Permalänk

Speldator modell medelsnål

Tjenare goa gubber,

Jag går i tankarna att införskaffa en ny dator. Målet är att kunna lira bl.a. rome 2 och bf4 så snyggt och så billigt som möjligt.

Följande komponenter lutar jag åt:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6511339/2014-02-21
Till detta lägger jag till 4 st 4gb minnesstickor samt ssd, hdd och dvd jag har sedan tidigare.

Det enda som står ristat i sten är chassit.

Funderingar: Är moderkortet ok? Tog det billigaste atx'et med tillräckligt många minnesslots, har jag missat något? Eventuellt värt att helt och hållet byta mb och köpa en 8320 istället?

Synpunkter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av torsktrålarn:

Tjenare goa gubber,

Jag går i tankarna att införskaffa en ny dator. Målet är att kunna lira bl.a. rome 2 och bf4 så snyggt och så billigt som möjligt.

Följande komponenter lutar jag åt:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6511339/2014-02-21
Till detta lägger jag till 4 st 4gb minnesstickor samt ssd, hdd och dvd jag har sedan tidigare.

Det enda som står ristat i sten är chassit.

Funderingar: Är moderkortet ok? Tog det billigaste atx'et med tillräckligt många minnesslots, har jag missat något? Eventuellt värt att helt och hållet byta mb och köpa en 8320 istället?

Synpunkter?

Kör 2x 8 istället. Eller 2x4, räcker för spel.

Köp ej 8320. Isåfall i5 4570s. Du har en K processor men ej z87 moderkort (som behövs för att klocka.)

770 är ett lurigt kort. För lire VRAM, tag hellre 270x, 760, 280x, 290 eller 780

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6511445/2014-02-21

Permalänk
Skrivet av MakeCoke:

Kör 2x 8 istället. Eller 2x4, räcker för spel.

Köp ej 8320. Isåfall i5 4570s. Du har en K processor men ej z87 moderkort (som behövs för att klocka.)

770 är ett lurigt kort. För lire VRAM, tag hellre 270x, 760, 280x, 290 eller 780

Ah, tackar. Minnena har jag redan sedan tidigare så jag förlorar inget på att pjucka in alla 4. Men allt som allt är väl 770 redigt vassare än 760 och 270x. Jag har sett några 280x i testerna här och de ligger på ungefär samma nivå som 770n prestandamässigt, är de trots allt ett bättre val?

Där kom moderkortet
Extrafläktar är alltid en idé, r4 med 2 inblås fram ska vara riktigt bra temperaturmässigt har jag hört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torsktrålarn:

Ah, tackar. Minnena har jag redan sedan tidigare så jag förlorar inget på att pjucka in alla 4. Men allt som allt är väl 770 redigt vassare än 760 och 270x. Jag har sett några 280x i testerna här och de ligger på ungefär samma nivå som 770n prestandamässigt, är de trots allt ett bättre val?

Där kom moderkortet
Extrafläktar är alltid en idé, r4 med 2 inblås fram ska vara riktigt bra temperaturmässigt har jag hört.

280x motsvarar 770 prestandamässigt, ja. Du får mer VRAM men dock högre energiförbrukning. 770 klarar bf4 på ultra men det drar 2,2 gb VRAM så det blir fps drops

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Skrivet av MakeCoke:

280x motsvarar 770 prestandamässigt, ja. Du får mer VRAM men dock högre energiförbrukning. 770 klarar bf4 på ultra men det drar 2,2 gb VRAM så det blir fps drops

Såpass, ja, då tål det verkligen att tänkas på. Jag kör även ofta 2 skärmar och då är det också en bonus med lite mer kräm. Jobbigt att de är slut överallt, man får väl tolka det som ett bra betyg

Är det någon särskild modell man ska hålla ögonen efter på 280xen? Asus gick ju bra i testcentret och är en given kandidat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torsktrålarn:

Såpass, ja, då tål det verkligen att tänkas på. Jag kör även ofta 2 skärmar och då är det också en bonus med lite mer kräm. Jobbigt att de är slut överallt, man får väl tolka det som ett bra betyg

Är det någon särskild modell man ska hålla ögonen efter på 280xen? Asus gick ju bra i testcentret och är en given kandidat.

Asus DcII är riktigt bra.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

fungerar jättebra för mig med gtx 770 2gb på ultra vid 1920x1080. om du står och väljer mellan 280x och 2gb 770 skulle jag välja 280x i teorin. i verkligheten blir det inte så. 280x är svårt att få tag på, speciellt det bra kortet (asus). om du får vantarna på ett asus 280x, kör hårt. jag skulle personligen inte köpa något annat märke av 280x och det är på grund av ljudnivån. det är inte jättefarligt, inte alls som r9 290 i referensdesign men det är ändå inte ens nära så tyst som ett bra gtx 770.

280x är inte slutsålt därför att det är folk som ställer sig i kö för att köpa kortet för gaming, det är för att det är ett jättebra pris/prestanda-kort för mining, något som nvidia är mycket sämre på.