krävs aktiva kylning på epox 8rda+ NB för stabilitet?

Permalänk
Hedersmedlem

krävs aktiva kylning på epox 8rda+ NB för stabilitet?

har läst att kylningen på 8rda's nordbrygga är mycket dålig, behöver mna köpa ny fläns och kanske fläkt till nordbrygga för att kortet ska fungera stabilt? lr är det bara nödvändigt vid överklockning osv...? btw: nån som vet nåt om abit's nforce2 kort, nfs7 lr vad det heter.. nått att ha?

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk

Permalänk
Medlem

Om du ska köra hög fsb så kan nog aktiv kylning på NB vara ett bra tillskott. Sen kan du flytta ner orginalkylningen på SB som blir ganska varm också vid överklockning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Hedersmedlem

så om jag inte tänker klocka mitt kort någonting så är detinte nödvändigt...? Datorn kommer ju stå på långa stunder med ihärdigt spelande... om jag nu får igång 8rda+ som förhoppningsvis kommer snart

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk

Permalänk
Medlem

Nä, då behövs det inte dom är designade att köras i 166mhz fsb utan extra kylning.

Men jag tycker att det är kul att modda så jag bytte flänsen andra veckan mot en Zalman och flyttade ner orginalkylningen till SB

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk

vad är SB?

Permalänk

South Bridge ... Sen kan du allti sätta på kylflänsar på MOSFETs . Dett ger stabilare spänning.

mvh
nincom

Visa signatur

[Prometeia /r507mod kommer][NF7][2*256 Twinmos w/winbond][9800pro@515/395 vdimm,vgpu modd][XP 1700+@2909mhz][ Lian Li PC70][19"][Enermax 550w] [MAZE 4-1GPU+172w tec, Z-chipset block + 80w tec, Double Heater Core , hydor L30]

Permalänk
Hedersmedlem

MOSFET ? vad är det? hur ser det ut?

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk

Permalänk
Medlem

Zalman flärren är juh å passive.. heh!

Permalänk
Medlem

[scrooge]

Så här ser MOSFETs ut:

Visa signatur

EPoX EP-8RDA+[¤]Athlon XP 2100+[¤]TwinMOS PC3200 m/Winbond[¤]Radeon 9700[¤]Antec 480W[¤]Vattenkylning[¤] 3D Mark 2001 SE

Permalänk

Hur ska man få kylning ditt???
Små små flänsar???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chrisse_1
Hur ska man få kylning ditt???
Små små flänsar???

Ja.

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk

nån som har kylning på mosfets som kan ta bild?

Visa signatur

((::In Trance We Trust::))
E6600 7900GTO

Permalänk

Vars kan man få tag i såna små flänsar eller måste kan gör säljv???
Hur ska man få fats dom??Lim?

Permalänk
Medlem

Hur är det med A7N8X, är NB flänsen där något att ha? Eller borde jag kanske byta till en Zalman nb32? Vilken är bäst av dessa? Sen undrar jag var man kan köpa papst 40mm 14db fläktar. Kanske en sån på NB också?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wannabe
Hur är det med A7N8X, är NB flänsen där något att ha? Eller borde jag kanske byta till en Zalman nb32? Vilken är bäst av dessa? Sen undrar jag var man kan köpa papst 40mm 14db fläktar. Kanske en sån på NB också?

papst fläktarna finns @ www.coolputer.fi

Visa signatur

((::In Trance We Trust::))
E6600 7900GTO

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vicmeister
papst fläktarna finns @ www.coolputer.fi

Tack. Ganska högt pris tycker jag... Får nog lösa kylningen på annat sätt. Har ju lite småfläktar hemma. Men är zalman nb flänsen bättre än original på A7N8X?

Permalänk

Hur märker man att SB/NB blir för varma när man ökar FSBn.
Hänger sig datorn, lr går saker och ting sönder?

Tänkte köpa en sådan fläkt med arm som man får till Zalman6500, och rikta den mot NB, kan funka kanske....

Permalänk
Medlem

www.8rda.com
Där finns bilder på lite olika kylningsalternativ

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så här ser mina mophets ut:

http://www.angelfire.com/linux/siefer/Benchtest/mosphets.JPG

(ctrl-c i nytt fönster funkar inte annars)

Flänsarna finns på www.gtek.net

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siefer
Så här ser mina mophets ut:

http://www.angelfire.com/linux/siefer/Benchtest/mosphets.JPG

(ctrl-c i nytt fönster funkar inte annars)

Flänsarna finns på www.gtek.net

tack så¨mkt
btw nice system du har bara synd att du ha så dåligt graffe

Visa signatur

((::In Trance We Trust::))
E6600 7900GTO

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siefer
Så här ser mina mophets ut:

http://www.angelfire.com/linux/siefer/Benchtest/mosphets.JPG

(ctrl-c i nytt fönster funkar inte annars)

Flänsarna finns på www.gtek.net

Du har inget ljus hemma?:p Menkan du fixa ljusare bilder så skulle jag uppskatta det.

Permalänk
Medlem

vicmeister:

Hehe, jo det duger. Angående grafikortet klara jag mig mycket bra med det. Men jag misstänker att det börjar skära ihop då jag inte kan spela någa spel eller köra 3Dmarks =(
Ska nog skaffa det billigaste Geforce4 ti4200, o köra med det tills NV400 släpps i höst. *SMASKENS*

Permalänk
Medlem

Jag kör 200mhz fsb utan extra kylning på NB, fast CPU-kylarn blåser lite på den i smyg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Jag kör 200mhz fsb utan extra kylning på NB, fast CPU-kylarn blåser lite på den i smyg

ROFLMAO :D:D:D HAHAHAHHAHAahahahahahahaa...
Men vad har du för mobo? [om ni undrar så har jag alltid haft en viss komisk syn på ordet smyg]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siefer
vicmeister:

Hehe, jo det duger. Angående grafikortet klara jag mig mycket bra med det. Men jag misstänker att det börjar skära ihop då jag inte kan spela någa spel eller köra 3Dmarks =(
Ska nog skaffa det billigaste Geforce4 ti4200, o köra med det tills NV400 släpps i höst. *SMASKENS*

köp en ti4200 och ta arne anka i 3dmark

Visa signatur

((::In Trance We Trust::))
E6600 7900GTO

Permalänk
Permalänk
Medlem

vicmeister:

Nja, tveksamt. Arne kommer nog förbli 3Dmarks kungen här på forumet =/

Permalänk
Medlem

Tack! Ville se hur du hade satt ut dem och vilka du hade...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wannabe

ROFLMAO :D:D:D HAHAHAHHAHAahahahahahahaa...
Men vad har du för mobo? [om ni undrar så har jag alltid haft en viss komisk syn på ordet smyg]


Har 8rda, med orginalkylare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt


Har 8rda, med orginalkylare.

Okej. Men Jag kör FSB 195 på mitt asus och processorn vill inte högre men det är ganska varmt... Men vilken är bäst av Zalmans och den som sitter på A7N8X original? Ingen som vet? tror att jag köper en och om den inte är bättre så byter jag tillbaka och sätter den på sb eller ett gammalt grafikkort och klockar skiten ur det

EDIT: Anledningen till att jag vill ha den svalare är att det snart kommer en ny processor som jag fanimej ska ha upp högre än mitt Rev A crap jag har nu...