Google Project Ara till konsumenter våren 2015

Permalänk
Medlem

Vore kul om jag har fel, och om man läser nästan alla tidigare kommentarer här så verkar det faktiskt så, för själv tror jag det här blir en stenflopp. I alla fall bland vanliga konsumenter. Kan dock tänka mig att det kan fungera som en extremt billig smartphone för utvecklingsländer.

Permalänk
Avstängd

Jag gillade iden när jag såg den förut och är helt klart intressant sen kan man byta moduler efter behag och laga/upgradera efter behov blir det mycket billigare och mobilerna är så snabb att dom skulle duga flera år utan att vara sluggiga så är anledning att byta ofta mer en fråga om e-penis än behovs baserat och kommer nog helt rätt tid och jag kommer nog köpa en sån när min g2 är last gammal eller dör

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Ett modulärt system har alltid en nackdel, det tar mer plats och fungerar dåligt på alla ställen där utrymmet är begränsat.
I en hempc fungerar det utmärkt som alla datorbyggare vet men sämre till bärbara datorer och förmodligen helt värdelöst till telefoner.

Permalänk
Medlem

Jag är skeptisk till detta koncept av två enkla anledningar; 1) Ingen vill ha samma telefon i evigheter. 2) När Google inser att deras "standard" är en begränsning kommer nya lösningar som ändå tvingar konsumenters att köpa nytt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Anledningen till att ivriga uppgraderare behöver skaffa moderkort med nya socklar hela tiden är ju för att nya processorarkitekturer ofta kommer med stöd för de senaste minnesteknikerna (som allt som oftast är inkompatibla med gamla processorer). Har svårt att se hur Google ska göra telefonerna så pass modulära att de klarar byte av processorer och minnen genom flera generationer (av arkitekturer alltså, inte användare). Dessutom lär det vara hyggligt svårt att få en såpass hög bandbredd genom modulkontakterna att det överhuvudtaget går att köra minnena externt på det sättet med acceptabel batteritid.

Permalänk
Medlem

Perfekt skulle lätt klara mig med en "budgetlurs" prestanda men vill inte offra bort en bra skärm och kamera och då måste man oftast köpa den senaste och bästa.

Permalänk
Skrivet av jplr:

Anledningen till att ivriga uppgraderare behöver skaffa moderkort med nya socklar hela tiden är ju för att nya processorarkitekturer ofta kommer med stöd för de senaste minnesteknikerna (som allt som oftast är inkompatibla med gamla processorer). Har svårt att se hur Google ska göra telefonerna så pass modulära att de klarar byte av processorer och minnen genom flera generationer (av arkitekturer alltså, inte användare). Dessutom lär det vara hyggligt svårt att få en såpass hög bandbredd genom modulkontakterna att det överhuvudtaget går att köra minnena externt på det sättet med acceptabel batteritid.

Håller med till en viss del där dock så får man inte glömma att om man byter "processor" så är det nog hela moderkort och allt. Dvs tänk vga, dvi, hdmi till skärmen och dom kontakterna ändras ju nästan alldrig. Sedan så kan vi se lagring som t.ex. sata kontakt det finns fortfarande efter flera år. Så det blir nog inget problem ser fram emot en sådan telefon. Sedan magneter finns det så är galet starka. Byter mangneter som sitter och håller fast torktummlardörrar dom jävlarna går inte ens att få loss utan att du tar kniven och låter dom suga fast sig på den innan. Så rent hållbarhetsmässigt tror jag på det.

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk

Om det hålls ihop med elektromagneter, faller den sönder när batteriet tar slut?

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Anitramane:

Om det hålls ihop med elektromagneter, faller den sönder när batteriet tar slut?

Nej de använder inte vanliga elektromagneter.

http://en.wikipedia.org/wiki/Electropermanent_magnet

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Bäst skulle ju vara ett lock över hela köret som ger extra skydd åt delarna.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Bäst skulle ju vara ett lock över hela köret som ger extra skydd åt delarna.

Kommer säkert att komma. Kommer nog bli en marknad som alla iPhone skal.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem

Ser verkligen fram emot det här konceptet och hur det kommer att hålla sig! Hah.. där fick man till det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Undrar om alla operatörer och återförsäljare kommer vilja ha det här på marknaden alls. En telefon som håller i 5+ år, ja där försvinner mycket pengar.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Undrar om alla operatörer och återförsäljare kommer vilja ha det här på marknaden alls. En telefon som håller i 5+ år, ja där försvinner mycket pengar.

Klart de vill.
De kan ju sälja en telefon i delar dyrare än vad en hel telefon skulle kosta.

Lr så lägger de på ett abonnemang på alla delar så att de blir dyrare än abonnemanget på en hel telefon.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

De kan ju ta fram moduler som man ständigt vill uppgradera till. Sen finns det tricks som används t ex, om du uppgraderar modul A till Gen 2, så behöver du också uppgradera modul C till C Gen 2, för det finns någon liten hake i som gör att A Gen2 inte riktigt fungerar med C Gen1, men det uppdagas inte omedelbart. Ska du uppgradera skärmen så blir den trög med den gamla processorn. Asch då, måste jag ha den nya processorn också. Så det går lätt att ordna en ständig uppgraderingskarusell. Ännu mer om man blandar in programvara... Man kan också göra så att de olika modulerna erbjuds under begränsad tid, eller i begränsad upplaga så att man måste slå till "nu." Oändliga möjligheter.

Samtidigt får man upplevelsen av valmöjlighet, kan ta fram egna skal, man bygger en relation till produkten på ett helt annat sätt än dagens. Briljant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Undrar om alla operatörer och återförsäljare kommer vilja ha det här på marknaden alls. En telefon som håller i 5+ år, ja där försvinner mycket pengar.

Ta bort drullegarantin eller försäkringen, det finns ju "billiga" ersättnings delar istället. Telia köper en ny skärm till din Ara Endo för 300 kr säljer den till dig 500 kr. Mycket klokare än att sälja en drullegaranti för 600 kr sen vara tvungen att skicka ut en helt ny telefon om den går sönder, gå back 800 kr för varje trasig mobil de ska ersätta. Visst kanske bara 1 av 5 som går sönder så de går ändå plus, men de går ännu mer plus med den här metoden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Detta är riktigt coolt, verkligen asballt.
Är nästan lite uppspelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lapo:

*tappar telefonen*
Yey ett pussel!

Tror inte det påverkar folks köpvilja, kolla bara på iPhone 4/4s som var fragil och som många därför valde att ha i ett skal.

Personligen har jag inte bytt lur(iP4s) på 2 år och jag har aldrig använt ett skal.

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Har följt detta projektet lite då och då, kul att de börjar närma sig lansering.

Ännu roligare är att de just valt "Endoskeleton" som begrepp, väldigt närliggande till Mechwarrior begreppet "Endo-steel skeleton" i Mechs.

mmmm mechwarrior..

Endo betyder dock att det är innuti till skillnad från Exo som är utanpå

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Genialiskt påkommet koncept tycker jag. Kanske man kan hålla sig till en telefon en lång tid istället för att byta vartannat år vilket många verkar göra. Detta är om något miljövänligt vilket vi kanske borde vara mer medvetna om.

Sedan blir det lite som när man bygger en dator, man väljer själv exakt vad som ska finnas,
vad för prestanda, batteri osv den ska ha. Mycket möjligt att detta blir nästa lur

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av CynXen:

mmmm mechwarrior..

Endo betyder dock att det är innuti till skillnad från Exo som är utanpå

Undrade hur länge det skulle dröja innan någon påpekade det.

Ska bli väldigt intressant att se hur väl komponenterna passar ihop och hur liten enheten blir i slutändan.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Kommer säkerligen sälja pga att det är ett ovanligt koncept men samtidigt känns det man komplicerar till det lite.
Hur kommer ett sådant här koncept tex klara av vatten och smuts? Många öppna kontaktpunkter som kan ställa till det.

Sen är väl också frågan om huruvida folk vill ha samma telefon under ett flertal år (även om den går att uppgradera), det vanliga numera verkar vara att man byter telefon typ varje år pga att man antingen tappat den så den gått sönder (eller haft den i bakfickan så skärmen knäckts;) eller spillt vätska på den.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Undrade hur länge det skulle dröja innan någon påpekade det.

Ska bli väldigt intressant att se hur väl komponenterna passar ihop och hur liten enheten blir i slutändan.

Håller med fullständigt! Blir ett givet köp om den verkar bra och inte allt för dyr.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Eller så spricker skärmen om man har en vanlig smarttelefon.

Då är det bara att skaffa en modul som är en krockkudde eller fallskärm!

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk

Jag vill verkligen gilla det här, jag vill att det ska vara precis så coolt som de får det att låta. MEN, problemet är att hur mycket jag än tänker på den här produkten så kan jag aldrig hitta en fördel för den här telefonen, sett till "vanligt" folk och vanliga användare. Det finns ingen anledning alls för någon som inte är tekniknörd eller ingenjör att köpa en sån här telefon, vart finns intresset för en vanlig svensson? Kan inte förstå vad meningen med det här är, förutom att göra reklam för Google då.

Visa signatur

"As I went up the stair, I met a man who wasn't there
He wasn't there again today, I wish, I wish he'd go away"

Permalänk
Medlem

Ser bara detta som positivt, dels för att om dem kan göra en mobil modulär så lär inte laptops vara så långt efter (tycker jag) bara fixa moderkort som är smidigt så kan man ju sätta i en ssd och 780M etc och välja chassi "skal" och skärmtyp etc.

Sedan har jag läst någonstans tror jag att dessa Phoneblocks (ara) kommer komma i olika utföranden, alltså kommer det ju inte komma bara ett endoskellet utan flera olika modeller/färger/storlekar, alltså kommer man ju kunna "modda" sin mobil om man då tröttnar på den, om du tycker din skärm är för liten så tar du 5" endoskelettet och sätter i en 5" skärm samt alla dina gamla delar, byter ut ramen mot en i kolfiber eller en metallicröd etc.

Phoneblocks va först vad jag vet med modulära telefoner prototyper, sedan jobbade dem väll lite med Motorola och nu "tillhör" alltså Phonoblock Google där grundaren också jobbar?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheTriumpH:

Jag vill verkligen gilla det här, jag vill att det ska vara precis så coolt som de får det att låta. MEN, problemet är att hur mycket jag än tänker på den här produkten så kan jag aldrig hitta en fördel för den här telefonen, sett till "vanligt" folk och vanliga användare. Det finns ingen anledning alls för någon som inte är tekniknörd eller ingenjör att köpa en sån här telefon, vart finns intresset för en vanlig svensson? Kan inte förstå vad meningen med det här är, förutom att göra reklam för Google då.

Inte?

Jag tror detta kan tilltala vanligt folk också beroende på hur Google väljer att marknadsföra detta. Tänk om de (läs telefonåterförsäljare) lyfter fram att det är en framtidssäker mobil som är enkel att reparera och att den går att anpassa efter dina behov, så lär folk i alla åldrar bli nyfikna. Jag tänker då att telefonåterförsäljare har gjort färdiga paket som en mindre okunnig kund kan ha som bas. Sedan kan säljare fråga muntligt om de vill ändra något, t.ex. bättre kamera eller något. Dessutom om det blir stort så lär återförsäljare erbjuda att de bygger ihop mobilen antingen kostnadsfritt eller för en mindre summa pengar. Min pappa hade t.ex. gått in och sagt "Hej, kan du bygga ihop en telefon med stort batteri, bra högtalartelefon och mic, bra kamera och en som man kan läsa mailen på. Skärmstorleken kvittar", så kan säljaren och pappa min diskutera det bästa alternativet för just honom.

Annars är det på lång sikt en miljövänlig strategi som phonebloks-mannen pratade mycket om i sina första videos. Speciellt om modulerna är skapat från återvunnet material.

Jag tror i alla fall det här är framtiden om det sköts snyggt. Om google kommer fjanta på med nya generationers moduler som inte passar i den ursprungliga formen så försvinner nästan hela poängen med konceptet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdrag:

Tappa inte telefonen då?

Om Iphone-användare praktiserat det du nämner, skulle Apple ha ett bättre rykte.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag är skeptisk till detta koncept av två enkla anledningar; 1) Ingen vill ha samma telefon i evigheter. 2) När Google inser att deras "standard" är en begränsning kommer nya lösningar som ändå tvingar konsumenters att köpa nytt.

Fast är inte tanken att du ska kunna byta ut processorn och displayen, utan att behöva köpa ny lagringsplatta? Dvs. att du byter ut det du inte vill ha längre.

Förstår om du menar designmässigt, så vill väl folk inte ha "samma sak". Apple och Samsung...lyckas ju

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Fast är inte tanken att du ska kunna byta ut processorn och displayen, utan att behöva köpa ny lagringsplatta? Dvs. att du byter ut det du inte vill ha längre.

Förstår om du menar designmässigt, så vill väl folk inte ha "samma sak". Apple och Samsung...lyckas ju

När tjejen stoppade in 250gr på höger och vänster kudde, klippte ett par revben och rakade kroppen så upplevdes hon som nyare... ett tag. Efter några veckor insåg jag att det fortfarande var samma gamla hagga fast i ny förpackning och jag ville verkligen byta ut henne. Om jag kan känna så, så kan nog andra göra detsamma

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net