Vilken nForce2 bräda, Abit NF7-S vs. Asus A7N8X vs. EpoX EP-8RDA+

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken nForce2 bräda, Abit NF7-S vs. Asus A7N8X vs. EpoX EP-8RDA+

Hej!

Är ute efter ett Socket A moderkort, och det behövdes inte lång tid att komma på att nForce2 kickar allt vad Via kan framställa idagsläget

Efter lite sökande komm jag fram till tre kort som verkar vara bra plus att de passar min budget..

* Abit NF7-S
* Asus A7N8X
* EpoX EP-8RDA+

Tja, den lika självklara som oundvikliga frågan; vilken skall man ta? Prismässigt ligger de väldigt lika (ca 1300:- på db.com)

Har alla tre Soundstorm ljudkortet, det som skall vara så bra som ett Audigy (typ)? Är det integreade NIC'et bra? Funktionsmässigt verkar Abitet ligga bäst till, medans överklockningsmässigt vinner EpoX brädan.. men det verkar vara ganska "cleant" i övrigt.. klart svårt val... hehe därför jag frågar er (-:

Jag är även öppen för andra bra förslag på nForce2 moderkort.. skall dock ha LAN + USB2.

Till detta skall troligtvis en sticka 256mb TwinMos PC3200 m/Winbond (mer när jag får råd) och en XP1600+ (som jag köper av en kompis) användas.. Överklockas skall det men inte så farligt mycket att det blir avgörande vid detta köp.. mer att det är stabilt och har lite finesser mao.

Tips välkommnas tacksamt!

MVH

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma problem som du och efter mycket vel så kom jag fram till att Abitet var det som var bäst. Har haft Abit innan och det hyar funkat bra. Tycker även att det är en fördel med SATA så därför valde jag NF7-S det verkar även vara hyfsat att trimma.

Permalänk
Medlem

du glömde ju ett kort....

Soltek 75FRN-L nforce2 1099:- hos jmedata

Visa signatur

Den som söker, Han letar :-)

Permalänk

säger inte mer än detta ASUS A7N8X om du vill ha något stabilt ... asus = berget

Visa signatur

En AMD 1700+ @ (1800mhz)Upplåst 12x150 | Mb : Asus A7N8X | Hd : Wd 7200rpm 8Mb cache 80gb | DDR 512mb 266mhz | Lite on Cd-rw 32x12x48 | INNO3d gf 4ti 4200 128mb | Allt i en svart Chieftec | 2x16 lcd

Permalänk
Hedersmedlem

Just nu verkar det luta åt Abitet, läste lite mer och det verkar inte som Asus kortet har SoundStorm ljudkortet inbyggt bara på Deluxe modellen (nån som kan bekräfta?).
EpoX kortet verkar ju ha drabbats av lite problem..

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Avstängd

ja det är bara deluxemodellen som har den, som db.se säljer såg jag. har asus deluxe dubbla NIC's?

Visa signatur

Jag är Beachbyggare!

Permalänk
Hedersmedlem

Angående Abit NF7-S - http://www.overclockers.com/tips00288/

Det är inte bara Epox som har problem med board-designen..

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Det lutar väl åt ett Asus A7N8X. Eller man kanske ska vänta på att Epox 8RDA2+ kommer?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Angående Abit NF7-S - http://www.overclockers.com/tips00288/

Det är inte bara Epox som har problem med board-designen..

Shit, då är det ju verkligen tveksamt om man kan köpa sig ett sådant...

Kanske det blir ett EpoX EP-8RDA+ istället då och hoppas på att deras problem är fixade.. Men har de SoundStorm ljudet?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baader
ja det är bara deluxemodellen som har den, som db.se säljer såg jag. har asus deluxe dubbla NIC's?

Japp, har 2 st. En nvidida och ett 3com chip.

Visa signatur

//Allmänt Förvirrad

Permalänk
Medlem

Jag vägde ett tag mellan ASUS och Abit men har slutligen besämt mig för ASUSet (Deluxvarianten, vill ha SATA). Abit-kortet har nämnligen fått kritik för att det av någon anledning inte vill gå över mycket mer än 180 mhz FSB.

Det som vägde för Abit var att man då kunde få platts med en Thermalright SLK-900 på det (såvida man ej kör med någon tidig rev av kortet som av någon anledning saknar monteringshålen). Nämnden här ovan att hålen ej skulle lösa monteringsproblemen men enligt Thermalright så ska iaf SLK-900 passa.

Svaret på ett mail till Thermalright:
----
Yes. It will fit NF7-S all right. Make sure yours is from the newer version. The older version NF7-S does not have four holes around socket.

