Permalänk
Medlem

Redigera, lagra och visa foto

Hej!

Jag letar efter något form av system där jag kan redigera fotografier i, tagga de med t.ex. namn, plats etc. (taggen ska helst sparas i filen så jag får med mig de vid eventuellt byte av system i framtiden) , lagra de i album samt komma åt och titta på de (gärna utifrån via t.ex. en webbsida och gärna via DLNA som jag kan titta på de via TVn etc.).

Jag kör i dagsläget Picasa och lagrar alla bilder på mitt NAS, men jag tycker inte det uppfyller alla mina krav ovan (kan t.ex. inte komma åt bilderna och sortera på album med mera mer än från just Picasa på min dator).

Det mest optimala hade varit att ha någon form av serverlösning som har hand om alla bilder och en klient som jag använder för att redigera de, titta på de med mera. Gärna att det finns en tillhörande mobilapp också. Typ Plex, fast för fotografier

Tar tacksamt emot alla förslag och idéer på hur jag skulle kunna lösa det hela.

Permalänk
Medlem

Jag kör med Adobe Lightroom + Photoshop CC (105kr/månad i paket) och iaf för min del fungerar det där flödet du beskriver väldigt bra. Jag har även med att jag sorterar och prioriterar (keepers / släng-ers) bilder. Informationen om dessa val, inklusive justeringar jag gör mot RAW-filerna sparas vid sidan om orginalet (i xml-filer) så jag kan byta dator utan att förändringar etc är förlorade när man kopplar program mot dom mapparna igen.

För att skicka upp det på en TV har jag ingen bra lösning för dig om du ska köra DLNA, jag kör Apple-grejer och är lite dåligt insatt i hur det blir för dig. iPad har Lightroom och det ser riktigt bra ut. http://www.fotosidan.se/cldoc/nu-finns-adobe-lightroom-for-ip... Bilder sparkar jag upp på en TV genom airplay och apple-tv. Eller även, i vissa fall (visat färdiga bilder på ett snyggt sätt) via flickr till mina "kunder".

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Jag kör med Adobe Lightroom + Photoshop CC (105kr/månad i paket) och iaf för min del fungerar det där flödet du beskriver väldigt bra. Jag har även med att jag sorterar och prioriterar (keepers / släng-ers) bilder. Informationen om dessa val, inklusive justeringar jag gör mot RAW-filerna sparas vid sidan om orginalet (i xml-filer) så jag kan byta dator utan att förändringar etc är förlorade när man kopplar program mot dom mapparna igen.

För att skicka upp det på en TV har jag ingen bra lösning för dig om du ska köra DLNA, jag kör Apple-grejer och är lite dåligt insatt i hur det blir för dig. iPad har Lightroom och det ser riktigt bra ut. http://www.fotosidan.se/cldoc/nu-finns-adobe-lightroom-for-ip... Bilder sparkar jag upp på en TV genom airplay och apple-tv. Eller även, i vissa fall (visat färdiga bilder på ett snyggt sätt) via flickr till mina "kunder".

Vart ligger bilderna då? Tror jag har hört om den lösningen innan och då tror jag alla bilder synkas till Adobes servrar i molnet.
Vill inte synka mina bilder till annan server utan vill kunna köra allt lokalt på mitt NAS hemma.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror inte att det finns nått som löser det du vill göra i ett och samma program, själv gillar jag Acdsee som bildvisare/organiserare och det har även en del enklare redigeringsfunktioner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Vart ligger bilderna då? Tror jag har hört om den lösningen innan och då tror jag alla bilder synkas till Adobes servrar i molnet.
Vill inte synka mina bilder till annan server utan vill kunna köra allt lokalt på mitt NAS hemma.

Jag har mina bilder på en hårddisk, i ditt fall skulle det fungera utmärkt mot ett NAS (om du har bra fjång i länken mellan dator och NAS)

Du kan köra lokalt istället för moln, det var i frågan om att putta upp det på en TV och ha ett smidigt program på iPad som jag tog upp det där.

+1 på ACDSee, körde med den bra länge och är väldigt nöjd med det programmet. Nu mera kör jag XnView (gratis-acdsee) för snabbflippande/enklare grejer.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Som bibliotek är Lightroom rätt svårslaget tycker jag.

Snyggt, smart, roligt och relativt lätt att lära sig då det verkligen finns tonvis med tutorials.

Det finns många "tjuvknep" i Lr om man vill gå lite djupare och är sugen, som fixar flödet som rinnande vatten.

Men jag tror/har förstått att det är väldigt individuellt vilken mjukvara man fastnar för, så det bästa tipset är nog att prova på "alla stora" och se vilket som passar just dig.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Som bibliotek är Lightroom rätt svårslaget tycker jag.

Snyggt, smart, roligt och relativt lätt att lära sig då det verkligen finns tonvis med tutorials.

Det finns många "tjuvknep" i Lr om man vill gå lite djupare och är sugen, som fixar flödet som rinnande vatten.

Men jag tror/har förstått att det är väldigt individuellt vilken mjukvara man fastnar för, så det bästa tipset är nog att prova på "alla stora" och se vilket som passar just dig.

Har tittat en del på Lightroom och det verkar riktigt bra.
Kan man lagra bilderna på NASet och komma åt hela biblioteket från Lightroom på vilken dator som helst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Har tittat en del på Lightroom och det verkar riktigt bra.
Kan man lagra bilderna på NASet och komma åt hela biblioteket från Lightroom på vilken dator som helst?

Har läst på lite mer om Lightroom, och korta svaret verkar vara nej. Alla ändringar sparas i en databas och den kommer man bara åt från den datorn man installerat Lightroom på.

Det bästa för mig hade nog varit ett program som sparar ner ändringarna direkt i bilden, och sen kan jag spara bilden på mitt NAS och komma åt de via DLNA och på så vis titta på bilderna på TVn. Även bygga en egen PHP-sida som publicerar bilderna utåt.

Någon som kan rekommendera ett bra program likt Lightroom, men som skriver alla ändringar direkt till bilden? Kravet att kunna tagga de med diverse saker och spara det direkt i bilden kvarstår.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zakire:

Har läst på lite mer om Lightroom, och korta svaret verkar vara nej. Alla ändringar sparas i en databas och den kommer man bara åt från den datorn man installerat Lightroom på.

Det bästa för mig hade nog varit ett program som sparar ner ändringarna direkt i bilden, och sen kan jag spara bilden på mitt NAS och komma åt de via DLNA och på så vis titta på bilderna på TVn. Även bygga en egen PHP-sida som publicerar bilderna utåt.

Någon som kan rekommendera ett bra program likt Lightroom, men som skriver alla ändringar direkt till bilden? Kravet att kunna tagga de med diverse saker och spara det direkt i bilden kvarstår.

Det finns en del standarder för metadatataggning, exif och ipct, info förutom det lagras i nån form av databas och frågan är om det går att lagra mer metadata i bilden om den ska kunna uppfattas som en bild i nåt av de normala formaten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.