Fiber mellan två villor, finns det prisvärda hemmabruk grejer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Rätt intressant hur många är tvärsäkra på det de säger utan att de tycks förstå grundläggande EL-kunskap.

Skärmad kabel, förbunden mellan icke potentialutjämnade installationer, ingen bra idé.

Skärmad kabel, fast utan att ha skärmen ansluten till jord i båda ändar, ingen bra idé, kan faktiskt fungera som antenn istället.

Elektrisk förbindning mellan två installationer utan potentialutjämning, ingen bra idé.

Potentialskillnaden mellan två installationer kan definitivt ge upphov till obehagliga jordströmmar med brandrisk, personskaderisk etc.
Dessutom finns aspekten med elektromagnetiska fält etc och hälsorisker runt att vistas runt dessa, jag är inte rätt person att avgöra hälsorisker eller uttala mig om detta, men det är bra att ha i åtanke.

Jag hade dragit en tråd mellan byggnaderna och spänningsmätt och även strömmätt skillnaden mellan N/PE, kryper det då ström så vet man att en elektrisk förbindelse med signalöverföring kan vara en dålig idé. OBS detta bör göras med försiktighet och utföras av någon som vet hur man bär sig åt.

Har bara en fråga. Det här med skärmad kabel där skärmen är jordad i ena änden. Skärmen lär väl ta upp störningar från omgivningen och om skärmen sedan fungerar som antenn återutsänds dessa störningar till samma omgivning. Då ingen energi tillförts borde de återutsända störningarna ha samma nivå som de ursprungliga. Därför borde just detta inte vara något problem. Däremot lär det innebära att skärmen inte fungerar på tänkt sätt dvs att skydda ledarna från störningarna. Det är väl det som är frågan.

Permalänk
Medlem

Om du får in störningar på jorden från en apparat så kan dessa sändas ut från kabeln, då kabeln agerar antenn, alltså blir det mer störningar än tidigare i omgivningen, än om du inte haft en skärm jordad bara i ena änden.

Jag minns inte alla detaljer exakt utan relaterar bara till sådan jag läst för något tiotal år sedan, denna typen av störningar är ett stort problem inom industri med frekvensomriktare etc, men det tillämpas även på andra typer av utrustning ansluten till elnätet.

Det är alltså inte bara störningar från etern man jobbar för att undvika, man kan likaväl planera nya störkällor genom att ge PEN-ledaren antenner på detta viset, oavsett om det är genom felkopplad skärm i en EKLK eller en folieskärmad STP kabel.

EDIT: Och inte att förglömma, risken för s k vagabonderande-jordströmmar, när man använder skärmad kabel på fel sätt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lolight:

Visste du att det finns regler som säger att du inte får dra 230 V ledningar mellan olika rum i huset? Allt ska gå direkt tillbaka till el-centralen. Orsak? Jo, att man inte ska få konstiga strömmar och skillnader.

Ni som rekommenderar att TS ska dra en TP kabel mellan husen, är inte vettiga något alls. Det ska aldrig finns några kablar mellan hus på detta sätt.
Det är som att be efter problem. Vad tror du händer när du får ett åsknedslag i närheten? Och det blir en magnetisk puls som breder ut sig i marken? Jo, den kommer att skapa stora spänningar och olika spänningar mellan husen. Och kommer bränna alla form av datorutrustning som är inkopplad.

Det kan också gå så illa så att det blir brand av det hela.
Nej, lita inte på några förståsigpåare, utan gör så som man ska göra. Dvs en Multimode i varje ända. Ca 500 kr st. Och en färdig svetsad kabel i rätt längd. Sedan köper du bara en grövre plastslag typ. http://www.bauhaus.se/pem-slang-o20mm-50m.html

Det är en av orsakerna till varför ethernet-standarden kräver att alla anslutna enheter är galvaniskt isolerade.
Nätverkskort och andra TP-interface är redan galvaniskt isolerade via signaltransformatorer. (Se länkarna jag postade lite längre bak i tråden.)

