Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Skolläxa....

Audiofil är en person som köper dyra hörlurar + dac för flera tusen för att märka 0.01 skillnad som oftaste är psykologiskt....
datorentusiaster är en mycket bredare grupp... men ex är en gamer som vill ha 60+ FPS i alla spel samt vill ha en tyst dator som möjligt med den maffigaste skärmen

Jag har ingen separat dac och jag lyssnar extremt sällan på mina inte dyra hörlurar, så då är jag ingen audiofil?
Ifall audiofiler är såna som du beskriver ovan så finns de många såna på detta forum, och färre på renodlade "hifi"forum?

Gamers brukar väl bry sig minst om tysta datorer?

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

En vanlig musiklyssnare använder anläggningen för att lyssna på musiken, en audiofil använder musiken för att lyssna på anläggningen.

Så antingen bryr man sig inte alls eller så bryr man sig enbart om anläggning?
Finns det vanliga musiklyssnare som bryr sig, och vad kallas de isåfall?

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem

Nog för att de är skapligt nördiga i Guldörat, men den här är snudd på värre tycker jag. Helt klart en Audiofil personifierad :I

https://www.youtube.com/watch?v=OnZdU-CuIio

Bara Elektrostatarna i början gör det värt att kika på klippet, ser mer ut som en hjälm än hörlurar.

Visa signatur

Data Data

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Audiofil är en person som köper dyra hörlurar + dac för flera tusen för att märka 0.01 skillnad som oftaste är psykologiskt....

Att man bara märker "0.01" skillnad mellan olika hörlurar är rent bullshit. Äger själv flera par hörlurar och det är STOR skillnad mellan dem. Och nej, man är inte audiofil bara för att man köper dyra hörlurar.

Visa signatur

DR.DAC 2 DX | AKG K7XX / Ultrasone HFI-2400 / Alessandro MS1i

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Skolläxa....

Audiofil är en person som köper dyra hörlurar + dac för flera tusen för att märka 0.01 skillnad som oftaste är psykologiskt....
datorentusiaster är en mycket bredare grupp... men ex är en gamer som vill ha 60+ FPS i alla spel samt vill ha en tyst dator som möjligt med den maffigaste skärmen

Haha inbilla dig inte att det är någon mening med i7 4930k, 32gb ram, trippla gpu:er och vattenblock på varenda komponent och chipset i en gaming dator som ska klara 60fps, lite samma sak som att köpa väldigt dyra anläggningar, bara att anläggningen förmodligen kommer ha bättre andrahandsvärde efter något år.

En audiofil för mig är någon som strävar efter så korrekt ljudåtergivning som möjligt och har stort intresse av musik och välljud sen om man väljer budget, dyr eller diy vägen är upp till var och en.

Permalänk
Skrivet av slobbster:

en audio fil kan väl vara tex .flac eller .mp3?^^

Helt rätt. Men här diskuteras det Audiofil och inte audio fil.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Så antingen bryr man sig inte alls eller så bryr man sig enbart om anläggning?
Finns det vanliga musiklyssnare som bryr sig, och vad kallas de isåfall?

De menar nog att den dag du kommer på dig själv med att lyssna på låtar du egentligen inte gillar för att de får anläggningen att prestera till max är den dag du kan kalla dig en äkta audiofil. Men om du fortfarande lyssnar på samma gamla "sönderproducerade" låtar som innan du köpte fancy anläggning så sätter du musiken före anläggningen

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av inquam:

En skum typ som smyger runt hifi butiker och suktar efter de stackars små varorna. De delar också ofta bilder på sina senaste erövringar med varandra i olika öppna och slutna sällskap på internet. Om du ser någon försöka lura med sig någon stackars högtalare i en bil eller något så ingrip gärna.

att "sätta på" högtalaren eller slutsteget fick just en helt ny betydelse

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Fairlane:

Helt rätt. Men här diskuteras det Audiofil och inte audio fil.

