även handlas på vanliga börsen på vanliga sättet också. De aktier som ligger i plånboken finns alltså inte på börsen och är därmed inte långsammare för den vanliga aktiehandeln. Se det som att ett aktie-mynt ger rättighet till 1 aktie, istället för att 1 aktie är låst till 1 mynt. Då fungerar det.

Det är bra när någon argumenterar emot eftersom det tvingar alla oss som är intresserade av att utveckla kryptovalutorna att tänka till.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Titta en variant av:

  • Ni är dumma och ser inte potentialen i innovationer som jag gör (Först och främst, inte ett argument, sedan, förklara potentialen istället för att kalla folk dumma)

Så kan du förklara så att man förstår vad du menar då?

Jag har inte kallat någon dum (med undantag av dina patetiska memes). Det jag sagt är att ni ska läsa på om vad Bitcoin verkligen är innan ni kommer med dumma kommentarer. Bitcoin är inte magi, Bitcoin är vad man gör det till, precis som med internet.

Läs den här artikeln: http://www.wired.com/wiredenterprise/2013/11/bitcoin-and-defl...

Om jag eller den artikeln inte kan framföra mina åsikter på ett sätt som du förstår är det bättre att du söker dig till andra källor. Det här är slöseri med tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av try1t:

Jag har inte kallat någon dum (med undantag av dina patetiska memes). Det jag sagt är att ni ska läsa på om vad Bitcoin verkligen är innan ni kommer med dumma kommentarer. Bitcoin är inte magi, Bitcoin är vad man gör det till, precis som med internet.

Läs den här artikeln: http://www.wired.com/wiredenterprise/2013/11/bitcoin-and-defl...

Om jag eller den artikeln inte kan framföra mina åsikter på ett sätt som du förstår är det bättre att du söker dig till andra källor. Det här är slöseri med tid.

Hela poängen med denna tråd är väl att du ska förklara för oss skeptiker hur btc ska lösa diverse problem?
Inte oneliners/länkar blandat med insinuerande dumförklaringar.

Skrivet av try1t:

Men snälla... Hur tjock är metallhatten? Jag sa inget om hur bra produkten är i dagsläget. Den kommer vara OPEN SOURCE. Den har stor potential att hjälpa folk som inte kan säkra sina datorer/backups. Hur kommer världen se ut om 10 år?

Metallhatten? Verkligen?
Om du inte tror på produkten skriv det, posta inte bara en länk.
Förklara gärna hur problemet med borttappade/plundrade plånböcker enklast löses idag.
Det verkar som att flera i den tidigare länkade trådän ändå hade tänkt både en och två gånger på hur de skulle skydda sin plånbok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av try1t:

Jag har inte kallat någon dum (med undantag av dina patetiska memes). Det jag sagt är att ni ska läsa på om vad Bitcoin verkligen är innan ni kommer med dumma kommentarer. Bitcoin är inte magi, Bitcoin är vad man gör det till, precis som med internet.

Läs den här artikeln: http://www.wired.com/wiredenterprise/2013/11/bitcoin-and-defl...

Om jag eller den artikeln inte kan framföra mina åsikter på ett sätt som du förstår är det bättre att du söker dig till andra källor. Det här är slöseri med tid.

Passar på att ta hjälp från Apanx:

Skrivet av Apanx:

Ovanstådende inlägg är ett åter igen ett exempel på nedanstående "argument":

  • Fri marknad kommer lösa allt (Förklara hur, annars är det bara ett mantra)

  • Bitcoins är inte fiat och därför gäller inte allt vi vet idag (Förklara vad skillnaden är mot guldstandard, där tanken är att du har en begränsad resurs som motsvarar världsekonomin)

  • Dagens teorier fungerar inte på Bitcoins (Lägg upp en teori som fungerar för Bitcoins, men som även förklarar varför saker blev som de blev historiskt)

Summerar vad den där arktikeln handlade om ganska bra. Kognitiva dissonansen måste vara enorm hos de fåtal bitcoin-anhängare som faktiskt kan något om ekonomi

Vi vet att deflation leder till:

*mindre investeringar
*rika blir rikare och de fattiga blir både fattigare samt har absolut noll och ingen chans att ta sig uppåt (krävs pengar för att tjäna pengar och det är där lån kommer in, men med en deflationsekonomi kan man säga hej då till chansen att ta lån om man är fattig).
*stagnation på alla forskningsfronter (pga mindre investeringar)

Detta är mer eller mindre faktum, dessa tre saker föjer logiskt av att pengar ökar i värde.

Vad bitcoinanhängarna tror:

*mer eller samma mängd investeringar
*mindre skillnad mellan rika och fattiga
*mer eller samma framsteg på forskningsfronter

Varför? absolut ingen rationell argumentation för något av detta; det bästa som presenteras är "because bitcoins" eller eventuellt "FRI MARKNAD LÖSER SIG SJÄLV!!" varav det första argumentet är korkat och det andra är bevisligen fel både i praktiken och i teorin. Om en marknad är fri innebär det att de med högst makt inom den (de rika) styr, i motsats till tex staten som indirekt (om demokratin funkar) styrs av alla. Mycket simpelt alltså: Fri marknad = marknaden går i riktningen de absolut rikaste vill, reglerad marknad - marknaden går i den riktningen de som reglerar den vill (i vissa fall blir det också de rika som styr den då men det är en annan diskussion; här finns iaf möjligheter).

kort sagt jag hade inte velat vara i huvudet på er

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Skrivet av Triffid:

Passar på att ta hjälp från Apanx:

Summerar vad den där arktikeln handlade om ganska bra. Kognitiva dissonansen måste vara enorm hos de fåtal bitcoin-anhängare som faktiskt kan något om ekonomi

Vi vet att deflation leder till:

*mindre investeringar
*rika blir rikare och de fattiga blir både fattigare samt har absolut noll och ingen chans att ta sig uppåt (krävs pengar för att tjäna pengar och det är där lån kommer in, men med en deflationsekonomi kan man säga hej då till chansen att ta lån om man är fattig).
*stagnation på alla forskningsfronter (pga mindre investeringar)

Detta är mer eller mindre faktum, dessa tre saker föjer logiskt av att pengar ökar i värde.

