Thermal pad tjocklek under VRM heatsink

Permalänk

Thermal pad tjocklek under VRM heatsink

Hej!

Behöver köpa ny thermal pad för VRM på mitt Crosshair IV Extreme och undrar vad är tjockleken? Man kan köpa de i 0,5mm, 1mm och 1,5mm.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av don_dolarson:

Hej!

Behöver köpa ny thermal pad för VRM på mitt Crosshair IV Extreme och undrar vad är tjockleken? Man kan köpa de i 0,5mm, 1mm och 1,5mm.

Hej,

Det viktiga är att thermal pad är tjockt nog för att skapa tryck mellan kontaktytorna. 0,5mm är för tunt, men jag är osäker på om det ska vara 1mm, 1,5mm eller 3mm. Återkommer när jag har forskat lite mer om detta.

Visa signatur
Permalänk

Har du forskat klart än? Själv så hittar jag inget svar angående tjockleken just på denna bräda. Kollade lite på overclock.net och folk skriver där att det är troligtvis 0,5mm som på CVF-Z. 1 och 1,5mm skiljer sig ju bara 0,5mm, vilket är väldigt litet och undrar om det kommer funka om det visar sig att tjockleken ska vara 1mm men jag använder mig av 1,5? Trycket på själva kylaren bör väl lösa det ändå eller?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av don_dolarson:

Har du forskat klart än? Själv så hittar jag inget svar angående tjockleken just på denna bräda. Kollade lite på overclock.net och folk skriver där att det är troligtvis 0,5mm som på CVF-Z. 1 och 1,5mm skiljer sig ju bara 0,5mm, vilket är väldigt litet och undrar om det kommer funka om det visar sig att tjockleken ska vara 1mm men jag använder mig av 1,5? Trycket på själva kylaren bör väl lösa det ändå eller?

Om du ska köpa mjuka thermal pads så är tjockare bättre, för då är det mindre risk att man trycker igenom pad:en och skadar mosfets. Så 3mm är rekommenderat. Köper du hårda thermal pads kan den vara tunnare.

Visa signatur
Permalänk

Okej. Har du möjligheten att kolla upp tjocklek på originala? De känns väldigt tunna och mjuka.
Tänkte köpa Phobya Thermal Pad eller Phobya Thermal Pad XT. Båda finns i 0,5, 1 och 1,5mm.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av don_dolarson:

Okej. Har du möjligheten att kolla upp tjocklek på originala? De känns väldigt tunna och mjuka.
Tänkte köpa Phobya Thermal Pad eller Phobya Thermal Pad XT. Båda finns i 0,5, 1 och 1,5mm.

Jag har tyvärr inget CIVE tillhands, men jag kollade ett P9X79 och på den är original-thermal pad 1,5mm. Det är inget dåligt med lite tjockare thermal pad, det sjunker in lite emellan mosfetsen och ökar värmeöverföringsytan.

Visa signatur
Permalänk

Du som jobbar på ASUS, trodde att har större möjlighet att kolla upp det än mig Ser du, på P9X79 är 1,5mm och CVF-Z är 0,5mm, som killarna på overclock.net påstår. Som sagt, de originala känns väldigt mjuka och tunna och vill inte ta sönder VRM på så pass dyrt (då) kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av don_dolarson:

Du som jobbar på ASUS, trodde att har större möjlighet att kolla upp det än mig Ser du, på P9X79 är 1,5mm och CVF-Z är 0,5mm, som killarna på overclock.net påstår. Som sagt, de originala känns väldigt mjuka och tunna och vill inte ta sönder VRM på så pass dyrt (då) kort.

det kan inte vara så att dom har mätt där det är ihoptryckt av kylaren då? 1.5mm borde du iaf ha som minst om det är mjuka pads du ska köra med då dessa pressas ihop.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk

Okej. Kör på 1.5mm då. Ska kolla upp om Phobyas thermalpads först, om de är mjuka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av don_dolarson:

Okej. Kör på 1.5mm då. Ska kolla upp om Phobyas thermalpads först, om de är mjuka.

Ja dom är mjuka, använde deras pads till minnena på mina grafikkort när jag monterade vattenblock.

Permalänk

På mina ROG kort, Maximus V extreme/Gene, Rampage 4 Extreme. Har jag kört med 1mm phobya pads på alla. Original thermal padsen är väldigt kletiga och trycks ihop enormt mkt mer än phobya padsen.

Ha även på en liten klick kylpasta(obs något som ej leder ström som tex MX4) på varje VRM. Det ökar värmeavledningsförmågan något.

Permalänk

Tack för hjälpen. Kan man återanvända thermal pads?

Permalänk
Skrivet av don_dolarson:

Tack för hjälpen. Kan man återanvända thermal pads?

Jag har gjort det många ggr utan problem. Är du osäker på tjockleken så är det ingen dum idé om du får loss dom gamla utan att dom pajjar.