Permalänk
Medlem

Dual GPU bärbar

Tjenare! Jag har köpt en HP 15 data som har dual gpu och vet inte hur man byter till den kraftigare. Försökt ganska många saker men inte uppdatera drivrutiner.
AMD A4-5000m @1,50GHz
4gb ram
Radeon HD 8330 och Radeon Hd 8670M ( 8330 är nuvarande gpu )
Windows 8.1

MvH -sensei

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Byter hur menar du? Vill du stänga av det integrerade och uteslutande använda det diskreta? Annars fungerar det så att 8670M tar över automatiskt när mer GPU-kraft behövs.

/Linus

Permalänk
Medlem

[quote="nlkar;14424538"]Byter hur menar du? Vill du stänga av det integrerade och uteslutande använda det diskreta? Annars fungerar det så att 8670M tar över automatiskt när mer GPU-kraft behövs.

/Linus[/quote

jag menar att 8670m ska vara den standard gpun som körs alltid istället för 8330 och ska användas när det behövs. Jag köpte ju datan igår så jag fattar inget och behöver hjälp hur det fungerar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sålänge du bara surfar och sånt i windows, så kommer den automatiskt att köra på 8330 för att spara ström och ge dig bättre batteritid.
När du sedan startar ett spel och använder 3d acceleration så kommer den automatiskt att skifta över till ditt 8670m.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

[QUOTE="sensei00;14424799"]

Skrivet av nlkar:

Byter hur menar du? Vill du stänga av det integrerade och uteslutande använda det diskreta? Annars fungerar det så att 8670M tar över automatiskt när mer GPU-kraft behövs.

/Linus[/quote

jag menar att 8670m ska vara den standard gpun som körs alltid istället för 8330 och ska användas när det behövs. Jag köpte ju datan igår så jag fattar inget och behöver hjälp hur det fungerar

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan inte "byta". Datorn väljer själv vilken grafikkrets den ska använda beroende på hur grafikintensiv applikationen/spelet du kör är.
Jag har själv en Asus X550DP-XX046H Vilket är en A10-5750M med ett 8650G(integrerat) och ett 8670M 2GB, Jag har då aldrig lyckats "välja" vilket kort som ska vara aktivt, allt du kan välja är om du ska ha Crossfire på och det gör du i CCC.

//Mattias

Visa signatur

WS: | Define R5 | Corsair HX850i | ASUS X99-A | i7 5960x | Kingston 32gb (8x4GB) DDR4 | EVGA GTX 1080Ti FTW3 | Samsung 960 PRO 512GB |

Laptop: | Apple MacBook Air M1 |

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Colorful;14424820"]

Skrivet av sensei00:

Du kan inte "byta". Datorn väljer själv vilken grafikkrets den ska använda beroende på hur grafikintensiv applikationen/spelet du kör är.
Jag har själv en Asus X550DP-XX046H Vilket är en A10-5750M med ett 8650G(integrerat) och ett 8670M 2GB, Jag har då aldrig lyckats "välja" vilket kort som ska vara aktivt, allt du kan välja är om du ska ha Crossfire på och det gör du i CCC.

//Mattias

Okej bra att höra att den byter själv men på counter strike go har jag bara 20FPS medans på min gamla (intel hd 3000) var ju lite bättre. Hur är det möjligt som sagt alla säger den radeon hd 8670m är bra

Permalänk
Medlem

[QUOTE="sensei00;14424825"]

Skrivet av Colorful:

Okej bra att höra att den byter själv men på counter strike go har jag bara 20FPS medans på min gamla (intel hd 3000) var ju lite bättre. Hur är det möjligt som sagt alla säger den radeon hd 8670m är bra

Se till att dina "växlingsbara inställningar" ser ut såhär: http://imgur.com/uyJrLqB , Så ser mina ut och min byter ganska direkt till 8670it, tycker då det. Någon som vet hur man vet vilken grafikkrets som är aktiv? :s

Visa signatur

WS: | Define R5 | Corsair HX850i | ASUS X99-A | i7 5960x | Kingston 32gb (8x4GB) DDR4 | EVGA GTX 1080Ti FTW3 | Samsung 960 PRO 512GB |

Laptop: | Apple MacBook Air M1 |

Permalänk

Borde väl rimligen finns en inställning/almöjlighet i BIOS för att ha det bättre kortet som det primära!?
Har du ställt in energiinställningarna för maximal prestanda i windows!? Laptops kommer oftast med en massa förval för optimal batteritid iklickade oavsett om den är i läget där den har adapter inkopplad eller inte.

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Medlem
Skrivet av statsministern:

Borde väl rimligen finns en inställning/almöjlighet i BIOS för att ha det bättre kortet som det primära!?
Har du ställt in energiinställningarna för maximal prestanda i windows!? Laptops kommer oftast med en massa förval för optimal batteritid iklickade oavsett om den är i läget där den har adapter inkopplad eller inte.

Du menar att jag ska ha allting i Battery inställningar High/Perfomance?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av statsministern:

Borde väl rimligen finns en inställning/almöjlighet i BIOS för att ha det bättre kortet som det primära!?
Har du ställt in energiinställningarna för maximal prestanda i windows!? Laptops kommer oftast med en massa förval för optimal batteritid iklickade oavsett om den är i läget där den har adapter inkopplad eller inte.

Problemet jag har är IAF att Asus har inga riktiga instruktioner på HUR jag tar mig in i BIOS. Finns säkert inställningar där. Om man tar sig dit då...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: | Define R5 | Corsair HX850i | ASUS X99-A | i7 5960x | Kingston 32gb (8x4GB) DDR4 | EVGA GTX 1080Ti FTW3 | Samsung 960 PRO 512GB |

Laptop: | Apple MacBook Air M1 |