Topic var särskrivet ursprungligen om jag inte minns fel.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

En person som är intresserad av musik och dess tillbehör. Verkligen är intresserad i det som köps in i ljud och inte mätt i pengar. Man kan påstå att det är en ljud nörd. Mycket svåare beskrivning än så är det inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

för mig är det en som vill få fram musiken som den är tänkt att vara och inte endast en j****a massa bas. många nöjer sig ju med att rummet bara skakar och är högt menlåter skräp och det är verkligen inte en audiofil, tycker jag iallafall. Men sen kan man ju undra om audiofiler kan njuta av andra audiofilers anläggningar utan vilja göra egna inställningar eller om det verkligen finns någon "ultimata" inställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

De menar nog att den dag du kommer på dig själv med att lyssna på låtar du egentligen inte gillar för att de får anläggningen att prestera till max är den dag du kan kalla dig en äkta audiofil. Men om du fortfarande lyssnar på samma gamla "sönderproducerade" låtar som innan du köpte fancy anläggning så sätter du musiken före anläggningen

Men isåfall finns väldigt få audiofiler överhuvudtaget? Jag har hört talas om denna typ av audiofiler men aldrig mött nån. Vad ska alla som har sjyssta anläggningar men som lyssnar på musik de faktiskt gillar kallas isf?
Ska man definiera en grupp utifrån de extremaste inom den?

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk

En filmjölk med ljud

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Topic var särskrivet ursprungligen om jag inte minns fel.

Rekommenderar att du besöker en mottagning för omgående demenstest!

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bumbsan:

Att man bara märker "0.01" skillnad mellan olika hörlurar är rent bullshit. Äger själv flera par hörlurar och det är STOR skillnad mellan dem. Och nej, man är inte audiofil bara för att man köper dyra hörlurar.

drog bara en simpel analys men för mig tex så hör jag knappt någon skillnas mellan lurar för 2000kr och ett par för 10000kr utan en dac och amp

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

En person som lägger ner enorma summor på tillbehör för att få fram deras "rätta" ljud.
Om du sitter på olika hörlurar för att dom alla är perfekta för sin sak så är du klassad audiofil.

Vi snackar inte om en Svensson som köper ett hemmabio system och går på vad NetonNet försäljaren säger.
Utan denne person har ljud som ett intresse och hobby, att uppnå perfektion är något som denne strävar efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

drog bara en simpel analys men för mig tex så hör jag knappt någon skillnas mellan lurar för 2000kr och ett par för 10000kr utan en dac och amp

Vadå utan dac och amp, vem köper lurar för 10k och kopplar in dem direkt i moderkortet eller iphonen?

Märker heller ingen skillnad när jag sätter på mina Formel1 däck på min Fiat Punto, den går lika sakta för det..

Permalänk
Medlem

Audio betyder ljud och fil kommer av grekiskans filo (φιλο) som betyder att älska.
Audiofil betyder då en som älskar ljud.
Det måste inte vara det dyraste eller det bästa men så länge man älskar ljud så är man en audiofil.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Rekommenderar att du besöker en mottagning för omgående demenstest!

Nu minns jag inte vad jag skrev, men skulle du köpa min bil eller var det jag som skulle köpa din?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

En person som lägger ner enorma summor på tillbehör för att få fram deras "rätta" ljud.
Om du sitter på olika hörlurar för att dom alla är perfekta för sin sak så är du klassad audiofil.

Vi snackar inte om en Svensson som köper ett hemmabio system och går på vad NetonNet försäljaren säger.
Utan denne person har ljud som ett intresse och hobby, att uppnå perfektion är något som denne strävar efter.

Hur mycket är "enorma summor"? Spelar inkomst roll, eller är det ett absolut belopp?
Vad är tillbehör?

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem

en audiofil är väl någon som gillar ljud.

och gillar man inte ljud då kan man ju lyssna på en billig anläggning för det är ju oljud

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pjäxa:

Hur mycket är "enorma summor"? Spelar inkomst roll, eller är det ett absolut belopp?
Vad är tillbehör?

De som lägger ut enorma summor är sällan audiofiler utan tillhör den grupp som köper andra dyra saker just pga att det är dyrt, prestandamässigt blir det inte bättre än rimligt dyra saker men det finns ju alltid de som vill ha guld och bling eller vissa märken där man inte betalar för prestanda utan status.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Är inte det någon som blir sexuellt upphetsad av musik?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"Audiofiler har av det skälet ofta ett stort intresse för musik man också för ljudteknik, ljudmiljöer och allmänna ljudkvalitetsfrågor."

