Permalänk
Medlem

Val av grafikkort?

Tjena tjena! Long story short, jag vill ha ett nytt grafikkort Har suttit en månad snart och klurat på vad jag ska ha för något men jag kan aldrig riktigt bestämma mig :/ Jag har kollat lite extra på AMD's R9 290X, GeForce 780Ti och sen lite annat som tex 280X, GF 770 och Titan elr Titan Black..

Jag är inte väldigt duktig när det kmr till frågan om grafikkort så därför frågar jag er, vilket av alla dessa som jag nämnt är bäst i sin helhet, och vilket är billigast?

Permalänk
Medlem

vad ska du spela/göra på datorn?

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frozyy:

Tjena tjena! Long story short, jag vill ha ett nytt grafikkort Har suttit en månad snart och klurat på vad jag ska ha för något men jag kan aldrig riktigt bestämma mig :/ Jag har kollat lite extra på AMD's R9 290X, GeForce 780Ti och sen lite annat som tex 280X, GF 770 och Titan elr Titan Black..

Jag är inte väldigt duktig när det kmr till frågan om grafikkort så därför frågar jag er, vilket av alla dessa som jag nämnt är bäst i sin helhet, och vilket är billigast?

290x eller 780ti, tan black är ju r utveckling inte för spelande, beror på vad du ska göra med den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frozyy:

Med din processor skulle jag tipsa på 280/290 x eller inte, då din processor inte är världens bästa så du skulle verkligen ha nytta av Mantle.
Du kommer ha svårt att utnyttja full kapacitet i ett 780 ti/black med din processor, därav skulle jag valt typ en 290/290x. Självklart Sapphire då deras Tri-X kylare är bäst för tillfället.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skribent

I ditt fall så R280X eller R290, bra pris/prestanda och mantle kommer vara fint ihop med din processor

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cappe97:

vad ska du spela/göra på datorn?

CSGO, League, Server hosting, editing uhm och massa spel som jag inte kan spela just nu på så bra grafik (t.ex bf4) och en massa annat inom spel relaterade saker massa som kräver en mäktig dator i vilket fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Med din processor skulle jag tipsa på 280/290 x eller inte, då din processor inte är världens bästa så du skulle verkligen ha nytta av Mantle.
Du kommer ha svårt att utnyttja full kapacitet i ett 780 ti/black med din processor, därav skulle jag valt typ en 290/290x. Självklart Sapphire då deras Tri-X kylare är bäst för tillfället.

Skrivet av phoenixdisciple:

I ditt fall så R280X eller R290, bra pris/prestanda och mantle kommer vara fint ihop med din processor

Okej, tack WoG skulle du kunna länka Sapphire's 290/290x?

och sen en fråga till er båda.. vad är Mantle? :xx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frozyy:

Okej, tack WoG skulle du kunna länka Sapphire's 290/290x?

och sen en fråga till er båda.. vad är Mantle? :xx

280x - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2410668

290 - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2420786

290x - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2481674 - Jag har själv två av denna

290x är sämst grafikkort/pengarna, då priset skiljer mer än prestandan. Jag skulle nog kolla på ett 290 i ditt fall, eller 280x.

Mantle är AMD's nya "DirectX", man kan köra det istället för DirectX i vissa spel. Detta är ännu i tidigt stadie och inte helt stabilt, men tanken är att det ska utnyttja dina delar mer än DirectX, som inte är speciellt optimerat. Med andra ord får du ut mer FPS och grafik ur samma delar.

Fungerar bra i BF4 än så länge, och Thief dugligt bra. CF fungerar inge vidare dock, men förhoppningsvis blir de bättre med nästa WHQL.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av Frozyy:

CSGO, League, Server hosting, editing uhm och massa spel som jag inte kan spela just nu på så bra grafik (t.ex bf4) och en massa annat inom spel relaterade saker massa som kräver en mäktig dator i vilket fall

Ska du hosta servrar på din speldator? :S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frozyy:

GTX Titan black är bara ett GTX 780Ti med 6GB vram och bättre DP prestanda. Kostar mer än det smakar.

290X eller GTX 780Ti om du har råd med det. Då 290/290X eftersom dess pris är inte taget ur tomma luften.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds