"Vilket grafikkort för X kronor"

Permalänk
Medlem

CPU= AMD Phenom 2 X4 905e, OCad till 2,8 Ghz
PSU= Ingen aning, måste bytas ändå då det saknar PCIe strömkablar och levererar enbart 300W.
Moderkort= ASUS M4N78 PRO
CF/SLi= SLi, inte intresserad dock.
Gränssnitt= PCIe 2.0
Vilka spel du ska(vill) spela: Många olika, exempelvis DayZ, BF4, TERA, LoL, Anno 2070 & Civ V.
Vilken upplösning du spelar i: 1440x900 (Gammal skärm)
Din ungefärliga budget: Under 2500 kr.
Är det viktigt att grafikkortet är tyst? --- Nej

Jag är medveten om att hela bygget är mycket gammalt, runt 5+ år. Dock ser jag det som att i nuläget är grafikkortet den i särklass klenaste delen då det är spelande jag använder denna datorn till och då borde ju en uppgradering av grafikkortet öka spelprestandan mest. Antar dock att resterande delar av datorn samt att det enbart finns PCIe 2.0 kommer innebära en viss flaskhals.

Nuvarande grafikkort är GeForce 9500GT 1GB, det innebär väl att i princip vilket kort som helst idag kommer vara en jättestor förbättring men jag vill dock ha ett som håller i ett par år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nukezone:

CPU= AMD Phenom 2 X4 905e, OCad till 2,8 Ghz
PSU= Ingen aning, måste bytas ändå då det saknar PCIe strömkablar och levererar enbart 300W.
Moderkort= ASUS M4N78 PRO
CF/SLi= SLi, inte intresserad dock.
Gränssnitt= PCIe 2.0
Vilka spel du ska(vill) spela: Många olika, exempelvis DayZ, BF4, TERA, LoL, Anno 2070 & Civ V.
Vilken upplösning du spelar i: 1440x900 (Gammal skärm)
Din ungefärliga budget: Under 2500 kr.
Är det viktigt att grafikkortet är tyst? --- Nej

Jag är medveten om att hela bygget är mycket gammalt, runt 5+ år. Dock ser jag det som att i nuläget är grafikkortet den i särklass klenaste delen då det är spelande jag använder denna datorn till och då borde ju en uppgradering av grafikkortet öka spelprestandan mest. Antar dock att resterande delar av datorn samt att det enbart finns PCIe 2.0 kommer innebära en viss flaskhals.

Nuvarande grafikkort är GeForce 9500GT 1GB, det innebär väl att i princip vilket kort som helst idag kommer vara en jättestor förbättring men jag vill dock ha ett som håller i ett par år till.

Ja, du får ju en förbättring hur du än vrider och vänder på det.

Slå till på ett av dessa: http://www.sweclockers.com/annons/92723-4st-sapphire-280x-dua...

Alternativet torde vara: http://www.netonnet.se/art/fyndvaror/dator/fyndvaror-datorkom...
/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xJom:

Ja, du får ju en förbättring hur du än vrider och vänder på det.

Slå till på ett av dessa: http://www.sweclockers.com/annons/92723-4st-sapphire-280x-dua...

Alternativet torde vara: http://www.netonnet.se/art/fyndvaror/dator/fyndvaror-datorkom...
/xJom

Är ju van vid Nvidia och deras kort redan så lutar åt ett sådant, men jag hade inte sett det där kortet med extra minne, tackar för tipset!

Permalänk
Medlem

*CPU= i7 860 @ 2.8ghz, kylare köpes senare för överklockning.
*PSU= M2 silent pro 850w,
*Moderkort= MSI P55-GD65
*CF/SLi= Båda
*Gränssnitt= PCI-E
*CS:GO, Titanfall, BF4
*1680x1050, kommer även bytas ut detta, lutar åt 1920x1200
*3000+/- 500kr, men då ska den 500ing vara värd den prestandaökningen!
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall:
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? Nej
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? Nej

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, DeepCool PX1000G, Fractal Design North, Logitech G502 Lightspeed, PS5, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Klipsch RP500-m + SVS SB2000 drivs med Yamaha RX-V6A

Permalänk

*CPU= Intel Core i7 Quad Processor i7-960 3,2Ghz
*PSU= Chieftec Super Series 750W PSU
*Moderkort= Gigabyte GA-X58A-UD3R
*CF/SLi= Ja / Ja
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela: Diablo 3, WoW, Elder Scrolls Online.
*Vilken upplösning du spelar i: 1920x1200
*Din ungerfärliga budget: 3000-4000 kr
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Nej
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? Ja
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? Nej

Sitter på en Gainward GeForce GTX 480 som inte hänger med längre, blir varm direkt och fläktarna får jobba för att kyla, är rätt oinsatt i vad för kort som skulle funka så hjälp skulle uppskattas!

Permalänk
Avstängd

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6584358/2014-03-16

spel bf4 dayz

buddget 2k

Permalänk
Medlem

Nvidia:
http://www.inet.se/produkt/5409898/evga-geforce-gtx-760-2gb-s...

Eller lite billigare AMD:

http://www.inet.se/produkt/5409995/sapphire-radeon-r9-270x-2g...

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair RM850X ATX 3.1 850W| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

*CPU= Intel Core i5 3450 3.1 GHz (Ivy Bridge)
*PSU= Corsair TX 650W 80+
*Moderkort= MSI Z77A-G43 ATX
*CF/SLi= CF
*Gränssnitt= PCI E
*Vilka spel du ska spela. = Mest krävande blir troligtvis BF4
*Vilken upplösning du spelar i. = 1080
*Din ungerfärliga budget = 1-2k

Sitter nu med ett GeForce GTX 560Ti, har börjat få blackscreens i bf4 så jag fruktar att grafikkortet börjar ge upp. Har inte så bra budget men vill ju såklart ha ett kort som är bättre än nuvarande om jag ska köpa ett nytt. Har kass koll på grafikkorten nuförtiden.

Permalänk
Medlem

Dator i signatur.

Vill spela Titan fall i 2560x1600.

Helst inte crossfire/sli. har ett Corsair AX750

Behöver inte vara tyst under belastning men helst. Funderar på 780ti, 780, 290x eller 290

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriller007:

Dator i signatur.

Vill spela Titan fall i 2560x1600.

Helst inte crossfire/sli. har ett Corsair AX750

Behöver inte vara tyst under belastning men helst. Funderar på 780ti, 780, 290x eller 290

Rekommenderar starkt Sapphire R9 290X tri-x. Helt klart bäst av dom du skriver.
http://www.dustinhome.se/product/5010778781/sapphire-radeon-r...
Kylaren är alldeles underbar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ragequit:

Rekommenderar starkt Sapphire R9 290X tri-x. Helt klart bäst av dom du skriver.
http://www.dustinhome.se/product/5010778781/sapphire-radeon-r...
Kylaren är alldeles underbar!

Även om man jämför med 780 ti och struntar i kostnaden? Tänkte mer på min upplösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriller007:

Även om man jämför med 780 ti och struntar i kostnaden? Tänkte mer på min upplösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Ju mer man skruvar upp upplösningen så blir skillnaden i FPS mellan 780 ti och 290x mindre och mindre. Bästa exemplet jag hittade var det här.

Dold text
Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60SD

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Ju mer man skruvar upp upplösningen så blir skillnaden i FPS mellan 780 ti och 290x mindre och mindre. Bästa exemplet jag hittade var det här.

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Köpte detta.

Riktigt nöjd, gick från cirka 1 K/D till cirka 5 K/D pga crossfire inte fungerade med titanfall så fick jag köra 2560x1600 med ett 6950 upplåst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

*CPU= AMD Phenom II X6 1090T (6CPUs) ~3.2GHz
*PSU= XFX Core Edition PRO750W
*Moderkort= ASUS M5A97
*CF/SLi= Vet inte men dock inte intresserad av att skaffa Crossfire etc.
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela? Counter Strike: Global Offensive, Leage of Legends samt Wildstar (MMO, wow liknande)
*Vilken upplösning spelar du i? 1920x1080
*Din ungerfärliga budget - Runt 4500 - 5000 kr, kan tänka mig att röra mig lite runt det.
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Inte en extremt nödvändighet.

FYI har jag haft lite problem med kylning tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lukwald:

*CPU= AMD Phenom II X6 1090T (6CPUs) ~3.2GHz
*PSU= XFX Core Edition PRO750W
*Moderkort= ASUS M5A97
*CF/SLi= Vet inte men dock inte intresserad av att skaffa Crossfire etc.
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela? Counter Strike: Global Offensive, Leage of Legends samt Wildstar (MMO, wow liknande)
*Vilken upplösning spelar du i? 1920x1080
*Din ungerfärliga budget - Runt 4500 - 5000 kr, kan tänka mig att röra mig lite runt det.
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Inte en extremt nödvändighet.

FYI har jag haft lite problem med kylning tidigare.

När det kommer till CS:GO och LoL så kommer ett GTX 750 Ti kunna driva dem även på en 120Hz/144Hz skärm, äger du en sådan eller har du en 60Hz?
Frågan blir vad Wildstar kommer kräva, det är i beta just nu och kommer få många optimeringar innan släpp.

Din budget på grafikkort är helt orimlig, din CPU kommer vara en stor flaskhals.

Permalänk
Medlem

Kanske halftofftopic men

Funderar på skaffa 3 skärmar SLI i framtiden men vad anses vara minimum för x antal kronor?

