Gamla saker vi använt men helst velat undvika

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_Moridin:

Ett Soyo Socket A moderkort som endast förstörde ett SB Live! 5.1 ljudkort för mig. Båda hamnade i soptunnan sedan.

Åfifan, jag hade ett ASRock som tog sönder tre IDE-diskar för mig.
Lämnade in kortet hos fördetta "PC Office" i Helsingborg.
"Moderkort äter inte hårddiskar" fick jag till svar.
Lämnade skiten på disken och gick, mindre än ett halvår senare kursade de.

Karma <3

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Att behöva fråga mamma om man fick använda Dial-Upen för att sitta på msn i 10minuter

Skickades från m.sweclockers.com

(Y)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_Moridin:

Ett Soyo Socket A moderkort som endast förstörde ett SB Live! 5.1 ljudkort för mig. Båda hamnade i soptunnan sedan.

Ah, i så fall kan jag bidra med en Creative 4X CD-ROM som jag tror (?) hade ATAPI men krävde speciell Mitsumi-drivrutin för att fungera i DOS. Den CD-ROM pajade mitt första SB Live! Value. Jag försökte med åtskilliga drivrutiner, olika moderkort osv men ljudkortet orsakade frysningar hela tiden efter att den använts i samband med den CD-ROM. Nu vet jag att Live! är ökända för att krascha och jag har sedan dess avverkat ett till ljudkort i den serien, men det första exemplaret fungerade fint innan jag kopplade in CD-ROM på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Åfifan, jag hade ett ASRock som tog sönder tre IDE-diskar för mig.
Lämnade in kortet hos fördetta "PC Office" i Helsingborg.
"Moderkort äter inte hårddiskar" fick jag till svar.
Lämnade skiten på disken och gick, mindre än ett halvår senare kursade de.

Karma <3

hade ett liknande problem med dessa där en polare lämnade in datorn för att laga startknappen, fick tillbaka den och knappen började låta konstigt efter en vecka.. jag öppnade datorn och det visade sig att de hade satt en tejpbit på den för att laga och tagit 800kr i betalning.
gick ner och fick svaret "vi gör inte såna fel"

en gammal zip-drive är väl det jag hade kunnat klara mig utan, hade en till min gamla mac men när den varvade och knakade så trodde man fan bjälkarna i huset skulle ge sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Diskettklippare.

En liten sak som klippte ett extra hål i sidan på "enkelsidiga" 5.25" disketter så man kunde använda dom som dubbelsidiga.
Undrar vad den fabriken tillverkar nuförtiden?

Tårtspadar!

Permalänk
Medlem

Token Ring.

Avskydde det. Jag fick ärva ett Token Ring-nät när jag fick en anställning för femton år sen. Det var byggt för att vara fysiskt pålitligt men det var ett absolut helvete att få att fungera med datorer nyare än 1990. Drivrutiner och ringkort var mer sällsynta än tänder på höns. När jag till sist fick klartecken att riva TokenRingen och ersätta med ethernet var jag överlycklig tills jag fick vet att jag själv skulle få dra alla kablar och nypa alla kontakter samt droppkablar. Men det var värt det för att bli av med en av de sista relikerna på det bygget.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Windows 95 på för lite minne, så man ständigt fick sitta och böka för att få fatt i tillräckligt för att kunna starta C&C eller Warcraft 1.

Eller företagsbunden dail-up internet. blew.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bagfalls:

Windows 95 på för lite minne, så man ständigt fick sitta och böka för att få fatt i tillräckligt för att kunna starta C&C eller Warcraft 1.

Eller företagsbunden dail-up internet. blew.

En annan har testat Windows 95 på en 386sx med 3MiB RAM. 2 MiB standard 72 pins modul, och en hel extra MiB via ett speciellt 16 bit ISA-kort proppad med DIP-kretsar.

Tog en halvtimme att starta, och swappen gick konstant.
Men det gick

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

kuldatormus... :c

Visa signatur

corsair hx 750w 80+ gold | FX 8320 octacore 4,5ghz |custom loop vattenkylning för processorn| 970a-g43 msi | Radeon HD powercolor 7970| 1x360gb lacie 7200rpm| OCZ agility 2 40gb | nzxt phantom vit | 8GB ballistix sport vlp 1866mhz |
planering: vattenblock för grafikkort

