Permalänk

Bort med glasbordet!

Jag har haft ett glasbord från IKEA i några år nu, men nu är det så att speldatorn kommer stå på det bordet och det finns inget annat bord jag kan ta.
Problemen ligger i att det är för hårt (obekvämt), kallt och i framtiden kommer jag att börja med högtalare istället för hörlurar.

Jag ser två möjliga lösningar; en styv, bra duk eller liknande som täcker bordet och gör att ljud inte studsar eller leder värme bra. Där är det viktigt att inte duken rör på sig. Finns det någon grymt (!!!!!) stor musmatta eller liknande kanske?
Den andra lösningen som jag ser som sista utväg är helt enkelt att byta skiva.

Jag ser helst att bordet behåller färgen svart, då det passar in i mitt rum. Dock är en lösning bättre än ingen lösning.

Mvh
Albin

Permalänk
Medlem

kanske en sådan om du väljer alternativet stor duk osv. http://www.nordichardware.se/Kringutrustning/taeck-skrivborde...

Visa signatur

i5 4670k 4.0 GHz | noctua dh-u9b | MSI GTX 1060 3gb gaming x | Msi z87-G45 | 16 gb A-data inet edition | Be quiet power zone 650W | R.A.T. 7 white editon | razer goliathus speed edition xl | Corsair Vengeance K70 | Windows 10 |

Permalänk
Medlem

Köp en MDF-skiva och klä med nåt snyggt (eller måla). Finns trä-"färgade" filmer som man kan klistra på. Svart ek kanske kan va nåt?

Att ha allt på en glasskiva känns ju lite riskabelt.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av spokiii:

kanske en sådan om du väljer alternativet stor duk osv. http://www.nordichardware.se/Kringutrustning/taeck-skrivborde...

Kanske, får se, men då lär det krävas två stycken. Blir ju en del pengar då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Halkskydd som man har under mattor för att de inte ska kana runt på golvet finns i ett antal utföranden och nästan alltid på metervara, kanske det skulle funka. . .

Visa signatur

Data Data

Permalänk
Skrivet av scienta:

Köp en MDF-skiva och klä med nåt snyggt (eller måla). Finns trä-"färgade" filmer som man kan klistra på. Svart ek kanske kan va nåt?

Att ha allt på en glasskiva känns ju lite riskabelt.

Glaset i sig är det inget fel på, det är bara komforten. Vad är en MDF-skiva?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jummarn:

Halkskydd som man har under mattor för att de inte ska kana runt på golvet finns i ett antal utföranden och nästan alltid på metervara, kanske det skulle funka. . .

Vet du vad de kallas möjligen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Glaset i sig är det inget fel på, det är bara komforten. Vad är en MDF-skiva?

Skickades från m.sweclockers.com

En skiva av pressat trä. Inte speciellt dyrt, kolla hos din lokala bygghandel! Där kan du säkert även få hjälp med att kapa upp i önskad storlek.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av scienta:

En skiva av pressat trä. Inte speciellt dyrt, kolla hos din lokala bygghandel! Där kan du säkert även få hjälp med att kapa upp i önskad storlek.

Studsar ljud på trä i en betydande faktor?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vill du komma billigt undan så har Ikea mycket bordsskivor som går att köpa lösa, titta in på fynd-avdelningen så brukar dom kostar under 100-lappen!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Brallor:

Vill du komma billigt undan så har Ikea mycket bordsskivor som går att köpa lösa, titta in på fynd-avdelningen så brukar dom kostar under 100-lappen!

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Studsar ljud på trä i en betydande faktor?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det gör det inte. Resonansen kommer möjligtvis av att ljudkällan sprider ljudet ut i hela bordet. Men om bordet inte är gjort i betong så kommer du nog inte undan den resonansen hur du än gör. Och MDF är nog ett av de bättre material ur det hänseendet (används t.ex. ofta i högtalarbyggen).

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av som99:
Skrivet av scienta:

Nej, det gör det inte. Resonansen kommer möjligtvis av att ljudkällan sprider ljudet ut i hela bordet. Men om bordet inte är gjort i betong så kommer du nog inte undan den resonansen hur du än gör. Och MDF är nog ett av de bättre material ur det hänseendet (används t.ex. ofta i högtalarbyggen).

Kommer åka till ikea imorrn för att se om det finns några billiga bordskivor. Känns en ny skiva bättre än halkskyddet blir det ett köp om den är solid och träliknande om det kostar runt 300 kronor. Halkskyddet var inte supersnyggt, men jag tror att det skulle vara väldigt bekvämt när man spelar ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Kommer åka till ikea imorrn för att se om det finns några billiga bordskivor. Känns en ny skiva bättre än halkskyddet blir det ett köp om den är solid och träliknande om det kostar runt 300 kronor. Halkskyddet var inte supersnyggt, men jag tror att det skulle vara väldigt bekvämt när man spelar ändå

Jag tänkte halkskyddet under en duk så att duken inte åker kana dock

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av som99:

Jag tänkte halkskyddet under en duk så att duken inte åker kana dock

Får se hur halkskyddet upplevs först

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför inte bygga ett helt nytt bord?

Tex köpa en bänkskiva för 400kr på ikea, sen på med 4 ben.

Jag kör med denna bänkskiva http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00202164/

och dom här benen http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30177912/

Blir ruskigt stadigt, och det ända som krävs för att snickra ihop det är en skruvdragare. Skruvar följer med benen.

Visa signatur

MODERKORT: ASUS Z87-A ATX CPU: Intel Core i7 4770K @4,3GHz Processorkylare: Noctua NH-D14 RAM: Corsair 16GB (2x8GB) CL10 2400MHz VENGEANCE PRO RÖD
PSU: Cooler Master Silent Pro 800W 80+ Gold Modulär Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 780 OC Chassi: Cooler Master Storm Trooper

Permalänk
Medlem

Jag kör på glasskiva från IKEA själv. Ser inte problemet.

Permalänk
Medlem

Begagnat. Köp begagnat, min vän. ett exempel: http://www.bafab.se/se/grp/skrivbord.php