Vad bitcoinanhängarna tror:

*mer eller samma mängd investeringar
*mindre skillnad mellan rika och fattiga
*mer eller samma framsteg på forskningsfronter

Varför? absolut ingen rationell argumentation för något av detta; det bästa som presenteras är "because bitcoins" eller eventuellt "FRI MARKNAD LÖSER SIG SJÄLV!!" varav det första argumentet är korkat och det andra är bevisligen fel både i praktiken och i teorin. Om en marknad är fri innebär det att de med högst makt inom den (de rika) styr, i motsats till tex staten som indirekt (om demokratin funkar) styrs av alla. Mycket simpelt alltså: Fri marknad = marknaden går i riktningen de absolut rikaste vill, reglerad marknad - marknaden går i den riktningen de som reglerar den vill (i vissa fall blir det också de rika som styr den då men det är en annan diskussion; här finns iaf möjligheter).

kort sagt jag hade inte velat vara i huvudet på er

Därför bör dogecoin ta över Inflation finns men på lagom nivå! Den har allt det bra från bitcoin och löser dom problem ni tar upp!

Permalänk
Medlem

Är det inte dyrare att gräva fram bitcoins än vad man tjänar på det, vad är då meningen med det?
Låter som ni kastar pengarna i sjön.

Permalänk

Jag tycker faktiskt att ni som talar er varma för Bitcoin får skaffa lite fler källor till era påståenden, inte bara hänvisa till bitcoin sidor. Konstigt att dom skriver att allt "guld och gröna skogar" Det skulle ju vara intressant om jag tex i en diskussion mellan Samsung S4 och Iphone 5s, bara hänvisar till Apples egna hemsida, "men det står ju att det är den snabbaste och mest avancerade" det fungerar ju inte det förstår ni nog själva. Det skapar ingen vidare trovärdighet.
Lite kritiskt tänkande skulle ju inte vara helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av try1t:

I dagsläget är det högst osannolikt för crowdfunding när det gäller högrisk/högkostnadsprojekt. Det finns inget som säger att mentalitet och teknologier ändrar den ställningen framtiden. Hade du kunnat förutspå att Star Citizen skulle kunna dra nästan 40 miljoner dollar genom crowdfunding några år sedan?

Star Citizen var inget högriskprojekt. Det är ett spel, det tar upp till fem år att utveckla ett spel. Efter några år skulle alla som har köpt in sig få ett spel. Slut.

Läkemedel (och mycket annat som behöver forskas fram) tar årtioenden. Det är inte ett "investera nu, få en spruta om tre år"-situation. Det kräver uthålliga investerare som kan skjuta in mycket pengar över lång tid i hopp om utdelning efter 10-15 år. Du kan inte jämföra den typen av investeringar med att sätta $30 för att få ett spel om några år.

Skrivet av try1t:

Om marknadens värde är stabilt är BTC värde stabilt, om den skulle bli världsvaluta. Om marknades värde går ner gör BTC det också. Antagligen kommer deflationen att vara VÄLDIGT minimal i framtiden. Micro vs macro. Vi är inte i närheten att kunna se på BTC från ett makroekonomiskt perspektiv ännu.

Du fortsätter att prata om att Bitcoins på något magiskt sätt inte skulle påverkas av deflation eller att deflationen skulle vara minimal, men du presenterar inte ett enda argument varför det skulle vara så.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

In the article posted here in the BTC subreddit, http://krugman.blogs.nytimes.com/2010/08/02/why-is-deflation-..., Krugman has 3 points which he proposes are the reasons why "deflation" is bad...

So first of all: when people expect falling prices, they become less willing to spend, and in particular less willing to borrow.

A second effect: even aside from expectations of future deflation, falling prices worsen the position of debtors, by increasing the real burden of their debts.

Finally, in a deflationary economy, wages as well as prices often have to fall – and it’s a fact of life that it’s very hard to cut nominal wages — there’s downward nominal wage rigidity.

I'll address these points in the order above.

People being less willing to exchange their money for goods under the expectation that goods will be relatively cheaper in the future is not a problem. Let's look at the obvious examples where Krugman is incorrect. Computers, TVs, technology in general... If i buy a computer today for $2000, i got a reasonable laptop by today's standards. However if i wait until 6 months from now and spend the same $2000, i get a much more powerful computer (relatively) because of the progression of technology over that period. So essentially, i'm getting more for my money by waiting. Same applies for TVs and lots of other goods.

If Krugman was right, why would ANYONE buy a computer today? we would all wait for 6 months, but under that rationale, no one would EVER buy a computer because they would be waiting for the next better one to come out. Obviously this is not the case, there is replacement cycles and economic life to assets which need to the replaced. Someone is always willing to exchange their work (money) for goods, the exchange rate is simply a function of supply and demand.

Willingness to borrow in my opinion shouldn't matter because the same rationale above applies. When i decide the price is right, i will buy something. If i think the price is too high, I will wait. This is how a competitive economy is meant to function.

Deflation is a natural process in the business cycle in a correctly functioning economy. Deflation signals that there is too much production, and not enough demand. Deflation leads to lower prices on goods which will drive the less competitive businesses out of the market. Once they're out of business because their costs of production are too high, supply will have been reduced in the sector, and prices will reach a new equilibrium. On the flip side, inflation is an indication of demand outpacing supply, prices increase, leading to more companies entering the sector, which increases supply, putting a halt on the inflationary pressure, (basic supply and demand).

IMO, the only things which would naturally be in a state of inflation would be rare non renewable commodities without a substitute. Oil is a somewhat rare non renewable resource, but at the right price, a switch to Natural gas will occur, and as non renewable fuel sources become more scarce, their price increases will simply lead to a higher value for alternative energy sources (i.e. solar, nuclear, hydro electric, wind...). If there is a demand for a product or service, there will always be a price for it, as I want to exchange my "work" for that of someone else. Deflationary spirals are only an issue for over leveraged systems (like ours), but it is not an issue with deflation, it's our current system which is in error. Don't hate deflation, hate the system.

Worsening the position of debtors without the offsetting positive of creditors. This is not a problem. It's a signal that debtors took on too much debt or the wrong type of debt (variable vs fixed) without a long term perspective on interest rates or the economy.

In a REAL economic system, interest rates are the Traffic Signals for the economy (read Jim Grant). When there is a glut of savings, rates should go down, which will cause some people to save less and spend more, balancing out the economy. Vice versa, when there is insufficient savings, rates should rise, stimulating people to save more which would balance out the pressure on the interest rate rise over time. This would occur naturally because people would understand that investing their money at 2% for an investment they perceive to be risky would not be sufficient reward for the risk of their savings. Thus people would say no, we want >2% to compensate for their investment (parting with their savings).

In a properly functioning economic system, there would be no interest rate fixing by central banks or governments, savers and borrowers would face supply and demand for their money and borrowing costs. Artificially low borrowing costs at the expense of savers does the most terrible thing possible, causes mis-allocation of capital. Instead of slowing down the growth of sectors of the economy which are not sustainable, NZIRP (near zero interest rate policy) and rate fixing pushes more money into these sectors as the companies try to invest more in capital to try to lower their costs or increase efficiency. The supply of credit is not able to change due to interest rate fixing and money printing.

Over-investment in capital and industries without sufficient demand for their goods causes a net loss to the overall economy (i.e. housing, US auto makers, Solar Cell companies...) as the same capital should have been invested in other projects or companies which would pay sufficient returns to compensate for their risks (new industry, technology...).

Wages, there's nothing wrong with dropping wages when overall prices are dropping. If you believe in a "minimum wage", then you shouldn't advocate for a true market system because in the market system needed to have deflation, prices of wages would have to change along with the economy in general.

Deflation of wage prices would occur when there is a glut of workers willing to work for less than the current salaries. On the flip side, when there is a worker shortage, wage inflation would occur, something you would see in specialized industries experiencing growth.

As overall population growth occurs, there would be a natural trend of deflation on wages in "low skill" jobs. This is kind of a moot point though, as anyone who looks at the statistics will see, the minimum wage in the 60's is equivalent to $10/hr in inflation adjusted dollars today, where the US gov's is suggesting $9/hr in min wage today.

So we're ALREADY experiencing relative wage deflation, this should be a natural trend in an economy where the supply of labor (population), is growing compared to the demand for labor. Nothing wrong here. Nominal wages are hard to cut, I agree, but right now the government just stimulates inflation instead to cause the EXACT SAME OUTCOME. In a market system, all prices would be simply a reflection of supply and demand, wages, interest rates, medicine, computers, food...

Deflation is a natural force, embrace it and we can all be more prosperous. Government mandated inflation is an indirect tax on the economy.

Citat:

I won't get into the whole thing, but #1 is even easier to refute than you make it out to be. You are of course, correct, but there is an easier way to do it.

The anti-deflation people say, "If you think the price will decrease tomorrow, you won't buy today."

Well... in an inflationary environment, why can we not simply say, "If you think you may charge more tomorrow, you won't sell today." We see that this statement isn't true, logically or empirically in the current environment, so why would the first statement be any more true? If the deflation or inflation is predictable (like Bitcoin is) neither statement is true to the degree necessary to make the argument that either is catastrophically for the economy.

Sellers will sell in an inflationary environment and buyers will buy in a deflationary environment. The question then becomes, what if we take these to the extreme... which is preferable? One encourages debt and the other encourages saving. Seems like a clear choice to me.

Citat:

Okay, to begin...

A currency where monetarist theory can't be used due to loss of money supply and interest rate manipulation is the death knell for the Keynesians. Their entire temple and priest structure is built around fractional reserve banking and its resultant credit structure, and their ability to manipulate the economy for the leaders of their countries.

So they have a lot riding on this, and Bitcoin is the abomination (a type of money that they can't "magically" multiply and manipulate) that they thought they had eradicated with the end of the gold standard.

So they are going to be seriously MOPEing (Management of Perception Economics) on this by using some seriously dis-logistic terms.

First up, the use of the term "deflation". Formally, there are two types of deflation. Monetary deflation (shrinking money supply) and price deflation (shrinking prices). To a Keynesian, they are pretty much the same thing, since they believe that one invariably follows another. (Strange though, that they believe that price inflation can be controlled even in the face of monetary inflation, but that's a debate for another day.) They also associate price deflation with depression, since that is their nightmare scenario in Keynesland, a "liquidity trap" where banks won't lend, credit stalls, demand plummets, and prices then fall like a stone.

But neither the current Keynesians, nor the current Austrians (OP excepted) seem to understand the third type of deflation, efficiency deflation, where prices against a fixed currency fall because it costs less for the manufactures to produce items through increased efficiency, and a portion of those reduced costs are passed on to the consumer in the form of lowered prices.

(Please and thank you! This would be a paradise for the general citizen. Dropping prices and rising value for their savings.)

But, it does come with a cost. Credit under such a system is difficult. You won't have banks that can take someone's $1 and then lend it out 8.5 more times at 10x the interest, each time, so there will be vastly fewer loans available. Generally, this will be made up by the savings factor, but in specific cases it can be catastrophic for the individual. Additionally, many current and popular governmental social programs would be simply unaffordable under such a system.

And I'm sure that there will be a lot more miss-namings in the future as the Keynesians struggle to MOPE their way out of anyone trusting Bitcoin.

Now, on to the final point. Bitcoin isn't deflating, it is revaluing itself against the other currencies. Since its current and potential usefulness as both a savings vehicle and as a unit of trade is generally greater than any other fiat currency, it is gaining in value against them. This makes it look like it is deflationary, when it is in fact, simply finding its natural value. It may eventually become a deflationary currency, but that is a very long way down the road.

Citat:

There's actually a century old debate over this between the Keynesians and the Austrians, but Keynesian economics is what is taught in schools, what creates good borrowers and consumers, and what earns grants, so finding the Austrian viewpoint is difficult. Most economists are personally conservative by nature, so you won't find many of them breaking ranks. They'll admit that it's an alternative theory, but most will tow the party line.

The argument itself stems from whether or not the theory that deflation is bad is actually a post-hoc fallacy.

Keynesians: Deflation is bad because it represents a failure of liquidity in the monetary and the credit system, and everything possible must be done to restore that liquidity.

Austrians: Deflation is a symptom of an economy that is trying to correct miss-allocated resources into a more productive arrangement after a period of government and monetary largesse caused money to be so inexpensive (interest rate wise) that the natural mechanism for allocating resources was overridden by those who's incentive to speculate was increased by that cheap money.

So the basic argument stems from whether, in essence, deflation is like a fever your body uses to get rid of a flu, or the flu itself. This debate has been going on for a century. But I can say this, I believe that Keynes' famous quote "In the long run, we are all dead.", stemmed from Hayek's observation that a monetarist system cannot be sustained in the long run, due to the drags it puts on an economy and the stability of its currency.

As to your "deflation is always bad" statement, there's really no way to weigh the evidence in this case. Prior to the Federal Reserve Act in 1913, the gold standard kept prices nearly flat, and most deflationary events happened due to bank runs, after which things balanced out. The Fed was proposed after the man that congress sent to investigate whether the banks were intentionally causing credit gluts and crashes for profit spent some time in Europe talking to said banks, then proposed that they be given control of the money supply so they could ensure that the smaller banks always had liquidity.

I can say that, the gold standard served America extremely well until the Fed came online and instituted a tiered fractional reserve system that effectively increased the credit supply significantly.

I'll leave it up to the readers to think about whether the Great Depression was a correction from this huge increase in credit, or whether it was a lack of liquidity that caused it like the Keynesians believe.

Ni Keynesians får fortsätta dyrka era regeringar och ledare om ni vill, men ni blundar för verkligheten när ni gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av c_m_burns:

Jag tycker faktiskt att ni som talar er varma för Bitcoin får skaffa lite fler källor till era påståenden, inte bara hänvisa till bitcoin sidor. Konstigt att dom skriver att allt "guld och gröna skogar" Det skulle ju vara intressant om jag tex i en diskussion mellan Samsung S4 och Iphone 5s, bara hänvisar till Apples egna hemsida, "men det står ju att det är den snabbaste och mest avancerade" det fungerar ju inte det förstår ni nog själva. Det skapar ingen vidare trovärdighet.
Lite kritiskt tänkande skulle ju inte vara helt fel.

Jag har presenterat artiklar från flera olika källor. Att ni sedan tror på att samhället är perfekt som det är idag kan inte jag ändra på. Blunda om ni vill.

Skrivet av Valiumballong:

Star Citizen var inget högriskprojekt. Det är ett spel, det tar upp till fem år att utveckla ett spel. Efter några år skulle alla som har köpt in sig få ett spel. Slut.

Läkemedel (och mycket annat som behöver forskas fram) tar årtioenden. Det är inte ett "investera nu, få en spruta om tre år"-situation. Det kräver uthålliga investerare som kan skjuta in mycket pengar över lång tid i hopp om utdelning efter 10-15 år. Du kan inte jämföra den typen av investeringar med att sätta $30 för att få ett spel om några år.

Du fortsätter att prata om att Bitcoins på något magiskt sätt inte skulle påverkas av deflation eller att deflationen skulle vara minimal, men du presenterar inte ett enda argument varför det skulle vara så.

Var har jag skrivit att läkemedel kommer att crowdfundas? Var jämförde jag crowfunding för spel med läkemedel? Just det ingenstans. Jag säger att i framtiden kan 10-15 årsperioden krympa till att vara mindre än 5 år och kostnaden/risken vid investering kanske är mycket mindre. Du hade inte kunnat förutspå att ett spel kunnat dra in $40 miljoner för bara några år sedan... Fortsätt att försöka förutspå framtiden om du känner för det. Jag vill inte leva i din felaktigt förutspådda framtid.

Om du har läst mina inlägg har jag presenterat massor av argument. Men fortsätt att blunda för verkligheten om du vill det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av try1t:

Jag har presenterat artiklar från flera olika källor. Att ni sedan tror på att samhället är perfekt som det är idag kan inte jag ändra på. Blunda om ni vill.

Vill du att någon ska ta dig seriöst får du presentera dina argument, och inte posta en massa citat där vi inte har någon aning om vad det är du påstår eller vad du vill ha svar på. Gör om, gör rätt.

Men okej. Förklara varför vi inte har sett inflation (ta t.ex. USA, det är lätt att hitta siffror på det) fastän pengabasen har utvidgats senaste 6 åren. Eller ännu bättre, gör ett påstående som sedan kan falsifieras.

Exempel, om Spanien i dagens läge drar ner på de offentliga utgifterna kommer det att minska på skatteintäkterna. Det är mitt påstående.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av try1t:

Var har jag skrivit att läkemedel kommer att crowdfundas? Var jämförde jag crowfunding för spel med läkemedel? Just det ingenstans. Jag säger att i framtiden kan 10-15 årsperioden krympa till att vara mindre än 5 år och kostnaden/risken vid investering kanske är mycket mindre. Du hade inte kunnat förutspå att ett spel kunnat dra in $40 miljoner för bara några år sedan... Fortsätt att försöka förutspå framtiden om du känner för det. Jag vill inte leva i din felaktigt förutspådda framtid.

Läkemedelsforskningen blir dyrare, inte billigare. Utvecklingstiderna blir längre, inte kortare. Det är trenden vi har, det är den trenden jag följer för att kunna göra en kvalificerad gissning över vad som kommer att hända i framtiden. Du gissar hej vilt, antar att deflation är irrelevant och att vanligt folk kommer att kunna fylla den roll som kapitalstarka investerare har idag.

