SSD Går ej att välja när jag ominstallerar Windows 7

Permalänk

SSD Går ej att välja när jag ominstallerar Windows 7

Hej!

Vet att det finns flera trådar och har kollat i många av dem men förstår inte mycket. Så jag tänkte göra en egen tråd där någon underbar skulle kunna förklara lätt och steg för steg varför eller vad orsaken kan varar. Jag köpte nyligen en SSD (min första) 840 EVO från samsung. När jag ska ominstallera windows 7 på den får jag endast välja min gamla HDD för installations, dock så vill jag installera på min SSD. Måste jag då ta ut den gamla HDDen sätta i skivan, går den då att välja? Sen gå in i BIOs och göra så att min SSD botas först? Och då antagligen ta bort mitt då "gamla" windows från HDD? Förstår mig inte på kloning men om det är lättare kan jag nog fixa det med!

Tack i förhand!

Visa signatur

ASUS MAXIMUS V GENE mATX | i7 2600k | Sapphire Radeon R9 290X TRI-X| H100i | Smasung SSD EVO 250gb |

Permalänk
Medlem

Går det att se om ssdn är installerad i BIOS? Att slita ut hddn är väl lite pjollrigt men det lär fungera, pröva det i alla fall!

Visa signatur

Intel i5 2500K @4 Ghz | GTX 780| 12 GB DDR3 | SSDNow 120GB |

Permalänk
Medlem

säger som ovan då jag hade samma problem, slet ut hdd och hade bara ssdn ikopplad, funkade nemas problemas!

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Permalänk
Medlem

jag lära också koppla ur gamla disken..

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av Rapp3:

säger som ovan då jag hade samma problem, slet ut hdd och hade bara ssdn ikopplad, funkade nemas problemas!

Men då undrar jag, hur tog du bort windows 7 från din gamla disk?

Visa signatur

ASUS MAXIMUS V GENE mATX | i7 2600k | Sapphire Radeon R9 290X TRI-X| H100i | Smasung SSD EVO 250gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewandNeedhelp:

Men då undrar jag, hur tog du bort windows 7 från din gamla disk?

Formatering.

Visa signatur

Define R4 / 4770k / Hydro H80i / Gigabyte GTX 760 / MSI Z87-G45 / A-Data 8GB 1600 MHz / EVO Basic 250GB / 3TB Seagate / Corsair 750W RM 80+ Gold Modular / BenQ 21.5" 1920x1080 x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av cSx:

Formatering.

Och varför passade du inte på att installera direkt efter då eftersom man formaterar från windows skivan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jycken:

Och varför passade du inte på att installera direkt efter då eftersom man formaterar från windows skivan?

Ah, fråga inte mig. Det var inte jag som svarade från första början. Svarade bara vad jag antog.

Han har W7 på sin HDD och ska nu installera det på sin nya SSD, han undrar då hur "Rapp3" fick bort W7 från sin HDD vilket jag då svarade på.

Visa signatur

Define R4 / 4770k / Hydro H80i / Gigabyte GTX 760 / MSI Z87-G45 / A-Data 8GB 1600 MHz / EVO Basic 250GB / 3TB Seagate / Corsair 750W RM 80+ Gold Modular / BenQ 21.5" 1920x1080 x3

Permalänk
Medlem

Den enklaste metoden är denna:

1. Byt fysiskt ut din HDD mot SSD disken och installera om Windows 7 + drivrutiner
2. Kontrollera noga i bios att SSD verkligen är den första bootenheten
3. Om du i diskhanteraren på den här nivån byter enhetsbokstav på DVD-spelaren till W: eller senare så får din gamla hårddisk enhet D: när den kopplas in annars kommer den att heta E:
4. Koppla in din HDD som andra hårddisk
5. Nu kan du föra över gamla filer från din HDD till din SSD och sedan formatera din HDD och ta bort din gamla Windowsinstallation

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Den enklaste metoden är denna:

1. Byt fysiskt ut din HDD mot SSD disken och installera om Windows 7 + drivrutiner
2. Kontrollera noga i bios att SSD verkligen är den första bootenheten
3. Om du i diskhanteraren på den här nivån byter enhetsbokstav på DVD-spelaren till W: eller senare så får din gamla hårddisk enhet D: när den kopplas in annars kommer den att heta E:
4. Koppla in din HDD som andra hårddisk
5. Nu kan du föra över gamla filer från din HDD till din SSD och sedan formatera din HDD och ta bort din gamla Windowsinstallation

Tackar! Värkar inte svårt alls, gör detta ikväll eller imorgon så hoppas vi det går bra!

Visa signatur

ASUS MAXIMUS V GENE mATX | i7 2600k | Sapphire Radeon R9 290X TRI-X| H100i | Smasung SSD EVO 250gb |

Permalänk
Hjälpsam

Råkade ut för ett skumt fel när jag skull installera W8 häromdan, det gick inte och jag fick en kryptisk felkod x80300024, kösningen visade sig vara att dra ut varenda jävla disk förutom den du tänker installera på, se också till att den är SATA 0.
Otroligt att det skall fungera så dåligt år 2014.

Så testa koppla ur allla diskar förutom din SSD.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Råkade ut för ett skumt fel när jag skull installera W8 häromdan, det gick inte och jag fick en kryptisk felkod x80300024, kösningen visade sig vara att dra ut varenda jävla disk förutom den du tänker installera på, se också till att den är SATA 0.
Otroligt att det skall fungera så dåligt år 2014.

Så testa koppla ur allla diskar förutom din SSD.

Jo jag fick de att fungera, jag drog ut min HDD, kollat runt och lyckades bytta format på SSD i cmd. Visste dock inte hur jag skulle föra över vissa saker från min gamla disk så rensa den helt. Nu har jag allt jag behöver på datorn och den startar som blixten!

Visa signatur

ASUS MAXIMUS V GENE mATX | i7 2600k | Sapphire Radeon R9 290X TRI-X| H100i | Smasung SSD EVO 250gb |

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Den enklaste metoden är denna:

1. Byt fysiskt ut din HDD mot SSD disken och installera om Windows 7 + drivrutiner
2. Kontrollera noga i bios att SSD verkligen är den första bootenheten
3. Om du i diskhanteraren på den här nivån byter enhetsbokstav på DVD-spelaren till W: eller senare så får din gamla hårddisk enhet D: när den kopplas in annars kommer den att heta E:
4. Koppla in din HDD som andra hårddisk
5. Nu kan du föra över gamla filer från din HDD till din SSD och sedan formatera din HDD och ta bort din gamla Windowsinstallation

Då har jag en fråga till, blir datorn snabbare om jag har mina drivrutiner på SSD, just nu har jag det och de tog knappt någon plats alls (vad jag förstår).

Visa signatur

ASUS MAXIMUS V GENE mATX | i7 2600k | Sapphire Radeon R9 290X TRI-X| H100i | Smasung SSD EVO 250gb |

Permalänk
Medlem

Det smartaste är väl att ha operativsystemet med tillhörande drivrutiner och dom mest intressanta programmen på SSD-disken. Det är inte storleken på programmen som ger hastigheten utan hur ofta du startar dom som kommer att ge hastigheten. Dom filer som läses ofta ligger bäst på SSD-disken. Tex Internet Explorer, Filen är inte så stor men den startas antagligen flera gånger om dagen. Dina spel däremot är ganska stora, men däremot startar du dom bara en gång och sedan så spelar du under några timmar vilket gör att du inte märker någon skillnad på en SSD eller HDD just därför. När ditt OS startar läses däremot ca 100 000 filer in vilket ger en stor skillnad.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon