Vilket grafikkort är bäst i mitt fall??

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av I Kill:

Tänkte på det. Vinner jag ngt på att koppla ihop ett hd6870 kort till 290x kortet??

Inte, för det blir både varmare och inget CF, ditt nya kort klarar många skärmar ändå så jag skriver nej.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

780Ti är snabbare en 290x, så jag skulle köra på det om du har pengarna. Men om du är ute efter pris per prestanda så är nog det smartaste valet att behålla dina kort du redan har

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

780Ti är snabbare en 290x, så jag skulle köra på det om du har pengarna. Men om du är ute efter pris per prestanda så är nog det smartaste valet att behålla dina kort du redan har

nu får du allt läsa tråden. O tydligen var inte 780ti bättre, men tror det hade kvittat. Jag är nöjd iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av I Kill:

nu får du allt läsa tråden. O tydligen var inte 780ti bättre, men tror det hade kvittat. Jag är nöjd iaf.

Som du kan se så är dom markant mycket snabbare en 290x.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/5907?k=c399573ddbbc1...

Permalänk
Medlem

Må så hända i det testet, men jag har sett andra test där 290x slår det kortet. I vilket fall som var jag ändå inte sugen på at paya 1000-2000 mer för ett 780ti om jag sedan vill ha ett kort till...
Sen stod det aldrig mellan 780ti och 290x utan gtx780 och 290x. För mig iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Som du kan se så är dom markant mycket snabbare en 290x.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/5907?k=c399573ddbbc1...

Men du, det spelar ju ingen roll då han redan har kortet!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Men du, det spelar ju ingen roll då han redan har kortet!

Jag förstår det, och han gjorde ett bra val. Ville bara påpeka att 780Ti är snabbare en 290x för framtida läsare. Som sagt så är 290x mer prisvärt alternativ enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Jag förstår det, och han gjorde ett bra val. Ville bara påpeka att 780Ti är snabbare en 290x för framtida läsare. Som sagt så är 290x mer prisvärt alternativ enligt mig.

Det är faktiskt inviduellt vilket kort/kylare man har, 290X har ju dynamisk klock och bor man i en iglo och har en flashig eftermarknads kylare så är ju 290X faktiskt snabbare

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Det är faktiskt inviduellt vilket kort/kylare man har, 290X har ju dynamisk klock och bor man i en iglo och har en flashig eftermarknads kylare så är ju 290X faktiskt snabbare

Som du kan se på swec tester så är 780ti eftermarknads kort snabbare en 290x aftermarknads kort. Och ganska så rejält mycket snabbare också.

Kan du länka lite källor på ditt "290x" som är bättre en 780ti? För vad jag har läst på tomshardware, sweclockers och andra stora sidor så är 780ti med eftermarknads kylare bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Som du kan se på swec tester så är 780ti eftermarknads kort snabbare en 290x aftermarknads kort. Och ganska så rejält mycket snabbare också.

Kan du länka lite källor på ditt "290x" som är bättre en 780ti? För vad jag har läst på tomshardware, sweclockers och andra stora sidor så är 780ti med eftermarknads kylare bättre.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/5802?k=9497789b81c2f...

enl de testet så är 290X med asus DCII kylare bättre både i silent och performance!

Och sen så var jag inte så värst allvarlig i mitt förra inlägg

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

http://www.sweclockers.com/image/diagram/5802?k=9497789b81c2f...

enl de testet så är 290X med asus DCII kylare bättre både i silent och performance!

Och sen så var jag inte så värst allvarlig i mitt förra inlägg

I det testet var 290x lite snabbare. Jag är inte så allvarlig som du tror

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

I det testet var 290x lite snabbare. Jag är inte så allvarlig som du tror

I vilket fall så är båda bra kort! AMD't ger lite mer prestanda per krona men nVidiat är strömsnålare!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av I Kill:

Jahapp... Vet inte vad jag ska säga riktigt.. Känns iaf som en förbättring. Men ändå inte. Ingen "wow" upplevelse mot mina HD6870 i crossfire.

http://www.3dmark.com/3dm/2493240

E det ok?

Är inte hastigheten på dina ramminnen en aning lågt, eller är det jag som missar någonting?
Brukar inte minnen gå i 1333 MHz, 1600 MHz eller mer?

Memory: 8 192 MB
Module 1: 4 096 MB Corsair DDR3 @ 667 MHz
Module 2: 4 096 MB Corsair DDR3 @ 667 MHz

Visa signatur

i5-2500K @ 4.3 GHz with CM Hyper 212 EVO | EVGA GTX 980 SC ACX 2.0 @ 1367/7010 MHz
16 GB Corsair Vengance @ 1600 MHz | ASRock P67 Pro3 ATX | Samsung 840 EVO 250 GB | WD Black 1 TB
EVGA G2 850W | Fractal Design Define XL R2 | AOC q2770Pqu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nithram:

Är inte hastigheten på dina ramminnen en aning lågt, eller är det jag som missar någonting?
Brukar inte minnen gå i 1333 MHz, 1600 MHz eller mer?

Memory: 8 192 MB
Module 1: 4 096 MB Corsair DDR3 @ 667 MHz
Module 2: 4 096 MB Corsair DDR3 @ 667 MHz

DDR3 är Dual-Channel, alltså ska du dubbla det. 667Mhz = 1333Mhz.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Du gjorde ett bra val, tror att mantle som redan ger en bra prestanda skjuts bara kommer bli bättre och bättre. Tror dock du hade kunnat pressa din cpu lite hårdare än 4.3, 2600k brukar klocka högt, 4.6 ganska standard, du borde iaf få runt 4.6-4.8.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Tack grabbs. Hur löser jag det med ramminnena då??

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av I Kill:

Tack grabbs. Hur löser jag det med ramminnena då??

Ska du bara surfa och spela räcker 8GB långt så kör vidare på det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Menade att de inte körs i 1600MHz.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av I Kill:

Menade att de inte körs i 1600MHz.

Detta får du själv ändra på i bios under minnesinställningar och det bästa är antagligen att välja XMP inställningen om den finns i ditt bios/UEFI.

Visa signatur

Permalänk

Kort fråga då det va för omständigt att göra en ny tråd..
Kommer jag flaskhalsa något om jag skaffar ett 780 tror ni? eller är det som jag tror att allt kommer vara helt okay?

Annars vore det ju najs att skaffa sig ett till 650 ti boost(om någon säljer.. -.-) då detta ger ca 80+% mer prestanda för ca 800:- jämfört med att skaffa ett 780 som kostar 4k men ger ännu mer prestanda :3 Vet att det alltid är bättre med ett single kort men priset är ju talande
det lutar ju mot att skaffa ett 780 kan jag ju säga och nu har jag suttit och läst trådar och tester om 780 kortet i säkert 5 timmar, vilket gör att jag verkligen vill skaffa ett

Visa signatur

CPU: Intel i5 4670k @4,3Ghz Moderkort: Asus Z87-A, RAM: Corsair vengance 4x4Gb 1333Mhz, GPU: Asus GTX 780 OC@1170Mhz, SSD: Samsung 840 EVO 250GB, HDD: 3TB 3,5" 7200rpm, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W, CPU-kulare: Noctua NH-U12P, Chassi: Fractal Design Define R4 White, Skärm 1: Qnix 27'' 1440p Evolution ll SE Matte @100Hz(max 113Hz), skärm 2: LG 21,5''LED 1080p TN@60 Hz. Qpad QH-90, Func KB-460 MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxxxmaxmaxx:

Kort fråga då det va för omständigt att göra en ny tråd..
Kommer jag flaskhalsa något om jag skaffar ett 780 tror ni? eller är det som jag tror att allt kommer vara helt okay?

Annars vore det ju najs att skaffa sig ett till 650 ti boost(om någon säljer.. -.-) då detta ger ca 80+% mer prestanda för ca 800:- jämfört med att skaffa ett 780 som kostar 4k men ger ännu mer prestanda :3 Vet att det alltid är bättre med ett single kort men priset är ju talande
det lutar ju mot att skaffa ett 780 kan jag ju säga och nu har jag suttit och läst trådar och tester om 780 kortet i säkert 5 timmar, vilket gör att jag verkligen vill skaffa ett

Din dator kommer inte att flaska med ett 780

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av rustax:

Din dator kommer inte att flaska med ett 780

tack, som jag trodde då blir att skaffa sig ett 780 snart då, synd att det kommer kännas i plånboken som arbetslös.. haha

Visa signatur

CPU: Intel i5 4670k @4,3Ghz Moderkort: Asus Z87-A, RAM: Corsair vengance 4x4Gb 1333Mhz, GPU: Asus GTX 780 OC@1170Mhz, SSD: Samsung 840 EVO 250GB, HDD: 3TB 3,5" 7200rpm, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W, CPU-kulare: Noctua NH-U12P, Chassi: Fractal Design Define R4 White, Skärm 1: Qnix 27'' 1440p Evolution ll SE Matte @100Hz(max 113Hz), skärm 2: LG 21,5''LED 1080p TN@60 Hz. Qpad QH-90, Func KB-460 MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxxxmaxmaxx:

tack, som jag trodde då blir att skaffa sig ett 780 snart då, synd att det kommer kännas i plånboken som arbetslös.. haha

Haha ja, 780 är ett bra kort. Men kolla in R9 290 eller R9 290X istället, mer prestanda för pengarna. Ifall du inte är ute efter shadowplay/gsync då.

Permalänk
Skrivet av rustax:

Haha ja, 780 är ett bra kort. Men kolla in R9 290 eller R9 290X istället, mer prestanda för pengarna. Ifall du inte är ute efter shadowplay/gsync då.

Ja, jag har också hört att det är bättre, så det ju givetvis ett alternativ.
Ska också söka runt en del och kolla på reviews osv. i någon vecka eller två innan jag bestämmer mig.
Det jag har hört än så länge så kör 290'n en del varmare(kanske även drar mer ström) och är mer högljud än 780'n.(beror på kylarn såklart, jag vet)
Men som sagt, jag har inte kollat runt så mycket än men det är mycket att ha med i tankarna;)

Förövrigt så tycker jag resan är halva målet just nu, det är skoj att söka runt och se vad folk tycker om de olika korten Bara man inte fastnar allt för länge och inte kan bestämma sig, så det hinner komma nya kort att välja på lol
Fortsätter denna soliga tisdag med att leta för- och nackdelar med alla relevanta kort jag kan hitta..

Visa signatur