Skrivet av try1t:

Om du har läst mina inlägg har jag presenterat massor av argument. Men fortsätt att blunda för verkligheten om du vill det.

Nej, det har du inte gjort. Varenda källa du har lagt fram är antingen packad med ideer som strider mot existerande ekonomiska teorier (utan att förklara varför dessa teorier inte skulla gälla) eller behandlar Bitcoins som de ser ut idag - där de inte är en valuta. Jag misstänker att du saknar ekonomisk kunskap och därför fortsätter att slänga fram blogginlägg och videoklipp som inte svarar på några av de frågor som ställs. Läs dina källor (istället för att säga åt oss att läsa dem) först och presentera väsentlig information med dina egna ord istället. Jag har läst alla dina inlägg och ingenstans förklarar du varför existerande ekonomiska teorier inte skulle gälla i fallet för Bitcoins. Du förklarar inte varför deflation vore något positivt i ett Bitcoin-samhälle. Du ger inte något tillfredsställande svar på vem som ska göra tunga, långsiktiga investeringar med hög risk när man lika gärna kan samla pengar på hög (som då ökar i värde) helt utan risk.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Vill du att någon ska ta dig seriöst får du presentera dina argument, och inte posta en massa citat där vi inte har någon aning om vad det är du påstår eller vad du vill ha svar på. Gör om, gör rätt.

Men okej. Förklara varför vi inte har sett inflation (ta t.ex. USA, det är lätt att hitta siffror på det) fastän pengabasen har utvidgats senaste 6 åren. Eller ännu bättre, gör ett påstående som sedan kan falsifieras.

Exempel, om Spanien i dagens läge drar ner på de offentliga utgifterna kommer det att minska på skatteintäkterna. Det är mitt påstående.

Skrivet av Valiumballong:

Läkemedelsforskningen blir dyrare, inte billigare. Utvecklingstiderna blir längre, inte kortare. Det är trenden vi har, det är den trenden jag följer för att kunna göra en kvalificerad gissning över vad som kommer att hända i framtiden. Du gissar hej vilt, antar att deflation är irrelevant och att vanligt folk kommer att kunna fylla den roll som kapitalstarka investerare har idag.

Nej, det har du inte gjort. Varenda källa du har lagt fram är antingen packad med ideer som strider mot existerande ekonomiska teorier (utan att förklara varför dessa teorier inte skulla gälla) eller behandlar Bitcoins som de ser ut idag - där de inte är en valuta. Jag misstänker att du saknar ekonomisk kunskap och därför fortsätter att slänga fram blogginlägg och videoklipp som inte svarar på några av de frågor som ställs. Läs dina källor (istället för att säga åt oss att läsa dem) först och presentera väsentlig information med dina egna ord istället. Jag har läst alla dina inlägg och ingenstans förklarar du varför existerande ekonomiska teorier inte skulle gälla i fallet för Bitcoins. Du förklarar inte varför deflation vore något positivt i ett Bitcoin-samhälle. Du ger inte något tillfredsställande svar på vem som ska göra tunga, långsiktiga investeringar med hög risk när man lika gärna kan samla pengar på hög (som då ökar i värde) helt utan risk.

Jag har aldrig sagt att vanligt folk kommer fylla rollen som kapitalstarka investerare har idag. Jag säger att framtidens samhälle inte kommer se ut som dagens samhälle och att när ni förutspår framtiden med era Keynesian idéer måste man ta det med en stor grävskopa salt.

Jag säger det en sista gång: Keynesian economics vs Austrian economics. Om ni vill tro på Keynesian, fine. Enligt mig är det nuvarande ekonomiska skuldsamhället en temporär lösning till ett större problem och är ohållbart i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av try1t:

Jag säger det en sista gång: Keynesian economics vs Austrian economics. Om ni vill tro på Keynesian, fine. Enligt mig är det nuvarande ekonomiska skuldsamhället en temporär lösning till ett större problem och är ohållbart i längden.

Austrian Economics är i stort överbevisat och har varit det i decennier. Ur en vetenskaplig synpunkt är det ungefär lika illa som teologi.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av try1t:

Jag har aldrig sagt att vanligt folk kommer fylla rollen som kapitalstarka investerare har idag. Jag säger att framtidens samhälle inte kommer se ut som dagens samhälle och att när ni förutspår framtiden med era Keynesian idéer måste man ta det med en stor grävskopa salt.

Jag säger det en sista gång: Keynesian economics vs Austrian economics. Om ni vill tro på Keynesian, fine. Enligt mig är det nuvarande ekonomiska skuldsamhället en temporär lösning till ett större problem och är ohållbart i längden.

Du fortsätter att säga att framtiden kommer se annorlunda ut och att ekonomiska teorie helt plötsligt kommer sluta att fungera. Men du förklarar aldrig varför de kommer göra det. Om du vill övertala någon så måste du förklara varför Bitcoins kommer att ungå alla existerande teorier.

Edit: Att du sen verkar säga att vi är hjärntvättade som tror på existerande ekonomiska teorier hjälper inte direkt ditt försök att få Bitcoin att verka seriöst. Inte när du själv inte skriver varför vi är det, och bara hänvisar till sidor är långt ifrån oberoende.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av try1t:

Jag har aldrig sagt att vanligt folk kommer fylla rollen som kapitalstarka investerare har idag. Jag säger att framtidens samhälle inte kommer se ut som dagens samhälle och att när ni förutspår framtiden med era Keynesian idéer måste man ta det med en stor grävskopa salt.

Jag säger det en sista gång: Keynesian economics vs Austrian economics. Om ni vill tro på Keynesian, fine. Enligt mig är det nuvarande ekonomiska skuldsamhället en temporär lösning till ett större problem och är ohållbart i längden.

Du verkar tro att vi bara ska ta godkänna detta utan något annat att gå på än att du tror det... Får jag fråga, vad är din bakgrund? Har du studier inom ekonomi bakom dig, eller något liknande?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Austrian Economics är i stort överbevisat och har varit det i decennier. Ur en vetenskaplig synpunkt är det ungefär lika illa som teologi.

Skrivet av flyawaynille:

Du fortsätter att säga att framtiden kommer se annorlunda ut och att ekonomiska teorie helt plötsligt kommer sluta att fungera. Men du förklarar aldrig varför de kommer göra det. Om du vill övertala någon så måste du förklara varför Bitcoins kommer att ungå alla existerande teorier.

Edit: Att du sen verkar säga att vi är hjärntvättade som tror på existerande ekonomiska teorier hjälper inte direkt ditt försök att få Bitcoin att verka seriöst. Inte när du själv inte skriver varför vi är det, och bara hänvisar till sidor är långt ifrån oberoende.

Skrivet av Sando:

Du verkar tro att vi bara ska ta godkänna detta utan något annat att gå på än att du tror det... Får jag fråga, vad är din bakgrund? Har du studier inom ekonomi bakom dig, eller något liknande?

Hur många gånger måste jag upprepa att Bitcoin är ett experiment? Ett experiment likt inget annat tidigare skådat. Det är enormt naivt av dig att säga att du vet alla svar utan att ha tillräcklig data att backa upp dina påståenden. Jag har aldrig sagt att jag vet alla svar. Jag drar slutsatser från den data som är tillgänglig för mig. Jag kan inte hjälpa dig mer om du inte förstår hur jag kommer fram till den slutsatsen. Du behöver inte tro på den slutsatsen. Tiden kommer utvisa experimentets resultat.

Permalänk
Medlem

Kanske något att som ni bör läsa om Bitcoin

http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3804721.ece

Stavfel
Visa signatur

Core I7 3770K, Gigabyte Z77X-UP 5 TH, CORSAIR 32GB DDR3 VENGEANCE QUAD 1600MHZ, Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av try1t:

Hur många gånger måste jag upprepa att Bitcoin är ett experiment? Ett experiment likt inget annat tidigare skådat. Det är enormt naivt av dig att säga att du vet alla svar utan att ha tillräcklig data att backa upp dina påståenden. Jag har aldrig sagt att jag vet alla svar. Jag drar slutsatser från den data som är tillgänglig för mig. Jag kan inte hjälpa dig mer om du inte förstår hur jag kommer fram till den slutsatsen. Du behöver inte tro på den slutsatsen. Tiden kommer utvisa experimentets resultat.

Titta åter igen en variant av:

  • Ni är dumma och ser inte potentialen i innovationer som jag gör (Först och främst, inte ett argument, sedan, förklara potentialen istället för att kalla folk dumma)

Om andra i en diskussion inte förstår hur man har kommit fram till en slutsats är det för att man själv inte har lyckats förklara tillräckligt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATJ:

Det "problemet" har varit känt sedan 2011. Bitcoin fungerar fortfarande utan problem. Problemet ligger hos Mt. Gox, som förövrigt har haft stora problem en längre tid nu och det är klart att marknaden påverkas när en av de största och äldsta växelställena har problem.

https://bitcoinfoundation.org/blog/?p=418
http://sourceforge.net/mailarchive/forum.php?thread_name=CAAS...
http://www.cryptocoinsnews.com/2014/02/10/mt-gox-blames-bitco...

Permalänk
Medlem
Skrivet av try1t:

Hur många gånger måste jag upprepa att Bitcoin är ett experiment? Ett experiment likt inget annat tidigare skådat. Det är enormt naivt av dig att säga att du vet alla svar utan att ha tillräcklig data att backa upp dina påståenden. Jag har aldrig sagt att jag vet alla svar. Jag drar slutsatser från den data som är tillgänglig för mig. Jag kan inte hjälpa dig mer om du inte förstår hur jag kommer fram till den slutsatsen. Du behöver inte tro på den slutsatsen. Tiden kommer utvisa experimentets resultat.

Du behöver förklara varför en Bitcoin-ekonomi inte skulle ta skada av deflation. Det duger inte att säga "vi får se i framtiden, men jag tror inte att deflation kommer att vara ett problem." På följdfrågan "varför?" kan inte svaret vara "därför". Vi har förstås inte alla data eller all fakta på området, men du presenterar bara dogma från en samling ekonomiska idéer som inte fungerar

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Du behöver förklara varför en Bitcoin-ekonomi inte skulle ta skada av deflation. Det duger inte att säga "vi får se i framtiden, men jag tror inte att deflation kommer att vara ett problem." På följdfrågan "varför?" kan inte svaret vara "därför". Vi har förstås inte alla data eller all fakta på området, men du presenterar bara dogma från en samling ekonomiska idéer som inte fungerar

Det är din åsikt. Om du tycker att jag har svarat med "därför" tycker jag att du läser igenom mina inlägg igen. Om dessa inte "duger" enligt dig kan du söka på "bitcoin deflation" och se vad andra tycker. Om det inte tillfredsställer din fråga kanske inte Bitcoin passar just dig. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av try1t:

Det är din åsikt. Om du tycker att jag har svarat med "därför" tycker jag att du läser igenom mina inlägg igen. Om dessa inte "duger" enligt dig kan du söka på "bitcoin deflation" och se vad andra tycker. Om det inte tillfredsställer din fråga kanske inte Bitcoin passar just dig. Lycka till!

Du har fortfarande inte presenterat ett enda argument (och jag har läst dina inlägg) varför ekonomin i framtiden inte skulle påverkas av deflation. Du har inte förklarat hur den typ av investeringar jag har nämnt ska klaras. Så jag ber dig då, att svara på två konkreta frågor:

1) Vad talar för att framtidens [eventuella] Bitcoin-teori inte skulle påverkas negativt av deflation?
2) Hur ska kapitalkrävande forskning finanserias om de med kapital har en riskfri investering i form av högsamlande?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

[QUOTE=Valiumballong;

1) Vad talar för att framtidens [eventuella] Bitcoin-teori inte skulle påverkas negativt av deflation?
2) Hur ska kapitalkrävande forskning finanserias om de med kapital har en riskfri investering i form av högsamlande?[/QUOTE]

Snarare kommentarer än svar men jag gör ett försök.

1) Det flöder in BTCs hela tiden i systemet så ett annat perspektiv att se på detta är ifall det verkligen är deflation. Man kan alltså fråga sig ifall Bitcoin hypotetiskt som globalt valutasystem någonsin får deflation även om det överlever i 100 år. Taket på tjugoenmiljoner BTCs gör folk vilsna något tror jag.

2) Några sätt jag kommer på nu är tex via donationer och beskattning.
Beskattning via transaktionsavgiften. Exempelvis går en liten del av transaktionsavgiften till forskningen.
På liknande sätt för skolor, vård, och övriga myndigheter. Hur detta skall fördelas mellan olika länder känns lites svårare direkt. Fördelningen mellan länderna baseras på landets befolkning?

Det är faktiskt inte mycket som skiljer mot hur det är idag, förutom att det är en helt ny teknik på en global nivå.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem

Flikar in med en fråga här:

Vart kommer dessa coins från egentligen? Vem är det som betalar ut dom? Visst är valutan digital, men det är ju min lön också.
Jag jobbar på något företag och erbjuder fysiskt arbete mot en valuta i kr som visas digitalt i min bank. Men företaget jag jobbar på tjänar ju på att dra nytta av mitt arbete. Så vem tjänar på en miners beräkningar?

Dessa hash man utför med sina grafikkort. Alla dessa beräknar, dom sägs ju vara helt random. Så vem sitter längst upp i ledet och tjänar på detta? Vem betalar ut bitcoin? Och varför vill vissa företag växla in bitcoin när dom egentligen inte har någor reelt värde?

Med tex Folding@Home beräknar man ju proteinvikning av välgörande ändamål, men som sagt, mining sägs ju vara helt random beräkningar utan ändamål.

Visst, man kan tjäna pengar på mining, men vem sjutton sitta i andra änden och förlorar på det?

Permalänk

Tack för att du postade den där summeringen (av Irving W., låst tråd). Har inte sett den tidigare. Jag håller med honom i det han skrev.

Det där "It remains to be seen whether the resulting platform will still be called Bitcoin or something else will have taken its place" är ett intressant scenario. Häromdagen satt jag och funderade lite över hur man kan föreställa sig ifall Bitcoin eller nutidens andra kryptovalutor inte har den möjligheten att överleva pga att det alltid kan finnas tekniska risker kopplade till dem som man inte upptäckt tidigare. Riskerna kan tex. vara olika former av seriösa buggar, eller att man vill flytta över till en annan säkrare kryptering eller att man vill justera inflation, deflation eller annat.
En annan möjlighet är att man kanske lyckas ta fram en valuta med P2P-nätverk som inte är byggd på "mining" vid nyvunnet mynt? Det skulle nog tillfredställa flera som menar att mining är "slöseri med energi".

Anta att Bitcoin eller några andra kryptovalutor lyckas få stort genomslag och att man kommer till det stadiet att en stor del av jordens befolkning använder dem, i alla fall betydligt större än idag. Att sänka/döda en tidigare valuta samt dess kapital och starta på ruta ett med en ny valuta kanske inte är realistiskt och kan döda förtroende hos användarbasen.

Det är här en överenskommelse kommer in. Man skulle kunna ta fram ett system där de som har delar i den nuvarande valutan i lugn och ro byter in sina delar till nya delar i den framtida valutan, fortfarande via ett P2P-nätverk, från adress till adress. På det sätt dödar man inget kapital och får en uppgraderad teknik. Liknar denna beskrivning som när staten byter ut vissa sedlar och mynt i samband med utgivning av nya? Känns något så för min del.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av biorrith:

Flikar in med en fråga här:

Vart kommer dessa coins från egentligen? Vem är det som betalar ut dom? Visst är valutan digital, men det är ju min lön också.
Jag jobbar på något företag och erbjuder fysiskt arbete mot en valuta i kr som visas digitalt i min bank. Men företaget jag jobbar på tjänar ju på att dra nytta av mitt arbete. Så vem tjänar på en miners beräkningar?

Dessa hash man utför med sina grafikkort. Alla dessa beräknar, dom sägs ju vara helt random. Så vem sitter längst upp i ledet och tjänar på detta? Vem betalar ut bitcoin? Och varför vill vissa företag växla in bitcoin när dom egentligen inte har någor reelt värde?

Med tex Folding@Home beräknar man ju proteinvikning av välgörande ändamål, men som sagt, mining sägs ju vara helt random beräkningar utan ändamål.

Visst, man kan tjäna pengar på mining, men vem sjutton sitta i andra änden och förlorar på det?

Väldigt grovt.
För att transaktioner ska flyta i systemet krävs beräkningarna. För att folk ska ha incitament att göra beräkningar delar systemet ut en belöning som någon miner "vinner".

Bitcoins idag är främst ett spekulationsinstrument, men som även kan användas för penningöverföring. Att det har värde beror dels på att en del anser att värdet på Bitcoins kommer att stiga, och dels på att du har folk som vill köpa droger och andra olagligheter och "måste" handla dessa med Bitcoins.
Sedan att företag som Bitpay finns bygger mer på att det går att bygga lönsamma affärsmodeller kring att använda Bitcoin för penningöverföring. Dels genom att du tar lägre avgifter visavi kortföretagen av försäljarna och dels genom att din växlingskurs är sämre än de större marknadernas, vilket gör att köparna tar en del av kostnaden istället för säljaren. Sedan mister man som köpare även möjligheten att göra chargebacks. Vilket är en del av anledningen till att kortföretag tar de kostnader som de gör.

Säljaren får i slutändan betalt i SEK, USD, EUR eller dylikt, och behöver inte själv hantera Bitcoins, men kan erbjuda detta som en betalningsmöjlighet. Vid returer brukar det också stå att man inte får det antal Bitcoins man betalat, utan Bitcoins motsvarande de SEK, USD, EUR man betalat, vilket eliminerar risken med Bitcoins värdesvängningar. Säljaren kan också skjuta över en del av kostanderna för penningöverföringen till köparna, och slipper chargebacks. Så där har du en del incitament för att erbjuda Bitcoin-betalning.

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av phuonganh:

Snarare kommentarer än svar men jag gör ett försök.

1) Det flöder in BTCs hela tiden i systemet så ett annat perspektiv att se på detta är ifall det verkligen är deflation. Man kan alltså fråga sig ifall Bitcoin hypotetiskt som globalt valutasystem någonsin får deflation även om det överlever i 100 år. Taket på tjugoenmiljoner BTCs gör folk vilsna något tror jag.

Problemet är väl främst att det inte går att reglera penningmängden i förhållande till hur den ekonomiska situationen ser ut.
De som förespråkar att Bitcoin-systemet ska utgöra grunden för världsekonomin menar att detta är bra och att centralbanker bara är ondska, gynnar de rika och liknande samt att en förutbestämd penningpolitik kommer att vara bäst i alla situationer för att den fria marknaden kommer lösa alla problem.
Hur det ska gå till behöver inte förklaras, för så är det, eftersom Bitcoins är nytt och de "föråldrade" ekonomiska teorierna kan inte tillämpas på Bitcoins och de som inte håller med lider av Stockholmssyndrom, är dumma och hjärntvättade och klarar inte av att se innovationer.

Skrivet av phuonganh:

2) Några sätt jag kommer på nu är tex via donationer och beskattning.
Beskattning via transaktionsavgiften. Exempelvis går en liten del av transaktionsavgiften till forskningen.
På liknande sätt för skolor, vård, och övriga myndigheter. Hur detta skall fördelas mellan olika länder känns lites svårare direkt. Fördelningen mellan länderna baseras på landets befolkning?

Det är faktiskt inte mycket som skiljer mot hur det är idag, förutom att det är en helt ny teknik på en global nivå.

Beskriver problemet mer i detalj nedan, men i grund och botten kan du inte tvinga på en uppgradering av systemet när det redan är igång, utan det är mer att man övertygar folk att gå över från system 1 till system 2.
Beskattning fungerar dels för att folk ser ett värde i vad skatten går till, men också genom att staten har möjlighet att bruka våld för att driva in denna.
Donationer i all ära, men det är betydligt lättare att få folk att satsa pengar om de får avkastning av detta.

Skrivet av phuonganh:

En annan möjlighet är att man kanske lyckas ta fram en valuta med P2P-nätverk som inte är byggd på "mining" vid nyvunnet mynt? Det skulle nog tillfredställa flera som menar att mining är "slöseri med energi".

Det svåra här är att kryptovalutor i grund och botten behöver beräkningskraft för att transaktionerna ska flyta, verifieras och allt ska fungera. Beräkningskraft kostar energi och det är lättare att övertyga folk genom att erbjuda belöning för denna. Det finns exempel på mynt som försöker se till att beräkningarna gör något "vettigt", typ Primecoin, men det är inte det lättaste att göra detta.

Citat:

Anta att Bitcoin eller några andra kryptovalutor lyckas få stort genomslag och att man kommer till det stadiet att en stor del av jordens befolkning använder dem, i alla fall betydligt större än idag. Att sänka/döda en tidigare valuta samt dess kapital och starta på ruta ett med en ny valuta kanske inte är realistiskt och kan döda förtroende hos användarbasen.

Avsaknad av möjligheter att reglera penningmängden i förhållande till hur den ekonomiska situationen ser ut gör det otroligt att något av systemen kommer att utgöra grunden till världsekonomin. Men låt säga att det är så, bara för att kunna fortsätta med diskussionen.

Citat:

Det är här en överenskommelse kommer in. Man skulle kunna ta fram ett system där de som har delar i den nuvarande valutan i lugn och ro byter in sina delar till nya delar i den framtida valutan, fortfarande via ett P2P-nätverk, från adress till adress. På det sätt dödar man inget kapital och får en uppgraderad teknik. Liknar denna beskrivning som när staten byter ut vissa sedlar och mynt i samband med utgivning av nya? Känns något så för min del.

Skillnaden här är att utöver att bara byta betalningsmedel, så byter du även penningpolitik om systemen skiljer sig åt på det sättet.
Har du samma penningpolitik så är det ingen skillnad, det är som att byta sedlar och mynt.
Ändrar du saker i systemet så att du förändrar penningpolitiken drastiskt så kommer du behöva övertyga folk som missgynnas i det nya systemet att gå över.

Låt oss säga att deflation i Bitcoin-systemet gör att man vill byta till Bitcoin 2.0 som kommer med 0 deflation
Eftersom du inte kan ta folks pengar ifrån dem i en kryptovaluta så ska man få de att gå över frivilligt med något som uppfattas i stil med detta:

  • Tidigare kunde ni få riskfri vinst, det ska ni inte längre kunna, gå över till Bitcoin 2.0

Varför skulle man frivilligt vilja det?

Sedan är också frågan hur du övertygar folk att tillhandahålla beräkningskraft i det nya systemet, när man i början inte kan använda de nya mynten till något.
Att Bitcoins attraherar folk idag har till stor del att göra med dess deflatoriska egenskaper ger möjlighet att tjäna pengar, eller att det går att handla vissa saker smidigare med dessa, som droger.

Alltså kommer detta nya system behöva erbjuda liknande saker för att göra det attraktivt för miners att flytta över. Alternativt har du pre-minat en hög mynt som ska fördelas rättvist baserat på hur mycket mynt folk redan har, men då är frågan hur du ska göra det när du inte kan tvinga av folk deras gamla mynt. Det skulle inte heller gå att göra en marknad av detta då om alla har "kommit överens" om att de gamla mynten inte ska gå att använda efter ett tag, så är frågan vem som skulle vilja köpa gamla mynt.