Speldator för 6000 kronor, skam estadels spela lol, wow, minecraft, smite, cs, cod, titanfall osv..

Permalänk
Medlem

Speldator för 6000 kronor, skam estadels spela lol, wow, minecraft, smite, cs, cod, titanfall osv..

Ska handla in en spel dator för 6000kr och vad sägs om denna? http://www.inet.se/kundvagn/visa/6506199/datte bra eller dåligt? Det ska vara till film spel läxor kanske redigering senare... Mest till lol, wow, minecraft, smite, cs, cod, titanfall osv..
Typ Fps spel.

Hoppas detta funkar tack för mig

Permalänk
Medlem

Mycket bra. Tag en 4570s istället, betydligt lägre strömförbrukning och något snabbare. 20 spänn extra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

ser fint ut. fundera på om du ska köpa en sshd istället. tyvärr finns det inte riktigt plats med en ssd och hårddisk men om du stretchar lite kan du få in en sshd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

ser fint ut. fundera på om du ska köpa en sshd istället. tyvärr finns det inte riktigt plats med en ssd och hårddisk men om du stretchar lite kan du få in en sshd.

Ska försöka

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådtitel redigerad*

Har ändrat titeln så det blir lättare för andra medlemmar att hitta tråden (man ser inte vilket forum tråden ligger i i vissa menyer, så man ser inte sammanhanget) och hjälpa dig.

Tänk på att skapa så beskrivande trådtitlar som möjligt, dels hjälper det andra med liknande frågor att hitta tråden, dels hjälper det dig att få svar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Cpu + andra delar

Jag håller på att bygga en dator och när det kommer till cpuerna vad föreslår ni? AMD? Intel? Fx-8350? i5-4670k? Och om ni vet ett bra build så kan ni gärna tipsa mig om delarna eller lägga dom i kommentator fältet hoppas ni kan mera än vad jag kan

Permalänk
Avstängd

Starkare grafikkort i mitt paket samt mindre storlek på datorn överlag.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Maxswe99:

Jag håller på att bygga en dator och när det kommer till cpuerna vad föreslår ni? AMD? Intel? Fx-8350? i5-4670k? Och om ni vet ett bra build så kan ni gärna tipsa mig om delarna eller lägga dom i kommentator fältet hoppas ni kan mera än vad jag kan

Var god läs:
http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...
Återkom med det som måste kompletteras.

När du har gjort det kan jag tänkas lägga lite svar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

AMD Athlon X4 750K

skulle vilja veta om 599kr är värt processorn för jag såg en video och då visar dom i5 4670k vs AMD Athlon X4 750K men amd låg några fps sämre än intels i5a så är det värt för 599 för amd eller ca 2000 för intel?

Permalänk
Medlem

Det är en väldigt prisvärd processor, självklart är 4670k bättre men ska du bygga en enklare speldator eller en dator för vardags användning är den ett väldigt bra val. Kombinerar du den med ett R9 290 så borde den funka som en bra speldator förutsatt att spelen stöder Mantle, men det är fortfarande ett år innan Mantle blir tillräckligt stort för att räknas med.

Ska du bygga en dator för under 5000kr är Athlon ett mycket bättre val för du måste offra alldeles för mycket för att få in en i5 i den budgeten.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av Maxswe99:

skulle vilja veta om 599kr är värt processorn för jag såg en video och då visar dom i5 4670k vs AMD Athlon X4 750K men amd låg några fps sämre än intels i5a så är det värt för 599 för amd eller ca 2000 för intel?

Lita aldrig på en youtubevideo, de är oftast väldigt vinklade i fördel för det märke dem gillar
En i5:a krossar en athlon 750k i det mesta

Men det betyder inte att athlon 750k är en dålig cpu
Den räcker väl för det mesta, så länge du inte kör den med en highend gpu
För då kommer den flaska i de flesta spel
Förutom i spel som stödjer Mantle eftersom den minskar cpu flaskhalsar, dock är det väldigt få spel som stödjer mantle

Så athlon 750k och en r9 270x/hd 7870, gtx660 eller gtx 650ti boost borde vara en bra kombination
Mycket prestanda för pengarna

Permalänk
Medlem

tack för infon

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Scitus:

Lita aldrig på en youtubevideo, de är oftast väldigt vinklade i fördel för det märke dem gillar
En i5:a krossar en athlon 750k i det mesta

Dock handlar det nog om http://www.youtube.com/watch?v=qIT9uLDjZcg och Austin är ingen lurifax inte

Precis som Austin själv och föregående kommentarer säger så är AMD Athlon X4 750K helt klart ett bra budgetval för en speldator om du siktar på att överklocka den i alla fall.
Den kan bli en liten stoppkloss i de allra tyngsta spelen annars om du till exempel parar ihop den med ett R9 290 som tidigare föreslogs.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Hur stor skillnad är det mot en Athlon X2 370K 4,2GHz i surf/office och kanske lite dota 2? Skulle amn märka skillnad eller är 370:n kanske till och med bättre på enkeltrådad prestanda med tanke på den högre klockfrekvensen?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pellepelikan:

Hur stor skillnad är det mot en Athlon X2 370K 4,2GHz i surf/office och kanske lite dota 2? Skulle amn märka skillnad eller är 370:n kanske till och med bättre på enkeltrådad prestanda med tanke på den högre klockfrekvensen?

Svårt att säga men jag skulle säga att det i så fall vore en minimal skillnad.
I just surf/office är det nog ingen skillnad men i Dota 2 kanske du skulle kunna få lite högre prestanda.
Dota 2 är dock väldigt lättdrivet för såväl CPU'er som GPU'er som du kan se här http://www.tomshardware.com/reviews/dota-2-performance-benchm... och en AMD Athlon II X2 260 i 3.2GHz ger dig en minimum FPS på 37 och en snitt-FPS på 52.

Jag skulle inte säga att det är värt det.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Dock handlar det nog om http://www.youtube.com/watch?v=qIT9uLDjZcg och Austin är ingen lurifax inte

Precis som Austin själv och föregående kommentarer säger så är AMD Athlon X4 750K helt klart ett bra budgetval för en speldator om du siktar på att överklocka den i alla fall.
Den kan bli en liten stoppkloss i de allra tyngsta spelen annars om du till exempel parar ihop den med ett R9 290 som tidigare föreslogs.

Nu har jag inte kollat på videon, men att säga att det bara skiljer några få fps mellan en 750k och en i5:a 4670k är enligt mig lurendrejeri

I vissa spel skiljer det bara några fps men i de flesta spel är skillnaden betydligt större
Speciellt i cpu tunga spel, där kan det skilja upp till 100fps mellan de två cpu:erna (beroende på gpu såklart)
Men som sagt, athlon 750k räcker till för det mesta så länge man inte har krav på att maxa spelen

Till TS
Vad för spel lirar du?
Kan skilja enormt mycket mellan cpu:er i spel som är dåliga på att använda flera kärnor

Permalänk
Entusiast

Om du ska ha en AMD prolle kör på en 760K istället, kostar 50kr mer.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

http://pcpartpicker.com/p/2YIiW detta är vad jag har kommit fram till ännu MAX budget är ca 900 dollar ca 6000kr

ni får gjärna bygga klart den Tryck på EDIT i högra hörnet och lägg till lite saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxswe99:

http://pcpartpicker.com/p/2YIiW detta är vad jag har kommit fram till ännu MAX budget är ca 900 dollar ca 6000kr

ni får gjärna bygga klart den Tryck på EDIT i högra hörnet och lägg till lite saker

du kan inte använda dig utav en sida som är byggd på amerikanska priser för att skapa en dator som ska köpas för svenska kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

du kan inte använda dig utav en sida som är byggd på amerikanska priser för att skapa en dator som ska köpas för svenska kronor.

dumt av mig då

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Av rättviseskäl är korspostning inte tillåtet, vi vill att alla ska ha lika stor chans att få svar på sina frågor och få sina trådar uppmärksammade. Skapar någon flera trådar om samma sak trycks andra medlemmars trådar ner i trådlistningen snabbare, vilket blir orättvist. Det blir dessutom enklare för andra forummedlemmar att hjälpa dig om allting finns samlat i en enda tråd.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Ytterligare brott mot §3.3 (se ovan)

Med vänlig hälsning
MichaSWE

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming