Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

AsRock, Bra eller anus?

Tja, Sitter just nu och pillar lite med brorsans kundvagn. Har fastnat på en sista sak vilket är moderkortet.
Det lutar åt någon av dessa 2

http://www.asrock.com/mb/Intel/Z87M%20Extreme4/
http://se.msi.com/product/mb/Z87-S02.html

Vet dock inte om AsRock är något att ha. Tänkte då passa på att kolla om någon av er mer erfarna har något bra eller dåligt att säga om det märket.

Permalänk
Medlem

Asrock ska vara okej. Jag har dock aldrig varit intresserad av dem med tanke på deras korta garantitid på 1år, när andra tillverkare har 2-4 år. 1års garanti ger mig en känsla av att sakerna inte har en lång livslängd, lol.

Permalänk

Brodern köpte ett moderkort från AsRock en gång och datorn startade inte ens. Lite tveksam till kvalitén. Rekommenderar varmt Gigabyte!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-UD3H | CPU: Intel i5-4670K | CPU-kylare: Noctua NH-U12S
RAM: Corsair Vengeance 16 GB 2x8GB | Grafikkort: Asus GTX 760 DCII OC | PSU: Antec HCG-620M
SSD: Samsung 840 250 GB | Lagring: WD Caviar Black 1 TB | Chassi: Antec P182 Special Edition

Permalänk

Har bara haft ett mITX mobo av Asrock, och det funkade hur bra som helst, vet dock inte hur det är med mer prestandaorienterade grejer.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mabjo10:

Tja, Sitter just nu och pillar lite med brorsans kundvagn. Har fastnat på en sista sak vilket är moderkortet.
Det lutar åt någon av dessa 2

http://www.asrock.com/mb/Intel/Z87M%20Extreme4/
http://se.msi.com/product/mb/Z87-S02.html

Vet dock inte om AsRock är något att ha. Tänkte då passa på att kolla om någon av er mer erfarna har något bra eller dåligt att säga om det märket.

Jag har inte så jättemycket erfarenhet av Asrock men min systers dator kör ett 1155 kort som har fungerat hur bra som helst. Alla tillverkare har måndagsex så det skulle jag inte vara orolig för om du är intresserad av deras produkter.

Permalänk
Avstängd

Asrock är bland de bästa tillverkarna om du frågar mig. Helt klart.

Permalänk

Jag har haft mitt Asrock P55 Extreme i 4 år och det funkar utan problem. Har dock inte haft något mer från Asrock.

Permalänk

Har kört ett antal byggen på asrock och har aldrig haft några problem, tvärtom så är det det enda märket som aldrig strular för mig.

Permalänk
Medlem

Köpte ett ASRock extreme 4 till min dator när jag köpte min SB rigg på lanserings dagen. Inte haft några problem (Byte dock MOBO ganska snabbt till B3 stepping efter problemen med SATA för alla 1155 kretsar vid launch) och kört med en 2500K i 4.6Ghz sedan dess.
Har även byggt ett tiotall datorer åt familj och kompisar men ASRock i flera av dom och ingen har haft problem så tycker de är et bra val med tanke på prestanda/kr.

Har själv haft mer problem med Gigabyte dock var detta från AM2+ tiden så mycket har hänt sen dess, byggt två datorer med Gigabyte MOBO med core processorer utan problem.

Generellt så funkar de flesta modermodemen ganska bra idag då inte flyttar in allt fler funktioner i processorn, detta gör att det i dags läget är små skillnader ofta är största skillnaderna utseende och ljudkretsar.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk

Är ingen större skillnad på de tillverkare som finns för moderkort, möjligen att EVGA ska klassas som bättre men det är endast för att de inte tillverkar kort i de lägre segmenten.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mabjo10:

Tja, Sitter just nu och pillar lite med brorsans kundvagn. Har fastnat på en sista sak vilket är moderkortet.
Det lutar åt någon av dessa 2

http://www.asrock.com/mb/Intel/Z87M%20Extreme4/
http://se.msi.com/product/mb/Z87-S02.html

Vet dock inte om AsRock är något att ha. Tänkte då passa på att kolla om någon av er mer erfarna har något bra eller dåligt att säga om det märket.

Har precis samma syn på Asrock som Nikkop. Alla överklockningsbara moderkort som är "highend" chipset från Asrock har endast 1års garanti. Det är inte okej när de andra tillverkarna backar upp sina produkter längre än så.
Själv äger jag ett B75 Asrock moderkort och det är ok, har dock 3års garanti.

Skrivet av Nikkop:

Asrock ska vara okej. Jag har dock aldrig varit intresserad av dem med tanke på deras korta garantitid på 1år, när andra tillverkare har 2-4 år. 1års garanti ger mig en känsla av att sakerna inte har en lång livslängd, lol.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av CptSeasick:

Brodern köpte ett moderkort från AsRock en gång och datorn startade inte ens. Lite tveksam till kvalitén. Rekommenderar varmt Gigabyte!

Lutar åt msi eller gigabyte

Skrivet av Bluestreakfus:

Har bara haft ett mITX mobo av Asrock, och det funkade hur bra som helst, vet dock inte hur det är med mer prestandaorienterade grejer.

Skrivet av Nikkop:

Asrock ska vara okej. Jag har dock aldrig varit intresserad av dem med tanke på deras korta garantitid på 1år, när andra tillverkare har 2-4 år. 1års garanti ger mig en känsla av att sakerna inte har en lång livslängd, lol.

Hmm, lite det jag funderade över. Gillar ju MSI och gigabyte själv så ska se hur det ser ut för hans del.

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt så är AsRock ägt av ASUS och kan ses som en budget linje av ASUS produkter. Personligen kör jag ASUS brädor själv och de är suveräna! Har byggt mycket med gigabyte innan och har bra erfarenhet av dem.

Visa signatur

ABC 80

Permalänk
Medlem

har byggt med ett antal asrock, man får mycket för pengarna och har inte haft problem,
skulle ta det framför msi utan att tveka,
har haft mest rackel med msi av alla mobo jag testat

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Medlem

Tack till alla som svarat! på så sett så har jag valt bort MSI. Och kollar nu över AsRock och ASUS ihop med brorsan. Återkommer snart!

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/1902455/gigabyte-ga-z87x-ud3h-atx

Läst många bra recensioner på prisjakt om just detta kortet. Så det blir nog ett sånt.

Permalänk
Medlem

Sitter med kortet i signatur. Förvisso ett med-end kort, men har inte haft några problem

Permalänk
Skrivet av Teoror:

Om jag minns rätt så är AsRock ägt av ASUS och kan ses som en budget linje av ASUS produkter. Personligen kör jag ASUS brädor själv och de är suveräna! Har byggt mycket med gigabyte innan och har bra erfarenhet av dem.

Var typ 10 år sen eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CptSeasick:

Brodern köpte ett moderkort från AsRock en gång och datorn startade inte ens. Lite tveksam till kvalitén. Rekommenderar varmt Gigabyte!

skyll inte på tillverkaren för något som din broder har haft sönder...
Asrock har jag haft i flera byggen och de har inte varit några problem alls.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Är inte Asrock Asus lågbudget märke.
Sen 2010 så ska dom inte vara det.

Permalänk
Inaktiv

Precis som någon skrev tidigare i tråden så är ASRock nog det enda märket jag aldrig har haft problem med, om man bortser från något enstaka ECS eller Abit man ägt för många år sedan. Gigabyte och MSI har inneburit alltför många problem och besvikelser. ASRock har nog dessutom det bästa UEFI av alla tillverkare vilket många recensioner poängterar. ASUS är dock även de toppklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mabjo10:

http://www.inet.se/produkt/1902455/gigabyte-ga-z87x-ud3h-atx

Läst många bra recensioner på prisjakt om just detta kortet. Så det blir nog ett sånt.

Det finns bättre moderkort i den prisklassen.. MSI kör riktigt bra moderkort enligt mig.

Förstår inte varför du väljer bort ett moderkort från MSI som kostar 50kr mer än det du länkade i början där du får otroligt mycket mer än det lite billigare. Det jag tänker på är http://www.inet.se/produkt/1902506/msi-z87-g45-gaming-atx.

Permalänk
Medlem

Asrock är bra. Om man kollar på deras Extreme 11, så kan man ju bara säga att dom kan göra riktigt välbyggda och påkostade komponenter.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Det finns bättre moderkort i den prisklassen.. MSI kör riktigt bra moderkort enligt mig.

Förstår inte varför du väljer bort ett moderkort från MSI som kostar 50kr mer än det du länkade i början där du får otroligt mycket mer än det lite billigare. Det jag tänker på är http://www.inet.se/produkt/1902506/msi-z87-g45-gaming-atx.

Har själv haft 2st utav dem korten. Båda var defekta. Så nej, avråder folk från msi gaming series moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mabjo10:

Har själv haft 2st utav dem korten. Båda var defekta. Så nej, avråder folk från msi gaming series moderkort.

Det var ju tråkigt, men det kan varit måndagsex också då många här på forumet tycks köra detta och att SweC använde kortet i sin sommardator 2013. Du har ju även 3 års garanti.

Det jag egentligen vill komma fram till är att S02 och ofta även Gigabytes moderkort är överprisade. Tar du istället AsRocks fatal1ty killer (man kan tycka vad man vill om namnet..) som kostar 1288kr på inet får du bättre integrerat ljudkort, hyfsad hörlursförstärkare, utgångar för integrerad grafik (bra vid felsökning), och KillerNIC om man tycker det är en bonus jämfört med S02.

Permalänk
Medlem

Han valde ett ASUS MAXIMUS VI HERO ATX
Anser nu att tråden är löst och får tacka för alla svar!

Edit : Skrev fel moderkort ASRock Fatal1ty Z87 Killer blev det!

Permalänk

Kör också på AsRock moderkort, ett z77 med en i7 2700k fungerar utmärkt!
Är riktigt nöjd med köpet!

Köptes 2012!

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Avstängd

ASrock gör bra grejjer, ingen ide att ens tveka