Permalänk
Medlem

1. LongPlay funktionen på VHS-spelare/inspelare.
2. Våran VHS som inte klarade av LongPlay.

Vårt hushåll var lite senare än alla andra att skaffa sattelit-tv. Varpå mina polare ibland spelade in filmer som jag ville se, snälla som de var. Dock hade de inte i åtanke att teknikutvecklingen i deras hushåll var längre framskriden än i vårt, vilket ofta resulterade i att jag med stor besvikelse fick se en film utan ljud och i dubbla hastigheten.
Dessutom blev både bild- och ljudkvalitén avsevärt mycket sämre med LP.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Datorer utan hårdiskar!
1988 gjorde jag och några kompisar ett skolarbete, ett komprimeringsprogram som anväde Huffmankodning (http://sv.wikipedia.org/wiki/Huffmankodning).
Vi skrev i C på Ericsson PCs, 8086:or med dubbla 5.25" enheter.
Man hade sitt program i den ena 5.25:an och i en andra körde man först kompilatorn och sedan länkaren.
Tog ett tag att få igenom sitt program.
Man lärde sig att läsa igenom koden för att slippa syntaxfel...
Minns att det gick i raketfart senare när man kompilerade samma program på en 286:a med hårddisk.

Permalänk
Inaktiv

Mina piratade Windows-skivor som alltid ledde till problem. Vi hade aldrig råd att köpa äkta vara.

Dessutom alla uråldriga Pentium MMX, Duron, Celeron, Athlon 64 och Phenom X3 som hängde med när de inte längre höll måttet.

Först nu som jag har en riktig dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ordningsvakt:

kuldatormus... :c

Razer Boomslang 2000 <3

Skrivet av ThomasLidstrom:

Datorer utan hårdiskar!
1988 gjorde jag och några kompisar ett skolarbete, ett komprimeringsprogram som anväde Huffmankodning (http://sv.wikipedia.org/wiki/Huffmankodning).
Vi skrev i C på Ericsson PCs, 8086:or med dubbla 5.25" enheter.
Man hade sitt program i den ena 5.25:an och i en andra körde man först kompilatorn och sedan länkaren.
Tog ett tag att få igenom sitt program.
Man lärde sig att läsa igenom koden för att slippa syntaxfel...
Minns att det gick i raketfart senare när man kompilerade samma program på en 286:a med hårddisk.

På tal om saker som går snabbare, jag minns att en polare bad mig rendera en 3D-bild åt honom eftersom jag hade en P1 MMX på 200 MHz och han hade bara en 486a. Det tog "bara" ett dygn på min dator nämligen
Idag renderar man sånt i realtid.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Datorer med en CD läsare men som inte har native CD läsar drivers. Så man måste ha en disk med typ en supersimpel modell av DOS på och som har drivrutiner för CD läsaren, så att man kan starta CD läsaren och installera Windows. Ett jävla helvete är det då skivan håller för evigt men disketten dör efter 5 år.

Permalänk

diskett läsaren.
användes flitigt då jag fick min första PC, men som sedan togs bort helt då man inte såg någon som helst poäng med den.
men så var det en gång då min dator krånglade och en ominstallation behövdes.
en kompis som hjälpte mig hade någon "oklar" OS skiva som krävde att en del filer skulle installeras manuellt, inga problem sa kompisen och tog fram en diskett och letade efter diskett stationen som inte fanns.
så det sket sig och datorn fick stå ofixad tills jag hade skaffat en diskett station vilket var jävligt drygt.
så nu mera, oavsett om den bara sitter i datorn och samlar damm, så inkluderar jag alltid en diskett station i mina dator byggen.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Jag spelade alltid playstation 1 i svartvit då min bror chippat det och jag hade fel sorts kabel.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Asus EEE PC 900 hade man ju egentligen både kunnat ha och mista. Vilken skräpdator det var, så här i efterhand.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Ett annat fint guldkorn från historiens teknologiska avskräden: Windowsdatorn - innehöll ett proprietärt operativsystem som var oförtjänt vanligt förekommande. Skum minneshantering, ingen pakethantering, dåligt med valmöjligheter i GUI:t, klarade endast stängda filsystem som led av fragmentering, conf-inställningar memorerades i ett horribelt "register". Hela OS:et självdestruerades sakteligen med tiden tills datorn blev så olidligt seg att alltihop fick installeras om och man var tillbaka på ruta ett igen.
Ibland undrar man hur folk faktiskt kunde acceptera dåtidens teknik i sin vardag.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Räknas Flash och Java som gamla förlegade prylar?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Skoldatorer. Och alla program som låg på dem. Det var ju alltid bara Internet Explorer 6 (runt 2010) och sånt.

Men det värsta exemplet är nog DigiFlisp, ett program för att bygga grindnät som vi måste använda i Grundläggande datorteknik (Chalmers). Man kan verkligen inte göra NÅNTING med tangentbordet. ALLT måste göras med musen. (Då menar jag saker som att tabba mellan textfält och att skapa helt vanliga objekt.) Och inte nog med det: INGENTING ligger lättillgängligt. Alla objekt man ofta vill skapa ligger djupt ner i undermenyer och man kan inte skapa dem på något annat sätt.

Ahh... De vi hade i grundskolan var nog inte bra för någonting. (Superkompakt formfaktor)

Vi brukade roa oss med något "Fråga doktorn" program som fanns med. Brukade ändra alla hans fraser och ord till lite roliga saker.

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem

Skicka alla "coola" ringsignaler och jar-spel till polarna via IR.
Det var magiskt när man fick bluetooth i telefonerna

Permalänk
Medlem

När jag var tvungen att ladda Turbon innan jag kunden ladda spelet (Vic 20), + stjärnmejseln att trimma tonhuvet med varje spel!

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

en gammal zip-drive är väl det jag hade kunnat klara mig utan, hade en till min gamla mac men när den varvade och knakade så trodde man fan bjälkarna i huset skulle ge sig.

BAH! Zipdrive! Vilket härke det var, ursch och fy, att inte fler tagit upp det i tråden... Haha vi har det bra nu för tiden

//Mhisha.

Visa signatur

Intel i7-7700K - Z270 - 16GB - 250GB SSD - Nvidia GTX1070

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jink:

Räknas Flash och Java som gamla förlegade prylar?

Det är ju sånt man gärna vill undvika men det skräpet används ju aktivt än idag av kodare som vill surfaren illa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Ett gammalt USB-anslutet ADSL-modem från D-Link är nog det första jag kan komma på. Instabil, USB-porten hade en förmåga att glappa, drivrutinerna var urusla och man behövde även ställa in olika värden för att ens få någon anslutning. Usch.

Eftersom en del även nämner mjukvara så ligger Solidworks 2007 (extremt instabil 3D CAD-mjukvara) och min banks säkerhetsmjukvara som inte fungerade speciellt bra, då jag under XP- och tidig Vista-era primärt körde Linuxdistros, bra till.

Skrivet av saturday_sun:

Asus EEE PC 900 hade man ju egentligen både kunnat ha och mista. Vilken skräpdator det var, så här i efterhand.

900-modellen var ju i det närmaste ett mästerverk jämfört med Eee 4G:

Skärm på 7" med den smått oanvändbara upplösningen 800x480 var ingen höjdare. Prestandan var ändå rätt fin i den, storleken riktigt underbar för mobilt bruk, tangentbordet smått men fungerade som förväntat. Trist batteritid samt ganska hög värme är vad som gjort att min blivit liggandes på en hylla inför något slags projekt. Allt som allt så tycker jag inte att den riktigt platsar i tråden även om senare modeller blev betydligt bättre.

Permalänk
Medlem

Min dator med en AMD K6-2 350 MHz på ett AOpen AX59 Pro. Har aldrig haft en sämre dator, eller någon som varit en större besvikelse. Den första CPU'n jag fick hem var dessutom defekt, men fick hålla på och bråka med den svenska återförsäljaren i nästan tre månader eftersom "det kan inte vara fel på CPU'n".

Det enda jag ångrar såhär i efterhand var att jag inte bara returnerade skiten och gick över till Intel redan då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har gjort nått dumt idag, jag städade lite och hittade en dammig, blekt diskett, en sak som jag ofta behövt använda men önskar att jag sluppit använda för det var en bootdisk till win 98 och den tvingades man använda ofta pga att man var tvungen att ominstallera relativt ofta på den tiden.
Därför tänkte jag det kunde vara skoj att höra/se om någon annan minns någon datorrelaterad pryl de "tvingats" använda snarare än velat använda?
Har ni några minnen som idag väcker en hatkärlek ?
Så här såg den förbenade disken ut:
http://forumbilder.se/CG2R2/win98-bootdisk.jpg

Ni fick hålla på att installera om bara för ni satt och installerade alla program på "PC för allas" CD. Sedan tog ni bort eländet och installerade alla nya när nästa tidning kom. Klart som 17 det blev problem...

Så något som jag inte velat använda var alla trista datorblaskor.

Permalänk

En Apple Performa 400 med "original" skärm. Skärmen var så usel att man fick svårt att fokusera efter 30-45 minuters användning.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Matrisskrivare! Hette de så?
Satan i gatan vilket oljud de bjussade på.

Fast med dom kunde man ju skriva ut med karbonpapper... vilken skrivare klarar det idag

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isecore:

Token Ring.

Avskydde det. Jag fick ärva ett Token Ring-nät när jag fick en anställning för femton år sen. Det var byggt för att vara fysiskt pålitligt men det var ett absolut helvete att få att fungera med datorer nyare än 1990. Drivrutiner och ringkort var mer sällsynta än tänder på höns. När jag till sist fick klartecken att riva TokenRingen och ersätta med ethernet var jag överlycklig tills jag fick vet att jag själv skulle få dra alla kablar och nypa alla kontakter samt droppkablar. Men det var värt det för att bli av med en av de sista relikerna på det bygget.

Hahaha token ring va så sjukt dåligt
O fruktansvärt att hålla support på tyckte jag

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.