Permalänk
Medlem

Datorn startar inte!!!

När jag försöker starta datorn, så kommer det upp :
Award bootblock BIOS v1.0

BIOS ROM checksum error
Detecting IDE ATAPI device....

Detecting IDE ATAPI device...
Found CDROM, try to boot from it ... Fail

Detecting IDE ATAPI device....

Detecting floppy drive A media...
Drive A error. System halt

Ska även tilläggas att det inte fungerar att trycka på mus eller tbord, vad är felet?
Vore tacksam för hjälp!/ kille med noll koll på datorer

Permalänk
Medlem

Det verkar som den inte hittar något media att boota ifrån. Är det en gammal eller ny dator? Antingen så sitter inte en kabel i ordentligt i din hårddisk eller så är den trasig. Det skulle också kunna vara så att den inte ligger med i enheter som datorn ska boota ifrån, detta ställer du i så fall in via BIOS.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Ja det är väl inte den senaste i datorbranschen om man säger så, hur ska jag komma in i bios när tangentbordet inte fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Det verkar som den inte hittar något media att boota ifrån. Är det en gammal eller ny dator? Antingen så sitter inte en kabel i ordentligt i din hårddisk eller så är den trasig. Det skulle också kunna vara så att den inte ligger med i enheter som datorn ska boota ifrån, detta ställer du i så fall in via BIOS.

Spelar ingen roll om det är en hdd i eller inte, hans tangentbord reagerar inte.

TS: Dubbelkolla så kablarna sitter i som de ska. Sen nollställ bios via jumper/batteriet (googla om du är osäker hur). Testa också tangentbordet via något annat USB-uttag. Musen ska inte fungera om du inte har UEFI, så oroa dig inte för den.

Edit: Detta är inte grafikkort -> övrigt, förresten. Stationära datorer -> Teknisk support.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Spelar ingen roll om det är en hdd i eller inte, hans tangentbord reagerar inte.

TS: Dubbelkolla så kablarna sitter i som de ska. Sen nollställ bios via jumper/batteriet (googla om du är osäker hur). Testa också tangentbordet via något annat USB-uttag. Musen ska inte fungera om du inte har UEFI, så oroa dig inte för den.

Edit: Detta är inte grafikkort -> övrigt, förresten. Stationära datorer -> Teknisk support.

Är ny här så tänkte inte på det, har kollat kablarna, tagit bort batteriet och satt dit det igen efter några minuter och det är inget tangentbord med USB ingång, så hur ska jag göra nu då?

Permalänk
Medlem

Nybyggd dator, gammal dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pSYKED:

Nybyggd dator, gammal dator?

Är nog 5-6 år, helt original!
HP a6305 är det tror jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orrehehe:

Är nog 5-6 år, helt original!
HP a6305 är det tror jag

Är du säker på att tangentbordet inte ger någon input, från felmeddelandena du får så låter det som att din hårddisk inte hittas av din dator och därför försöker den boota från CD istället, kan du gå in i bios ÖHT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pSYKED:

Är du säker på att tangentbordet inte ger någon input, från felmeddelandena du får så låter det som att din hårddisk inte hittas av din dator och därför försöker den boota från CD istället, kan du gå in i bios ÖHT?

Händer inget när jag trycker på tangentbordet, hur ska jag isåfall komma in i bios utan tangentbord?

Permalänk
Medlem

Missade det om tbordet. Har datorn helt plötsligt blivit så här eller?

Visa signatur

Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Missade det om tbordet. Har datorn helt plötsligt blivit så här eller?

Hände för 2 år sen, men tror det bara blev så, orkade inte med skiten så ställde undan den och nu ville jag försöka lösa problemet vilket inte går..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orrehehe:

Hände för 2 år sen, men tror det bara blev så, orkade inte med skiten så ställde undan den och nu ville jag försöka lösa problemet vilket inte går..

två år sen? haha. okey, det kanske faktiskt är moderkortet som gett upp då. jag skulle öppna upp datorn och kontrollera alla kablar så de sitter i som de ska

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

två år sen? haha. okey, det kanske faktiskt är moderkortet som gett upp då. jag skulle öppna upp datorn och kontrollera alla kablar så de sitter i som de ska

Hur vet man säkert att det är moderkortet? Har kollat så att alla kablar sitter som de ska!

Permalänk
Medlem

"BIOS ROM checksum error" förmodligen så har ditt bios blivit korrupt..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

"BIOS ROM checksum error" förmodligen så har ditt bios blivit korrupt..

Och vad ska jag göra då??

Permalänk
Hedersmedlem

Byt biosbatteri först och se vad som händer.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem

*** en tråd raderad ***

Jag har raderat en av TS trådar som dubblett, eftersom den inte fått några svar, men egentligen handlade det om korspostning, vilket inte är tillåtet:

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Om regeln inte följs kan samtliga trådar i ämnet komma att låsas och TS kan förlora rätten att ställa fler frågor i ämnet.

Tänk också på att bumpning inte är tillåtet. Läs gärna igenom forumreglerna.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Byt biosbatteri först och se vad som händer.

Händer precis samma sak som förut när jag bytte batteri

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Orrehehe:

Händer precis samma sak som förut när jag bytte batteri

Du nämnde inget om att du bytte batteri, men då den inte verkar känna av ditt tangentbord så testa med ett PS2-kopplat sådant om det inte är ett sådant du använder redan för då får du testa med USB-dito istället.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Du nämnde inget om att du bytte batteri, men då den inte verkar känna av ditt tangentbord så testa med ett PS2-kopplat sådant om det inte är ett sådant du använder redan för då får du testa med USB-dito istället.

Bytte batteri när du nämnde det, har inget sådant tangentbord hemma just nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orrehehe:

Bytte batteri när du nämnde det, har inget sådant tangentbord hemma just nu...

Kan dock säga att jag hade exakt samma problem för inte så länge sedan. Tangentbordet var helt stendött. Testade med USB, PS2, nollställa BIOS, tangentbordet fungerade på andra datorer etc. Problemet var då moderkortet som hade fått sig en smäll av att datorn stängde av sig i och med blixten/strömmen la av.

Kan definitivt vara moderkortet som är paj, men jag hade testat ett annat tangentbord eller PS2/USB-konverter.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A