Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Asus Zenbook ux31e startar inte efter avstängning pga lågt batteri.

Permalänk

Asus Zenbook ux31e startar inte efter avstängning pga lågt batteri.

Hej Forumet,

Sitter just nu med mobilen eftersom att min dator inte startar. Jag satt och titta på serier (True Detective för er som undrar) då datorn stängdes av pga lågt bAtteri, sedan efter ett tag då jag skulle starta den igen, körde jag in laddaren, men datorn ville inte starta.

Fine, tänkte jag då, och lät den stå och suga åt sig laddning, jag testade sedan igen efter ett tag, utan resultat.

Datorn startar inte, inga leds, inga fläktar, ingenting.

Alla förslag uppskattas, då jag är i behov av datorn i studierna, och inte riktigt har ekonomin att införskaffa mig en ny.

Specifikationer:

Asus Zenbook ux31e intel i5-versionen

OS: Linux, Elementary OS OS Luna. I grund och botten Ubuntu 12.04

Införskaffad 2011-2012

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Skrivet av LiquidPanda:

Hej Forumet,

Sitter just nu med mobilen eftersom att min dator inte startar. Jag satt och titta på serier (True Detective för er som undrar) då datorn stängdes av pga lågt bAtteri, sedan efter ett tag då jag skulle starta den igen, körde jag in laddaren, men datorn ville inte starta.

Fine, tänkte jag då, och lät den stå och suga åt sig laddning, jag testade sedan igen efter ett tag, utan resultat.

Datorn startar inte, inga leds, inga fläktar, ingenting.

Alla förslag uppskattas, då jag är i behov av datorn i studierna, och inte riktigt har ekonomin att införskaffa mig en ny.

Specifikationer:

Asus Zenbook ux31e intel i5-versionen

OS: Linux, Elementary OS OS Luna. I grund och botten Ubuntu 12.04

Införskaffad 2011-2012

Skickades från m.sweclockers.com

Ta ut en RAMsticka och testa starta, eller ta ut batteri samt laddare och håll in strömknappen i 30 sekunder och testa starta.

Permalänk
Medlem

Minnet sitter direkt på moderkakan. Går inte att plocka ut mao.

Batteriet är ju inte så lätt att få ut häller tyvärr.

Lampan på laddarkontakten lyser orange inkopplad?

specificering
Permalänk
Medlem

Tyvärr verkar det vara många ux31e som har dött under liknande omständigheter. Jag har bara skummat igenom en del av tråden nedan, men tänds inga lampor när du sätter på den så ser det mörkt ut. :/
Moderkaksbyte verkar vara vanligt på dessa.

http://forum.notebookreview.com/asus/637772-ux31-completely-d...

Permalänk

Tack för svaren.

Jo det verkar inte mycket lovande, jag har dock också läst lite på internet därmånga som påstår att man endast behöver koppla från batteriet, jag är dock lite osäker på att koppla från batteriet då jag är rädd att jag kommer slita sönder kontakten.

Jag hittade däremot den här guiden: http://www.thorschrock.com/2013/04/05/how-to-fix-an-asus-ux31...

De förklarar steg för steg hur man kopplar från batteriet utan att skada det, det får bli att testa.

Jag återkommer med svar om det funkar, om det inte gör det ska jag testa att få tag på en annan laddare, då den varit lite knasig på senare tid, den lyser endast grönt, aldrig oranget, man måste också ha den i en udda position för att den ska ladda.

UPPDATERING: Testade att koppla från batteriet, 30 sek på knappen, koppla tillbaka - utan resultat. Nu är det till att testa ny laddare, om det inte funkar får jag nog trolla. Ett nytt batteri kostar upp mot 900 kr.

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk

I min ux31a var det kopplingen till tangentbordet som lossat lite vilket gjorde att jag inte kunde starta den... Du har inte haft problem med tangentbordet alls?

Permalänk
Skrivet av Oliros:

I min ux31a var det kopplingen till tangentbordet som lossat lite vilket gjorde att jag inte kunde starta den... Du har inte haft problem med tangentbordet alls?

Nej, men jag ska titta på det.
Sladden till tangentbordet är väl den svarta bredvid batterisladden? Om jag kommer ihåg rätt.

Tack för förslaget.

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Skrivet av LiquidPanda:

Nej, men jag ska titta på det.
Sladden till tangentbordet är väl den svarta bredvid batterisladden? Om jag kommer ihåg rätt.

Tack för förslaget.

Hmm, ja det ska det nog vara!