Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Valves antifusksystem snappar upp surfhistorik

Permalänk
Melding Plague

Valves antifusksystem snappar upp surfhistorik

I kampen mot fuskare använder Valve den kontroversiella metoden att samla in användarens DNS-uppslag och återkoppla till företagets servrar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Flush it!
Sandbox Steam!
Clean it with PrivaZer!

Edit:

Skrivet av MyZk0:

Eftersom folk verkar intresserade av integritet på nätet så får jag ta och rekommendera dessa plugins till Chrome baserade webbläsare:
www.disconnect.me (Stop unwanted tracking)
www.startpage.com (Safe search)
www.zenmate.io (Free VPN for your browsing)
https://www.eff.org/https-everywhere (what is says..)
https://adblockplus.org/en/chrome (Kör alltid Adblock Plus, inte vanliga Adblock)

:- )

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Inaktiv

Detta var ju inte alls nice. Nästan så man vill avinstallera steam tills de fixat detta. Inte okej att de farmar hela min internethistorik bara för att det är kul...

Permalänk
Medlem

Det är dock inte helt klart om det faktiskt skickar informationen någonstans eller om det bara går igenom informationen lokalt för att hitta något.

I vilket fall som helst gillar jag det inte och vill gärna se en förklarande kommentar ifrån Valve omedelbart!

Permalänk
Medlem

I min mening är ALLA medel mot fuskande drägg tillåtna.

Tycker faktiskt det är som ett slag i ansiktet mot oss kunder från nästan alla stora spelstudios som är så förbaskat slapphänta när det gäller att hålla sina spel fuskfria...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Har man ingen som helst integritet på nätet nu mera eller? Kanske man aldrig någonsin haft.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Inaktiv

Fungerar detdär sandboxprogrammet bra när steam måste komma åt installerade spel etc?

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Fungerar detdär sandboxprogrammet bra när steam måste komma åt installerade spel etc?

Svar ja, kan krävas vidare konfigurering för att det ska fungera korrekt - men det är värt det om man värnar om sin integritet.

Värt att tänka på: ALLA ANTI-FUSK PROGRAMVAROR SPIONERAR I PRAKTIKEN PÅ HELA DIN DATOR. Detta gäller Blizzards Warden, HiRez entertainments programvara, Punkbuster, osv.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Det är dock viktigt att poängtera att det inte finns några bevis för att steam skickar iväg datan. Alltså kan det lika gärna vara för lokal anticheat osv.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Finns även en annan tråd på reddit som säger emot rätt mycket från tråden på /r/globaloffensive..

http://www.reddit.com/r/technology/comments/1y4za5/steams_vac...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Homer_S1:

I min mening är ALLA medel mot fuskande drägg tillåtna.

Tycker faktiskt det är som ett slag i ansiktet mot oss kunder från nästan alla stora spelstudios som är så förbaskat slapphänta när det gäller att hålla sina spel fuskfria...

/Homer_S

Det man kan vara emot är värdelösa åtgärder som inte kommer sätta dit någon men som straffar alla. En annan bra metod skulle ju vara att söka igenom allas hårddiskar efter privata bilder och hänga ut dem på nätet om de inte erkänner att de fuskar, alla som svarar ja bannar man och resten hänger man bara ut. Helt nice och snabbt

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem med att valve kan se vilka processer man har igång. Det är ändå direkt bekämpande mot fusk. Men att de ser domäner anser jag inte är acceptabelt

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Om detta hade varit EA, så hade det varit en helt annan ton. Detta visar hur partiska folk är mot Steam.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Bojokotta skitet, steam har alltid varit skit. Det enda det bidrar med är att du slipper ha fysiska kopior av spel hemma.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Men vänta nu. Innebär detta att man skulle kunna bli bannad för fusk utan att ens använda fusk? Bara genom att besöka någon "otillåten" sida?

/me smider planer på att köpa annonsplatser som hämtar bilddata från fuskdomäner

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

I min mening är ALLA medel mot fuskande drägg tillåtna.