Funderar på MSI GTX 770 2gb

http://www.inet.se/produkt/5409856/msi-geforce-gtx-770-2gb-tw...

Läser man kommentarer verkar den klara höga inställningar ganska bra

Men ska man inskaffa 3 skärmar senare säger vissa annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Kanske halftofftopic men

Funderar på skaffa 3 skärmar SLI i framtiden men vad anses vara minimum för x antal kronor?

Funderar på MSI GTX 770 2gb

http://www.inet.se/produkt/5409856/msi-geforce-gtx-770-2gb-tw...

Läser man kommentarer verkar den klara höga inställningar ganska bra

Men ska man inskaffa 3 skärmar senare säger vissa annat?

Vad som anses som minimum kan bara du avgöra, utan att ge oss någon information om vad du förväntar dig kan vi inte rekommendera något. Anser du att datorn ska klara 3x 27" @ 7680x1440 med så hög grafik som möjligt eller är 5760x1080 @ 60Hz okej oavsett grafik inställning?

De flesta kommer nog rekommendera dig att köpa något med mer än 2GB VRAM när du ska köra 3 skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chricke46:

Vad som anses som minimum kan bara du avgöra, utan att ge oss någon information om vad du förväntar dig kan vi inte rekommendera något. Anser du att datorn ska klara 3x 27" @ 7680x1440 med så hög grafik som möjligt eller är 5760x1080 @ 60Hz okej oavsett grafik inställning?

De flesta kommer nog rekommendera dig att köpa något med mer än 2GB VRAM när du ska köra 3 skärmar.

Ja jag har förstått 4gb är att rekommendera då?

Om jag ex går efter gtx med 1 kort men 3 skärmar

http://www.geforce.com/whats-new/guides/how-to-correctly-conf...

Då ska man kunna koppla in 3 skärmar via 1 hdmi och 2 dvi till respektive skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deezen:

*CF/SLi= CF
*Gränssnitt= PCI E

Sitter nu med ett GeForce GTX 560Ti, har börjat få blackscreens i bf4 så jag fruktar att grafikkortet börjar ge upp. Har inte så bra budget men vill ju såklart ha ett kort som är bättre än nuvarande om jag ska köpa ett nytt. Har kass koll på grafikkorten nuförtiden.

Shameless bump

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deezen:
Skrivet av Deezen:

*CF/SLi= CF
*Gränssnitt= PCI E

Shameless bump

Ursäkta, antog att du hade hittat ett kort då det gått så lång tid redan. Hitta ett NVIDIA GTX 760 som passar perfekt in på max av din budget. Rikligt med överklock med så det lär prestera väldigt bra för priset. Om du vill gå lägre så är det AMD R9 270X som gäller.

Ett GTX 760 kommer ge lite mer än dubbel prestanda jämfört med ditt GTX 560Ti, nu syftar jag på det kortet jag länka med höjda klockfrekvenser. R9 270X kommer inte ge lika mycket men kommer ge mer för pengarna, räkna med ca 65-70% mer prestanda mot ditt GTX 560Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chricke46:

Ursäkta, antog att du hade hittat ett kort då det gått så lång tid redan. Hitta ett NVIDIA GTX 760 som passar perfekt in på max av din budget. Rikligt med överklock med så det lär prestera väldigt bra för priset. Om du vill gå lägre så är det AMD R9 270X som gäller.

Ett GTX 760 kommer ge lite mer än dubbel prestanda jämfört med ditt GTX 560Ti, nu syftar jag på det kortet jag länka med höjda klockfrekvenser. R9 270X kommer inte ge lika mycket men kommer ge mer för pengarna, räkna med ca 65-70% mer prestanda mot ditt GTX 560Ti.

Tackar tackar!

Permalänk
Medlem

Vilket kort bör jag hålla utkik efter för ~1000:- här på marknaden? (begagnat alltså)

2600k
Sabertooth p67
8gb ram
1080p
Måste inte vara tyst men ska helst inte låta som ett jetplan
SLI / CF är också intressant

Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++

Permalänk
Medlem
  • CPU= Ska köpa en 4670k troligtvis (nu sitter jag på en Phenom II 965)

• PSU= Be Quiet! Pure Power L8 630W

• Moderkort= Ska köpa nytt, vet ej dock vilket. Något i 1000-kronorsklassen troligtvis, och något man kan överklocka på

• CF/SLi= Nej

• Gränssnitt= PCI E

• Vilka spel du ska spela. = Nuvarande: Skyrim, CS:GO, Assassin's Creed 4. Kommande: Watch_Dogs, Assassin's Creed 5, Far Cry 4, nästa Tomb Raider