Thermalright,

Chris Lee
---

Visa signatur

Niklas

Permalänk
Medlem

Abit NF7-S "Rev 1.2" skulle jag troligen ha valt

Vcore of 2.2v and a max. Vmem of 3.2v

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=127277

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Hedersmedlem

Personerna på det forumet verkade ju gilla NF7-S (en ska köpa sitt fjärde!)

Lär bli ett sådant. Skall bara vänta på nya revisionen..

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

JAg har ett v-modat asus (a7n8x delux) och jag AVGUDAR kortet!

abit och epox är oxå bra kort

Visa signatur

I'm my own god - I do as I please

Permalänk
Medlem

Skulle ha tagit detta: FIC AU11 Chameleon Motherboard (nForce2 - Socket 462)

The FIC AU11 Chameleon Motherboard sports the new nForce2 chipset and 128bit dual channel memory architecture. Also features AGP 8X, ATA 133, onboard LAN, Audio, 2 firewire ports and up to 6 USB 2.0 ports and more. This product is very well priced, stable and performs very well

Tagen från 3dgameman.com

köpte ett själv efter såg recensionen och e väldigt nöjd.

Länk: http://7of9.keystreams.com/gameman/archives/3dgameman.com_vid...

Permalänk
Medlem

om jag har förstått detta rätt så rekomenderas ASUS starkare än Epox-brädan om man är ute efter stabilitet och inte så mkt klockning?

Permalänk
Medlem

Jag har ett Asus A7N8X Deluxe och det funkar perfekt, har ALDRIG hängt sig ( har iofs haft det i 2 veckor bara )
Funkar iaf kanonbra för mig, plus att det har 2 nätverksanslutningar och SATA!

Permalänk
Medlem

FIC AU11 Chameleon Motherboard är ett epox 8rda+ moderkort men som inte fått sitt namn påsatt av Epox utan läck ut på någåt sätt och med annat bios, bara flasha om. Dessutom är det moderkortet betydligt mycket billigare än när det fått Epox märket påklistrat
men det finns under ett annat namn också minns inte vilket, klart bra om man hittar det kortet på någån sida så man kan köpa ett 8rda+ billigt

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Jag kommer låta datorbutiken sätta prolle och fläkt på moderkortet vilket göra att jag inte behöver oroa mig över att det inte funkar när jag får hem det (oddsen e bättre iallafall). Jag väljer mellan "ej-deluxe" asusmodellen och epox-brädan.
Kommer jag märka någon skilnad mellan dem om jag inte klockar?
Om inte så har ju epox firewire som man kanske kommer använda någon gång i framtiden...

Permalänk
Medlem

The ASUS A7N8X doesn’t include SoundStorm, only has 1 Ethernet port, doesn't have Firewire, doesn’t have SATA, doesn’t include the game port with extra USB ports on a breakout board, and does not include ASUS POST Reporter. The Deluxe model is the same as the regular model except it boasts a full featured MCP-T including SoundStorm, Firewire, USB 2.0, Dual LAN, and SATA with RAID 0/1 support.
--------------------------------------------------------------------------------

http://www.nforcershq.com/forum/viewtopic.php?t=3199

Permalänk
Hedersmedlem

FIC AU-11 är samma moderkort som Epox 8RDA+, det görs av samma företag, nämligen FIC i asien, en av de tidigare största samarbetspartnerna till VIA, de designade det nya moderkortet tillsammans med Epox. Det enda som skiljer är Diagnostik-displayen som inte finns på FIC-kortet.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJ_Ultra
Skulle ha tagit detta: FIC AU11 Chameleon Motherboard (nForce2 - Socket 462)

The FIC AU11 Chameleon Motherboard sports the new nForce2 chipset and 128bit dual channel memory architecture. Also features AGP 8X, ATA 133, onboard LAN, Audio, 2 firewire ports and up to 6 USB 2.0 ports and more. This product is very well priced, stable and performs very well

Tagen från 3dgameman.com

köpte ett själv efter såg recensionen och e väldigt nöjd.

Länk: http://7of9.keystreams.com/gameman/archives/3dgameman.com_vid...

Var köpte du kortet?

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem

Jag kör ett Abit NF7-S och är kanon nöjd, Kör den i 10*200. Har också kört den i 220 Mhz Fsb men har för taskig kylning för det, den går för varm

Visa signatur

Intel C2D E8400 @ 3,6ghz || Thermalright Ultra-120 extreme || Asus P5Q-E P45 ||
8 GB (4x2GB) DDR2 PC8500 Corsair XMS2
|| Zotac GTX 470 || Antec Three Hundred || Corsair HX 620W || Dell S2409W 24" ||