Det är alltså helt okej att dra en vanlig oskärmad ethernet-kabel mellan olika byggnader. Vill man dra skärmat, så bör man se till att jorda båda ändarna propert enligt nätverks-standarden för att uppfylla elsäkerheten som du talar om.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SysGhost:

Det är en av orsakerna till varför ethernet-standarden kräver att alla anslutna enheter är galvaniskt isolerade.
Nätverkskort och andra TP-interface är redan galvaniskt isolerade via signaltransformatorer. (Se länkarna jag postade lite längre bak i tråden.)

Det är alltså helt okej att dra en vanlig oskärmad ethernet-kabel mellan olika byggnader. Vill man dra skärmat, så bör man se till att jorda båda ändarna propert enligt nätverks-standarden för att uppfylla elsäkerheten som du talar om.

Om det är som du säger. Så är det märkligt då att jag har fått flera dator krossade av att blixten gått genom nätverkskabel och in i NIC i datorn och krossat moderkortet.

Nu använder jag flera överslags skydd, till nätverkskabel. Tex https://www.inet.se/produkt/6301271/apc-performance-surgearre... som har inbyggt skydd för nätverket.
Nej, någon galvaniskt skydd, det bryr sig inte åskan om. Den kan hoppa 20 cm från en kontakt ner i golvet om du har otur.

Jag fattar inte varför TS ska snåla och tjäna 800 kr, när han kan göra installationen säker från början.
Har han otur så kommer inte försäkringen att gälla för villan heller.

Permalänk
Medlem

Nu är det inte mot åsknedslag den galvaniska åtskillnaden syftar på att stoppa, blixten kan lika gärna fritera datorn genom elnätet direkt. Då hjälper inte fiber heller.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

CAT 6A är grym, dubbelmantlad och tålig. Glöm inte jorden på dem.

Visa signatur

Dator: Carnage Datorlåda: NZXT Noctis 450 Black/Red CPU: Intel i7 6700K 4,7Ghz 1,45 vcore RAM: Kongston HyperX Predator 3000Mhz CL15 Moderkort: Asus ROG Hero VIII Z170 GPU: EVGA 980Ti ACX 2.0+ SC+ 1450 core [B] SSD: Samsung 850 Pro 512 GB PSU: Seasonic 760XP2 Platinum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lassefrasse:

Två villor nära varandra. Skulle eventuellt dra CAT6, men idag borde det väl finns lite fiberlösningar för privatpersoner med, eller är det bara dyrt och komplicerat?

Hej!

Efter att ha läst igenom tråden så blir det bara att man suckar om det...

Man ska Aldrig dra dra CAT-kablage mellan 2 byggnader då det ställer till problem och medför säkerhetsrisker (risk för brand, spänningsöverföring etc).

Mellan byggnader ska man därför använda antingen:

1. Radiolänk funkar för dem flesta applikationer/bruk, men kräver fri sikt mellan byggnaderna.

2. Gräva ner slang och dra fiber, alt om det inte går att gräva ner slangen så om möjligt gör den luftburen mellan husen.

Frågorna till dig är:

1. Hur det det ut vid / mellan husen? (Är det fri sikt mellan dem på något ställe. T.ex. mellan 2 husväggar eller mellan taken eller liknande?)

2. Hur ser möjligheterna ut för att gräva ner slang? Ligger husen bredvid varandra och du har tillåtelse från båda husägarna att gräva ner slang så är det inga problem, men måste du gräva över kommunal mark eller passera över annan husägares mark? I så fall krävs tillstånd från markägare/markägarna om att du får gräva och förlägga slangen.

3. Vilka krav har du på hastigheter mellan husen?

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Nu är det inte mot åsknedslag den galvaniska åtskillnaden syftar på att stoppa, blixten kan lika gärna fritera datorn genom elnätet direkt. Då hjälper inte fiber heller.

Det är betydligt större chans att man får problem, med blixten om du har elkablar mellan två byggnader på detta sätt.
Det är hela poängen. Du ber efter problem.

Permalänk
Medlem

Det blir lite oklart om man diskuterar allt på en gång.

Lyckligtvis är det sällan fråga om direkta blixtnedslag men det händer. Då gäller det oftast att få ut folk och ringa brandkåren.

Steget under kommer överspänningar som alstras av åskväder. Det är oftast sådan överspänningar som förstör datautrustning. Hur dessa överspänningar uppträder beror mycket på omgivningen och hur el- och teleledningar är utförda. Elledningar från transformatorstationen till tomten utförda med blanktråd på porslinisolatorer verkar vara sämst om man nu inte gillar att det sprakar ur vägguttag o dyl. Jag har själv sett hur det slagit över mellan ett telefonjack och ett jordat vägguttag, ca 15 cm. När elledningen gjordes om till kabel upphängd i ursprungliga stolpar försvann problemet.

Längre ner kommer jordströmmar som ger potentialskillnader. Det kan man hantera om man läser på först.

Det är alltså nödvändigt att se till hela situationen och vad man kan förebygga. Som det har tagits upp tidigare kan inducerade strömmar från ett åskväder ge skador även på nergrävda kablar. Andra har nämnt att de lagt nätverkskabel mellan hus och det har fungerat i många år. Därför är det riskabelt när folk tvärsäkert säger hur man ska göra. Mycket beror på lokala förhållanden.

Ett helt annat problem är det här med att ge råd. Om jag håller på med egna grejer och tar mig friheter så vet jag förhoppningsvis vad jag gör och vet vad jag ske se upp med. Om man råder någon annan att göra på ett visst sätt bör man vara säker på att det man föreslår är riskfritt. Man vet inte så mycket om den andres kompetens och omdöme.

Permalänk
Medlem

http://www.ubnt.com/airfiber#airFiberHardware

Så nu kan alla va nöjda. Inga kablar och det bli lite hastighet på det hela

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lolight:

Om det är som du säger. Så är det märkligt då att jag har fått flera dator krossade av att blixten gått genom nätverkskabel och in i NIC i datorn och krossat moderkortet.

Nu använder jag flera överslags skydd, till nätverkskabel. Tex https://www.inet.se/produkt/6301271/apc-performance-surgearre... som har inbyggt skydd för nätverket.
Nej, någon galvaniskt skydd, det bryr sig inte åskan om. Den kan hoppa 20 cm från en kontakt ner i golvet om du har otur.

Jag fattar inte varför TS ska snåla och tjäna 800 kr, när han kan göra installationen säker från början.
Har han otur så kommer inte försäkringen att gälla för villan heller.

Galvanisk isolation är inte samma sak som överspänningsskydd.
Den galvaniska isolationen i ethernet-standarden finns där för att förhindra att oönskade strömmar flyter mellan noderna. I synnerhet när man drar nätverk mellan olika jordreferenser (Såsom separata byggnader med egna jordplan).

Vill man ha överspänningsskydd, RF-skydd eller liknande, så skall man skaffa särskilda externa isolatorer för respektive ändamål.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SysGhost:

Galvanisk isolation är inte samma sak som överspänningsskydd.
Den galvaniska isolationen i ethernet-standarden finns där för att förhindra att oönskade strömmar flyter mellan noderna. I synnerhet när man drar nätverk mellan olika jordreferenser (Såsom separata byggnader med egna jordplan).

Vill man ha överspänningsskydd, RF-skydd eller liknande, så skall man skaffa särskilda externa isolatorer för respektive ändamål.

Så du säger att han kan dra cat 6 kabel mellan husen utan problem?

Permalänk
Skrivet av lolight:

Så du säger att han kan dra cat 6 kabel mellan husen utan problem?

En oskärmad, ja.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nebudchanezzer:

En oskärmad, ja.

Även skärmat fungerar. Men det kräver lite mer jobb. Man drar TPn tillsammans med en jordkabel och ser till att allt blir propert jordat.
Se bild för exempel:

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Även skärmat fungerar. Men det kräver lite mer jobb. Man drar TPn tillsammans med en jordkabel och ser till att allt blir propert jordat.
Se bild för exempel:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/14775223/Various/n%C3%A4t...

Håller helt och hållet med dig, i praktiken i detta exempel på bilden räcker det ju att sätta upp ett oskärmat uttag i det andra huset och förbinda skärmen med jordkabeln.

En liten fråga här bara, jordkabeln hur dimensionerar du den och vad för typ av kabel bör man välja?
Dessutom bör väl den anslutas till antingen en PEN-skena eller där inkommande PEN/jord ansluts? (Mer jobb, längre kabeldragning...)

Det är ju ungefär här man ställer sig frågan, är det inte lämpligare att dra UTP...?

EDIT: Eller fiber.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nebudchanezzer:

Håller helt och hållet med dig, i praktiken i detta exempel på bilden räcker det ju att sätta upp ett oskärmat uttag i det andra huset och förbinda skärmen med jordkabeln.

En liten fråga här bara, jordkabeln hur dimensionerar du den och vad för typ av kabel bör man välja?
Dessutom bör väl den anslutas till antingen en PEN-skena eller där inkommande PEN/jord ansluts? (Mer jobb, längre kabeldragning...)

Det är ju ungefär här man ställer sig frågan, är det inte lämpligare att dra UTP...?

EDIT: Eller fiber.

Självfallet blir det lättare att bara dra en UTP. Och jag tror att det skulle fungera utmärkt.
Det är inte ofta en skärmad TP (FTP/STP) behövs. I regel använder man skärmat när man drar TP-kablarna tillsammans med andra AC/RF/HF/högspännings -kablar eller liknande situationer.

Fiber blir det lite mer jobb även det. Då behöver man mediakonverterare samt strömförsörjning till dessa. Dessutom är fiber knepigare att terminera och kräver specialverktyg.

Väljer man att dra en skärmad TP, så räcker det med att man drar med en vanlig 1.5 kvadrats fåkardels jordledare. Vill man vara lite extra säker, så tar man till en 2.5 kvadratare.

I stora installationer där man drar en hel knippe TP-kablar kan man förse kabelstegen med en 16-kvadrats jordledare, och förser kabelstegen med jordanslutningar där TP-kablarna dras igenom med jämna mellanrum. (Var 10nde meter t.ex)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Självfallet blir det lättare att bara dra en UTP. Och jag tror att det skulle fungera utmärkt.
Det är inte ofta en skärmad TP (FTP/STP) behövs. I regel använder man skärmat när man drar TP-kablarna tillsammans med andra AC/RF/HF/högspännings -kablar eller liknande situationer.

Här bör nämnas att med högspänning menar man alltså >1000V.

Skrivet av SysGhost:

Fiber blir det lite mer jobb även det. Då behöver man mediakonverterare samt strömförsörjning till dessa. Dessutom är fiber knepigare att terminera och kräver specialverktyg.

Om det nu gäller en utökning av en villa-installation, så brukar det finnas eluttag i närheten av nätverksuttagen och i andra änden är det ju bara att välja att "ta in" fibern där det finns ström (står det en dator i närheten finns det nog med största sannolikhet redan ström där...), i övrigt går det att köpa färdigterminerade kablar, och om jag inte minns fel finns det även fiber där du inte behöver använda verktyg alls (dyrare men, men blir det verkligen det om man bara skall dra mellan två punkter...)

Skrivet av SysGhost:

Väljer man att dra en skärmad TP, så räcker det med att man drar med en vanlig 1.5 kvadrats fåkardels jordledare. Vill man vara lite extra säker, så tar man till en 2.5 kvadratare.

Skulle vilja hänvisa till Starkströmsföreskrifterna §(547.1.):

§”Huvudpotentialutjämningsledare skall ha en area som är minst halva arean av den största
skyddsledaren i installationen dock lägst 6 mm2. Arean behöver dock inte överstiga 25 mm2
om ledaren är av koppar eller för andra metaller en area som har motsvarande ledningsförmåga”

Skrivet av SysGhost:

I stora installationer där man drar en hel knippe TP-kablar kan man förse kabelstegen med en 16-kvadrats jordledare, och förser kabelstegen med jordanslutningar där TP-kablarna dras igenom med jämna mellanrum. (Var 10nde meter t.ex)

Samma som ovan gäller.

Permalänk
Medlem

Förlåt om man kommer in mitt i el-fighten, men varför inte köra fiber? Du kan skaffa 4Gbit fiberkort på ebay @ 50-100 pix styck, eller konverterare. Det ska väl vara fritt från störningar?

Visa signatur

En server här, några servrar där.