• Vilken upplösning du spelar i. = 1920*1080

• Din ungerfärliga budget = 2700, men det är flytande

• Är det viktigt att grafikkortet är tyst? = Hyfsat, ja

Mitt nuvarande kort är ett HD6850. Hoppas att kunna se en ganska stor förbättring. I nuläget spelar jag lite snyggare spel som t.ex. Skyrim och Far Cry 3 på ~30 fps, och Assassin's Creed 4 dödade min dator totalt (20-30 fps på low).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweagle:
  • CPU= Ska köpa en 4670k troligtvis (nu sitter jag på en Phenom II 965)

• PSU= Be Quiet! Pure Power L8 630W

• Moderkort= Ska köpa nytt, vet ej dock vilket. Något i 1000-kronorsklassen troligtvis, och något man kan överklocka på

• CF/SLi= Nej

• Gränssnitt= PCI E

• Vilka spel du ska spela. = Nuvarande: Skyrim, CS:GO, Assassin's Creed 4. Kommande: Watch_Dogs, Assassin's Creed 5, Far Cry 4, nästa Tomb Raider

• Vilken upplösning du spelar i. = 1920*1080

• Din ungerfärliga budget = 2700, men det är flytande

• Är det viktigt att grafikkortet är tyst? = Hyfsat, ja

Mitt nuvarande kort är ett HD6850. Hoppas att kunna se en ganska stor förbättring. I nuläget spelar jag lite snyggare spel som t.ex. Skyrim och Far Cry 3 på ~30 fps, och Assassin's Creed 4 dödade min dator totalt (20-30 fps på low).

GTX 770. Tredjeparts kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oolllee:

GTX 770. Tredjeparts kylare.

Tack för snabbt svar! Suttit och kollat lite på MSI-versionen där faktiskt. Men i alla fall, du föredrar ett 770 framför ett 280x (som jag också kollat på)? Jag känner mig onekligen frestad att gå över till det gröna laget.

Förresten, räcker 630W 80+ brons till detta? Såg ut som det drog ganska mycket ström i Sweclockers test, men jag är ärligt talat inte den bästa på det här med strömförsörjning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweagle:

Tack för snabbt svar! Suttit och kollat lite på MSI-versionen där faktiskt. Men i alla fall, du föredrar ett 770 framför ett 280x (som jag också kollat på)? Jag känner mig onekligen frestad att gå över till det gröna laget.

Förresten, räcker 630W 80+ brons till detta? Såg ut som det drog ganska mycket ström i Sweclockers test, men jag är ärligt talat inte den bästa på det här med strömförsörjning.

GTX 770 presterar bättre än 280x, men är kanske något mindre prisvärt beroende på märke. MSI har bra kylare och ganska tystare. Själv kör jag Gigabytes Windforce och är helnöjd med ljudnivån. 630W räcker och blir över. På förpackningen står det att man borde ha minst 480w men den drar mindre än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oolllee:

GTX 770 presterar bättre än 280x, men är kanske något mindre prisvärt beroende på märke. MSI har bra kylare och ganska tystare. Själv kör jag Gigabytes Windforce och är helnöjd med ljudnivån. 630W räcker och blir över. På förpackningen står det att man borde ha minst 480w men den drar mindre än så.

Så man tjänar inget på 280X 3G före GTX 7702GB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Så man tjänar inget på 280X 3G före GTX 7702GB?

Nja, 3 gig är bättre om du har tänkt köra på 2 eller 3 skärmar. Men för 3 skärmar är både 770 och 280x för klent.

Permalänk

*CPU= Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
*PSU= Corsair HX 750W
*Moderkort= ASUS Z87-A ATX
*CF/SLi= kommer nog inte hända
*Gränssnitt= PCI E
*Din ungerfärliga budget = 2-3k
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? JA

Visa signatur

Det spelar ingen roll vad du säger, din Mac är fortfarande skit

Permalänk
Medlem

Mitt gamla Radeon 6950 kort börjar kännas slitet nu efter flera år, en riktig arbetshäst, så nu tycker jag det är dags att uppgradera sig in på 2010-talet.

CPU= Intel Core i7 2600K @ 3.40GHz
PSU= Corsair 850W
Moderkort= MSI P67A-C45
CF/SLi= Nej. Tänker inte köra CF/SLI heller nån gång.
Gränssnitt= PCI-E
Vilka spel du ska spela = Battlefield 4, Titanfall, Diablo 3, ARMA III, och flera andra spel som har tillgängliga mer krävande grafik-modifikationer som t.ex. Euro Truck Simulator 2. Även kommande spel som Watch Dogs och The Witcher 3.
Vilken upplösning du spelar i = 1920x1080
Din ungerfärliga budget = 3000kr
Är det viktigt att grafikkortet är tyst? = Inte nödvändigt, samt de kyl-lösningar som är på t.ex. Gigabyte's kort fixar den saken.

Övrigt: Helst Geforce då jag vill dra nytta av PhysX och främst ShadowPlay.

Visa signatur

The internet is a terrible place.