Tycker faktiskt det är som ett slag i ansiktet mot oss kunder från nästan alla stora spelstudios som är så förbaskat slapphänta när det gäller att hålla sina spel fuskfria...

/Homer_S

Så låter det nu. Vissa kommer alltid att slicka Valves....

Permalänk

Alla som är emot det, antingen har fusk själva eller bara skiter i vilket.

Hatar fuskare, det är det absolut värsta och förstör vart enda lilla glädje moment när man spelar aktivt.
De kan kolla min historik, och för dem som orkar gråta... incongnito mode ^^

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk

ooocchhhhh där så slutar jag att köpa spel från Valve. Fuskar inte men tycker att den är för jävligt att dom ska ha ens historik. Skulle inte förvåna mig om det kommer så att om man har laddat ner något spel och valve märker(genom att kolla igen infon som nämns i artikeln) det så bli man bannad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det är dock inte helt klart om det faktiskt skickar informationen någonstans eller om det bara går igenom informationen lokalt för att hitta något.!

Jag har inte sätt någon bevisa att det faktiskt skickas iväg data.
Det enda som har etablerats är att steam hashar DNS cache listan, då förmodligen för att jämföra med en intern lista av kända "bad hashes".

Skrivet av deppan:

Men vänta nu. Innebär detta att man skulle kunna bli bannad för fusk utan att ens använda fusk? Bara genom att besöka någon "otillåten" sida?

Aktiva fusk program använder inte riktigt samma namn. De accessar inte www servern, utan någon annan server såsom "cheatServer.hackz.com".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MyZk0:

Svar ja, kan krävas vidare konfigurering för att det ska fungera korrekt - men det är värt det om man värnar om sin integritet.

Värt att tänka på: ALLA ANTI-FUSK PROGRAMVAROR SPIONERAR I PRAKTIKEN PÅ HELA DIN DATOR. Detta gäller Blizzards Warden, HiRez entertainments programvara, Punkbuster, osv.

Jajo. Det är därför man bara startar dem i nödfall när man vill lira :P. Man kan nästan förutsätta att NSA installerat neat mjukvara i ens dator också, men jag litar mer på att de kan hålla datan hemlig än att Steam eller Punkbuster kan göra det. Sen kan jag ju tycka att det är skillnad på att kolla vilka program man har som körs på datorn och att farma hela ens internethistorik

Permalänk
Medlem

Saxat ur steam eula

Citat:

Valve may terminate your Account or a particular Subscription for any conduct or activity that Valve believes is illegal, constitutes a Cheat, or otherwise negatively affects the enjoyment of Steam by other Subscribers.

Ditt konto kan försvinna om valve tror (believes) att du har eller har gjort något är illegalt eller har någon som helst koppling till (en del av) fusk.
Så "iddqd" och Valve har enligt eula rätten att radera hela ditt steam konto med samtliga inköpta spel

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Vakz:

Finns även en annan tråd på reddit som säger emot rätt mycket från tråden på /r/globaloffensive..

http://www.reddit.com/r/technology/comments/1y4za5/steams_vac...

Tack, uppdaterat!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawidowski:

Alla som är emot det, antingen har fusk själva eller bara skiter i vilket.

Hatar fuskare, det är det absolut värsta och förstör vart enda lilla glädje moment när man spelar aktivt.
De kan kolla min historik, och för dem som orkar gråta... incongnito mode ^^

När NSA kan svika sitt folk på sitt sätt, varför skulle inte Valve kunna göra det?
Du är alltså redo att ge Valve all din webbhistorik och vad du gör på webben? Du vet väl vilka förutsättningar sådan här spioneri skapar? Eller hur?

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk

Allt är tillåtet mot fuskare, är så jävla less på idioter som måste sabba för andra för att dom inte kan spela

Visa signatur

Moderkort: Z790 Aorus Master CPU: i9 13900K Minnen: Kingston 128GB DDR5 5600MHz GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X PSU: Corsair AX1500i Skärm: 3st XB270HU Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO HDD: Kingston KC3000 2Tb X2 Övrigt: "Kan du inte backa upp ett påstående med fakta eller erfarenhet så bör du hålla fingrarna i styr och käften stängd."

Permalänk
Skrivet av Uzor:

När NSA kan svika sitt folk på sitt sätt, varför skulle inte Valve kunna göra det?
Du är alltså redo att ge Valve all din webbhistorik och vad du gör på webben? Du vet väl vilka förutsättningar sådan här spioneri skapar? Eller hur?

Du vet att det finns redan myndigheter som spanar? Du vet det finns redan hemligt skit som verken du eller jag kan påverka.
Under wow tiden sökte de redan chatten på ord/samt konversationer mellan folk för mot arbeta terrorism.
Tror du NSA har slutat samt sverige inte matat dem med mer skit? Snälla... dem som tror sig "myndigheter" är skapade för gynna oss och demokrati en möjlighet får oss vanliga medborgare är skrattretande.

Allt handlar om makt och pengar, du och jag är bara ett par droppar urin
Vi vet inget, och kommer säkert aldrig få veta.

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk

Men vad anser då Valve är ett fusk, är det fusk att titta på en Wiki för att få reda på vad man använder ett föremål man hittat till, eller till vilken klass det är? Är det fusk att titta på en video hur man tar sig förbi på ett visst ställe på ett plattformsspel? Över huvud taget, kommer det vara som Blizzard att du inte ens efter du blivit avstängd får veta vad det var du gjorde som orsakade denna avstängning? Är ju inte det lättaste att veta vad en godtycklig person / ett godtyckligt företag kallar fusk...
Min webbhistorik tycker jag inte har med antifusk att göra alls, ta då hellre och titta på vad folk gör i spelen eller vilka program de kör...

Skrivet av MetalWolf:

Allt är tillåtet mot fuskare, är så jävla less på idioter som måste sabba för andra för att dom inte kan spela

Det intressanta är att många bra spelare också är less på alla idioter som skriker fuskare så fort man spelar för bra. Även om man inte fuskat utan bara utnyttjat det man lärt sig om till exempel en tanks svagheter i World of Tanks. Och då menar jag inte att läsa sig till dem utan att komma fram till det genom erfarenhet.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Kan man bli bannad för fusk UTAN att ha fuskat pga att man har varit inne på fusksidor / googlat kring fusk eller vad är meningen med detta? Att man har kollat omkring på fusk på nätet betyder ju inte per automatik att man har laddat ner / använt fusk

Visa signatur

jag må va dum, men jag är iaf inte snygg

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte så länge valve får bort fler fuskare. Dom får installera saurons öga på min dator bara jag kan lira utan att möta fuskarna.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Detta ju missbrukas ganska extremt.
Vet flera folk som sitter och söker på fusksidor efter andra dom tror fuska, för att kolla om dom är reggade medlemmar där.
Så i praktiken kan Valve banna folk för dom besöker en fusk sida för att kunna reporta andra folk som är medlemmar där.
Och om folk börjar skicka shorturl till varandra som redirectar dig till en fusksida, så kan du allså bli bannad för att du besöker sidan?
Känns ganska vagt och idiotiskt, varför inte bara fixa så VAC tar en dump på din skärm och laddar upp komprimerad på en server för 1 dag, då om man misstänkter någon kan folk besöka sidan och rappotera

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

eller vilka program de kör...

Vilket är det de gör. Fusk program brukar accessa servrar av vissa specifika domän namn, till exempel:

cheatServerController.hackz.com

Observera att detta inte är
hackz.com
inte är
www.hackz.com
inte är
leagueoflegends.hackz.com

Skrivet av Dr.Spike:

varför inte bara fixa så VAC tar en dump på din skärm och laddar upp komprimerad på en server för 1 dag, då om man misstänkter någon kan folk besöka sidan och rappotera

Du tänkte verkligen inte till här va? En skärmdump kan innehålla mycket mer än bara ditt spel, och du föreslår att dessa ska laddas up?

Ingen har än så länge lyckats bevisa att dessa hachade DN faktiskt laddas up. Din lösning "fixar" båda bristerna genom att både direkt spionera på användaren mer aktivt, och genom att ladda upp data.