Besluts ångest! gtx 780 vs Oculus rift?

Permalänk
Medlem

Besluts ångest! gtx 780 vs Oculus rift?

Tjena, har fått lite beslutsångest. Har just nu ett gigabyte 7950 som jag gärna vill byta ut till ett gtx 780, är det värt prestanda skillnaden? Samtidigt vill jag köpa en Oculus rift när den kommer ut, vilket den kanske gör i sommar. Är det värt att köpa ett Asus gtx 780 eller ska jag spara och skaffa en Oculus rift istället?

Permalänk
Medlem

Jag hade så köpt ett gtx 780 istället och väntat med oculus rift tills nya förbättrade verisoner kommer ut. Men det är jag

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk

Vänta på Maxwell. 7950 håller fortfarande.

Permalänk
Inaktiv

Vad vill du ha mest av en occulus och en nytt grwfikkort

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon81912:

Vad vill du ha mest av en occulus och en nytt grwfikkort

Båda två antagligen

Permalänk
Medlem

Känner du att du vill punga ut lite mer FPS, visst ta 780. Men tycker du att prestandan räcker, ta Oculus rift. Kan också säga att Oculus rift är en riktigt cool upplevelse! Skit fränt rent ut sagt. Detta är dock egentligen ingen grej andra kan svara på, det är helt upp till vad du känner för. personligen hade jag tagit Oculus Rift bara för att jag inte är så nojig när det gäller att ha mycket FPS, jag klarar mig fint på 45-50 FPS på medium/high.

Permalänk

Oculus rift och Project cars tillsammans med en bra ratt.... mmmm......

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Vänta på Maxwell. 7950 håller fortfarande.

När kommer Maxwell? är det 800 serien?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crewsom:

Känner du att du vill punga ut lite mer FPS, visst ta 780. Men tycker du att prestandan räcker, ta Oculus rift. Kan också säga att Oculus rift är en riktigt cool upplevelse! Skit fränt rent ut sagt. Detta är dock egentligen ingen grej andra kan svara på, det är helt upp till vad du känner för. personligen hade jag tagit Oculus Rift bara för att jag inte är så nojig när det gäller att ha mycket FPS, jag klarar mig fint på 45-50 FPS på medium/high.

Har testad oculus rift, helt sjukt coolt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver32:

Har testad oculus rift, helt sjukt coolt!

Kör på en Oculus då 7950 är fortfarande ett väldigt bra kort som pungar ut bra med FPS !

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Kör på en Oculus då 7950 är fortfarande ett väldigt bra kort som pungar ut bra med FPS !

Frågan är när den slutliga versionen kommer, kan ta till nästa år

Permalänk
Medlem

Är det verkligen klart att oculus släpps i sommar? Vad jag vet ska dom väl fortsätta fila på den åtminstone nåt år till?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Oculus rift och Project cars tillsammans med en bra ratt.... mmmm......

Jasså, Oculus rift och Leisure Suit Larry 12.... mmmm ....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Ungefär när kommer nya maxwell serien? Ett 880 vore ju najs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver32:

Ungefär när kommer nya maxwell serien? Ett 880 vore ju najs

Svårt o säga. Kepler är juh ett år gammal nu och Titan Black var väll det sista upphottade "hostet" i serien.
Så rent teoretiskt borde vi igentligen ha Maxwell emot sen sommaren.
Problemet ligger nog i att Radeon R9 serien för tillfället inte utgör ett sådan hot att det brinner
hos nVIDIA. Vi får nog vänta till slutet 2014.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Relik 📜

*tråd rensad*

Observera att så kallade bump-inlägg inte är tillåtna på SweClockers.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver32:

Tjena, har fått lite beslutsångest. Har just nu ett gigabyte 7950 som jag gärna vill byta ut till ett gtx 780, är det värt prestanda skillnaden? Samtidigt vill jag köpa en Oculus rift när den kommer ut, vilket den kanske gör i sommar. Är det värt att köpa ett Asus gtx 780 eller ska jag spara och skaffa en Oculus rift istället?

Att spela med Oculus Rift på ett 7950 kommer inte vara nån hit, så ska du skaffa Rift behöver du nytt grafikkort med.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att Oculus rift är vrålhäftigt som koncept, men nuvarande version är helt enkelt för lågupplöst för att vara användbar mer än som teknikdemo.

Permalänk
Medlem

Vänta på oculus till i höst/vinter. Skall tydligen släppas till konsumentmarknaden då.
Så om du känner att du har råd med graffe nu och ett oculus i vinter så ta dom i den ordningen.
Om inte så spar till oculus och kör vidare på ditt 7950 då det är ett mycket kompetent kort.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver32:

Frågan är när den slutliga versionen kommer, kan ta till nästa år

Crystal Cove verkar ju riktigt coolt, frågan är när den når oss konsumenter.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

Rift kommer inte släppas i konsumentversion förrän Q4 2014 / Q1 2015, enligt de senaste ryktena i http://www.reddit.com/r/oculus

Det senaste uttalandet från Palmer Luckey angående releasedatumet var "If we didn't ship by the end of 2015, something went horribly wrong"

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver32:

Tjena, har fått lite beslutsångest. Har just nu ett gigabyte 7950 som jag gärna vill byta ut till ett gtx 780, är det värt prestanda skillnaden? Samtidigt vill jag köpa en Oculus rift när den kommer ut, vilket den kanske gör i sommar. Är det värt att köpa ett Asus gtx 780 eller ska jag spara och skaffa en Oculus rift istället?

I ditt fall hade jag faktiskt sparat mina pengar. Uppgraderingen av kort kommer inte ge så mycket om du inte värderar ökning i någon detaljrikedom extrem mycket. Du har ett bra kort som inte gjort sitt än... Och vad du ska göra istället. Vänta... det dyker alltid upp något man vill göra. Det är bättre att ha kvar friheten när möjligheten dyker upp.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Om Oculus rift kommer till vintern kommer jag ju ha råd om jag köper ett 780 nu. Frågan är hur värt det är att köpa ett 780;) är typ 40-50% bättre prestanda:)

Permalänk
Medlem

Kanske blir att köpa ett Maxwell kort tillsammans med Oculus?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Kanske blir att köpa ett Maxwell kort tillsammans med Oculus?

Orkar inte vänta Maxwell kan ju dröja till nästa år!

Permalänk
Skrivet av Oliver32:

Orkar inte vänta Maxwell kan ju dröja till nästa år!

Precis som Oculus då. Vill du ha både det samt ett fett grafikkort till att driva det med så spara pengarna och köp nytt kort samtidigt som Oculus kommer. Eftersom du redan verkar överväga att köra på med ditt 7950 till förmån för Oculus så kör på det till det kommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver32:

Orkar inte vänta Maxwell kan ju dröja till nästa år!

Alltså maxwell har ju redan kommit (750ti), frågan är bara när 20nm maxwell kommer (800-serien). Antar att det kommer så fort TSMC är redo, vilket lär vara i år iaf http://www.decryptedtech.com/news/tsmc-starts-mass-production...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Alltså maxwell har ju redan kommit (750ti), frågan är bara när 20nm maxwell kommer (800-serien). Antar att det kommer så fort TSMC är redo, vilket lär vara i år iaf http://www.decryptedtech.com/news/tsmc-starts-mass-production...

Ser lovande ut

Permalänk
Skrivet av orig_rejser:

Oculus rift och Project cars tillsammans med en bra ratt.... mmmm......

Sitter själv och tänker i de banorna.
Har redan G27
Har redan snabbt grafikkort i den datorn som ska köra det, men...

Har ingen Oculus Rift.

Hade varit najs om någon i Jönköpings trakterna ville sälja sin eller hur lång tid tror ni det kommer ta innnan Crystal Cove kommer ut som devkit?

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB