kombinera ssd med sata för att få mer utrymme?

Permalänk

kombinera ssd med sata för att få mer utrymme?

Hej

Jag har idag en Intel ssd 250gb samt 3st Sat - diskar i min dator som kör Windows 7 64-bit.

Nu har jag ju alla program och spel på SSD. Det lite tråkiga är att jag bara kan ha ca 3 spel installerade samtidigt innan den blir full vilket gör att jag undrar följande:

Kan man para ihop min SSD med en av mina sata-diskar så att c: blir större och att dom samarbetar och automatiskt lägger dom filer som gör att ett spel/program laddar lika fort, och alla andra filer på Sata-disken.

Förstår ni vad jag är ute efter eller är enda lösningen att köpa en större SSD?

Mycket tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort?

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av VictoryKid:

Hej

Jag har idag en Intel ssd 250gb samt 3st Sat - diskar i min dator som kör Windows 7 64-bit.

Nu har jag ju alla program och spel på SSD. Det lite tråkiga är att jag bara kan ha ca 3 spel installerade samtidigt innan den blir full vilket gör att jag undrar följande:

Kan man para ihop min SSD med en av mina sata-diskar så att c: blir större och att dom samarbetar och automatiskt lägger dom filer som gör att ett spel/program laddar lika fort, och alla andra filer på Sata-disken.

Förstår ni vad jag är ute efter eller är enda lösningen att köpa en större SSD?

Mycket tacksam för svar

Kan du inte köpa en till ssd på 250gb och köra dom i raid0 då? Då har du ju 500gb, och de borde räcka en stund?

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk

Jag har ett Asus P6T

Permalänk

Jo men tanken var att jag inte skulle behöva köpa mer saker...

Permalänk
Medlem

Vad menar du med 3 SATA-diskar? Rent tekniskt så är en SATA-disk en disk som är ansluten men SATA-kabel vilket innebär att både en SSD(Solid State Drive) och HDD(Hard Disk Drive, Hårddisk) är en SATA-disk. Att installera och köra spelen från en hårddisk istället från en SSD kommer inte att göra någon speciell skillnad förutom precis när du startar spelet, men antar att du inte startar 10 spel samtidigt. Därför är en SSD bara intressant för operativsystemet eller vid enormt stora förändringar, och då inte i storlek utan i anrop.

Det som också är intressant är vad dina tre övriga SATA-diskar är för något, är det egna fysiska diskar eller är det partitioner på en och samma disk, vilket kan innebära att allt antigen ligger på din SSD-disk eller att du har en SSD-disk och en HDD-disk med flera partitioner på.

SATA står för Seriell ATA och är den nyare varianten av det gränssnitt som tidigare hette (Parallell) ATA, och har en 40 pinnars bred kabel, i samband med att SATA uppfanns så blev det mera viktigt att särskilja SATA och PATA från varandra, tidigare då bara Parallell ATA hade funnits så hade det av bekvämlighet enbart hetat ATA, nu heter det PATA.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Avstängd

Ja, det går med Win7s inbyggda funktioner.
I "Hantera" så kan du montera en hel hårddisk som exempelvis program mappen för hela systemet.

Visa signatur