Tycker det stämmer rätt bra. Mitt byggprojekt hemma i huset just nu är att akustikreglera biorummet så vetenskapligt som möjligt, så utifrån det så känner jag mig nog som en audiofil på ett positivt sätt. Men ordet används ju i praktiken bara som något nedsättande på forum osv. Jag skulle liksom inte presentera mig för folk med "Hej jag heter Frux och är audiofil"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De som lägger ut enorma summor är sällan audiofiler utan tillhör den grupp som köper andra dyra saker just pga att det är dyrt, prestandamässigt blir det inte bättre än rimligt dyra saker men det finns ju alltid de som vill ha guld och bling eller vissa märken där man inte betalar för prestanda utan status.

Nu finns det ju saker som vi vet är objektivt bättre på alla sätt och viss men som också kostar rätt mycket.
LTS haussar väl Brystons stora steg, de kvalificerar sig nog som "enorma summor", de större Ino grejerna ligger också därikring, de köps ju inte av blingfolket. En idealisk objektivistrigg skulle också kosta "enorma summor".

De jag stött på som har köpt riktigt dyr hifi har oftast haft ekonomi därefter (+100k/mån), visst finns det säkert ett inslag av bling i det hela, men det är det på alla konsumentprodukter för de här människorna, en Porsche är inte bara ren prestanda heller. De med dyrast anläggningar brukar var hemligast också är min erfarenhet.
Det finns väldigt lite skryt/ blingvärde i hifi (B&O exkluderat), bättre att lägga pengarna på nästan vad som helst då. Det finns knappast skrytvärde i något som tvelanders rigg utanför datorentusiastkretsar heller.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pjäxa:

Nu finns det ju saker som vi vet är objektivt bättre på alla sätt och viss men som också kostar rätt mycket.
LTS haussar väl Brystons stora steg, de kvalificerar sig nog som "enorma summor", de större Ino grejerna ligger också därikring, de köps ju inte av blingfolket. En idealisk objektivistrigg skulle också kosta "enorma summor".

De jag stött på som har köpt riktigt dyr hifi har oftast haft ekonomi därefter (+100k/mån), visst finns det säkert ett inslag av bling i det hela, men det är det på alla konsumentprodukter för de här människorna, en Porsche är inte bara ren prestanda heller. De med dyrast anläggningar brukar var hemligast också är min erfarenhet.
Det finns väldigt lite skryt/ blingvärde i hifi (B&O exkluderat), bättre att lägga pengarna på nästan vad som helst då. Det finns knappast skrytvärde i något som tvelanders rigg utanför datorentusiastkretsar heller.

Bryston är mest större än en moddad 1090 eller 208a, de presterar i övrigt inte direkt bättre, själv tycker jag att Ino snarare är väldigt prisvärt och inte i kategorin "enormt dyrt" däremot är försäljningsmetoden lite egen men de som köper dem får man väl klassa som att de bryr sig och gör ett aktivt genomtänkt val.
Typiska audiofiler köper Ino ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

De flesta är väl mer elller mindre audiofiler, vem vill inte ha bra ljudkvalitè?

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem

Varför klanka ner på folk om dom har intresse för ljud och vill hitta den perfekta ljudanläggningen. Deras val, deras pengar. Vill man bli nöjd så kostar det. Oavsett om det är en bil/båt/hus/dator/ljud.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zax89:

De flesta är väl mer elller mindre audiofiler, vem vill inte ha bra ljudkvalitè?

Folk som lyssnar på Markoolio och radiohitsen och inte bryr sig om musik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bryston är mest större än en moddad 1090 eller 208a, de presterar i övrigt inte direkt bättre, själv tycker jag att Ino snarare är väldigt prisvärt och inte i kategorin "enormt dyrt" däremot är försäljningsmetoden lite egen men de som köper dem får man väl klassa som att de bryr sig och gör ett aktivt genomtänkt val.
Typiska audiofiler köper Ino ?

Nä, Ino är nog inte typiskt för audiofiler, mer typiskt för en subgenre. Vad jag sett av ett komplett Inosystem utbyggt med subbar, delning osv så har det kostat som "high-end", pIP eller hur de små nu heter var inte vad jag tänkte på.
Bryston var mer ett exempel på att även mät/objektivist/studio-sidans prylar drar i väg i pris.

Men frågan vad som är att betrakta som "enorma belopp" kvarstår, och spelar beloppen roll egentligen, kan man inte vara audiofil med liten budget?

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell